Skellefteå AIK

SHL · 16006 inlägg · 301 ämnen
« · 1902225 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Rytter:
Håller faktiskt med om att Josefsson blir intressant men tydligen har han mest varit defensiv städgumma och poängskörden är ju minimal.
Dessutom skadebenägen och efter många år där borta på liten rink och underlig träning ibland är ju vissa hemvändare riktigt bleka.
Man tycker han borde vara bättre än de flesta men jag vill se det först.
Risken är ganska stor han behöver ett år eller två komma ikapp och klara av SHL.

bisterfinnen:
Du och dina repriser. Tur man inte läser en rad av det du skriver i Modoboken.
Ibland blir man helt enkelt less läsa dina lengräddade kommentarer.

I grunden är väl problemet att AIK varit ganska enkelspåriga med 7 finaler på 8 år.
Då får du räkna med höga tankar om klubben här inne.

Tarasov:

Skulle nog på förhand ranka Jacob Josefsson som en bättre center än Adam också. DIF ser starka ut med både Josefsson och Enqvist som 1:a och 2:a center.

{7603}:
Just Adam är helt ok även om han verkar lite trubbig framåt, men kan kanske ta ett kliv framåt. Ibland gör man ju det när man varit i samma klubbe en längre tid. Men jämför man Olimb med värvningarna av Sallinen/Linus J för FBK så väljer jag hellre Linus pga den fina utv han haft. Utan att Olimb behöver sänka ert lag på något sätt.

{7603}: Nää, inte så. Var och en blir väl salig på sin tro, men det blir lite enkelspårigt. Sen får du vrida och vända, bryta och bända en hel säsong för att visa att du ändå nog hade lite rätt i ditt siande. Det är underhållande.

Tarasov:
Ja alltså våra centrar är väl lite annorlunda centertyper men förutom en hel och frisk Andreas Engqvist skulle jag inte byta ut Adam P mot någon i FBK eller DIF.
Det finns en röd tråd i våra värvningar och det är en stor guldhunger, kan betyda en hel del.
Ja Lindgren sa vi förmodligen inleder som nu men dyker det upp någon som passar vill de ha in en till. Gissningsvis bör han kunna avlasta som centersidan också.

bisterfinnen:
Men för f-n och sluta läs det jag skriver då!
Du är inne och sprider dynga om nästan allt jag skriver och det är fullständigt ofattbart varför du läser om AIK.

{7603}: Undrar varför jag känner igen huvuddragen i din anal ys 😂

Repriser värre än Allå allå AIK armén

{7804}: Just for the record, Solna AIK?

{7603}:
Jo kan bara wingerli växla upp lite så blir det bra med Winge/Adam P/Olimb men håller nog DIFs/Fbks centersida som markant starkare för ni siktar väl ändå på ännu ett silver va;) känns bara som Olimb/Alvarez/Aaltonen är lite annorlunda värvningar. Jämf Calof/Bellemarklund/Budy Holly iofs så är det väldigt lyckade värvningar och när det gäller lagbygge finns ingen enkel väg alltid. Men jämf med backsidan känns FW mer spretig och fler spelare som är på ”potentiell nedgång”. Men lyfter 1-2 av det yngre ser det helt plötsligt bra ut. Men visst söker ni någon Center till?

Tarasov:
Alltså mardrömmen för Linus L är att han går i Niklas Olaussons fotspår, risken finns för jag tycker de liknar varandra.
AIK måste fokusera allt på att få Linus så snabb som möjligt även om han aldrig blir en speedkula. Fysiskt hållbar också så han inte blir skadebenägen som Olausson.
Linus har händerna och spelsinnet.
Linus L får inte bli en ny Olausson!
Jag vill inte se en stillastående patetisk svullskalle som inte pallar med b2b eller 3 matcher i veckan men lik förbannat tror han är kung och värd kaptensbindeln!

Tarasov:
Serien tror jag vi undviker djupdykningarna och de sämsta matcherna ifjol liknade inte mycket.
Varför?
Jag tror Tommy S kommer betyda väldigt mycket och styra upp en hel del som blev lidande när vi sparade in Fredrik Öbergs kontrakt.
Men jag tror inte vi kommer maxa under hösten utan växlar upp eftersom när vi har så pass meriterat rutinerat lag.
En och annan mina lär det bli när vi möter toktaggade "sämre" lag som ger allt i mötet mot giganten.
Centersidan har nästan fungerat bäst med hårt jobbande killar som Melker Karlsson mellan Möller och Jocke för några år sedan.
Vi har namnkunniga yttrar och jag är inte alls orolig för Adam P och Wingerli för de passar in perfekt.
Olimb tror jag blir bra men har kanske mer anpassning att göra trots sitt "namn".
Linus L är en stor talang men får gärna bli ännu mer ""istäckare" som ses "flyga runt" ännu mer ännu snabbare.

