NHL

13928 inlägg · 804 ämnen

Allmän tråd för NHL

« · 2540032 · » Till forumet


Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: Alla lag har ett val var i varje draftrunda, som till antalet är sju. Inget lag får något extra draftpick beroende på spelare. Varje lag kan sedan välja att trejda bort sina draftpicks mot spelare, eller t.ex. ett val i andrarundan mot ett i tredje plus ett i fjärde.

Arizona är exempelvis ett lag som just nu har väldigt många draftpicks. Dessa har dom fått genom att dels trejda bort bra spelare som inte orkar med att förlora hos dom något mer, samt belönats av klubbar som vill göra sig av med dyra kontrakt för skadade spelare som inte längre kan spela, men som fortfarande har kontrakt.

Ett exempel på bild nedan. Arizona tar över Voraceks (som aldrig kommer spela igen) kontrakt från Columbus. Columbus blir av med 8.25 miljoner från sin payroll och belönar därför Arizona med ett val i den sjätte rundan. Men eftersom en trade inte får ske utan att en spelare eller ett draftpick skickar i motsatt riktning så skickar därför Coyotes över sin tredje/fjärde/femtemålis till Columbus. Anledningen är förmodligen för att Arizona har plats under lönetaket och samlar en massa draftpicks för en rebuild.
Uppladdat:

450x300-arizona.pngarizona.png

Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Rip Kirby:

Nu för tiden är det ju procentuellt möjligt för flera lag att få första valet, minns förut när reglerna var annorlunda att det laget som var sämst i ligan per automatik fick första valet och Pens skulle få Malkin ena året och Crosby det andra, de avslutade serien med att i princip ställa över alla spelare och spela med farmalaget, skönt det är ändrat haha

Sedan har ju Malkin och Sidney tillfört en hel del an man säga ;)
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: Känns ärligt talat som en jävla röra av allting. Det ges fördelar hit och dit, där allting beror på val och annat skit som hänt tidigare. Man fattar inte halv sju hur allt hänger ihop haha 🙈😅
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
SuneMangs:

Tack såg du hade redan förklarat haha
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Rip Kirby:

jag kan inte allt jag heller men tror det har och göra med att Arizona fått ett draftval i första rundan av Ottawa, förmodligen för att lagen trejdade spelare tidigare under säsongen " minns inte vilka " och i vissa drafts inom NHL beroende på vilken spelare det är så brukar vissa lag få ett extra first round pick second round pick osv osv. .

Tror jag. Inte säker.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Rip Kirby: Även denna åldrades dåligt :)
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Rip Kirby: Se nedan. Försökte hitta videon jag såg tidigare angående det jag skrev, men ingen framgång tyvärr.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
SuneMangs: Någon kul länk to were all the action is happening right now? 🤭😅😅🤣
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Rip Kirby: Nja, Anaheim och Columbus var sämre än Chicago i år. Men usla är dom, det håller jag med om. Däremot så vann ju Chicago lotteriet på något magiskt sätt. Jag tycker det är för bra för att vara sant att den näst största marknaden i NHL får den näste McDavid. Men så blir det väl, när det bara handlar om vinst och inget annat. Haha, halva Twitter är upprörda angående detta, så ensam mes foliehatten är jag inte.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: "Leo Karlsson kommer gå högt såklart och vore roligt om han hamnar med EK i San Jose."

Du menar väl Zetterlund och Eklund? 😉 Erik Karlsson kommer troligtvis trejdas bort i sommar då GM Grier vill föryngra och troligtvis kapitalisera på hans supersäsong.

Som jag fattat det försökte dom hitta ett nytt lag åt honom redan innan deadline, men det blev för svårt med tanke på lönen.

Frågan är vilken contender som ens får in hans lön under taket? Krävs nog en del wheelande och dealande för att ro Karlsson i hamn.

Själv ser jag gärna Leo i Columbus. Dom skulle behöva en ödmjuk svensk supertalang som stannar inom organisationen en längre tid. Svenskar flyttar ju ogärna på sig menar jag. Tycker synd om Columbus som alltid tappar sina spelare när det är dags för kontraktsförnyelse.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
SuneMangs: Det är lugnt, jag fattar. Jag själv försöker efter bästa förmåga ratta runt på min cobra telefon, så du är inte ensam 👍🙈😅

Det förklarar saken helt. Hela poängen och charmen med hur det funkar i NHL är ju att de svagare klubbarna hela tiden ska ges chansen att kunna trejda till sig dom bästa spelarna. Jag vet, att se Blackhawks som en "svag" organisation känns lite magstarkt, men dom är ju i nuläget trots allra sämst i hela NHL.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
SuneMangs: Kompletterar med regler och odds. Tycker för övrigt att det är alldeles för osannolikt att NHL:s näst största marknad bara råkade få förstavalet, nu när dom förlorat sina två sista franchise-spelare. Foliehatt, ja tack!

