Skellefteå AIK

SHL · 16006 inlägg · 301 ämnen
« · 1898279 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
{7804}: Vadå inte slåss om titeln?
Luleå Hockey Förening tog SM-guld säsongen 2017-18, hur många guld tog ni?
Nä Skellefteå AIK är en dagslända obetydligt mer elitmässigt detta årtusende än plastlager Linköping.
Snart är det över för eran del igen och ni byter plats med storebror i Umeå.
Ni hann i alla fall gå till historien som sämsta finallaget någonsin så det blir ni ihågkomna för.
Vad som eventuellt kan tala för att ni klamrar er kvar i högsta seien är att erat AIK lobbat bort allt av konkurens från andra elitidrotter i Schtaaaaan för "här får inga andra gudar finnas jämte Pea"
Trist men förstärker bara övriga landets syn på Schtaaaan som hålan gud glömde.
Frikyrkor och AIK thats it, inte ens en skärgård har ni. Finns Skellefte ens? Många tvivlar.

Sen får Pontus lämna. Ett tråkigt besked. Gör ett grymt slutspel och krigar som ett djur. Tyvärr får han inte förlängt, men han börjar bli till åren nu.

Det skulle vara sorgligt om Pontus bad och bönade om att få träna gratis med laget och städa latrinerna gratis. Hoppas Pontus har mer stolthet än så.

{7603}:

Albin Eriksson signar ett 4-årskontrakt! Härligt! En minst sagt spännande spelare, rightare, en bjässe!

Då har vi skrivit kontrakt med 3 st juniorer i år då. Precis som jag gissade, skrev ju 3-4.

YES! Sniff sniff vad är det som luktar? Jo det luktar guld. Eller minst silver! :-)

{7804}:
Brukade tänka -de har verkligen ingen verksamhet.
Svårt se det stämma för isar, gym,pengar och allt annat har de ju så nått annat är fel.

Arv och miljö kokar det ner till.
Gener -nästan inga egna och att spelare som köps in efter några veckor märker att folk runt isen är sinnes eller helt ointresserade.

{7603}:

vad har du för kommentarer till bilden Barbro, dansbanshjon vill int svara?
Uppladdat:

500x0-qatarjippeejpg_0.jpg

DansbandsWolf:

ja vi förlorade finalen med 4-0 och blev utklassade. Vi var näst bäst, med bred marginal till bäst.

Ni åkte ut i socialslutspelet. Igen. Ett säkert vårtecken detta årtusende.

Tänk dig något bottenlag i Premier som för det mesta krigar i botten... låt oss säga Southampton eller Brighton... de går in på Manchester Uniteds sida och hånar. Hahahah Man City var mycket bättre än er, ni blev bara tvåa?

I Spanien går Leganes eller Levantes fans in på Real Madrids sida och hånar hahahah ni var sämre och Barca utklassade er och tog seriesegern.

Tror nog att deras svar skulle bli liknande som jag som dynastiare ger till ett Qatarhjon. Vi slogs om titeln och ni är bottenskrap! Fokusera på er ände av tabellen. Schas!

{7804}:
Lite oväntat med Pontus men lovande på ett sätt.
Visar klubben kan fatta svåra beslut men även att vi har fler och förhoppningsvis bättre alternativ.

Svårt se Jimmie ska få fortsatt när inte Pontus fick men varför inte köra samma variant som senaste säsongen men skillnaden allt är öppet och uttalat.
Låt Jimmie träna på och komma in runt jul med sikte på slutspel. Ja är han helt fräsch och pigg får han gärna köra hela serien för min del.

DansbandsWolf:
När du liks håller på -oomkullrunkelig.
Som din mor var känd för.

DansbandsWolf: *edit*
Vi har i alla fall spelat i högsta seien under alla säsonger detta årtusende.

{7804}: Vi har i alla fall spelat i högsta serien detta årtusende....
Och 1-20 är sämst sedan tidernas begynnelse.
Omkullrunkerlig fakta!