{7804}:
Er backsida ser fin ut, men er centersida känner jag på förhand är ett litet frågetecken. Kan Wingerli/Lindström höja sig? Håller DIF/FBK/Växjö före men ni bör klara en topp-6. Rögle skall bli intressanta fin centersida

Jag har en utmaning. Tänk er AIKs bästa lag mot Qatars verksamhets bästa lag. Alltså från Qatar kommun! Inte Qatar i öknen, utan Qatar i Norrbotten.

Jag kan sammanställa dynastiernas bästa lag, blir en combo av SHL och NHL.

Tyvärr saknar jag kunskap on div1, div2, norska ligan och dylikt, så kanske någon från Qatars sida kan hjälpa?

Målvakter kan jag, Anders ”Sållet” Nilsson och hitta-Joel Lassinantinen som andre.

Duncan:

Min analys säger att det är många som ser bra ut men ingen som sticker ut på samma sätt spm Växköp gjorde ifjol.

Vi blir att räkna med. Färjestad ser starkare ut än ifjol. Frölunda ser ut som ett bra lag på papperet. Växköp har inte köpt klart. Djurgårn blir också farliga med tanke på deras väldigt duktiga coach. HV är bra igen. Många som gör upp om det.

I bottenstriden så ser många starkare ut. Timrå lär bli en frisk fläkt och kan gå på rus första halvan. Abbots har gjort det ruggigt bra i Rögle och har även fått in några bra spelare. Brynäs har en väldigt stark backlinje men med har ett svagt anfall med Gnomström och Mannberg i spetsen. Mora blir luriga och de köper smart. Qatar har behållt de värdelösa och fyllt på med ännu sämre gnuggare. Tippar en jämn bottenstrid också.

Tror det blir två jämna halvor i seriespelet, och sen när det blir slutspel så växlar dynastiernas upp. Spm vanligt

{7804}: Har en känsla av att Skellefteå kan bli farliga i år. Kanske att de kommer bland de 6 bästa. Tror att Frölunda, HV o Djurgården kommer bland de främsta. Även Färjestad er farliga ut.

Dags att lyfta en gammal idé igen.

Dynastiernas dynastiförening är för överlägsna i norr för att det ska vara spännande. År efter år efter år hotar vi om guldet, matar ut stortalanger, samtidigt som de som ska vara rivaler jämt och ständigt tar tidigt sommarlov alternativt harvar i de lägre serierna i konstant medieskugga.

Lösningen vore att slå ihop dessa dåliga lag, Qatar, löven och MoDo, och spela var tredje hemmamatch i deras sunkiga nästen. Mer pengar att köpa för.

Vad skulle detta oheliga lag kallas då? Mott förslag är Qatar Fartcloud Lynx.

DansbandsWolf:

Ja man får önska lycka till med damhockeyn, dambasketen och landningsbanan då.

{7804}: 2 guld på 3 år, ja jag är lika imponerad som dig.

Visste inte man spelade hockey där i ökenlandet Qatar, tänk vad mycket du vet om arabisk hockey, imponerande!

DansbandsWolf:

Ni tog guld i damhockey, en idrott där ni har tre års klubbhistorik. Det finns inga bra hockeyspelare från Qatar!

{7804}: Vadå toksämst? Luleå Hockey tog SMguld förra säsongen, hur många guld tog ni?
Nä visst ja det blev någonting med 1-20....
Och så fick vi 2 förstarundeval i draften, nur många hade ni?
Hihihihi

DansbandsWolf:

När ska Börje börja skriva igen? Visst kommer han tillbax? Att svara på dina inlägg är lite som träningsmatcher mot allsvenskt motstånd, tar man i litegrann så rinner det snabbt iväg, inte så utmanande.

DansbandsWolf:

Om du inte missat det, så är det här ett hockeyforum. Känns inte 100% relevant när du drar igång med dambasket och landningsbana??? Det är ju bara för att ni är och förblir tolsämst på hockey medans vi är dynastiernas.