Cirkulerar även en video på när kommentatorerna av lotteriet hävdar vid fjärdeplatsen att det endast står mellan Anaheim och Chicago om vem som får Bedard, när även Columbus är kvar i "lotteriet". Suspekt som tusan är det.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Rip Kirby: Det är endast häften av lagen som är med i lotteriet och den hälften är dom lag som hamnade på undre halvan och missade slutspel. Eftersom dom 16 bästa lagen spelar slutspel så hamnar dom sedan på plats 17-32 beroende på hur långt dom går i slutspelet. Så t.ex Winnipeg som blev utslaget först hamnar på plats 17 osv och den som vinner cupen draftar som 32:a lag och sist i draftrundorna.

Arizona har två val därför att dom har trejdat till sig Ottawas förstarundeval (minns dock inte i vilken trade). Så hade inte Ottawa trejdat bort sitt val hade dom istället draftat den 11:e spelaren i draften.

Ledsen för dålig formatering och/eller grammatik. Skriver från telefonen.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: Jag är dåligt insatt i hur det fungerar med draftordningen, varför finns t.ex inte Toronto med?

Och Arizona har två draftval, varför?
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Bäckis69:

Som Edmonton spelar nu blir det svårt med final.

För övrigt vann Chicago draftlotteriet och kommer få Bedard i draften.

Leo Karlsson kommer gå högt såklart och vore roligt om han hamnar med EK i San Jose.

1. Chicago
2. Anaheim
3. Columbus
4. San Jose
5. Montreal
6. Arizona
7. Philadelphia
8. Washington
9. Detroit
10. St. Louis
11. Vancouver
12. Arizona(Ottawa)
13. Buffalo
14. Pittsburgh
15. Nashville
16. Calgary
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Tänk dig Seattle - Edmonton och New Jersey mot Florida! Garanterat minst 8 mål per match typ!
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Bäckis69:

Ja verkligen, det blir nog Final för dom som det ser ut nu, de är i riktigt bra slag nu.

Noterbart är att Seattle vinner med 7 - 2 hemma mot Dallas och leder nu matchserien med 2 - 1
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Florida är jävligt bra
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Jag säger att Edmonton vinner stanley cup.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: Inatt spelade de riktigt bra, och vann tämligen enkelt.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
dempa:

Florida kniper 2 matcher i Toronto som nu har en rejäl uppförsbacke när serien vänder till Florida

Dallas utjämnade till 1 - 1 i matcher mot Seattle.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: nej detta var för dåligt. draisaitl gör alltså 4 precis som pavelski igår, ändå torskar man.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
tekarn1968:

Ändå har den blivit bättre sedan Ekholm kom in och många har höjt sig, ex Bouchard och Nurse, den sistnämnde sitter också på en hiskeligt hög lön som han absolut inte är värd.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: Ja skrämmande hur dåliga de är i defensiven, enda som aldrig gör bort sig är Ekholm.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
tekarn1968:

Gick ju bra i natt när de tillåts göra för enkla mål, sämsta defensiva insatsen av Oilers tyvärr, det håller inte mot något lag alls.

Tror på seger kommande match.

Draisaitl är omänskligt bra just nu men det måste täppas till bakåt med som sagt.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Draisaitl med 9 mål på 7 matcher och den är inte slut ännu, hur ska Vegas stoppa karln??
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Bäckis69: det är galet.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
dempa: Detroit vs Toronto redan slutsålt.. eller nästan.. En normal plats där kostar 3460kr.. Mest affärsmän som bor i Stockholm som går på detta nog... Amerikanska sporters pris är helt absurda..
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Bäckis69: kommer ju eka rätt tomt, VILLEN normalt funtad betalar 2000??? Gick 2008 tror jag, gav kanske 600 på sin höjd. SÅ mkt har inte min lön höjts att den är i paritet med biljettprisets höjning ?
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
SuneMangs: Seattle slog Dallas i natt. Tror alla dessa lag kan vinna Stanley Cup. Skulle vara coolt med en Edmonton - Toronto final dock.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Rip Kirby: Antar att dom som bor I New York, Tampa, Miami, Los angles har råd att gå på matcher för flera hundra dollar..
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: "Skall man ge sig på att tippa nästa runda med. --- Vad tror ni?"

Sen på bollen (igen) men jag vill gärna tippa.

Carolina - New Jersey 2 - 4

Carolina har några tunga avbräck och Devils bara öser på nu efter att ha slagit ut Rangers. Devils har även en målvakt som spelar helt sinnesjukt just nu, vilket talar till deras fördel.

Florida - Toronto 4 - 3

Tror Panthers skräller igen. Vågar framförallt inte tippa emot Tkachuk, är han snudd på en av världens bästa just nu?

