{7804}: Dom var på varann hela matchen vilket gör att jag tror du får fel. Håller däremot med dig att det sista tilltaget var väldigt onödigt. Tror dock inte det kommer rendera i 4-5 matcher då klubborna för ofta är uppe i ansiktet runt målet oavsett match. Skulle säga 1+1 men osvuret är alltid bäst i dessa fall. Synd då Jimmie varit en av dom bättre spelarna och verkligen visat attydid.(denna gången fel attityd) Tror han hade 10p på 8 matcher innan gårdagens misär.
Hoppas Sofos får rätt att det blir åka av i nästa match:)
Ser att guld-Jimmie blitt anmäld till DP. Av Lärking såklart.
I detta fall tar han däremot rätt beslut. Väldigt fult gjort av guld-Jimmie när han crossar köpe-Billins rätt upp mot ansiktet.
Tyvärr kan vi nog räkna med en längre avstängning, typ 4-5 matcher. Inte för att förseelsen är så jäkla farlig, men för att Jimmie tidigare under säsong haft en lång avstängning.
Synd, och onödigt gjort då laget behöver honom på isen.
{7804}: Oj så fult! Robin är "hjärndöd" och han jobbar verkligen för att få sina motspelare bokstavligen hjärndöda. Som sagt, länken nedan för tacklingen på Bellemare 2013. Få se om Sanny skriver en lång krönika om hur tacklingen var rätt och riktig och det var bara otur att Kim blev skadad.
{7603}: Jag var ju på arenan igår, och redan på värmningen såg man att det här går inte bra. Slappt och håglöst och ofokuserat. Det var ju samma sak som matchen mot Luelå, dubbelpass träningar dagarna innan match. De har säkert en plan med dessa hårda träningar, men jag hoppas verkligen inte att det blir som i fjolårets slutspelsserie, då var AIK för nedtränade. Visst, det blev bättre i andra perioden, men även om de lyckades då hålla tempot uppe så satt passen ändå inte bra, de var slut i huvudet helt enkelt. Karlskrona kommer att få lida för denna förlust tror jag.
Lite synd om Aho som hade en dålig kväll i sin comeback. Potentialen finns ju där men han måste tvätta bort lite av ungdomens oförstånd och det kommer han att göra!
{7804}: Det såg segt ut. Alltid när norran har lite svag bevakning vissa veckor är det som de verkar missa laget kört extra hårt. Såg då inte ut som de hade lätta ben.
Eller så är det en katt och råtta lek ungefär som i cykel när två har lämnat klungan och ingen vill dra. Frölunda AIK turas ju om i ledningen och i helgen måste vi ju ta tre mot KHK och tre mot Rögle på tisdag men Frölunda får svårt mot HV tror jag.
Xtravaganskaja: Idag hade vi fd AIK:arna Melker och Adam i spel samt 'bekantingarna' PeB och Klingan. Alla utom PeB fick gå vinnande ur sina matcher!(1ass på Mekke)
Ska bli ett mkt roligt VM till våren tycker jag. Finns chans med många AIK bekantningar i en sluttrupp. Mårts gillar förstås AIK spelare sen gammalt då han vill åt verkliga vinnare.
Jämför man tex en Jimmie och Omark är det förstås en extrem skillnad på vinnarskallen. Jimmie har dubbla SHL guld,VM guld , KHL guld och räknar även in ett OS silver då turneringens såpass ovanlig och bara spelas vart 4e år. Samt den finaste svenska 'award' en forward kan vinna förstås.
Omark har....ja vad har killen vunnit egentligen ? Visar sig vara ingenting ? Jag hittar en vinst i en OKQ8 cup för 11 åringar där han verkar deltagit samt ett J18 silver.(OBS är ej ironisk!!)
Jag är ganska säker på att Jimmie kommer spela sitt sista VM framåt vårkanten och förstås även en annan gamling i Lundqvist. Känns bra då det är lite av en garant för svensk framgång. Mer osäker hur det blir med medgångspelare och egoister som lätt viker ner sig när det drar ihop sig?