DansbandsWolf:

Växköp var för bra. Under säsongen var försvaret bättre än vad det brukar. Inte så här bisvärm framför egen kasse följt av sargutdunkarmedley som ni brukar kör med, utan riktig hockey.

Såg du bilden jag postade om ert track record i slutspelssammanhang detta årtusende?

{7804}: "Bättre försvarsspel"...?????....1-20!

{7533}:

jag gissar att vi kallar upp 3-4 juniorer som vanligt, och fyller på från J-20 vid skador

Gissar också att vi uppfyller målet att ha en majoritet ur egna led. Bygdens lag.

Men tycker inte heller vi vart så märkvärdiga sista två åren. Silver är riktigt bra gjort, näst bäst, men det har vart för lite av den där sovjetiska propagandahockeyn man blitt bortskämd med. Bättre försvarsspel i år men haltande anfallsspel.

{7804}:
Åja. Tycker inte att er hockey varit så jädra märkvärdig senaste två åren. Och nästa år så ser det ut som att ni blir ännu svagare. Tim Söderlund mfl lämnar skutan. Niklas Burström väljer Växjö...
Kan tänka mig att näsan har fullt upp med att ringa runt och erbjuda pengar för att köpa ihop ett lag. För några juniorer verkar ni inte ha på g. Hur gick det för ett j20 i år? Utslagna i kvarten av???

{7533}:

menar du fluggergenheimlern nu eller? :-)

vi har hockey till skillnad från er.

{7804}: Jag håller med om att betongmonumentet på torget liknar en vanligt förekommande ståtlig sak i schtaans sovrum.
Gjord av gummi, drivs av batteri.
Kanske du har en själv?
Eller Barbro kanske sitter på en?

{7804}:
Japp. Och ni har frikyrkor o Boda Borg
I am impressed... Not

{7533}:

ja ni vann chl, sen har ni ju damguld. Och basket!

hihihihi!

Ja det viktigaste är såklart att ni supportrar är nöjda.
Uppladdat:

500x0-qatarjippeejpg.jpg

{7804}:
Vi vann chl 2015. Sen så vann damerna 16 och 18. Vi har lag som lockar spelare utan komse komse...
Så tre tilar senaste fyra åren. Sen så har vi oräkneliga basketguld. Så det är bara fint hos oss. Såg förresten att ni värvat från Leksand. En klubb med samma mentalitet som saik. Sämst när det gäller...
Norén lär trivas i Silverdome

Rytter:
Ja nya TV-avtalet sitter fint!

Rytter:

... och Enström ska kanske lämna semifinallaget Winnipeg i NHL för det allsvenska bottenlaget MoDo, enligt experten Rytter!

{7533}:

En typisk Skellefteåpenis skulle jag säga. Ståtlig och hård som betong. :-)

Vi vann faktiskt 8 matcher mot Färjestad och Djurgårn, så 8 vunna och 8 förluster. Mot tre bra lag.

Hur ser ert track record ut detta årtusende? Tips till soundtrack, Idas sommarvisa, Den blomstertid nu kommer

{7603}:

Jo han tillhör säkert de spelare som förhandlar ner sin lön, alla vill ju spela gratis i SAIK.

Han får nog samma erbjudande eller en liten ökning, hans agent är ju inte korkad utan vet ju att klubbarna har mer pengar efter det nya tv-avtalet och knappast att dom går med på en sänkning av lönen för en spelare i den åldern. Att ligga kvar på samma lön är ju iof en sänkning sett till inflationen.

Men det är klart, Arvisson är ju bästa svensk i NHL, Adam Larsson är bästa back och ni är i grunden ett bättre lag än Växjö, så klart att Alm spelar för 30 kSEK i månaden.

{7804}:
Lönen förhandlades väl ner och jag tycker det är ganska klockrent med ett år till för Alm.
Han glimtade till några matcher och hans rätta nivå räcker långt i SHL.
Petter G på det här då ser det gediget ut i backlinjen.
Skulle Dahlroth och Stenvall ta ett kliv eller två blir det ännu bättre.

Nä all spänning kring center och forward nu.
Vill helst bara se några som är hela och passar in.