Om vi fokuserar på hockeyn. Dynastierna har spelat 7 SMfinaler på 8 år. Qatar har rykt jävlart direkt i ett helt årtusende i streck. En pinsam jämförelse, nästan lika pinsam som när man jämför anorna.

Men tänk då så här: vi ställer upp med de bästa lagen vi har i en winner takes all hermano y hermano, spelare från de egna kommunenerna! Ja undra hur det skulle sluta? Hihihihihihi! 20-0 kanske?

{7804}: Ja Luleå äger ut Schtaaaan hårt i allt förutom storleken av finalförnedringar med pinsamma 1-20 i färskt minne och köttmurssargut framför stackars köpefinnen Ortio, ljuvliga minnen som jag är glad att vi för en gång skull är överens om.

Men lätt för fantastiska Luleå att överglänsa Schtaaan. Bara som exempel kan nämnas förorten Skelleftehamn utsedd till Sveriges fulaste ort som för tankarna tillbaka till ett utbombat Stalingrad toppat med arsenikdimmorna över industrikomplexer Rönnskär.
Bara ett Skaiktroll kan vilja tillbringa sin ungdom där.
Hihihihi.

DansbandsWolf:

Ja vi tog oss till final i hockey. Men när det kommer till landningsbanor, dambasket och sargutdunkarmedley, då ligger vi i lä jämfört med Qatar. Så är det.

{7804}: Nähädu gubbe lilla sist har Luleå aldrig kommit men det har däremot ditt AIK gjort.
Och SM i sargut tog ni i fjolårets finalserie där bara eran zon behövde spolas i pauserna.
1-20 vill jag minnas och 100% av era finalmål gjordes av inköpta icke egna produkter.
Hihihihihi

DansbandsWolf:

Ja som dynastiare blir man ju avis av sådana förträffligheter. Jag menar, tänk att få ha Sveriges längsta landningsbana eller Sveriges största osthyvel! Sen leder ni ju även sargutligan, och så är ni även framgångsrika när uppochnerhängande fladdermöss läser tabellen! Hihihi!

{7804}: Hahaha, du är sinnessjuk på ett sjukt roligt sätt 😂👍🏼

Duncan:
Håller på Modo bror!

{7804}: Tack Jodå att du lyfter fram Luleås förträfflighet men du glömde herrbasketen, sveriges största flygflottilj, största skärgården efter Stockholm, sveriges längsta landningsbana, ledare av solligan ja superlativen äro oändliga.
Fy fan vad Luleå äger!
Man är glad :)

Tarasov: Det står ju i AB att AIK har värvat en ny 34-årig back

Duncan:
Jaha vem då?

Tarasov:
Alltid framifrån bror

Duncan:

Jag vet faktiskt inte riktigt hur högt upp vi kommer att sluta.

Men när slutspelet drar igång och agnarna sållas från vetet, då kommer vi vara där och tampas om guldet. Det kan jag lova, liksom att Qatar viker ned sig och tar tidigt sommarlov samt att surlöven skämmer ut Västerbottenshockeyn i de lägre serierna

bisterfinnen:

Njae? De flesta är infödda, genetiskt fulländande hockeyspelare som lär sig åka skridskor innan de lär sig gå. De som kommer utifrån... det är liksom föräldrar som av olika skäl lämnar bort barnen till ett Shaolintempel för att de ska lära sig stridskonst. När de sen kommer tillbax när barnen fyllt 18 år och ser barnen utföra dessa i det närmsta övernaturliga färdigheter för första gången... de tänker precis som hockeyföräldrarna till dynastiernas olika kullar: ja, jag gjorde rätt val!

Dynastiernas verksamhet... superlativen räcker inte till. Men å andra sidan har Umeå sin kisskonst, Qatar har damhockeyn och dambasketen, och Ö-vik har ju både BAE systems och väldoftande massafabrik. Sundsvall ligger för långt söderut för att man ska orka engagera sig i lustigheter.

Tarasov: Såg i AB att ni värvat en ny 32-årig back.

Tarasov: Räknar du bakifrån eller framifrån?

Duncan:
I bästa fall 1:a! Går riktigt emot med skador, domarbeslut mm så blir det 1:a ;)

{7804}: En enkel fråga bara. Hur kommer er klubb att placera sig i den slutgiltiga tabellen? Blir ni kanske 1:a eller i sämsta fall 2:a?

{7804}: Bah! Hittebarn och kidnappningar!

{7804}:
Som målsökande robotar!