Vi har även mkt intressanta målvakter i NHL. Lundqvist räknar jag bort då jag tror dom kan komma att gå långt. I första hand Enroth med backup från Gustavsson och Ullmark känns bra och realistiskt (även om Boston kan överaska.)Lehner och Läck kan förstås komma att bli intressanta men är mer tveksamma till dom just nu. Markström tror jag inte riktigt på trots att han spelat nån bra match.
Vad säger ni andra AIK fans? Vilka AIK spelare(fd AiK spelare) tror ni får följa med på Mårts avskedsfest/resa framåt vårkanten?
Många som var riktigt dåliga igår. Zackrisson gick inte att känna igen, usel, Aho bjuder på ett mål som han brukar göra ibland. Har sett att Hanses får kritik men då kan de inte ha sett matchen, vilket av målen skulle han ha räddat? Dåligt och vekt backspel, dåligt tempo, svaga passningar förutom i andra perioden.
Robin Jacobsson väger 100 kg och är dålig, klumpig, ful och långsam, och därmed blir han en livsfara för sina motståndare. Väldigt ful smäll rakt i skallen, igen.
Kollade på nästan hela Qatar-KHK innan jag skulle sova,bra sömnpiller. Brukar försöka ha koll på Qatar. På läktarn var det ännu glesare och långa stunder helt tyst och öde. Helt klart tycker jag kylan är en ursäkt. I ena hörnet var det dock välfyllt och kan tänka mig publiksiffran på drygt 4500 hade landat på drygt 4 om de inte varit där. Man förstod tidigt det var en kampanj att några skolor eller någon by eller företag blivit bjudna. Efter matchen zoomades de in och man såg det var flyktingar. Var väl förhoppningsvis inte Migrationsverket som bjudit utan som Modo tänker göra idag att klubben bjuder några hundra personer. Inget konstigt eller felaktigt och jag vet inte om AIK tänkt göra samma sak. Om jag fick bestämma så tycker jag ändå det är tveksamt. Handlar ju egentligen bara om att frisera publiksiffror.
Till matchen så håller jag med KHKs tränare Hånberg det var en jämn match. Qatar satte dock frilägena. Tempot som vanligt bedrövligt när Qatar håller i taktpinnen och förutom kanske två eller tre spelare har KHK ett skickligare lag och hade mera spel och kombinationer!
Just nu rankar jag KHK och Qatar som de sämsta lagen. Modo ett snäpp skickligare. Jag hävdar alltså fortfarande det är en gåta hur Qatar kan ligga trea i tabellen.
Det är nästan så man vill höra ett domslut från disciplinnämnden i stil med:
Robin din dumme jävel.Du är så satans korkad och värdelös att vi gladeligen kommit fram till att du aldrig får spela en match till för du hör inte hemma på isen.
{7603}: Vilken fruitcake:( Han hade så mkt tid att ta andra beslut men samtidigt är det svårt att kräva att andra beslut ska tas när det inte finns någonting innanför hjälmen att ta beslut med.
Vad fick Norman för straff nu igen?:) Jämför man denna våldtäkt med Normans touch så lär detta garanterat bli säsongens längsta avstängning (vilket jag oxå tror det blir)
Man kan ju faktiskt undra om de verkligen ville vinna idag,såg inte ut så.
En helt annan sak. FYFAN för Robin Jacobsson den satans f.d Qatarspelaren!! Han sänkte ju Bellemare i första kvartsfinalen för några år sen också. Varför kan inte Robin Jacobsson sluta med hockey?
Xtravaganskaja: Haha OMG :) Verkar vara flera som helt saknar koll:) AIK har bortamatch mot Karlskrona:) Hur var det egentligen med stenar och glashus:) I övrigt ber jag Barbro om ursäkt min mobils vägnar(för tomma svar ) Den synkar lika dåligt mot hockeysnack som AIK spel ikväll. Men den har trots allt mer koll än vissa pinsamheter från andra motståndarfans:)
Såg ut som de började bra men det var nog mycket alibi. Efter 0-1 var det som de tappade sugen och det är inget man är van vid eller vill se. Den som har pucken gör det bra men resten hjälper inte till. PP var ett skämt.
