och förövrigt var det väl en viss tränare som sade i stil med att han inte vill träna ett lag med lika många utlänska spelare som FBK, och nu har dom fler :)
liepins: Seriöst grabbar... tänk lite innan ni skriver.. Han kommenterade själva situationen som råder i elitserien... Självklart har även MoDo varit tvungen att göra precis som alla andra elitserielag genom att värva utlänningar. Sen anledningen till att MoDo har flest beror bla pga vår coach, som var Danmarks coach för 2 år sen.
Ska säga att jag dock inte förväntade mig mer av en ignorrant luleåsupporter.. (du var bara ute för att ge modo en känga)
Portello: Tänk om man finge en krona för varje gång MODO nämndes, vara sig det är negativt eller positivt, då skulle jag kunna dra mig tillbaka och leva på de ständigt inkommande beloppen.
Nej, det är självklart aldrig kul när de utländska inslagen börjar att, som i MODO, utgöra nästan halva laget. Tycker ändå att det verkar som att det finns ett antal hungriga juniorer i varje elitserielag som pockar på uppmärksamheten.
Själv är jag glad att Luleå gjorde sig av med sina utlänningar och värvade lite svenska spelare,Värvade ju även 2 st tjecker. För första gånget på år och dar finns det inga finska inslag i Luleå. På tal om utlänningar , vilka anser ni vara dom bästa?? Juha i malmö har alltid varit en av mina favoriter.
Portello: Kan ju alltid hoppas på att utvecklingen kommer att leda mot fler svenska spelare, men så länge som det går att hitta utländska "grisar i säcken" för lägre pris än en spelare som byter klubb inom landet så kommer det alltid finnas de som är villiga att riskera att få en "video-jugge" bara för hoppet att finna en diamant.
Måste också hålla med om att Riihijärvi varit något av en favorit, även fast han spelar i "fel" lag. Hoppas på genombrott i år för vår målvakt Juusu Riksman. Han har sett riktigt stabil ut nu på försäsongen, något som man inte kan beskylla MODO:s spel för att ha varit.
Paddan: Jo det verkar har gått lite dåligt för modo nu på försäsongen men det är ju bekant då serien drar igång man ska börja vinna :). Känns lite underligt att inte Luleå - Modo möts i premiären , tycker dom har gjort det några säsonger nu . Själv är jag väldigt optimistisk vad det gäller Luleå, rensat i truppen och föryngrat den en hel del. Nytt spelsystem + bra värvningar i speciellt Rönnqvist,Fagemo och Skrbek.Den här säsongen blir nog betydligt roligare jämfört med förra för oss som är lulingar :)
Portello:Det brukar alltid vara intressanta matcher mot er norrbottningar, men nu får ni ju "nöjet" istället att ta emot oss på annandagen. Hur har ni det på målvaktssidan då, förutom Hento? Skulle han bli skadad vad finns då att plocka upp? Förresten glömmer du inte han AIK-aren Mikael Johansson eller vad han hette. Han var ju så uppmärksammad i media ifjol så han måste väl tillhöra de bättre i laget.
Paddan: Förutom hento så har Luleå plockat upp en som heter Gusten Törnqvist från J-laget. Har vaktat målet vid 2 tillfällen hittills. Vad jag har hört så har han varit helt ok.Men jag kan garantera att Luleå kommer att Värva någon målis på artistskatt som förra året. Det absolut värsta som skulle kunna hända Luleå enlig mig är att Hento skulle åka på en långvarig skada. Usch vilken hemsk tanke *ryser*
Portello: Aha, artistskatt, jag tror jag har hört det ordet tidigare. MODO planerar att köpa in resterande Danska landslaget på artistkontrakt och ställa upp i A-VM.
Nej, allvarligt så är det stora felet att lagen i elitserien tvingas att tänka ganska kortsiktigt då de ju har det överhängande hotet att kanske tvingas spela i Allsvenskan nästa år. Med ett dessutom allt snävare utbud av toppspelare i Sverige, dessa har ju ofta stuckit till Amerikat eller Europa där de ofta tjänar mer än i Sverige, så blir det ju att klubbdirektörerna riktar sina blickar mot sådana länder som Finland och Slovakien för att försöka hitta nya guldägg.
Portello: Aj fan, det lät ju inte bra. Jag, förnuftig, får nog ta och käka lite mer sulfit och sulfat så att jag blir mer lik en äkta MODO-it.
Nej, men då kanske vi kunde få hit någon sån där kul sponsor som Pölsemannen och så kanske vi kunde få permanent ölservering. Oj, hoppas inte Alkoholhandläggaren läser detta, han skulle ju få spader. Öl och hockey, det går ju inte ihop!