1150x200-s5b1ZRNY.jpeg

Rögle BK

SHL · 27191 inlägg · 5186 ämnen
« · 151439 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Frölunda - J20..
fjortis: Det ser ut att bli förlust. Ska försöka få tag i en kommentar av Benny, publiceras på J20 sidan i så fall.

6-3

Håller på rbk: 3-3

Nu står det 3-2 till Frölunda. Rögles A-lags juniorer åker på utvisningar

Håller på rbk: Man får endast ha två överåriga..

Sv: Seriesystemet
Att utöka Elitserien hade nog varit bra för hela hockey sverige! Fler Svenska spelare hade då utvecklats mer och på lång sikt hade det blivit ett bättre landslag...

2 - 2 efter första! Men frölunda vann skotten med 16-5.

Svår match men martin Ericsson , niko, Tomas Andersson är med där uppe så Rögle har också toppat laget lite.

Varför är inte Hammerstad med? ska han spela för Pelle imorgon? Pelle inte skadefri ännu?
Men hur som helst så ska Rögle slå Arboga imorgon!

Patrik: Se på fotbollen. Där får ett lag som går upp Superettan pengar direkt. Ett hockeylag måste gå upp till Elitserien för att få lite pengar.

Allsvenska hockeyligan har en stor sponser vad jag tror, Gula Sidorna/Eniro.

Frölunda - J20..
Frölunda toppar upp sitt lag inför mötet med Rögle idag, Alexander Steen i första femman..

Tycker synd om J20. De lär få det svårt där uppe=(....

Ebbe: Där har du säkert en poäng i att det handlar om ekonomiska villkor. Man har ännu inte kommit ifrån tänkandet från det lättsinniga 90-talet, där t.ex. klubbar som VIK fick tjäna som avskräckande exempel.
I takt med många föreningars skrytbyggen av jättearenor är man också väldigt utsatta och beroende av de intäkter som man får i egenskap av att vara elitserielag.
Med en rättvisare fördelning av bidragen, så skulle man istället tvingas bygga sin ekonomi på sina egna sponsorer, souvernirförsäljning och publikintäkter.
Då skulle det kanske bli en sundare inställning och bättre fokus på det som det egentligen skall handla om - det idrottsliga!

Stefan: Jo, problemet är ju att elitklubbarna är livrädda för att dråsa ner, vilket gör att man har byggt in en massa skyddsnät i systemet.
Samma skyddsnät utgör dock samtidigt hinder för de lag som vill upp.
Förutsättningarna försämras alltså för dessa.
Nä, lösningen är såklart ett system som dels skulle innebära att det inte är jordens undergång att trilla ner ett pinnhål, och dels skapade bättre förutsättningar för lagen som harvar i allsvenskan.
Därför är ditt förslag nog åt rätt håll.
Gör som fotbollen - fler lag och en naturlig process i att få in nytt blod i ådrorna!

Stefan: Anledningen till att Elit lagen inte vågar låta juniorerna ta chansen är pengar! Svenska Spels pengar går bara till Elitserielagen. Dela upp de så att de är inte ska behöva vara så beronde av de pengarna.

Men jag håller med patrik. Utöka serien till 14 lag och en sak till, skippa derbygrupperna.

Patrik:

Själv är jag inte mycket för att nått lag ska trilla ned till allsvenskan vid jul det skulle ge alldeles fel förutsättningar för alla elitserielag (då inte bara MIF).

Dagens problem med svensk hockey är att för lite juniorer får chansen... och skulle man riskera att rasa ur till jul..då skulle nog ännu mindre juniorer få en ordinarieplats då man lär satsa på mer "etablerade" spelare istället.

Däremot att 2st lag rasar efter varje säsong istället för kvala sig kvar vore bättre isf, och ev 2st får kvala sig kvar för att få upp lite rotation i Elitserien.