{7943}:
Konstigt att Yoda hakat upp sig på kisskonst när Skellefteå själva ståtar med en gigantisk betongpenis på torget
Dessutom har jag hört att en ny diet blivit populär i schtaaaan
Saik-dieten
1-20 dieten
=Bara torsk. ;)

{7943}:

Tur att du gillar rondeller och kisskonst då.

Alm förlänger för dynastiernas. En dynastiprodukt. Har inte imponerat de senaste två säsongerna, men har också haft skadeproblem. Hoppas Alm kan komma tillbax till gammalt gott slag för innan han stack över pölen var han ruggigt bra.

{7804}:
Jo man måste ju sänka sig bra många nivåer för att hamna på din låga nivå, så helt rätt av dig..

Läste Du inte mitt inlägg angående denna "artist" som "uppträdde", det var en sån som Du!
En sörlänning som vi för sparkade ut!

PS! Rondeller är hur bra som helst OM man kan köra bil! Man slipper bilköer! Men Du har väll inget körkort! För då hade Du förstått det här med rondeller!! DS!

DansbandsWolf:

är det bättre att ryka i socialslutspelet eller harva i allsvenskan då?

Hahaha ni förlorade finalen och vi har tagit tidigt sommarlov ett årtusende i streck! Friskt.

{7804}: 1-20, varken före eller efter Big bang har det inträffat så med andra ord sämst ever!
I Luleå har vi F21 och Skellefteå är nu för evigt förknippat
med 1-20.
Man blir glad!

1-20....helt otroligt 1-20!

{7943}:

ja du Jaca.

Jag är nöjd med dynastiernas säsong. Ett SM-silver är inte fy skam, även om Växköp utklassade oss å det grövsta i finalen. Näst bäst är inte fy skam, vi har en majoritet ur egna led och de är ett ekodopat köpelag. Nöjd som sagt med SM-final.

Björkröven spelade SM-final sist för 30 år sedan. Ganska länge sen. Fel läge av dig att spela allan.

I närtid har ni dock haft finkulturella evenemang där det är lite kiss och lite dricka kiss på scenen. Jag tycker att det är så förbannat roligt! Umeå i ett nötskal. Sånt kan ni ju ägna er åt så tar vi hand om hockeyn i Västerbotten.

PS! Glöm ej att bygga några fler rondeller också. DS!

{7804}:
Ja ja, kallar Du Carlsberg för säregen dryck så...
Förstår för övrigt inte varför Du har hakat upp dig på att en person från mellan Europa kom upp till Norrlands resistensstad och pinkat på en teaterscen, innan SKAIK köpte sig en plats i högsta ligan så var det långt fler personer från Skeå som pinkade på sig när de såg sitt lag få stryk i Umeå ishall!!
Men inte tjatar jag om det!! ;)

Däremot har man lik som många andra svårt att släppa 1-21 i en finalserie, det är tveklöst ett rekord som är svårslaget!!

Nu släpper vi detta... Trevlig dag på dig.. :)

{7804}:
Ostbågar är så gott!!

{7943}:

Inte konstigt att Patrik var bra på hockey eftersom han är från Skellefteå.

Det här med norrland och drycker... beror ju på lite var man kommer ifrån. I Pajala har de en specialdryck, och i Umeå har ni en liten säregen smak minst sagt. Inget som jag skulle vilja dricka i alla fall, skulle inte dricka sådant ens i konstens namn själv. Men smaken är som baken!

{7603}:
Ja visst är dom födda i Skeå och då är dom per automatik två rena SKAIK produkter i din lilla bok!!
Det räcker inte med att man har bytt om i "Silverdome" som jag hörde att Skellefteå Kraft arena skulle döpas om till.. ;)
De kanske flydde staden som många andra gjort (även Du) och ville bo i Västerbottens framsida, vem vet?

Det är en låååååååååååååååååååååång vandring som Kusmarks sonen har framför sig om han ska nå upp till samma status som Patrik gjorde, även om jag liksom många andra ser att han är framförädlad till en bra spelare där borta i NHL..

