Silly season i all ära, men nu när allt verkar bli klart på värvningsfronten så måste Rögle börja fundera på viktigare saker som rör föreningen. Nu när de ekonomiska problemen för tillfället är undanröjda så är det dags för Nordstrand o Co att fundera på hur Rögle återigen skall kunna bli en välkänd och högt respekterad klubb i Sverige igen. Precis som många har sagt här inne på gästboken ett antal gånger, så har Rögle blivit en rätt anonym div1 (allsvensk) klubb som inte många höjer ögonbrynen för längre. Förr så var vi betraktade som en av Sveriges bästa plantskolor (tätt efter MoDo), en traditionsrik klubb som stodd för snabb och fartfylld hockey och där hela bygden (NV-skåne, särskilt Ängelholm) följde laget entusiastiskt och helhjärtat. Idag ser läget helt annorlunda ut. Hockey snackas det mycket längre om på stan o om det någon gång nämns något om Rögle så handlar det bara om hur dåliga de är eller nåt dyl. Våra talanger lämnar klubben innan de börjar på hockeygymnasiet eller så hoppar de över till innebandyklubbarna som lägger ner lite mer kraft på att profilera sig. I dagstidningar runt om i landet så skrivs det inte heller så mycket om klubben längre. Rögle måste helt enkelt börja lära sig att profilera sig bättre. Klubben kan inte längre bara leva på gamla meriter, framförallt inte nu när HIF slukar det mesta av idrottsintresse runtom i NV-skåne (sponsorer, talanger, publik etc). Jag menar inte att Rögle ska omvandlas till något tuggummi poplag á la LHC eller Hammers, men som det är nu så har Rögle ingen profilering alls. Titta på den officiella hemsidan. Inget ont om det jobb OE lägger ner, men tittar du på andra klubbar så har de flesta börjat gå över till riktigt webdesign företag. Flertalt andra klubbar har insett betydelsen att synas på nätet. Kanske Rögle har levt lite på allt det arbete som ni inom RFN lade ner på er sida. Detta måse ändras. Man måste börja skapa konkreta planer på en ordentlig träningshall. Det håller inte att skicka ut de unga lirarna till Åstorp o Jonstorp. Det finns flera större företag i området kring Ängelholm som skulle kunna gå in och sponsra ett sådant bygge. Men man måste uppvakta dem på rätt sett o ge dem någonting tillbaka. Vidare så skulle man kunna skapa en t.ex. en stiftelse dit folk skulle kunna donera pengar till byggandet av en träningshall. En klubb som Rögle har i dagsläget inte råd att införskaffa dyra spelare varje säsong för att försöka ta steget upp. Vi måste börja använda oss mer av MoDos modell, med vidare förädling av egna talanger och spelare från när området. Rögle måste också försöka få tillbaka sin särställning i Ängelholm. Rögle har gjort Ängelholm till en av de mest genuina hockeystäder som finns att finna i Ängelholm, men hur mycket ser vi av Rögle i stan idag? Förr så fanns det Rögle dagarna, Rögle spelarna var ute på PR uppdrag i kommunen, klubben var representerad på de flesta händelserna so skedde i stan. Idag så ser du inget av detta. När det t.ex. är Rosfestival eller Gatufest så är alla större föreningar inom kommunen representerade utom en: Rögle. Föreningen håller på att tappa förankringen i kommunen, vilket kommer att leda till katastrof i längden. För några år sedan så var det en självklarhet att alla 6-åriga killar i Ängelholm skulle börja lira i Rögle, så är det inte idag, vilket hämmar tillväxten i en så liten klubb som Rögle trots allt är. Vidare så måste Rögle börja charma sina trogna supportrar mer. Jag skulle vilja hävda att Rögle fortfarande har en av Sveriges i särklass bästa publik. Jag förstår att föreningen har haft det svårt med detta sen rötäggen har visat sig och att man inte velat visa sig tillsammans med dessa barnungar. Men bara för det tycker jag inte att man ska glömma bort oss i den stora massan som är fanatiskt trogna Rögle. En viktig sak som man kan börja göra är att införskaffa några vettiga souvenirer. Griffins är dött och passé för oss supportrar, så släng iväg allt skit med Griffins på. Fixa in lite snygga halsdukar och framförallt skaffa in replica matchtröjor. De håliga, gröna tröjor med Rögle loggan på, som finns idag är knappt värda namnet matchtröjor, eftersom det är så vilseledande. Problemet med att skaffa in matchtröjor har visserligen funnits länge (konstigt nog verkar det bara existera inom Rögle bland alla hockeyklubbar), men det verkar inte som man har någon vilja att förändra det, vilket jag ser som ett av flera fall av ignorans mot sina egna supportrar. Tycker även att föreningen måste på något sätt börja ställa upp och försöka hjälpa till lite så att vi supportrar kan åka med på bortamatcher. Det behövs inte mycket från klubben vi älskar, lite stöd och uppskattning för den tid och kraft vi lägger ner för att stötta klubben hade varit på sin plats. Jag vet ingen annan klubb på elitnivå i Sverige som avskärmar sina supportrar så mycket som Rögle gör. Supporterträffarna samt Hinkes veckobrev är helt klart ett stort steg åt rätt håll, men jag skulle vilja se lite mer aktivitet även på högre nivå.
