Skellefteå AIK

SHL · 16006 inlägg · 301 ämnen
« · 1886161 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
{7804}: Du måste ha väldigt kort minne om du inte kommer ihåg alla fula saker som Jimmie Jump blivit avstängd för :)

Rytter:

Jag tycker att det är rätt att Jocke blir avstängd för att det är en vårdslös tackling från blidside och den leder till skada. Har inga problem med det.

Däremot är det ingen huvudtackling. Den riktas mot kroppen, och den bedömningen gör även domarna själva under match, och även efter match då de tittar på den i repris. Huvudet får sig en törn av kraften i tacklingen, men den riktas inte mot huvudet.

Jocke anmäls för huvudtackling.

Tidiagre i slutspelet anmäl Blomqvist för huvudtackling (som uppenbarligen var en huvudtackling), men då klarar inte situationsrummet att se om den tog i huvudet efter klippen de fick.

De går då ut med att de inte får döma för blindside tackling när anmälan var för huvudtackling.

Nu... efter att drevet har gått... då döms Jocke för 5 matcher för en huvudtackling, som inte var en huvudtackling. Det är lite... konstigt? att det plötsligt ändrades? Eller tycker Du inte det?

Drevet går mot Jocke, men Blomqvist är "snäll", och då följer man reglerna för Blomqvist som inte hade ett drev emot sig.

Det norran påtalar stämmer till 100%!

Jocke, delade ju ut en crosschecking på Steen... som tog i bröstet!

Samtidigt har vi nu fått två stycken crosschecking rätt i fejjan, men det blev inte ens utvisning? Ingenting i media. Det är lite lite underligt faktiskt.

Rytter:

Jag har fortfarande inte sett en back bli utvisad för interference i årets slutspel? Jimmie gör en liten pre-emptive strike och blir avstängd pga att Bergenheim också blev avstängd. Inte ens två minuter.

{7804}:

Du menar det kunniga och sakliga på norran som hela hockeysverige garvar åt efter deras ritövning i Paint för att försöka rentvå Jocke. Vilka jävla clowner dessa två är.

Tellan sågade ju dessa rejält i senaste hockeypodden och undrade om dom ens hade spelat hockey eller vad dom hade för kunskaper.

{7804}:

Problemet är att han lägger sin fot/ben bakom motspelarens ben (kolla hur han medvetet sveper in benet bakom) och sedan använder överkroppen klubban för att bryta omkull honom (kolla hur hans armar och klubba rör sig i situationen så inser du att detta är medvetet). Riktigt farligt eftersom du faller handlöst i isen och inte kan försvara dig. Detta är definitionen av en slewfoot, och absolut inget du ser 100gr per match i ett slutspel.

Hade Jimmie gått på kropp och försökt trycka emot eller förbi hade det inte blivit något, möjligen kanske han hade fått med sig en 2:a eftersom Frölunda spelaren förmodligen hade försökt hålla fast i honom.

Riktigt korkat att göra sådär på en spelare utan klubba som knappt är ett hot, han hade lätt kunnat få med sig utvisning eller ett farligt läge för SAIK eftersom backen saknade klubba.

{7804}:
Vissa tacklingar har jag heller ingen förståelse för men vill ändå vara försiktigt innan jag sågar en individ för en handling. Som sagt gruff är töntigt, då föredrar jag nog regelrätta slagsmål.

Tarasov:

för mig är det skillnad på lite gruff när du åker för att byta eller att de hakar i nere i sarghörnet efter en duell. Det jämfört med att huvudtackla någon helt utanför spelet med syfte att skada, eller att dela ut en stenhård crosschecking i nacken på en helt oförberedd spelare framför kassen eller efter avblåsning. De senare exemplen är totala hjärnsläpp och överfall. Att spelare gör misbedömningar och delar ut fula tacklingar händer för att spelet går fort och ibland gör människor fel bedömning, inklusive domare, och det får man leva med. Klart sådant ändå ska straffas. men helt idiotiska grejer eller uppenbart utstuderade överfall med syfte att skada borde ge mångdubbelt högre straff än en hockeysituation.

Rytter:
I min värld är det skillnad mellan att ursäkta och förstå. Sen kan man givetvis välja att blanda in en massa parametrar men gruff är töntigt och skänker inget underhållningsvärde öht. Med all respekt för de som gillar det och tycker det tillför känslor.

