Nu kan ju AB lägga ner sin årliga klack ranking. Den börjar bli riktigt skrattretande. Vad sägs om Hammers och Växjö lakers s.k. klackar före Rögles och Lövens??? Har de som rankar överhuvudtaget varit ute i landet och sett klackarna???
I tidningen så säger man att rankar KLACKARNA och inte stämningen eller så. Vad jag vet så består t.ex. Hammers "klack" av ett fåtal personer som mer eller mindre svänger mellan "klappa händerna" och "Hämmes, hämmes". Det skulle till och med nästan kännas som ett hån om vi fortsatte upp på den listan eftersom man vet att de reportarna verkar ta det mesta ur luften.
För de som inte har en aning om vad jag snackar så var det så att Aftonbladet i lördags rankade de 50 bästa KLACKARNA och det var ett antal lag som lyckades hoppa upp rätt högt utan att egentligen ha en riktig klack.
p.s. får dock hålla med om att vinnaren kan anses som den rätta visserligen.
Mygel: Som vanligt är det subjektivt och illa underbyggt tyckande som ligger till grund för AB's lista. Skulle förvåna mig om samtliga de som sammanställt listan ens vet vilken stad Rögle förknippas med? Alla har vi synpunkter och tycker vissa placeras för högt eller för lågt. Oavsett vad vi kallar Halmstads klack, så hade de åtminstone supporterskaror (bussar) som drog runt på en hel massa bortamatcher och, får man anta, bidrog till att höja stämningen. Vi var väl inte så vassa på den fronten. Så att Hammersklacken kommer före AIA ser jag inte som särskilt märkligt.
Jonas: Isåffal så skulle man lägga en del av bedömningen om man ordnade organiserade bussresor till bortamatcherna. Även om Rögle klacken inte organiserar några officiella bussresor så har vi ändå varit ett ganska stort gäng som följt med iallafall på de närmsta bortamatcherna.
Slutpoängen är den att antingen så lägger AB ner hela denna rankinglista eller så rankar de enbart de lag som spelar i högsta ligan. De vill säga de lag som de har någorlunda koll på. Jag kan inte tro att någon av Aftonbladets reportrar har varit nere i Ängelhom o sett en Rögle match sen laget trillade ur elitserien. Det är därför intressant att veta vad de baserar sin ranking på. Men antagligen är det även så som du säger att det rör sig om en VÄLDIGT subjektiv bedömning.
Mygel: Stort gäng? Knappast, om man bortser från Halmstad, i viss mån Ljungby och Tingsryd. Nyköping ska vi nog ta och glömma om vi inte redan gjort det :-( Om man läser AB's motiveringar ser man att det handlar om en totalbild av allting. Att kasta konfetti, vifta med flaggor och pappskivor samt visa upp halsdukar och matchtröjor, verkar vara poppis hos bedömarna i år. Av någon anledning är också fotbollslag från huvudstaden otroligt heta. Det är iofs naturligt, eftersom fotboll regerar i Stockholm men när AB's rubriker skriker att det är publikkris inom hockeyn är det just också endast i Stockholm det är så.
Men så är det, vi kommer att hävda orättvisa, subjektivitet och Stockholmsfixering ända till den dag då AIA tar sig in på top-5. Då blir det helt plötsligt hur rättvist och objektivt som helst, eller hur? ;-)
Svenne: Är du säker på det? Tror du inte bara att de kontaktade respektive lags pressansvarige som sedan beskrev matchen för dem? Det är en bit att köra uppe ifrån där du uppehåller dig. Hur som helst så tog de kanske fel oxå o hamnade i ishallen i Rögle ;)
I tidningen så säger man att rankar KLACKARNA och inte stämningen eller så. Vad jag vet så består t.ex. Hammers "klack" av ett fåtal personer som mer eller mindre svänger mellan "klappa händerna" och "Hämmes, hämmes". Det skulle till och med nästan kännas som ett hån om vi fortsatte upp på den listan eftersom man vet att de reportarna verkar ta det mesta ur luften.
För de som inte har en aning om vad jag snackar så var det så att Aftonbladet i lördags rankade de 50 bästa KLACKARNA och det var ett antal lag som lyckades hoppa upp rätt högt utan att egentligen ha en riktig klack.
p.s. får dock hålla med om att vinnaren kan anses som den rätta visserligen.