Xtravaganskaja: Ett lojt AIK spelar slarvigt. Linköping är inget bättre men lyckas sätta två puckar. Vi hade 5mot3 1,5 min men hade knappt nån bra målchans. Det visar hur slappt och lojt de spelar. Hoppas på bättre tempo och rappare pass och rakare spel mot mål i andra.
Helt underbart när motståndarfan basunerar ut hur dåligt AIK spelare lyckas utanför SHL och sen silar mygg och sväljer kameler så man blir mörkrädd. Hockeykunnandet hos vissa åsnor är så lågt att man seriöst blir lite smårädd. Ett nyligt exempel är att den enda som egentligen lyckats är Mekke:) (trots att han haft det tungt länge nu)
Ändå vinner inatt både A Larsson och Ogge sina matcher i världens bästa liga.
Larsson spelar mest i hela Devils(1min mer än den som spelar näst mest ) Han har 1+1 i matchen och är matchen 2a stjärna. Larsson kommer aldrig bli någon poängmaskin förstås. Men man kan lugnt säga att han är etablerad i världens bästa liga. 'Ogge' har haft kämpigare med poängen med spelar varje match och gör det mkt bra(i ett Rangers som är på väg ur en mini svacka)
Sen är det verkligen tur att AIK are inte behöver "skämmkudde" då dom inte kallar tex 'Bella' och Klingberg för sina fina AIK 'killar' . Detta trots att spelarna själva lyft fram vikten av tiden i AIK i deras utv, För inte så länge sedan var tex ex V Fasth en härlig Lulekille:) Är inte han från Överkalix ? Osäker om han ens spelat i Luleå som senior? Det stannade förstås inte där. Fanns andra mkt magstarka exempel på "egna målvakter" man undrar vad det tjänar till att ljuga och hitta på egentligen?
Hur ser då läget ut egentligen? I sanningens namn har många AIK spelare haft det tufft i dec-jan. Närmast spel från AHL skulle jag säga att Arvidsson och Emanuelsson är. Den sistnämnda spelade sist i i en 1a lina med två andra spelare som denna säsongen gjort en massa NHL matcher(hade två ASS i matchen ) Emanuelsson har nästan 0,5p per match i AHL och är i absolut topp i lagets+- med plus 14.(detta trots att hela förra säsongen förstördes pga operationer) Nashville går rätt så tungt så Arvidsson lär snart få en ny chans att visa upp sig. Sen ligger förstås inte Kusmark i Skellefteå :)
Men är inte heller typ 15 mil som mellan Övertorneå och Luleå:)
Det bästa med utflyttade AIK spelare är att dom kämpar och inte ger upp vid första motgång. Ogge gnetade på i 2 hela säsongen i AHL innan belöningen kom. Troligen kommer Emanuelsson göra detsamma trots trovärdiga rykten att han vill 'hem' till AIK efter säsongen om inte chansen i NHL dykt upp:)
Matcher i morrn: Skellefteå - Linköping: Det finns inga säkra matcher, förutom mot Brynäs då :-) men jag tippar vinst för oss. Luleå - Karlskrona: Säger seger för Luleå. Växjö - Örebro: Ja, tusan, jag tror Örebro vinner. Färjestad - Rögle: Rögle känns hyffsat heta tycker jag. Lika vid full tid, FBK vinner på OT. Frölunda - Brynäs: Frölunda har förlorat båda matcherna mot BIF, Rödin skadad, Frölunda vinner.
{7603}: Terry dribblar dribblar dribblar dribblar och dribblar, det tar stopp efter blå. Men Terry fortsätter dribbla dribbla dribbla och det tar stopp. Vi kör igen, dribbla dribbla dribbla, stopp! Börjar bli tjatigt.
{7804}: Rent spelmässigt är väl Rahimi som tur var ganska begränsad ändå? Jag hade då inte gillat Rahimi i mitt lag och kanske kan han skapa dålig stämning uppe i Qatar också.
Lite om AIK innan jag loggar ut. Kollade på Växjömatchen igen och nästan alla gjorde otroligt bra match.