Rytter:

varför åker Frölundas back, utan klubba, in och tacklar och greppar tag i Jimmies klubba där, när pucken inte är där? Jag tycker inte det är en slew foot utan en helt vanligt hockeysituaiton som man ser 100 ggr per match i ett slutspel. Tycker inte ens det ska vara 2 minuter eftersom Frölundas spelare än lika dålig kålsupare och sätter sig i situationen själv. Men du får tycka olika. Om man tycker som dig behöver ju backarna inte ens ha en klubba, bara att åka omkring och greppa ta i forwards så får de en avstängning när du ramlar. Det är en DP som är skitnödig och försöker beivra en ny regel de inte förstår sig på, dessutom pressade av att en Frölundaspelare helt omotiverat blir avstängd för en liknande situation som ingen får se en repris eller motivering på.

Tror du att Jimmie tänker där, nu ska jag gå och smälla på honom rätt i skallen? Eller tror du han gör en missbedömning och hamnar snett i situationen? Det äör inte så att han skrinnar över hela planen och hopparmbågstacklar en motståndare i huvudet? Delar ut en crosschecking i nacken efter avblåsning? Tacklar bort någon ur slutspelet helt utanför spelet? Det är överfall. En huvudtackling i en tilltrasslad situation är inte det, även om du såklart ska ha ett hårt straff för sådant.

Kolla upp hur många matcher Jimmie spelat i SHL och hur många situationer han har vart dömd för så är det inte en speciellt vårdslös spelare, speciellt inte med tanke på att han väger 96 kg och spelar fysiskt.

Sen skönt att se norrans inför reportage. Kunniga, sakliga, inga Wennerholms eller drevmännsikor med låga kunskaper opm hockey i alla fall.

Tarasov:

Köper detta med gruff på uppvärmning och i spelargången, tycker också detta får vänta till matchen.

Men om du spelar ut kortet uppjagade, trötta och intensiva spelare som ursäkt för tacklingar så gäller ju samma även gruff efter avblåsning. När spelare proppat varandra och spelat hårt i ett helt byte så är det klart att säkringarna kan gå när de bröstar upp sig framför mål efter avblåsning, dessutom är gruffet inte speciellt farligt jämfört med t.ex den tackling i huvudet som Jimmie delade ut i klippet jag länkade till.

Vet inte någon som fått en karriär förstörd pga. en handske i ansiktet efter avblåsning.

{7804}:

Om inte huvudtacklingen är ett överfall så finns det ingen tackling som kvalar in under det. En tackling på en försvarslös spelare som redan är upptagen i en närkamp med en annan, så man laddar allt vad man kan och trycker axeln i huvudet. Där är väl definitionen av ett överfall.

Angående slewfoot så är det där typ exempel på en slewfoot. Foten bakom och kroppen/klubba för att häva/bryta omkull spelaren, riktigt farligt för du kan inte skydda dig speciellt bra. Vill Ericsson göra något schysst får han använda kroppen och trycka emot, han har ju ett par kilon så det borde inte vara omöjligt istället för att dra till med en slewfoot och fixa avstängning och uttåg i kvartsfinal.

Ser du inte detta har du nog inte speciellt bra hockeykunskaper.

{7804}:
Själv har jag rätt stor förståelse för saker som händer under spelets gång. Spelar är uppjagade, trötta, bygger sitt spel på att vara intensiva. Tacklingar mm som kan bli fel utan att det finns någon intention. Därmed inte sagt att förseelser skall gå förbi ostraffade, men jag förstår att det blir så.

Däremot har noll förståelse för fjanteri på uppvärmningar, knuffar i spelargången mm. Gruff efter avblåsning känns också som rätt töntigt i de flesta fall.

Rytter:

två stycken hockeysituationer.

Huvudtacklingen är verkligen inte snygg, men sådant som kan hända inom hockeyn. Inget överfall, men berättigat med en tuff avstängning där.

Slew footen är inte ens två minuter. Han vinner närkampen mot en spelare utan klubba som går in och försöker screena honom utan att pucken ens är där.

{7804}:

Angående Jimmie "Mest lite gruff och några hockeysituationer. "

Avstängd pga. slewfoot förra året.

Och just detta är ju en snygg hockeysituation:
www.youtube.com/watch?v=2QlHQFwFyi4

Gav bara 9 matcher, ganska mycket för att vara gruff eller en hockeysituation. Bland det mer fega och vårdslösa man sett, in som tredjeman på en spelare som inte kan skydda sig och kör axeln i huvudet.

Ericsson är verkligen ingen ren spelare, spelar fult och vårdslöst själv och faller som en fura när någon petar på honom.