Tarasov:

Inget fel att värva från allsvenskan. Bellemarklund som du nämner, Heed, Klingberg från Mestis etc. Men det ska inte vara på bekostnad av de egna talangerna. Dynastiernas talanggruva är som bekant inte att leka med, bara att släppa ut ungdomarna på isen så sniffar de upp guldmedaljen.

{7603}:
Ingen dammsugning tack;) tkr en juniorsatsning inte står i motsats till att plocka in en spelare från allsvenskan. Se exempelvis på förvärvet att Norén, er backsida o övrigt ser ganska stabil ut med några lovande, några hemvändare och det fylls ut med en allsvensk back.

På forwardssidan skulle man kunna värvat någon från allsvenskan istället för Alvarez, även om Alvarez säkert kan göra ett bra jobb. Utan att det inskränkte på att ge de yngre chansen. Bellis är ett exempel på en allsvensk värvning som slog väl ut.

Tarasov:
Kortsiktigt skulle man säkert vinna lite effekt på HA-spelare än ge egna yngre chansen men då faller hela konceptet AIK kört med under så många framgångsrika år.
Sedan vill du väl inte att vi ska börja dammsuga Modo i nuläget när ni ska bygga nytt?
Men vissa klubbar som Luleå och Växjö har inget att förlora på HA-värvningar. De får nästan aldrig fram egna produkter och då hamnar ingen i kläm.

DansbandsWolf:
Är du medlem?
Vill bespara fler forum mina lekmannafunderingar.
Nu var det faktiskt länge sedan Osten avhandlades här inne.

{7603}:
Ang allsvenska spelare så är det nog inte dumt att fylla på med 2-3 per säsong om man nu ”hittar rätt”. Särsklit om man är ett topplag i SHL då det finns utrymme att få växa i lugn och ro.

{7603}: Varför bemöter du inte Nortpowerskribent "p-play" på Nortpowerforumet istället för här?
Är du avstängd där? Skulle kunna tro det.

Och varför detta fortsatt hat mot Osten? Han har ju lämnat rampljuset och dragit sig tillbaka med ålderns rätt.
Luktar sjuklig fixering från dig och det är jag nog inte den enda här på snacket som tycker.

Lika bra ta med lite mer om skribenten som är ute och cyklar nästan jämt.

Jo han ivrar ofta om att AIK borde handla betydligt fler från HA!
På vems bekostnad?
Vilka juniorer ska inte få chansen!
Hur går det med vårt goda rykte bland de yngre?
Med andra ord vill han klubben ska frångå framgångsreceptet med egna juniorer och etablerade kryddat med spets utifrån.
Visst förekommer det enstaka från HA även i AIK, nu senast Norén men man undrar hur han tänker när AIK redan får kritik för att behandla egna väl styvmoderligt.
Dock helt rätt ge våra egna chansen likt Pär L som fått växa till sig i HA.

Nä man undrar ibland om det inte är självaste Osten eller någon till han närstående som är inne och trollar.
Det var ju Osten som klamrade sig fast flera år när han tutade i folk att det var en medveten satsning av honom på killar från HA när det i själva verket handlade om att han misslyckades med att locka elitspelare år efter år.
Om Luleå hade haft en betydligt billigare trupp och sparat pengar kanske det stämt men när de låg lika eller högre än de flesta i SHL förstår man Osten bjöd SHL-löner till HA-spelare.

Vet inte om det är värmen men det skrivs mycket underligt i sillytider.
Under åren har jag taggat ner för vi ser alla olika på spelare och förmågor men vissa lyckas ju vara ute och cykla nästan jämt.
Jo jag läste på ett ställe en som brukar flöda på bra med text och nu tar han priset när han föreslår Per Kenttä!!!! som en bra framtida sportchef i AIK!!!!
Man slutar aldrig förvånas!!!!
Jag menar Per Kenttä som är så nersmutsad och besudlad av Osten och Luleå HF skulle alltså passa bra innanför SKAs väggar!!
Man tar inte in soptippsråttor heller när barnen vill ha en hamster som husdjur.
Kenttä kanske har enorm arbetskapacitet och talang för jobbet men man måste väl ändå ha lite sinne och bedöma karlns kontext!
Skribenten var lika vilse när han fick för sig genuina lövenspelare utan vidare ville söka sig till oss eller att vi utan att blinka ville ha med de att göra!

bisterfinnen:
hehehe
Ja du ser orden på ett annat sätt förstår jag när du har svenska som andraspråk.

« · 1902225 · »