NHL

13880 inlägg · 804 ämnen

Silly season 08-09

« · 1048843 · » Till forumet


Sv: Silly season 08-09
Lecavalier förlängde just sitt kontrakt med 11 år, och får 85 mille för besväret. 10 de första 7 åren och sen 8, 4,5, 1,5 och till sist 1 för sista året.
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
JimmyH: Du ska tolka det som att jag inte orkar göra en litteratursökning från min mobiltelefon för att bevisa att du är ute och cyklar ibland. Istället tänkte jag vänta på nästa tillfälle du skrev något tveksamt här och påpeka det då. Så du kan börja med att leta upp neutrala/ ryska juridiskt kunniga källor som säger att Malkins kontrakt inte var giltigt.
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
Wayne Gresky: Malkin är ett dåligt exempel tycker jag. Hans kontrakt med Magnitogorsk var ganska skumt har jag för mig. Det var under andra förhållanden. Avtalslösa förhållanden dessutom.

Jag förstår överlag inte inställningen över att NHL skulle vara mer hycklare än några andra heller. De följer de avtal som finns och har väl alltid gjort så också.

Det ska bli spännande att se vad som händer med Radulov dock. Min grundinställning är att spelare borde få spela där de vill spela men att de samtidigt ska göra rätt för sig. Kanske kan han betala sig ur sitt kontrakt?

Du har för övrigt på en vecka inte kommit på varför du kallar mig okunnig heller. Ska jag ta det som skitsnack bara?
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
Om någon är intresserad så har jag något av en "season preview" för Pens på min presentation nu.

Kort sagt spekulationer kring uppställningar, tankar kring olika spelare, potentiella ändringar och lagets chanser.
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
Hmm, hur ska man nu komma ifrån det här med att jag påstod att Shanahan och Andreas Johansson varit lagkamrater? Äh, jag vet, jag åberopar tillfällig sinnesförvirring!
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
Paddan: Eller Sport-Express.ru som tydligen var de som levererade nyheten om Shanahan.
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
Andreas Johansson skvallrade tidigare i sin blogg på Hockeysverige om att en av hans gamla klubbkamrater skulle vara på väg till KHL. Nu rapporterar Spector om att det är självaste Brendan Shanahan, som fått ett anbud av SKA St Petersburg. Frågan är om man denna gång vågar tro på Spector.
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
JimmyH: Då är det konstigt i sådana fall att hela debatten verkar handla om Entry-Level contracts, plus det faktum att man tydligen strider om hur det hela ska tolkas (om man ska gå efter vad som står skrivet i det nya CBA:t eller det gamla) eftersom Frögren ursprungligen draftades under det gamla CBA:t och man då tycker sig kunna tillämpa övergångsbestämmelserna.

Men jag är samtidigt fullt medveten om att det tydligen ingick en skaplig sign-on bonus som gör att Frögrens kontrakt hamnar över gränsen för ett Entry-Level contract.

Men som jag förstår detta citat så är kontraktet än så länge gällande, tills dess att en eventuell skiljedomare tar tag i ärendet:

"Should there be a grievance, it’s believed Frogren’s contract would remain in effect until an arbitrator deals with the matter. If that doesn’t happen before the start of the season, Frogren would be able to start playing under the terms of the deal, which pays him a one-way salary of $450,000 next season, plus a $700,000 signing bonus, and a salary of $900,000 in 2009-10."
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
Wayne Gresky: Hela fenomenet är ju väldigt roligt. Bara det att frozningen når nya höjder när Radulov helt plötsligt är en marginalspelare och ingen förlust, men ändå är man upprörd över att bli dragen vid näsan av en skitliga utan framtid. Tydligen.
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
JimmyH: Intressantast nu är annars Radulov-situationen. Den första stora sammanstötningen mellan NHL och KHL. Festligt att se hur upprörda de blir i nordamerika över brutna kontrakt när de själva blir drabbade. Inte ett ord om att de själva plundrat Europa på kontraktsbundna spelare under decennier. Om inte annat är väl fallet Malkin ett bra exempel.
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
Paddan: Det här har ingenting med rookie-kontrakt att göra. Den som har sagt det vet inte vad de pratar om.

