Precis som damfotboll är en annan idrott än herrfotboll.
Man kan ta de allsvenska segrarna, och låta de möta vilket random P15-gäng som helst, och det är 50/50 om vilka som kommer att vinna matchen.
Tar du ett bra P15-gäng så blir det direkt tvåsiffrigt, och se'n handlar det om hur snälla pojkarna vill vara med damlaget.
Och då handlar det inte om underskattning och o-fokusering. Det handlar om utövare av två olika idrotter.
Redigerad kommentar
Metal Guru: Jodå, jag förstår hur du tänker. Det är också därför jag har så svårt att själv samla kraft för att sitta och titta på t.ex. damhockey eller bandy, på internationell nivå, främst.
Det är heller inte det jag opponerar mig mot utan det är sättet man förlorar matchen på. Det finns inte på världskartan att man tappar konceptet så till den milda grad som i går och ändå anser att det skiljer så här mycket mellan lagen i ett OS.
Ett bättre fokus på matchen igår och det hade garanterat stannat vid 5-6 mål i baken.
Redigerad kommentar
250kg kärlek:
Jag tror att grundproblemet i den här diskussionen är att ni tar för givet att ni pratar om ishockey.
Damishockey är en annan idrott än den i sammanhanget kallade 'herr-hockeyn'. Man kan inte jämföra dessa båda idrotter.
Ska vi prata om damishockey i OS, så är det bättre att jämföra med det nyligen avslutade Bandy-VM.
Där hade vi två lag som slogs om guldet, Sverige och Ryssland. Alla andra var statister, och fick mer eller mindre fetstryk av dessa två.
Här har vi två lag som slåss om guldet, Kanada och USA. Alla andra är statister, och får/kommer få mer eller mindre fetstryk av dessa två.
Hahl Bundy: "Jag finner inga ord för hur värdelöst dåliga dom är!"
Värdelöst att jämföra äpplen med päron, som det i praktiken faktiskt blir i det här fallet.
Kanada med en enorm spelarbudget, tradition, spelarunderlag, förberedelser, individuell skicklighet osv osv, jämfört med Sverige.
Alltså mkt orättvist att jämföra dom båda länderna.
Skillnaden är väl ungefär som mellan Timrås ES-lag och ett halvskapligt div4-gäng, skulle jag tro.
Själv var jag positivt överraskad av att damerna lyckades spräcka nollan.
I ett OS blir Kanadas damer ett snäpp jobbigare att möta, speciellt på deras hemmaplan. Inte ens nerverna kan fälla jättefavoriten, vilket dock skedde i förra OS när våra tjejer slog USA.
Redigerad kommentar
22) Daniel Sedin– 20) Henrik Sedin – 80) Mattias Weinhandl
2) Mattias Öhlund – 39) Tobias Enström
21) Peter Forsberg – 40) Henrik Zetterberg – 27) Patrik Hörnqvist
5) Nicklas Lidström – 55) Nicklas Kronwall
91) Loui Eriksson – 19) Nicklas Bäckström – 11) Daniel Alfredsson
10) Henrik Tallinder – 6) Magnus Johansson
93) Johan Franzén – 26) Samuel Påhlsson – 33) Fredrik Modin
3) Douglas Murray – 29) Johnny Oduya
Målvakter:
30) Henrik Lundqvist 1) Stefan Liv 50) Jonas Gustavsson
Redigerad kommentar
Bissett19:
Rätt snygg får man lov och säga
"Holmström skadade sig i matchen mot Ottawa natten mot söndagen. Ersättare blir Detroit-kollegan Johan Franzén.
- Tanken är att Franzén ska kunna kliva in där, säger Gustafsson till Radiosporten.
- Det är inte helt klart än, men vi håller på med pappersexercisen."
Ingenting funkar ikväll :-((
Db_04: Jo det var tider förutom att dom hette [url=www.dynamo.ru]Dynamo Moskva[/url] :-)
Magnus Johansson hade stora problem i egen zon,det var ganska tydligt hur tyskarna märkte det och dumpade på hans backsida så fort han var inne,törs inte tänka på hur han ska kunna stå upp mot mot riktiga fysiska forwards som kommer längre fram i turneringen.
Hoppas verkligen att när det börjar gälla lite att man går ner på tre backpar.
Annars håller jag med Hahl Bundy,Franzen in på Hörnkvists plats.Foppa och Zätas samarbete såg jävligt spännande ut..