det är inte mitt fel att vi är mitt inne i en dynasti av sällan skådat slag och att Jocke Lindström är skickad från yttre rymden till planeten Tellus för att visa mänskligheten hur man spelar hockey.
Ett tips, du behöv int ta mig på för stort allvar! :-)
Väldigt nervös just nu. Känslan är att Färjestad tar kvällens jämna match, men som dynastiare ger man aldrig upp hoppet. Tur att jag har en halvfull dunk att lugna nerverna med.
Ja vilken Fredagskväll detta kan bli! Slutspelshockey med dynastiernas dynastiförening, och så en dunk vin på det. Får se hur länge det räcker? Asså både hockeyn och dunken :-)
Andra matchen i rad jag missar men det gick ju väldigt bra senast. AIKs ojämna säsong har satt sina spår så en vinst ikväll känns för bra, inte troligt helt enkelt. Samma trupp som senast och förmodligen samma formationer med Ortio i mål. Så länge vi inte åker på fler skador eller sjukdomar är det nog bara en fördel med stort förtroende för alla. En förlust måste vi kunna hantera.
Färjestad har haft svartgult på toapapperet i fyra dagar, och de verkar rätt less på det. Tror de kommer att komma ut hårdare ikväll och det gäller att våra grabbar är redo när gong-gongen går. Viktigt att vi lyckas hålla fokus på rätt saker, spela aggressivt men lyckas hålla oss på rätt sida av lagen. En svår balansgång, men vi har bemästrat det bättre än Färjestad som kännts väldigt frustrerade och ofokuserade. Vi har krypit in under skinnet på dem.
Nyckeln till seger ikväll är att vi lyckas spela ett lika stabilt försvarsspel som tidigare men dessa bra avvägningar, framåt kommer vi att skapa och göra mål genom speeden och den offensiva talangen som finns i laget. Dynastiernas dynastieförenings ledord är som bekant: det är alltid ledigt i krysset! Vi har visat upp blixtrande spelvändningar hittils vilket inte är så konstigt när vi tittar på laguppställningen på forwarden. Vi får dock inte bli passiva utan gå fram när läget bjuds.
3-0 ikväll, då är det godnatt Färjestad. 2-1, då är det match igen. Viktig drabbning!
{7804}: Både LHC och Brynäs gav sig lite enkelt men kanske siktade de tidigt mot nästa match. Mer intressant är att Växjö och DIF ser ganska mänskliga ut. Bara hoppas på längre, tyngre och fler matcher i övriga möten. Kanske blir det tamare drabbning imorrn för oss också men inget annat lag tycker jag visat upp samma vilja att vinna som AIK. Viljan är avgörande för spets där räcker vi långt.
"Jag vill inte ta er ifrån något men jag tror lika stor del i att ni spelar så bra beror på att Färjestad spelar dåligt" skulle det så klart stå mitt föregående inlägg.
{7804}: Ah okay, tackar för förklaringen. Själv missade jag det helt, som många andra, men jag köper den förklaringen. Ortio verkar ha hittat toppformen och man går inte långt i slutspelen utan en målvakt som står på tårna, så ni kanske tar er länge än jag förutspådde denna säsong :)
Jag vill inte ta er ifrån något men jag tror lika stor del i att ni spelar så bra beror på att Färjestad spelar. Tycker att Ryno kännetecknade hela FBK på ett rätt bra sätt igår.
Ni är helt klart i förarsätet i eran kvart och det är upp till FBK att steppa upp rejält annars kan säsongen avslutas både snabbt och snöpligt för dem.
{7804}: Alla svenska pojkar och män borde ha Bert som förebild, jag har då det.
Såg matchen först i natt och har njutit sedan dess, både av AIKs insats och precis som Svenska Akademien av dina kommentarer.
Jag är lite chockad faktiskt. Man kunde bara drömma om en så här start i kvarten även om vi här på HS anade nivån fanns där gömt bakom nedträning och taktik.