Ursäkta att det blev lite långt. Jag har säkert fler tankar kring detta med att återupprätta Rögles rykte, men detta får räcka för denna gång. Funderar på att skriva ett brev liknande detta till Rögle (vilket de antagligen inte kommer att läsa hur som helst ändå). Någon som håller med mig o detta??
Rögle måste helt enkelt börja lära sig att profilera sig bättre. Klubben kan inte längre bara leva på gamla meriter, framförallt inte nu när HIF slukar det mesta av idrottsintresse runtom i NV-skåne (sponsorer, talanger, publik etc). Jag menar inte att Rögle ska omvandlas till något tuggummi poplag á la LHC eller Hammers, men som det är nu så har Rögle ingen profilering alls.
Titta på den officiella hemsidan. Inget ont om det jobb OE lägger ner, men tittar du på andra klubbar så har de flesta börjat gå över till riktigt webdesign företag. Flertalt andra klubbar har insett betydelsen att synas på nätet. Kanske Rögle har levt lite på allt det arbete som ni inom RFN lade ner på er sida. Detta måse ändras.
Man måste börja skapa konkreta planer på en ordentlig träningshall. Det håller inte att skicka ut de unga lirarna till Åstorp o Jonstorp. Det finns flera större företag i området kring Ängelholm som skulle kunna gå in och sponsra ett sådant bygge. Men man måste uppvakta dem på rätt sett o ge dem någonting tillbaka. Vidare så skulle man kunna skapa en t.ex. en stiftelse dit folk skulle kunna donera pengar till byggandet av en träningshall. En klubb som Rögle har i dagsläget inte råd att införskaffa dyra spelare varje säsong för att försöka ta steget upp. Vi måste börja använda oss mer av MoDos modell, med vidare förädling av egna talanger och spelare från när området.
Rögle måste också försöka få tillbaka sin särställning i Ängelholm. Rögle har gjort Ängelholm till en av de mest genuina hockeystäder som finns att finna i Ängelholm, men hur mycket ser vi av Rögle i stan idag? Förr så fanns det Rögle dagarna, Rögle spelarna var ute på PR uppdrag i kommunen, klubben var representerad på de flesta händelserna so skedde i stan. Idag så ser du inget av detta. När det t.ex. är Rosfestival eller Gatufest så är alla större föreningar inom kommunen representerade utom en: Rögle. Föreningen håller på att tappa förankringen i kommunen, vilket kommer att leda till katastrof i längden. För några år sedan så var det en självklarhet att alla 6-åriga killar i Ängelholm skulle börja lira i Rögle, så är det inte idag, vilket hämmar tillväxten i en så liten klubb som Rögle trots allt är.
Vidare så måste Rögle börja charma sina trogna supportrar mer. Jag skulle vilja hävda att Rögle fortfarande har en av Sveriges i särklass bästa publik. Jag förstår att föreningen har haft det svårt med detta sen rötäggen har visat sig och att man inte velat visa sig tillsammans med dessa barnungar. Men bara för det tycker jag inte att man ska glömma bort oss i den stora massan som är fanatiskt trogna Rögle. En viktig sak som man kan börja göra är att införskaffa några vettiga souvenirer. Griffins är dött och passé för oss supportrar, så släng iväg allt skit med Griffins på. Fixa in lite snygga halsdukar och framförallt skaffa in replica matchtröjor. De håliga, gröna tröjor med Rögle loggan på, som finns idag är knappt värda namnet matchtröjor, eftersom det är så vilseledande. Problemet med att skaffa in matchtröjor har visserligen funnits länge (konstigt nog verkar det bara existera inom Rögle bland alla hockeyklubbar), men det verkar inte som man har någon vilja att förändra det, vilket jag ser som ett av flera fall av ignorans mot sina egna supportrar. Tycker även att föreningen måste på något sätt börja ställa upp och försöka hjälpa till lite så att vi supportrar kan åka med på bortamatcher. Det behövs inte mycket från klubben vi älskar, lite stöd och uppskattning för den tid och kraft vi lägger ner för att stötta klubben hade varit på sin plats. Jag vet ingen annan klubb på elitnivå i Sverige som avskärmar sina supportrar så mycket som Rögle gör. Supporterträffarna samt Hinkes veckobrev är helt klart ett stort steg åt rätt håll, men jag skulle vilja se lite mer aktivitet även på högre nivå.
Ursäkta att det blev lite långt. Jag har säkert fler tankar kring detta med att återupprätta Rögles rykte, men detta får räcka för denna gång. Funderar på att skriva ett brev liknande detta till Rögle (vilket de antagligen inte kommer att läsa hur som helst ändå).
Någon som håller med mig o detta??