Daddeh:

Jag har sett Fabbe sprattla många gånger, både i Qatar och i Frölunda. Men jag har inte sett det efter sprattelattacken de luxe då jag började referera till honom som sprattelgubben.

Ledin orkar jag inte ens kommentera. Du är helt ute och cyklar där.

Taliban-Janne och skallkrossar-Forsberg :-) Låg frekvens i överfallen. Det var mer att de drogs med i Qatarandan och drog till med varsitt "årtusendets fulaste"! Lägger man ihop allvarlighet med frekvens i bedömningen så får de lågt på frekvens men slår i taket i allvarlighetsbedömningen.

Guld-Jimmie har inte stått för många överfall, där har du fel. Inte fler än någon annan spelare, och definitivt inte värre ur en allvarlighetsbedömning. Mest lite gruff och några hockeysituationer. Däremot har Jocke under alla år spelat en opolerad hockey där han balanserar mellan Mr Hyde och Dr Jekyll. Vad ksa man säga där? Tänk att Jesus kommer tillbaka som förgöraren på domedagen, det är en hårfin linje mellan geni och dåre kanske? :-)

{7804}: Så vitt jag vet är det första och enda gången, fast du har kanske något fler exempel på sprattel som jag missat? Du hakar upp dig enormt den första och enda gången som en Luleåspelare gjort något fult, exempelvis Fabbe(om det nu är fult att få sin egen klubba uppkörd i munnen), OS-Janne, Pite-Foppa. Jimmie Jumps och Jocke Highstickings upprepade överfall verkar du inte alls reagera lika hårt på och glömmer bort nästan direkt. Dessa två Skeåspelarna har otroligt många fler överfall och avstängningarna på sin meritlista än de Luleåspelare som du klagat så många år på för att spela fult.

Jag tror att Ledin lärde sig att filma under tiden i Färjestad och/eller HV, innan dess under Luleåtiden var han mest bara en retsticka som jag inte minns någonsin varit anklagad för att filma.

bisterfinnen:

Du ser väl hur blodet skvittrar, är du blind eller? :-)

{7804}: Solklart 😂😂
Uppladdat:

500x0-3a15f3be-4d80-4c80-a6ff-9e5ffbaab8a5.jpeg

Daddeh:

Inte första gången Fabricius drabbas av en sprattelattack. Hans nervsystem verkar ja en liten alternativ koppling. Whatever it takes kopplingen. Ledin... ta bara det namnet i din mun och du tänker hjärndöda uttalanden och filmning, och han har spelat hos er i många år.

{7804}: Fabbe fick sin egen klubba uppslagen över munnen...domarmiss att ge matchstraff för det men antar de trodde det var Frölundaspelarens klubba som flög upp över munnen. Jag tror inte det gör mindre ont bara för att det är ens egen klubba så jag skulle inte kalla det för en filmning. Fabbe blev kanske bara sprattelrädd för sitt vackra ansikte och leende :) Det var hur som helst en ganska rejäl smäll, i synnerhet jämfört med den lilla smekning som Pudas åkte dubbelvikt med huvudsmärtor över. Det är två situationer som inte ens går att jämföra.
Vad Ledin sedan gjorde i KHK får stå för han och KHK, inget som Luleå ska drabbas av.

Daddeh:

kommer du ihåg sprattelattacken Fabricus gjorde? Såg inget av Ledin i slutspelet nu, men han dömdes för filmning i Karlskrona och har väl mer eller mindre byggt hela sin karriär på att retas och sen filma och överdirva.

Men er specialitet är inte filmning. Ni har andra grejer. Såsom sargutdunkarmedley, juniorsläckningar, anmäla överklaga, "låt han dö", filmare filmare, kasta grejer på jornalister etc :-)

Daddeh:

Klubban tar mot ansiktet, och då överdriver han. En filmning vore att göra som Rinaldo, Martin johansson eller Rydahl. Ingen kontakt överhuvudtaget.

Jag tycker som sagt att Skellefteå borde filma och förstärka lite mer. Om vi slår ut Färjestad och går till semi, då får vi sen genast sluta upp med det.

Söderlund brukar ramla lite lätt ibland, men å andra sidan väger han 70 kg och åker omrking som ett jehu och utmanar ofta. Han är ingen hulken direkt.