Det här handlar bara om att det var något fuffens med hans sign-on bonus.

Det kommer nog bara att innebära att Frögren själv inte blir lika rik. Men i Toronto kommer han att få spela om han verkligen vill det.
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
Hence: Det står i CBA:n paragraf 9.1 (c) att alla som, när de draftades, spelade i ett lag utanför Nordamerika måste skriva på ett minst ett-årigt Entry-Level Contract.

Men samtidigt så står det att en europeisk spelare som är 28 år eller äldre när han skriver sitt första spelarkontrakt med en NHL-klubb inte ska behöva teckna ett Entry-Level Contract.
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
Paddan: Rookie vid 28... Väldigt lustigt regelverk om det ska vara så. Har för mig att det fanns en gräns tidigare, där man kunde klassas som rookie om man gjorde sin förstasäsong i NHL vid senast 26 års ålder.
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
Nu kommer de första kraven på ersättning för spelare från KHL. Det handlar om ersättning för Filatov, som enligt Medvedev fortfarande är under kontrakt med CSKA trots att han formellt sett ska vara kontraktslös.

slapshot.blogs.nytimes.com/2008/07/09/khl-chief-says-columbus-owes-cska-at-least-500000-for-filatov/


På tal om ersättningar, det verkar som att Frögrens vara eller inte vara i NHL för tillfället är ett inte vara.

"Sent ikväll svensk tid, blev det nämligen klart att NHL:s huvudkontor inte godkänner den 28-årige Färjestadsbackens avtal med Toronto Maple Leafs.

Anledningen till det är att Frögren inte skrev ett rookiekontrakt, utan ett vanligt kontrakt. Trots Frögrens ålder och elitserieerfarenhet, anser NHL att han måste skriva just ett rookiekontrakt för att få tillstånd att spela i ligan."
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
Deas: Jag tror alltid på Edmonton. Det är en sjukdom jag har. Det vore kul om de kunde få spela slutspel igen. Snart.

Är Demitra klar än förresten? Pavol med Pyatt och typ Burrows då eller, kanske? Jag håller i alla fall med om att Bernier borde kunna bli en klick för Sedins.
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
Hawerchuk: Eller så får de hoppas på Sudden ändå då.

Sedin - Sedin - Bernier

X - Sundin - Demitra

Isåfall skulle jag ändra åsikt om deras offensiv.
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
Deas: Jag skulle nog tro att Bernier är en bättre fit för Sedins än Demitra är, som väl mer utmärker sig som en playmaker? Nu behöver de bara en duktig center i andralinan, ja om inte Wellwood har tänkt att överraska positivt.
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
Deas: Tänkte väl det :-).

Sens signar Jason Smith också. Han hade jag mer än gärna vilja haft tillbaks till Oilers.
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
Då man talar om trollen så har Vancouver precis signat Demitra. 4 mil per år är helt ok. Han gjorde nästan en poäng per match ifhjol och är "bara" 34. Tre år är lite väl dock, då var Pens smartare som fick Satan på bara ett år.

Jaja, nu har Vancouver en förstakedja iaf. Hur bra de än är defensivt blir det dock svårt att vinna utan "secondary scoring", och jag ser just nu inte hur de skulle få till någon sådan.
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
rbn: Efter en närmare studie av deras laguppställning tar jag tillbaka vad jag sa.

Rankar jag den divisionen blir det nog på följande sätt:

Calgary
Minnesota
Edmonton
Colorado
Vancouver

Re-signar de Svatos och Sakic så avancerar Colorado. Skadefria blir de riktigt vassa tror jag.

Med Vancouver som undantag blir det väldigt tight. Fyra bra lag.
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
Deas: Jag tycker då Edmonton har höjt sig rejält mot förra året. Man var ju även ett av de bästa lagen i western under sista delen på säsongen. Med en hel Horcoff och Souray plus nyförvärven blir man nog rätt bra.
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
JimmyH: Jag tror ändå på Calgary. Klart bra "top six" och tung backsida. Sedan Minnesota eller Colorado som jag fortfarande tycker ser bra ut om Sakic kör ett år till.