Seriesystemet
Som en fortsättning på diskussionen om seriesystemet startas härmed en ny tråd.
Jag tycker att det var mycket roligare förr i tiden när två elitserielag trillade ner till jul och fick spela i allsvenskan, som då fick bra massmedial uppmärksamhet, och en chans för division1-lagen att komma in i ett högre tempo.
Som det är nu så är det oftast en enda lång transportsträcka för de elitserielag som sladdar i tabellen. Publikintresset minskar också.
Nä, antingen en återgång till det gamla systemet, eller att man utökar elitserien till 14 lag, De två sämsta trillar ner i superallsvenskan efter jul, och de som i elitseriens fortsättningsserie (12 lag) hamnar på plats 11 och 12 tvingas spela i kvalsvenskan, som kunde bestå av 8 lag.
Skulle ge lite friskare blod i systemet.
Det nuvarande känns lite unket och på gränsen till ligatänkande

Sv: Roger Hansson platsar inte i MIF
Stefan: Det där med hanbolls systemet tycker jag låter lite väl för ja.. bla.. Men vi skulle kanske kunna göra som i fotbollsallsvenskan... fast det skulle nog inte vara så rättvisst mot de lag som ligger i eliserien däför att de antagligen håller samma klass som iaf de lagen som kommer gå upp... så systemet vi har nu kanske är det bästa, men jag tycker vi kunde göra en liga under eliserien istället för norra och södra allsvenskan!

Sv: Brynäs!!!!
fjortis: Melin får kontakta Brynäs, där e säkert en och annan som vill lämna och dom kan ju gärna få gå till Rögle. Melin kan kanske övertala någon.

Hardmen: Ja han och Ove Kolin hade varit nåt för Rögle!
Där är säkert fler!

fjortis: Så han e sparkad nu, då kunde ju Daniel Johansson kommit hem för han e väl trött på Brynäs nu.

Sv: Miljoner till RBK
HasseT

Jo Lidas gick in med några miljoner (tror det var 2) om NHL´s spelar fack NHLPA gick in med lika mycket o det gjorde de.

Man har inte fått en enda krona av Avesta kommun, utan det är bara privatpersoner o lokala företag som har hjälpt till helt gratis.
För att på konstfrusen is fick man köpa 1m rör för 100 kr.
Sargen kommer från Rosenlundshallen i Jönköping o självklart var det folk från Skogsbo SK som var nere o monterade ner den.

Nu heter hallen Graningehallen vilket jag tycker är för j##ligt den borde ju rimligtvis heta något i stil med Lidas Arena ;-)

Nämnas kan oxå att i.o.m denna hallen så har Avesta Kommun 2 ishallar o då bor det bara ca 20000 personer i kommunen.
Att sedan "bästa" laget Avesta BK ligger tvärsist i Div.1 Västa A med 0p på 10 matcher är oxå skrattretande.

FredrikM:

vi är inne i en negativ trend men spelar förvånandsvärt bra och förlorar ändå som igår mot SSK... då man bjuder på 4 av 5 baklängesmålen...samtidigt som man skapar ett flertal målchanser som bör ha blivit mål.. förlust med 5-3 i en match man bör ha vunnit med 6-2,6-3 eller nått liknande.

Personligen skulle jag vilja ha nått som fotbollens Allsvenska 2st lag flyttas direkt ned, 2st lag får kvala sig kvar det skulle ge spänning hela tiden.

Eller som handbollen där de under strecket får kvala sig kvar.. och ändå ha chansen kvar att spela om SM-Gulden i slutet av säsongen...vilket även de övriga lag också har, tänk dig Rögle spelar i Allsvenskan och får spela kvalserien kommer topp fyra där och får kvala om att få spela kvartsfinal i ett slutspel och därmed ha chans att vinna SM-Guld.

Stefan:

ger 3 poäng skall det stå nedan :)

Stefan: jo nog alltid e det långt kvar. Men ni ligger i en negativ trend just nu, låt oss hoppas det fortsätter så, så Rögle kanske får möta er till slut...jag tycker nästan det e lite för svårt att kvala sig till elitserien... först måste man vidare till nästa serie o vinna den o sen till nästa igen o vinnna den.. men det kanske beror på att det e stor skillnad mellan lagen i allsvenskan o elitserien.. vad vet jag..

oscarD, OE:

Jo de e sant, vår lada duger, jag tycker också de vore en utmärkt ide med ett stort företag som finansierade bygget och med stöd från nån annan miljonär som Kenny=), Men vi får nog nöja oss med nytt plex o sarg, om ens det

FredrikM:

jag hoppas du vet att Elitserien är 50omgångar och varje seger efter 60min ger poäng så mycket kan hända än..

Och glappen mellan "bottenlagen" i Elitserien och topplagen i Allsvenskan är större än vad många tror.