{7603}: Trollar? Ja det är något du borde känna igen :-)

{7603}: Du har använt dina ögon menar du? Det måste ha varit i ett dimmigt ögonblick då :)
Hur mycket jag än tänker så kan jag inte minnas en enda gång som en Luleåspelare gjort en Pudas, någonsin! Jimmie Jump är en dokumenterad filmare tom mot stornationer som Norge.

Zappaholic:
Nä precis, Daddeh trollar.

{7603}: Det fanns ingen alltså...

Zappaholic:
Ja samma statistik som Daddeh har.

{7603}: Finns det statistik på det? Släng fram den i så fall.

Daddeh:
Skellefteå AIK filmar minst i SHL och Luleå HF filmar mest om man ska döma av grundserien och playin.

{7804}:

1. Så disciplinnämnden gör rätt när de dömer avstängningar för andra lag men fel när Skellefteå drabbas.

2. När andra lags spelare faller lätt är det filmningar. När spelare från Skellefteå faller lätt är det bara lite förstärkningar.

Börjar skönja ett mönster...

{7804}: Både FBK och Skeå filmar mer än genomsnittslaget i SHL om man ska döma av denna kvartsfinalserie. Nr 9 faller ofta väldigt enkelt också. Att få en liten touch, som exempelvis Pudas, och sedan agera filmstjärna anser jag vara en filmning och inte en förstärkning. Inte ens i fotbollen ser man särskilt många solklara filmningar utan någon som helst kontakt. Anser du att följande länk är en förstärkning eller filmning? Jag tror inte att många skulle kalla den för en förstärkning :)

{7804}: Ja fyfan.... vilken skit match från våran sida!
var och såg den live och det är bara att konstatera att varje gång jag åker på hockey så torskar vi.... åtminstone känns det så!
Bollklubben gjorde alla rätt och fick tempot där dom ville och när vi väl försökte trycka på så finns det fan inte pass som går rätt, vi måste väl ha torskat tekningarna med 75%......

Daddeh:

Inga filmningar, utan förstärkningar. Pudas får en klubba i visiret, men spelar över. Han trycker Jimme nedåt med klubban över byxorna, och han tappar säkert balansen. Men Jimmie sprattlar extra.

Utöver förstärkningarna vill jag att vi lägger till grova filmningar till repertoaren. Kasta dig och håll för ansiktet när motståndaren är en meter därifrån. Flyg som en flygekorre när de åker bredvid.

Orättvist när bara ett lag håller på och fuskar, men det såg bättre ut i förra matchen på fen fronten.

{7804}: Oskön du. Känner inte ens igen ett legendariskt MNK-citat. Du måste ha suttit för länge på institution.

{7804}: Var ju en skön intervju av Dicken...ungefär som när Fabbe fick öppet mål i en CHL-match för nåt år sedan och sa typ "Jag fick en underbar passning med öppet mål som jag direkt la upp i krysset" efter att han behövde tre försök för att till slut fumla in puckfan i ett vidöppet mål :)

{7804}: Vill Skeå förstöra sitt rykte ännu mer så visst, filma än grövre. Tror ni är ganska illa beryktade redan gällande filmningar, fast jag förstår din poäng. Det är tyvärr den urusla domarkåren som uppmuntrar till Christiano Ronaldos.
Jag satt och tänkte att det var länge sedan jag såg Jimmie Jump filma denna säsong men märkte direkt ni hamnade i underläge att han var tillbaka :/

"Då slog Färjestad till i en kontring och gjorde 2-0. Dick Axelsson var den som överlistade Ortio den gången.
– Det är otroligt skönt för självförtroendet. Lurar målvakten och lägger den i krysset, säger Dick."

Kolla 2 minuter in i klippet på Dicks mål :-)

bisterfinnen:

”Poletten trillar ner” skriver MoDosupportern bisterfinnen när Färjestad reducerar till 1-3. Hihihihi!

Du inser på riktigt att det inte är samma sak att meja ner motståndarens bästa spelare helt utanför spelet med att dela ut en sen tackling på en spelförande spelare?

Daddeh:

Ingen vidare match av oss, håller med där. Men absolut inte om filmningarna. Filma mera! Ligg kvar!

Som England gör mot Argentina. Orättvist om bara ett lag filmar och fuskar.

{7804}: Nu är du ju tillbaka i loopen igen. Ishockeyregler vs Svea Rikes Lag. Jurister klarar av skillnaden. Man ska tolka förseelsen mot de regler som gäller.

Lurigt blir det i fall som Bertuzzis överfall på Moore när man väljer att pröva en förseelse som normalt hanteras mha hockeyns regelverk med de regler som gäller utanför rinken.