Edmonton och framförallt Vancouver känns kallast.
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
Deas: Jag tycker även att Mike Lundin var rätt duktig förra säsongen. En back som kan växa in mer den kommande säsongen.

Jag undrar vilka som är favoriter i Northwest Division numer? Knappast Vancouver och knappast Colorado. Calgary känns lite sämre tycker jag. Minnesota kanske? Edmonton ser lite bättre ut men hur långt kan det räcka?
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
JimmyH: Skojigt ja, men de herrarna petar inte ner Malone och Vrbata i kedjeformationerna. Det har jag väldigt svårt att se.

De har iof flera tänkbara kombinationer så kedjan du nämner skulle kunna bli en tredjekedja.

Annars tror många att Tampa kommer floppa, fast de verkar inte bekanta med hur bra Smith är. Samtidigt går det inte att blunda för den svaga defensiven. De har hittills spenderat 34.34 mil på forwards och 9.85 på backar =)

Men ja, jag tror också de tar sig till slutspel. Carle, Kuba, O'Brian och Ranger är något att börja bygga defensiven på, och de har 8.5 miljoner kvar i cap space.

Kul att den divisionen inte är så dålig längre. Nämnda TB och även Carolina och Washington ser bra ut.

Vancouver ja, haha. De två senaste åren har de varit pinsamt beroende av Sedinarna och i år blir det ännu mer så. Herregud, på forwardssidan är det verkligen endast bröderna som är etablerade, producerande forwards.
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
Deas: Varför inte Roberts - Stamkos - Recchi? ;)

Steven Stamkos kan väl få debutera i NHL i en kedja där yttrarna är 22 respektive 24 år äldre än honom. Det vore lite skojigt.

Tampa borde åtminstone ta sig till slutspel igen, hur som helst.

Vancouver däremot...
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
Macahan: Kings har varit på g länge nu men ja, det verkar hela tiden ta något år till. Jag håller helt med.


Appopå tidigare poster om Tampa Bay.

Visst, Recchi är allt annat än någon stjärna numera, de har överbetalat för t,ex Malone och Stamkos kanske inte kliver in på en gång a la Kane/Sharp ifjol men håll med om att detta imponerar på pappret.

Prospal - Lecavalier - St. Louis
Malone - Stamkos - Vrbata
Roberts - Halpern - Jokinen
Recchi - Hall - Artyukhin

Kolzig/Smith är också bra i mål. Smith imponerande verkligen på mig ifjol. Stor, i rätt position, allt annat än fladdrig...typ som Gerber då han är som bäst.

Backsidan är ju hittills en annan femma...men det ska i vilket fall som helst bli roligt att se Tampa i höst :)
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
Och då glömde jag ändå Visnovsky.
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
Deas: Blir ytterligare en tung säsong för Kings, Blake och Cammalleri lämnar. Men det vänder väl om några år :-)
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
Nu har Calgary signat Bertuzzi på ett år för 1.95 mil Dollar.

Näslund på 4 mil och Bertuzzi på 1.95 alltså. Varför kunde inte Pens fixa dem? =)

Helt seriöst är jag lite skeptisk till Näslunds beslut. Han vill vinna Stanley Cup säger han, men gör han det i ett lag där han själv och Zherdev är de två bästa ytterforwardsen? Rangers är stabila i övrigt men offensiven ser just nu lite tafatt ut tycker jag.

Jaja, det var väl staden som lockade kanske.
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
Wayne Gresky: Har du några exempel på när jag är oinsatt?
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
JimmyH: Men jag tycker ju att du förefaller vara oinsatt då och då. Om du inte sett dig själv som sveriges svar på Don Cherry så hade jag dock antagligen skitit i att påpeka det.
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
Wayne Gresky: Om du tycker att jag är självgod så skriv då det på en gång.

