Om ni vill läsa om Rögle när det gestaltas som ett köbelag á la MIF kan gå in på Huddinges sida på Svenska fans o läsa deras senaste krönika om lag som lever och har levt på lånade pengar.
pubne: Vi lånade massvis med pengar för att kunna köpa ihop ett lag som tog oss upp i elitserien. Dessa pengar visade sig senare inte ha någon täckning eftersom de sportsliga framgångarna uteblev vilket nästan ledde Rögle till konkurs för några år sedan.
Sedan kan man ju diskutera om man skall likna Rögle med MIF, eftersom vi redan när vi gick upp hade t.ex. en bra ungdomsavdelning och i någorlunda grad kunde fylla på laget från egna led (även om vi mer eller mindre köpte ihop hela laget för att kunna ta steget).
Sen är det fel att säga att MIF o Rögle var först i början på 90-talet. Redan på 60-talet så köpte ju Rögle till sig framgång genom Pollenkungen. Så jag vet inte riktigt hur mycket vikt man ska lägga till den krönikan.
Mygel: Ööh, har du kört i nån tenta eller allmänt vantrivs med livet i Lund??? Först klaga på vårt forum och sen dra upp gammal skit om Öhrning & Co som man nästan lyckats förtränga. Huh!
Patrik: Bor i Ängelhåla numera :) Såg bara den krönikan med den lockande Vita Hästen loggan så jag läste igenom den och eftersom det var ett rätt stort klankande på Rögle så kanske det var intressant att diskutera här i forumet. Så som den krönikan är formulerad så är det Rögles och MIFs fel att ekonomin är så usel i svensk hockey. Enligt skribenten så är det vårt fel att lönerna rusade iväg etc etc.
pubne: Jepps. Förra året så betalade Rögle t.ex. tillbaka den sista miljonen på det ovillkorade lån som man fått av kommunen. Rögle är idag, tillsammans med Skellefteå, den allsvenska klubb som har den stabilaste ekonomin. Skulle nog säga att efter Skellefteå så är vi den allsvenska klubb som just nu har bäst förutsätning för att gå upp. (Bajen på tredje plats). Hade vi bara fått vår träningshall så hade vi varit helt färdiga för steget upp, eftersom vi då hade kunnat locka till oss talanger som skulle kunna slussas upp i A-laget.
Mygel: Okei ,ja blev nästan lite orolig här, hehe men men skönt och höra att dom klarar av ekonomin, vi är juh trots allt inte som mif och aik hockey ;)
pubne: Exakt, och det är därför vi inte ska göra samma misstag igen och rusa iväg till elitserien om vi inte kan klara av det. (duckar för OE:s argument om att vi är mogna för ES ;)
Mygel: De har du faktiskt rätt i, men ja tycker rbk börjar få upp sitt spel nu, för dom som inte visste så är pelle lärare på vår skola, gymnastik lärare, och vi snackar mycket med han "jag och mina polare till rögle fanatiker" han säger de at de börja gå hyfsat bra nu, hehe han sa att i fredags ville nog ingen vara i hans skridskor under straffarna, så nervös han var :D
pubne: Vi må vara bra i allsvenskan nu, men du ska veta att det är ljusår ifrån elitserien att spela i allsvenskan. Det märktes förra året i kvalserien. Linköping var elitseriens i särklass sämsta lag och ändå mer eller mindre piskade de oss på halvfart. Vi behöver en hel del förstärkningar om vi ska spela i elitserien och då snackar vi inte om en libero o en forward. Minst en hel elitseriemässig femma måste värvas in.
pubne: jaja, men du borde ändå ta reda på mer fakta, jag snacka med Pelle i skolan här om dagen, Kenny kommer bara kanske tillbaka, å kommer inte han tillbaka kommer nog inte jörgen eller bröderna tjärnqvist tillbaks heller. kanske nån av dom kommer, å dessutom tror jag inte att d blir nått av den j*vla NHL strejken
pubne: Ja men eftersom inte du kan nått om hockey så hittar inte du fakta. Kenny kommer nog tillbaka om typ 2-3 år skulle jag gissa på. men inte tidigare