En liten passning till din Sidekick:
Även om detta inte är nått som vi ska diskutera här på HS men ändå tar upp det så vill jag informera dig om att vi riktiga norrlänningar dricker öl, inte nått billigt halvljummet lådvin som vissa andra sitter och sippar i sig.. ;)

bisterfinnen:

Vet inte om jag vill det, finns risk att man blir lite öm efter tror jag. :-)

{7804}: Om du vill så?

bisterfinnen:

Taru med dig fluggermanicken?

{7804}: För din skull hoppas jag du memorerat. Kommer till Göteborg ikväll...

{7603}:

för att vara sållet är det bra.

Nu är det väl Ryssland kvar och då ska inte sållet stå. Men om vi möter något kalkonlag sen kan han få hoppa in, typ Albanien eller nåt.

{7804}:
Tycker faktiskt man ska lyfta fram Anders Nilsson idag.
Släpper tre billigt och landar på 86%.
Erkänner han gör svettiga räddningar ibland men nästan alltid är det med kroppen. Han lever mycket på den enorma hyddan.
Nä om någon tvivlade på vem som är etta i målet är saken klar nu. Nilsson får vila resten tycker jag.

Tror man säger "fluggergenheimler" eller hur var det nu? :-)

bisterfinnen:

Ja.

hur troru de gå i allsvenskan då?

Förresten, bäst att du memorerar rätt ord du bistre finne.

{7804}: Tror du att den här tränaren har alla hästar hemma?

bisterfinnen:

tror du den här spelarn är bra?

Rytter: Var och en blir salig på sin tro. Men kom ihåg att tro är att inte veta.

{7603}:

fint inlägg Barbro, gillart!

Håller med dig helt om Adam och hackspetten. Sveriges två bästa spelare.

{7603}:

Alltid spännande att läsa hur ni försöker göra en hype kring spelare med koppling till er. Är det för att ni är så svältfödda och inte fått fram en riktig superstjärna i NHL än? Något som de flesta klubbar lyckats med och flera har dessutom tagit fram flera stycken.

Arvidsson bäste svensk i NHL var det nyss och nu är Adam Larsson bästa back?

Hur många utmärkelser har Arvidsson vunnit i år?

Du menar att Adam är bättre än Hedman och Karlsson, fan Adam har väl ungefär gjort lika mycket poäng under hela sin NHL karriär som Klingberg, Hedman, Karlsson gör på en säsong.

Tyvärr Adam är inte ens topp-5 svenska backar i NHL, ska man vara snäll så ligger han kanske precis innanför topp-10, men därifrån till bästa svenska försvarare är det ganska långt, borde till och med du se.

Men det är klart du tycker ju att ni är i grunden ett bättre lag än Växjö, så vad kan man förvänta sig?

Riktigt bra intervju av Savonen på norran som även handlar lite om Viktor Arvidsson och Adam Larsson:

"Norran träffar den förre NHL-stjärnan på Björklövens kansli, där han har sitt kontor. Det som är noterbart är att Patrik och hans tvillingbror Peter faktiskt föddes i Skellefteå.

– Min far spelade i Skellefteå under kort period. Jag har inget minne alls av det, säger Patrik.

Att hockey låg nära till hands för Patrik och Peter var logiskt på många sätt. Det fanns på något sätt i blodet eftersom både deras far Elon och farbror Kjell spelade och var framgångsrika.

Men någon rak väg till framgång har det inte varit.

– Vi var absolut inte några barnstjärnor på något sätt. Vi blev faktiskt inte uttagna när det var dags för TV-pucken, berättar Sundström.

Han tog sig ändå in i TV-pucken precis innan turneringen skulle spelas.

– Det var väl tiden efter TV-pucken som det började gå bra.

Fantastisk karriär
Sundström tog stora steg och spelade 1981 i Canada cup som 20-åring. Samma år och året därpå spelade han VM. Sedan åkte han över, 21 år ung, till Vancouver.

– Det var tidigt och en ganska stor utmaning. På den tiden fick du ordna alla praktiska saker själv. Men det var många svenskar där och jag fick väldigt mycket hjälp.