Skriv inte att jag är oinsatt bara för att du tycker att jag är självgod. Det är ganska barnsligt.
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
JimmyH: Jag tycker bara att du har en tendens att uttala dig med en självgodhet som du inte har fog för. Men är du beundrad av resten av världen för dina hockeykunskaper så behöver vi inte tjafsa mer om den saken.
Låt oss istället konstatera att Tampa tradar Boyle till San Jose.
Kommentera


Sv: Silly season 08-09
Wayne Gresky: Men nu tror jag väl. Hur står det till?

Jag oinsatt? Det är det faktiskt väldigt sällan jag får höra när det gäller hockey.

Hur då menar du? Att jag skriver att Edmonton erbjöd Hossa och Jagr mycket pengar? Det är ju sant.

Att jag om Jagr också skrev: "Men frågan är om det ändå inte kommer att bli Ryssland i slutändan för honom." Det blev ju också sant.

Jag har aldrig påstått att vi fortfarande skulle ha någon förmögenhetsskatt heller.
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
Frella: Vilket borde betyda 1.3-2 mkr?
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
Paddan: Enligt Thomas Rundqvist får man iaf mer än vad man skulle fått från det gamla avtalet.
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
Wayne Gresky: Så var det då tydligen klart att Jonas Frögren får lov av Loob att lämna Färjestad och ansluta till Torontos träningsläger. Återstår att se om någon lyckas lista ut hur mycket Frögren fick betala till FBK.
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
JimmyH: Förmögenhetsskatten är ju avskaffad så det var knappast någon faktor för Näslund. Än en gång visar du hur oinsatt du är. Edmonton är ju en håla ingen vill spela i, så det är inte konstigt att eftertraktade spelare väljer andra alternativ.
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
mattias - 74: Roloson vs Garon:

Ålder: 39 år - 30 år
Lön: 3,667 milj, dollar - 1,1 milj, dollar
Matcher: 43 - 47
GAA: 3,05 - 2,66
%: 90,1 - 91,3
Vinster: 15 - 26

Det är väl ganska klart att det vore en bra affär att göra sig av med Dwayne Roloson eller?
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
JimmyH:

Spelar ålder nån roll om man presterar ?
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
Portello: Det blev som jag trodde då. Attans.

Ja, vad gör Edmonton nu? Går efter Mats Sundin eller Foppa? Nja. De kanske är nöjda ändå.

mattias-74: Roloson en av lagets mest genomgående bästa? Måste man inte vara förstemålvakt då? Han är dyr och är 39 år gammal. Jag skulle absolut inte gnälla om han köptes ut.
Kommentera


Sv: Silly season 08-09
JimmyH: Nu behöver dom inte köpa ut Staios och Roloson för Jagr iallafall. Om man ska tro hockeysverige såå har han skrivit på 2+1 års kontrakt med Omsk.
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
JimmyH:

Roloson skall stanna anser jag han har varit en av Oilers genomgående bästa spelare säsongen som gick.
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
mattias - 74: Marcus Näslund är nöjd så länge han slipper betala skatt i Sverige.

Finns det någon som helst chans för Pittsburgh att få in Jaromir Jagr nu? Det ser trångt ut.

Edmonton har visserligen inte så mycket caps-space heller men de är tydligen väldigt aggressiva mot Jagr precis som de var mot Hossa. Edmonton kommer troligen köpa ut Dwayne Roloson (3,6) och Steve Staios (2,7) för att få plats med Jagr.

Men frågan är om det ändå inte kommer att bli Ryssland i slutändan för honom.
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
mattias - 74: Visar att Näslund tänker "going for Gold" istället för att lagra kosing. Tror nog hans nya lön räcker ett tag också. Blir nog många läskeblask
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
Portello:

11 miljoner i lönesänkning till 25 Miljoner stackars Marcus :) kanske Rangers kan vara med på allvar nu och utmana om titeln.
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
Portello: Jag hade rätt klubb men fel kontrakt. :)
Kommentera

Sv: Silly season 08-09
Dream Team: Och Markus Näslund har skrivit på NYR.
Kommentera

« · 1048843 · »