mattias - 74: Edmonton borde gå hårt för John Gibson nu. Speciellt när Anaheim har gått ut med att man är villig att retaina en del av cap hiten. Finns inte så mycket andra målvakter som realistiska alternativ när jag kikar runt tycker jag.
Nej det känns så faktiskt, jag tror inte 97 eller 29 vinner bucklan med Oilers.
Det kommer bli en mellansäsong för Edmonton nästa år tyvärr är jag säker på
Många spelare som börjar bli till åren, RNH 32 och Ekholm 35 b.la
Blir spännande att se vad som händer. Sitter och drömmer om en toppmålvakt till nästa säsong. Det borde som sagt vara prio 1, och skulle så varit senaste åren och då får det gärna kosta några spelare i en ev trejd.
Frågan är om någon av stjärnduon snart begär att bli trejdade, tyvärr vinner man inte SC i Oilers.
mattias - 74: Ryktas om 8x8 för Bennett i Florida. Han hade kunnat få uppåt 10M på den öppna marknaden sägs det. Samtidigt är väl 8M i Florida liknande som exempelvis 10M i Toronto.
Tampa var ju i tre raka finaler också, men jag håller dom strax bakom Florida och Chicago. Speciellt med tanke på hur konstigt slutspelet var under coronasäsongerna när dom mötte Montreal i finalen.
Tre SC i rad hade varit mäktigt. Men Ekblad kommer nog få röra på sig, om han inte tar en rejäl lönesänkning. I övrigt ser det rätt bra ut för Panthers.
SuneMangs: Nu vet jag inte hur många vi var i vår bracket? Men med tanke på hur mycket fel jag var på det den här gången tar jag en tredjeplats som ändå rätt bra totalt haha
dempa: Tre raka finaler, två vinster, snarare en dynasti än ett slasklag. Panthers spelar ingen sexig hockey, men den är satans effektiv och man vinner välförtjänt. Bästa laget jag sett sedan Chicago dominerade i början/mitten av förra decenniet. Zito och Maurice har gjort det så djävulskt bra.
Bataille: utveckla gärna din åsikt? tror vi inte har sett ett mer homogent vinnande lag på många år. det är så många spelare som kan och vill bidra. hatten av för bill zito. allt annat än slask, vad det nu då innebär.
Vad f-n sysslar Skinner med innan målet?. En sak är säker, Oilers kommer aldrig vinna med den mannen i målet. Men det är ju en sjuk klasskillnad över hela linjen. McDavid måste ju nästan vara skadad, är han det inte så är det på pinsamt dåligt.
mattias - 74: Fattar inte hur Toronto, som behöver vinnarskallar mer än något annat lag (utom möjligtvis Oilers), ska bli starkare av att ta in en kille som spenderar sina säsonger med att glida runt och invänta DJ-säsongen på sommaren. Är det något Toronto behöver är det en sån som Marchand.
mattias - 74: Ja, dels målvakterna, men det är även förjävla tunt bakom McDraisaitl. Man måste ha in mer pålitliga stöttepelare bakom dessa två om man ska vinna.
Jan-Erik : Bjurman: "Oilers behöver vara väldigt, väldigt, väldigt mycket bättre än i natt om de ska ha minsta chans.
De var förbryllande bleka och tafatta, som om den gyllene chansen att skaffa sig övertag blev för mycket för dem.
Så mentalt vek kan man inte vara i en Stanley Cup-final."
"Redan efter final nummer två ägnade jag en krönika åt att hylla Gustav Forslings defensiva genialitet.
Den nyblivne 29-åringen – han fyllde i torsdags – var precis lika lysande i femte matchen och tog för det mesta helt enkelt bara bort det svängrum superstjärnorna Connor McDavid och Leon Draisaitl hoppades få utföra sina piruetter på.
Vi har inte haft många av den kalibern i svensk hockey."
mattias - 74: Nu var det ju inte någon målvaktstavla direkt den här matchen men förstår vad du menar, Floridas målis gör ju massa avgörande räddningar och sprider ett lugn över laget som gör att de vågar gå fram mycket mer. Hade varit intressant att se vad Ullmark, som ju var tillgänglig i somras, hade kunnat göra i en sån här match för Edmonton.
Men som jag skrev tidigare finns ju fler problem, tekningarna är under all kritik. Svårt att etablera tryck när man inte får fast pucken i första skedet.
Dessutom ska man inte glömma att Florida spelar bra. Trots att de anfaller med fart så är de snabbt tillbaka med 3 spelare när puck förloras, något som är möjligt genom att de har en bredare trupp och därför kan genomföra byten oftare. Dessutom så klarar de skador bättre än Oilers där Hyman saknas enormt.
Jan-Erik : Nu har Oilers haft 2 ganska bra power play, varav det sista fick de till skänks men Bobrovsky eller stolpen är i vägen. Får erkänna att Florida spelar bra men förhoppningsvis tar det på krafterna att spela box så att de tappar lite av sin fart. Nu måste McDavid få fart på målskyttet, fortfarande mållös. Hyman är verkligen saknad.
Jan-Erik : 0-2 direkt efter uselt power play av Oilers. Stort problem är att de vinner så få tekningar, bara 30 % OCH de vinner verkligen inga viktiga tekningar.
Jan-Erik : Pickard var grym när han kommer in senast där matchen rimligtvis borde varit över. Det hade varit förvånande om man valt en sjukt tveksam Skinner i första perioden senast nu i match 5. Guldläge för Oilers att vara laget i ledning i matchserien efter ikväll.
Bataille: dempa: Här är den troliga laguppställningen. Ingen Skinner i mål och Arvidsson får komma in och spela ingen (inget spel förra matchen) och går in i fjärdefemman.
The @EdmontonOilers morning skate:
RNH-McDavid-Brown Podkolzin-Draisaitl-Perry J. Skinner-Henrique-Frederic Kane-Janmark-Arvidsson
SuneMangs: Tydligen inte.. 🏒🥅 Jaromír Jágr har tidigare indikerat att den gångna säsongen skulle bli hans sista. Nu berättar legendaren att han kan fortsätta spela även nästa säsong.
I en intervju med TNT i samband med den fjärde Stanley Cup-finalen mellan Florida och Edmonton berättade Jaromír Jágr att hans plan är att fortsätta spela hockey även nästa säsong.
Tidigare har den tjeckiske legendaren indikerat att säsongen 2024/25 skulle bli hans sista – men det verkar av allt att döma inte vara skrivet i sten.
SuneMangs: Jag vet inte, det kanske han gjorde..? Men att lira hockey på nära elitnivå som 50+ är i mina ögon ganska så sinnessjukt. Nej, kroppen har inte hållt för det, men för vem faen gör den det i samma ålder?! Återigen, den här mannens glöd för sporten ishockey är omätbar. Helt galet och respekt i alla väderstreck som bara finns.
Jan-Erik : Vet inte vad Zito gör och hur han lyckas, men Florida lär ju vinna 3 cuper till nu när han får behålla hela laget. Bara att byta ut lite botten 6-spelare. Floridas dynasti kommer bräcka Chicagos, sanna mina ord.