Hinkenspaad: Ett sådant bygge kommer förmodligen aldrig funka. Däremot en ny sarg+plexi!

Vi har en bra hall som bara behöver lite uppfräshningar.

Hinkenspaad: Hallå där... stopp... hur gick vi från ny sarg till ett helt idrottskomplex? Nu lugnar vi ner oss. Men...
Om ett sånt bygge skulle delas upp på flera olika kommuner och föreningar skulle det aldrig fungera. Alla kommunerna skulle ju så klart vilja ha hela härligheten i sin stad. Möjligtvis flera föreningar om de ligger inom ett relativt litet avstånd.
Det bästa är om ett storföretag går in och sponsrar hela bygget och får ge namn åt stället. Eller kanske Kenny är intresserad av att hjälpa sin gamla klubb – han lär ju aldrig kunna göra av med att miljoner han spelat in under sin NHL-karriär. En träningshall hade väl bara varit ett par ynka promille på hans inspelade miljoner.

OE:

förra sommaren så förde Lillis diskussioner ang ett ev. samarbetsavtal med Rögle så vitt jag vet. Men jag vet inte vad det spelar för roll nu då det inte blev något :)

oscarD: Varför inte satsa på de som nån innan.. Ett jättbygga med sammarbete mellan många kringvarande kommuner klubbar o föringar o grejer o bygga en fetearena inte bara för hockey utan till konserter hästhoppning hanboll med mera... hoho.. fast de lär väl kanske ändå aldrig böli verklighet.. men jag tycker de verkar som en utmärkt plan!.. fast de e ja

OE: Håller fullständigt med dig...
Men hur går planeringen med träningshallen? Jag menar, om den ligger fem-sex år fram i tiden kunde man ju lika gärna byta sargen nu eftersom den nuvarande har vissa brister...

oscarD: Vet inte, men saken bör utredas tycker jag. Vi behöver ju ändå köpa in 1st sarg+plexi när träningshallen är klar. Då borde det vara lika bra att sätta en ny i huvudarenan än att om något år behöva köpa ytterligare en ny.

Den sarg+plexi som Frölunda, Mif och Troja skaffat hade höjt klassen ytterligare på vår arena!

Sv: På tv?
chania1: Du kan ju alltid hoppas... tror inte att TV4 är speciellt intresserade av att dels lägga pengar på produktionen och dels ta upp dyrbar sändningstid i huvudkanalen.
Om jag inte har fel för mig var det för två år sedan på gång att Kanal 5 skulle sända SA och förra året att SVT Syd skulle sända ett par matcher men det blev ju inget. En idé kunde ju vara att, eftersom både SVT, TV4 och Kanal 5 har var sin digital extrakanal, att de på något sätt kunde visa vissa matcher där.

Sv: Eeen Roger Hansson
FredrikM: Jag har aldrig påstått att Elvenes skulle tas hem. Jag bara sa att kedjan med Roger Hansson och Bröderna är den bästa klubben haft.

Stefan: Nej ett farmalag är ett lag som har nära sammarbete med ett bättre lag i högre serie typ!.. de har inte rögle.. de e möjligt att de kanske har pratat om det en gång i tiden... Men de e inte aktuellt!.. i och med att Malmö nu mera ligger näst sist så e det inte långt kvar till RBK nu höhö...

OE: Hur mycket skulle det kosta att byta sarg och plexiglas?

Sv: Eeen Roger Hansson
OE: Du jag tror inte Elvenes skulle platsa i Rögle... han har själv sagt i intervjueer att rögle inte är aktuellt.. p.g.a hans ålder... och att han känner sig omotiverad..det är trots allt lite skillnad mellan dansk o svensk hockey!!

Stefan: Sådana farmaravtal mellan Rögle och Mif var endast aktuella förr ett antal år sedan när vi hade en dålig klubbledning.

Eeen Roger Hansson
Något jag fortfarande hoppas vi får uppleva är Roger Hansson i Elitserien MED RÖGLE!! Synd att han inte gick tillbaks redan när Rögle var uppe senast. Tänk, andra årets SM-slutspel hade kunnat leda hela vägen fram med honom i laget. Kedjan med Hasson och Bröderna Elvenes är den bästa någonsin!!

Förhoppningsvis får vi iallafall se Hansson i Elitserien till nästa höst, då blir det åka av!!