Än är inget vunnet men en bra starten i kvarten mot FBK är det.
Matt Anderson kan då räknas bort med tre månaders rehab framför sig. Jag är en av de som velat sen en comeback men som vi spelar nu saknas han inte. Jag menar Adam och Pär som centrar i 1a och 2a far ju upp och ner över hela isen som Matt sällan gjorde. Slitet som 3e och 4e gör funkar ändå och det produceras ju även där. Visst vore det bra få tillbaka Djuse men backarna ser ut trivas med tydliga roller och många minuter som de alltid vill ha.
tack för ett balanserat inlägg. Jag såg själv som sagt inte varför målet dömdes bort, men om du ser klippet och lyssnar på Nord så ser du att det är rätt beslut.
Sen är det såklart offside innan 1-0, en liten miss av domarna och den tar vi. Sådant händer ibland i en sport med små marginaler.
Väldigt imponerad av vårt taktiska upplägg och att alla spelare underkastar sig laget, Färjestad ahar förtvivlat svårt att skapa heta målchanser och när de gör det så är Ortio i storform och ser omutlig ut. Framåt skapar vi riktigt heta chanser när vi försöker, med den individuella skickligheten som ramlar det in kassar, med speeden våra forwards har så blir det många giftiga spelbvändningar. Våra backar är större och tyngre än vad de brukar vara, och det är stängt framför kassen. Ser mycket mycket bra ut.
Sen... Söderlund, Linus Lindström, Hetta, Alm, Petterström... många med fläskläpp i Skellefteå idag, men noll stycken som ligger kvar och flännar på isen. Färjestad tappar konceptet helt och det är hopptacklingar, crosscheckings, slagsmål etc, fel fokus från dem och det tackar vi för. Vi lyckas både spela bra och aggressivt samtidigt som vi håller skallarna kyliga och fokuserade på att inte gå över gränsen. Impnerande!
{7804}: Helt klart en hel frukost buffé med gröt av spelare i målgården, även om det är en SKAIK back som för in pucken i mål med handen... Vad säger regelverket om att en utespelare tar pucken med handen i målgården? Straff! Hur som helst så hade det kunnat gå lite hur som haver när dom tittar på målet... Det har man sett för när domarna har ringt på en situation, rena rama tombolan... Däremot är det lite förvånande att domarna missar offsiden vid SKAIKs 1-0... Linjedomarna brukar ofta ha ett säkerhetsavstånd och det syns nästan innan reprisen att det är offside... Men detta är ingen konspirations teori, hade förmodligen blivit en annorlunda bedömning om matchen spelats nere i kaffeburken... Synd bara att det ska behöva vara så i landets högsta serie tycker jag i alla fall med avlönade domare och allt...
En annan sak jag funderar på: Hur kan det komma sig att Jocke L inte kan spela som han gör nu i landslaget, dessutom med samma omgivning? Alla ser att han är en helt annan spelare internationellt, hoppas att han blir uttagen och tackar ja till VM nu i vår så att han kan motbevisa att han håller internationellt...
Angående Ortio, om han bara putsar bort sina "diving" tendenser och snack så bör han nog blir uttagen som 1:a eller 2:a vakt i Finska landslaget och inte "bara" som inte ombytt 3:e vakt, så pass bra är han även om han släpper lite väl mycket konstiga returer som han ska tacka sin backuppsättning för som det mesta städar upp...
Vi spelar typ 10 gånger bättre än vad vi någonsin gjort under grundserien. Otroligt bra avvägningar i laget, urstabilt, ruggig speed och bra energinivå, Ortio är i form och får utmärkt hjälp.
Vid det bortdömda så ligger pucken och balanserar, 29an tror jag går in och gräver och satsar allt på Ortios benskydd med tvåhandsfsttnong, Ortio får en stor rotation och styr typ in pucken i mål men kan inte rädda den. En uppenbar goalie interference vid en målsituation och bra dömt, imponerad att de ser den för det är värsta gröten.