Bara en spelare som kändes oroande. Broadhurst såg inte ut trivas som 13e eller ta "petningen" på rätt sätt. Vet inte hur många olyckliga ingripanden han hade. Verkar ju som han vill för mycket nästan och sliter som ett djur men nu blir nästan allt fel. Droppen var ett friläge i 3e då han avslutade enkelt i magen och Adam P klappade i isen och kunde bli friställd. En dragning av målisen hade inte heller varit för mycket begärt. En inbrytning hade också funkat. Är rädd för hans situation i laget inte är bekväm för någon men normalt ska det väl kunna lösas eller rulla på ändå.
Oj läste just att Rödin visst blev allvarligt skadad. Det lät otäckt! Får be om ursäkt för det dåliga skämtet. Hoppas Rödin kommer tillbaka i fullt slag inom en snar framtid.
Rahimi i Qatar. Ja visst låter det som en bra match. Passar lika bra ihop som en hyena med ett kadaver.
Precis som dig tror jag de letar efter en ersättare för taliban-Janne. Någon som är ond på riktigt och utan att blinka kan gå in för att avsluta någons karriär efter avblåsning. De har letat med ljus och lykta, och nu har de hittat den ondaste av de onda: Daniel Rahimi.
Lövensvinet Rahimi är som bekant hjärndöd också och har inte bara överfall på sin repertoar, utan han kan även kasta sig, hålla fast klubba och låtsas vara hakad, och misshandla folk. Det som däremot inte känns klockrent däremot är att Rahimi är jävligt bra, och inte dålig som resten av Qatar. Kanske inte lika bra som superbacken Junland, men ändå väldigt duktig tycker då jag.
Som tur är så tror jag nästan aldrig jag sett Rahimi vara på den vinnande sidan i en hockeymatch, typ ut i slutspelet 14 gånger i rad mot oss eller något liknande. Det lär han ju få öva ännu mer på om han tar pengarna för idrotten och skriver på för mörkermännen i Qatar.
Är tråkigt Brynäs skadeelände fortsätter men samtidigt har de Bulan.
Ännu tristare med Modos alla problem och det känns verkligen inte bra. Samtidigt har de Svartvadet och många andra mystiska figurer som ansvarar för en fullständigt galen inriktning.
Asplöven tappar i HA idag när Timrå tog två poäng och indirekt vore det negativt för Qatar om Asplöven åker ur. Allt negativt Qatar drabbas av är dock enbart positivt.
Jag tror som du Sofos att Osten tycker Rahimi vore fullständigt perfekt. Det här hoppas man agenten också räknar ut och magkänslan säger Rahimi omöjligt kommer vara värd monsterlönen.
{7603}: Ja Rahimi till Luleå känns som en klassisk Ostenvärvning. Osten har många egenskaper men fantasi har han inte. Lasse har inte lyckats med alla värvningar men jämfört med Osten så är han en virtuos. Appropå Lasse så funderar jag om ryktet kring junisen Lukas Zetterberg är sant.
Det här kan nog bara Zappaholic svara på. Brynäsarna undrar varför hockeygudarna aldrig slutar straffa dom när nu Rödin klev av idag illa skadad. Vad har vi gjort?
Om det nu finns hockeygudar så tror jag inte de blev glada och sent kommer glömma hur Brynäs stal guldet 2012. Matchserien som var tänkt gå till en sjunde avgörande och Skellefteå AIK som värdiga vinnare.
{7804}: På tal om det,hjärndöd åtminstone, hugger Qatar tydligen på Rahimi till nästa år. Alltså tar det aldrig slut? Helt ärligt så går det väl ändå inte tolka på annat sätt än att ingen normal vettig spelare som är det minsta omtyckt någon annanstans väljer Qatar. Qatar får bara avskum.
Jag var ju inne på det att Qatar snart saknar backar som vet var Luleå ligger och Osten sa Rahimi vore bra med geografisk anknytning. Tänker han då på Rahimis dubbla pass med Irans närhet till riktiga Qatar?
" Iraniern Rahimi väljer att flytta till Qatar!" är en möjlig rubrik till våren.