Hinkenspaad:

Alla allsvenska lag är farmarlag åt Elitserielagen i och med att man hela tiden tappar sina bästa spelare till dem oavsett avtal eller icke..

Och Rögles ledning har tillsammans med Stephan Lundh vid ett flertal gånger diskuterat ett ev. samarbetsavtal...

Svenne:

räkna ut medelåldern på alla elitserietrupperna så ser du att MIF inte är det äldsta laget i Elitserien. Enligt någon statistik som var i nån tidning för ett tag sedan så hade MIF ett av de YNGSTA lagen i årets elitserie... men man har Elitseriens mest rutinerade (äldsta) backbesättning

OE:

Anledningen till att man tackade nej till Hansson var för att han har den ålder han har... då man skulle föryngra redan förra säsongen... men så blev icke fallet.

Är det nått vi behöver i MIF så är det yngre backar... med lite fart under rören..

OE: Hansson är ännu så länge för ung och grön för att få spela i MIF. Han uppfyller inte ålderskriterierna..
Det är så MIF håller ner lönerna, man låter ATP ta över :-)

Stefan: En kille som Roger Hansson hade ni i MIF nog behövt. Han är oerhört viktig både som ledare på och utanför isen. Ger alltid gärnet för laget och uppmuntrar alltid de yngre. Där gjorde ni en miss! Vi tackar och tar emot!!

FredrikM: Kanske skulle man kunna skaffa ny sarg+plexi till huvudarenan och sedan flytta ut nuvarande till träningshallen. Fler och fler klubbar bytar ju sarg+plexi till den internationella utan stolpar mellan glasen. Frölunda, Mif och Troja exempelvis. Sikten förbättras avsevärt. Det blir heller inga puckmärken i det nya glaset. Dessutom är risken för felstudsar minimal då stolparna försvinner.

En annan positiv sak är att det höga glaset går runt hela rinken (bortsett från spelarbås). Detta ökar säkerheten för publiken.

fjortis: Så du tycker de behöver nua plexiglas!.. varför inte investera i en helt ny arena.. i klass med globen.. =).. med stort stöd från andra klubbar kommuner o liknande.. HBG o Ängelholm o Örkelljunga o0 liknande kunde börja på ett jätteprojelt.. de hade vart nått... men de e bara drömmar.. fast lite asfalt på parkeringen hade inte vart fel!

Brynäs!!!!
Så sparkade dem deras tränare! Nu kan dem ju sälja Ove Molin till Rögle! Undrar vad Melin tänker om Brynäs läge just nu!!! =)

Hinkenspaad: Inte bara till träningshallen utan kanske till nya plexiglas bakom målen och en spann sand till parkeringen! =)

FredrikM: Ja mycket bra ide. Tycker även gammla rika rögle spelare från NHL kunde ta o skänka lite pengar till vårt kära lag. Om de nu har kvar sitt hjärta i klubben.. Kenny e ju ett mycket bra exempel, han brukar besöka Ängelholm ofta på sin semester. Med den här typen va pengar skulle Rögle kunna höja sig ännu ett snäpp, tex skulle man kanske kunna börja bygga den jäkla träningshallen de snackat så mycket om hela tiden

shorty: Hörde nån gång att Lidström eller nåt proffs skänkt pengar till sin födelseort för att dom skulle kunna bygga en ny ishall. mycket snällt gjort. Kenny Jönsson skulle också kunna göra det, har jag tänkt på flera gånger. den där idén med bössorna är bra, bara ingen tar pengarna. har inte detta varit uppe här förut? men men. Om folk får lite slantar över efter de köpt korv med bröd så kan dom lägga dom där. Men sen tar ju Rögle ganska mycket för att få parkera på parkeringen som är gjord av grus också. Arboga-Rögle i övermorgon hoppas Rögle kan vinna stort nu, vill ha lite bättre målskillnad. //Hans.

chania1: Haha! var fick du det ifrån?? det kanske bara var en idé.. då måste jag säga att det inte varit mig emot..

Miljoner till RBK
jag såg att de skapat en ny tråd på Brynäs sida om att skänka pengar till sitt lag för nyförvärv o liknande.. tycker de verkar vara en bra ide även för oss... man skulle kunna sätta ut bössor o liknande i ladan som skulle kuna slänga i lite pengar i vid varje besök... välbehövliga pengar som säkert skulle hjälpa Rögle på ett eller annat vis!

« · 151439 · »