Men gör såhär. Kila ner till videobutiken. Die Hard finns nämligen på dvd, och Bruce Willis budskap är enkelt, yippie-ki-yay, motherfucker! Ha en trevlig helg så kanske poletten trillar ner.

Ganska pinsam insats av Skeå ikväll. Både spelmässigt och allt filmande. Direkt det blev 0-2 så började Jimmie Jump flyga omkring horisontellt och vertikalt, samt i alla olika väderriktningar. Pudas är en pajas och ska vara glad han inte åkte ut själv i slutskedet av matchen. Riktigt pinsam filmning där han gick från halvfosterställning och kraftiga huvudsmärtor till fullt friskt läge på en nanosekund.
Starkt att du klarar av att se filmningar även för ditt eget lag, Yoda, du har blivit mycket mindre enögd på äldre dagar :)

{7804}:
Jag tycker AIK gör en bedrövlig match.
Helt otroligt, när FBK är nere på 9 då kommer vi ut avvaktande.
Insatsen var på pricken bottennappen vi sett under serien.
Har de bara två lägen? av eller på.

bisterfinnen:

så du menar att inom det juridiska så finns det ingenting med uppsåt? Jag hade som sagt för mig att det var skillnaden mellan mord och dråp? Inte så duktiga jurister om de inte förstår det.

Du menar, att ifall en reserv åker in och tacklar motståndarens bästa spelare rätt i huvudet på uppvärmningen så att han bärs ut på bår, då ska diciplinnämnden sitta där och kolla på situationen i slow motion? Hur många skär tog han, lyfter skridskorna, är armen uppe, och sen bläddra lite där i regelboken?

Fan Crosby har ju haft massor med hjärnskakningar. Om jag vore motståndare i slutspelet är det ju bara att skicak in en buse och crosschecka honom i skallen när han kommer ut ur spelargången. Det skulle man nog få tre matcher för i NHL, där de har kunnigt folk? Eller vad tror du? Vad säger reglerna?

God kväll folk nu ska jag tömma boxen och gråta en skvätt.

{7804}: Timing is everything om man ska filma. Den där var väl lite väl sen för att gå hem 😂

Sen är det också ganska mycket filmningar från dynastiernas dynastiförening. Jag tycker att det är helt rätt. Precis som England börjar filma när de spelar mot Argentina börjar vi filma. 100% rätt. Filma och ligg kvar hoppas jag ordern är. Det är lite dåligt där av Pudas att han fortsätter spela när klubban nuddar honom i ansiktet, han ska ligga kvar i den situationen och då hade vi kunnat kvittera till 2-2 i 6-4.

Färjestad vinner rättvist kvällens match. Inget snack om det, de är det lite bättre laget ivkäll och 4-0 hade inte alls speglat händelserna i denna griniga kvartsifinal.

Färjestad har lärt sig läxan och jobbar lite hårdare i backcheckingen. De fokuserar på att spela hockey istället för allt annat runt omrking i den mentala krigsföringen. De tokjagar inte efter utan disponerar energin bättre utan att bjuda på någonting. Det blir också lättare när man får hålla fast, haka och slasha som på det glada 90-talet.

Tyvärr är det en katastrofal insats av domarna. Värdelös insats. Nu är det inte för att vi förlorar jag skriver det, för Färjestad förtjänar tre poäng, men domarna är helt jävla värdelösa. Skulle mycket mycket MYCKET hellre se de andra domarna vi haft tidigare, eftersom de dömer för för fasthållning, slashing, hakning. Idag var det parodi, åt båda håll, men inkonsekvens och sen lite kompensation på det. Värdelöst.

Spännande nästa drabbning.

{7804}: Håller med. Solklart mål.

De dömer mål men var helt säker att de skulle döma bort den för oss. Jimmie är där och stör, men inte innan pucken är där. Visst petar han med klubban i Haugen, men tycker inte han förhindrar målvakten där.

{7804}: Haha, är du en godtyckesbög isåfall då? Hahahaha 😂🙈 det var riktigt roligt.

Hur skulle det se ut om man inte följde uppsatta regler i bedömningar. Msn tar även hjälp av prejudicerande beslut/domar för att hitta en transparens och förutsägbarhet i utfallen.

Jag har tyckt och sagt mycket illa om disciplinnämnden, oftast i affekt, men det sitter riktigt duktiga jurister med, så det juridiska har dom koll på.

bisterfinnen:

tack regelbög.

« · 1886161 · »