Lite allvarligare så är han säkert ganska nyttig men det känns ganska troligt som Rahimis agent kommer fixa ett monsterkontrakt och Osten gör det han brukar,betalar kanske det dubbla Lasse J tvingats göra för att få killen.
Undra om inte detta också betyder Janne Sandström inte får förlängt. Tänk va glad man skulle bli och SHL så mycket säkrare om killen utan spärr pensioneras.
Lapierre lämnar MoDo. Att de aldrig lär sig, maniskt köper de in en massa gamla trötta kanadicker och misslyckas om och om igen. Kanske läge att byta strategi efter att man har rusat in i samma skyltfönster 20 gånger i rad?
Lapierre är dyr, överskattad, hjärndöd och dålig. Känns som ett gjutet Qatarköp.
{7827}: Håller med det ser bra ut på papperet men som du säger man vet aldrig ta i trä osv. Kanske kanske är AIKs form i stigande också. Tyckte det såg oväntat piggt och starkt ut senast. Sedan är ju största grejen vilken dagsform motståndet har,om de har kniven mot strupen osv.
Ibland får man ödmjukt misstänka vissa lag AIK mött genom åren kanske inte tömt alla krafter med tanke på kommande matcher. Samtidigt vet vi ju att det oerhört ofta låtit från motståndarna "det här var vår bästa match i år ".
Måste väl också ödmjukt lägga till efter ha försökt få Zappaholic se vad alla andra såg av Granström att Normans 2-0 mål nog borde dömts bort när Jimmie var på Steen med klubban. Utan ha läst någon regelbok ser det ut som två mål ( Brynäs,Växjö) passerat godkända när JImmie stört målisen.
Vi möter alltså Linköping på torsdag, som jag ska se på SKA. Sen möter vi "botten/mittenlagen" Karlskrona, Rögle, HV och Malmö i turordning. Det finns chans på en hel del poäng nu de närmaste matcherna, men det är inte självklart att det går vägen! Men spelar vi som mot Växjö sist så bör dessa matcher resultera i 11-12 poäng minst. Ta i trä osv...
Xtravaganskaja: Rögle är piggare i tredje perioden men matchen är nog körd. Jag är inte så superimponerad av Frölunda,får för mig många poäng handlar om att Rönnberg krämar ur mycket av laget under serielunken. Ungefär som Bulan.
Rögle är ganska bra,betydligt bättre än bottenlagen. I nuläget är det tydligt KHK,Modo men även Qatar är de tre sämsta lagen. Qatar? kanske någon frågar sig. Jo Qatar är faktiskt ett av de sämsta lagen. Har vunnit nästan alla matcher men den som tittat på deras matcher och jämfört med andra SHLmatcher ser tydligt motståndarna har gått på tomgång eller nja tvåans växel rättare sagt. Fråga mig inte varför. Qatar har faktiskt inget eget spel. Gör oerhört sällan "riktiga" mål. Är faktiskt så dåliga motståndarna tappar fattningen och vet inte hur de ska agera och förmodligen därför tappar allt spel. Tempot i en Qatarmatch när Qatar håller i taktpinnen är så lågt det liknar veteranhockey,jag skämtar inte.Den som inte tror mig kan kolla på Qatar-MIF från igår som exempel.
TVtips på 10an ikväll kl 23 bör väl Oscar Lindberg dyka upp i Rangers mot Washington.
synd att det vart 2-0 till Frölunda. Rögle ledde skotten och stod upp riktigt bra . 2 mål blir dock för svårt. Så länge det bara var '1 skott' kändes matchen riktigt levande.
Dom var på varann hela matchen vilket gör att jag tror du får fel. Håller däremot med dig att det sista tilltaget var väldigt onödigt. Tror dock inte det kommer rendera i 4-5 matcher då klubborna för ofta är uppe i ansiktet runt målet oavsett match. Skulle säga 1+1 men osvuret är alltid bäst i dessa fall.
Synd då Jimmie varit en av dom bättre spelarna och verkligen visat attydid.(denna gången fel attityd) Tror han hade 10p på 8 matcher innan gårdagens misär.
Hoppas Sofos får rätt att det blir åka av i nästa match:)
Kom igen AIK!!