{7804}: Grattis till andra raka segern. Kaffekokarna kommer aldrig någonsin att hämta upp det här underläget om de fortsätter spela så här. FBK har verkligen inte gjort sin hemläxa för hur man besegrar er då de knappt stressar era backar/uppspel och sedan ger er era stjärnspelare enorma ytor. Raka motsatsen för hur man besegrar Skeå. Mycket märklig taktik från FBK, eller så är de bara rejält ur form för så här överlägsna ska ni egentligen inte vara. Det bortdömda 1-0-målet för FBK förvånade mig också enormt. Jag hörde aldrig Nords förklaring så jag blir gärna upplyst för vad förklaringen var?
Jag kunde faktiskt inte se varför de dömde bort målet först och trodde det skulle bli mål. Blev förvånad. Men när jag ser reprisen och lyssnar på Nords motivering kan jag faktiskt se varför målet blev korrekt bortdömt.
Korrekt. Man ska inte gå händelserna i förväg. Men det ser fan helt kassaskåpssäkert ut. Färjestad ger upp i två matcher i rad för att de känner att de är klart sämre.
Färjestad fokuserar på fel grejer, medan vi spelar ett otroligt jävla bra lagspel över hela banan.
Den här taktiken vi valt i år... åka omkring och fisa i grundserien, förlora klart mot Karlskrona, Mora och Örebro... och sen lurar vi alla! I slutspelet tar vi sen i och ser ut som en klar guldkandidat. Jag gillar den taktiken!
Misstänker på riktigt att det är som Barbro påstått hela tiden. Vi tog inte i förut.
Det är precis som Wikegård säger. Färjestad spelar bra, strider som djur, skapar flera bra skottlägen och snurrar runt bra.
Skellefteå spelar ett stabilt försvarsspel, gör inga misstag, hjälper Ortio att få fri sikt. När vi får pucken och anfaller, efter tålmodigt spel, då är det 2-1, 3- 2, friläge. Vi leder klara målchanser ganska överlägset, och med talangen vi har i laget så sitter den i krysset varannat skott. Dessutom skapar vi en mängd gratislägen pga att våra forwards lätt är dubbelt så snabba som deras tröga backar.
Färjestad sliter som djur men bränner mycket energi för att skapa halvchanser, vi sparar på kraftern men när vi bränner energi är det LIVSFARLIGT varenda jävla gång.
DETTA BÅDAR GOTT FÖR DYNASTIERNAS DYNASTIFÖRENING!
du har inte rätt när du kallar publiken okunnig. Publiken är enögd. Jag ser det som en komplimang om du tycker att publiken är enögd, även jag själv är enögd, även om jag faktiskt kan ta ett steg tillbaka och resonera rationellt när känslosvallet lagt sig. Ett bra betyg, publiken engagerar sig och skriker på många situationer, domarna påverkas såklart av det.
Noterade du att publiken applåderar när Lennström tar sig till båset med skakiga ben? Sportsligt. Det är en sport, inte på liv och död, och respekt visas till motståndaren.
Nog får du tyckas att jag är osympatisk. Det mesta är ju för att dra igång lite liv och rörelse runt slutspelshockeyn. Och sen måste man ju få retas lite.
Den här matchen är jävligt kul och rolig att se, hockey at its finest. Det smäller, det är grinigt, det är kamp om varje milimiter. I min smak så släpper domarna lite väl mycket, åt båda håll, och då menar jag inte det griniga utan slashing och fasthållning.
Men blev förvånad när de släpper crossen i ryggen på Hetta.
Vi leder för vi lyckas hantera känslorna bättre, Färjestad krigar också men lyckas inte riktigt behålla kopplingen till hjärnan i alla situationer.
{7804}: Sluta grina på domarna. Ni blir sällan förfördelade utan får ofta fördelar. Speciellt på hemmaplan där den okunniga publiken skriker som grisar efter utvisningar i varje situation.
Lite som du härinne. Gråter när det tar emot men är gravt osympatisk i medgång.