Vegas - Oilers 3 - 4

McDavid och Draisaitl avgör detta, till syvende och sist, men jämt blir det. Fan vad Ekholm var en bra trade av Holland för övrigt, snacka om att staga upp försvaret!

Dallas - Seattle 4 - 2

Dallas är min dark horse till Stanley Cup (tippade dom i final från början). Tror dom är för bra för att slarva bort det här, men tror Seattle kan sno två matcher. Cred till Seattle som slog ut Colorado, men här tar det slut. Speciellt när Oettinger spelar som en Conn Smythe-kandidat.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Bäckis69: Men självklart. Vilket vansinne att lägga priset så högt. Jag får känslan att det är NHL eller klubbarna som reser hit för att spela (Detroit och Vancouver var det väl?) som på något sätt kräver en större ersättning för att resa hit och spela. För hyran blir ju inte dyrare bara för att det är lag från världens bästa liga som ska spela menar jag.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Rip Kirby: Asså jag är 18 år och ville gå med en kompis men asså herregud har inte råd med det där..
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Bäckis69: Jag hade inte en aning om prisläget. Helt vansinnigt dyrt, såklart. Jag och min fru åkte ner och såg en NHL-match i Globen, jag tror det var 2009. Har det alltid varit på den här prisnivån? För jag kan inte minnas att vi fick lägga ut dom pengarna. Då hade vi inte haft råd, ännu mindre lagt dom pengarna med vetskap om priset.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Är det bara jag som tycker platserna för nhl matcherna i Sverige är absurt dyra? förväntade mig betala 1000kr för normal plats men nej dom kostar minst 2000kr
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: Så sant. Ingen minns vem som kommer tvåa. Men eller hur.. 🤭😆
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Rip Kirby:

Ja det är det verkligen

Edmonton och Vancouver har dock spelat finaler under 2000 talet men vinner man inget är det ju ingen spelar det ju ingen roll

Montreal var ju i final för ett par år sedan och året efter var de sämst i ligan

Går fort i hockey ;)
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Pinaceae:

Hpppas jag med

Skulle oilers missa finalen håller jag på Toronto om de går dit men det är lång väg kvar

Jag fick fel på Dallas haha

Jaja blir väl 4-1 istället då
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Pinaceae: Verkligen. Montreal -93. 30 år sedan. Helt ofattbart egentligen.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: Hoppas ett lag från Kanada tar det. Vore på tiden.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Joe Pavelski har lekstuga mot Seattle. Han har gjort samtliga 4 målen för Dallas

Ställningen är 4 - 4 inför förlängningen.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
tekarn1968:

Helt sant men det finns matcher då de gått poänglösa med och andra klivit fram, tycker båda 2 nämns att de skall snitta flera poäng per match, de är kanske de 2 bästa I världen men de är inga maskiner ;)
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: Draisaitl & McDavid har ju gjort mer poäng än Matthews & Marner så att säga att dem inte kommit upp i nivå är att ta i :) Draisaitl har dessutom gjort 7 mål på 7 matcher.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Skall man ge sig på att tippa nästa runda med.

Carolina - NJ Devils 3 - 4

New Jersey har sannerligen imponerat och kan nog ta den här matchserien med även om Carolina känns bättre så sticker jag ut hakan och tippar " Skräll "

Oilers - Vegas 4 - 2

Här tippar jag lite med hjärtat men jag tror Oilers offensiv blir bättre ju längre slutspelet pågår. Dessutom har andra spelare klivit fram nu när inte 97 och 29 levererat. Kane och Hyman är riktigt bra hittills.

Florida - Toronto 2 - 4

Maple Leafs känns som de äntligen kan få spela en final igen. Deras forwardssida är kanske seriens bästa och jag tror Matthews kommer vinna poängligan i slutspelet.

Dallas - Seattle 4 - 0

Här kommer nog hjärnsläppet enligt många men jag säger 4 raka för Dallas.

Att Seattle slog Colorado är såklart en skräll men när man är utan Landeskog hela slutspelet och dessutom hade Makar skadad så är Avs såklart sårbara.

Hintz och Robertson är riktigt bra hittills.

Vad tror ni?
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
dempa:

Ja verkligen kul, hade varit fantastiskt med en helkanadensisk final mellan Oilers - Maple Leafs.

Mardröm för Bettman ;)
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: ja men tittar man på resultaten för tampa under säsongen skulle jag inte kalla dem favoriter, men förstår även hur du tänker.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
tekarn1968:

Många experter nämnde dom som vinnare

Rangers var väl för att de tog in kane ock tarasenko

Tampa har ju redan ett bra lag med titlar för inte så längesedan
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: ändå kul att det kommer bli ett lag som inte vunnit på länge!
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: ville Rangers skulle gå vidare men de var inte bra nog, alla storvärvningar till trots.

Riktigt oväntat slutspelsträd nu! Kul ändå.
Kommentera

« · 2540032 · »