Därefter följde tio NHL-säsonger med många höjdpunkter. 1984 är ett av åren som sticker ut lite extra. Då noterade Sundström 91 poäng, vilket är rekord i Västerbotten. Samma år var han fixstjärna i det svenska laget i Canada cup, där Tre Kronor nådde en av de mest okända framgångarna någonsin. Laget gick hela vägen till final, där laget föll mot Kanada. Leif Boork var förbundskapten. När han får frågan om vilken som är den bästa hockeyspelare som funnits brukar han inte svara Mario Lemieux eller Wayne Gretzky – utan ”Patrik Sundström, anno 1984”.

Det är ett ganska gott betyg?
– Ja, det får jag väl se som en komplimang.

Sundström har spelat mycket mot både Lemieux och Gretzky.

Vem var bäst?
– Båda stack ut och var ett hack över de andra. Men jag mötte nog hellre Gretzky. Lemieux var stor, kraftfull och otroligt svårtstoppad.

1987 bytte Sundström kust och hamnade i New Jersey Devils. Där fick han ett ”A” på bröstet som en av de första europeiska spelarna. Först någonsin av svenskarna att vara lagkapten i NHL var Lars–Eric Sjöberg i svensklaget Winnipeg 1979.

Men Sundström var från början inte intresserad av uppdraget, som han fick av general manager Lou Lamoriello, som även hade hand om Adam Larsson.

– Jag sa till Lou att jag inte ville för jag hade ingen lust att vara med i en massa intervjuer och TV-soffor. Men Lou sa bara att jag bara skulle vara den jag var. Så jag tackade ja. Och jag behövde aldrig sitta i några TV-soffor eller göra några intervjuer. Lou han ordnade det bra.

Rekordet
Det är mycket i Sundströms karriär som sticker ut, men hans Stanley cup-rekord med flest poäng i en match är något utöver det vanliga. 22 april 1988 noterades Sundström för hela åtta poäng, tre mål och fem assist. New Jersey besegrade Washington den matchen med hela 10–4.

Hur ofta blir du påmind om rekordet?
– Det blir någon gång då och då. Oftast vid den här tidpunkten faktiskt, när det är slutspel.

Vad minns du?
– Det jag minns bäst var att vi vann mot Washington senare, i den sjunde och avgörande matchen, och tog oss vidare. Det som var lite kul med matchen där jag slog rekordet var att min bror Peter spelade i Washington då. Sedan gjorde Mark Johnson fyra mål för oss. Det är något som sällan nämns. Han är nog förmodligen en av de mest bortglömda fyramålskyttarna i historien.

Fyramålsskytten Johnson var en av få som hade en framgångsrik karriär från USA:s mirakellag från Lake Placid 1980.

Patriks karriär var något utöver det vanlig, men hans bror Peter Sundström hade också stora framgångar och nådde också NHL. Peter blev istället en stor profil i Sverige, med bland annat tre SM–guld och ett VM-guld på meritlistan.

Koll på Arvidsson
De senaste åren har Skellefteå AIK haft stora framgångar med sin spelarutveckling och har hjälpt många spelare till NHL. Viktor Arvidsson har i år fått sitt stora genombrott i Nashville och är nu den spelare som har gjort flest poäng i NHL från Skellefteå. Han har en bit kvar till Sundström rekord, men har kommit en bit på vägen. Sundström har bra koll på Arvidsson och hans karriär.

– Riktigt kul att se att det går bra för honom. Jag var med på russinläger dit han var uttagen. Redan då gick det att se att han var en spelare som verkligen gillade att göra mål och gick på mål. Kul att se att han har lyckats så bra på alla nivåer.

Hur ser du på Skellefteås NHL–under?
– Det är imponerande. De har lyckats väldigt bra.

Sundström flyttade tillbaka till Umeå 1992 och spelade upp Björklöven i elitserien, men hade stora skadeproblem på slutet.

Hur är det i dag?
– Jag mår riktigt bra. Jag mår faktiskt bättre än många jag känner som aldrig har spelat hockey, säger Patrik med glimten i ögat.

Västerbottens störste genom alla tider har mycket humor och ger ett lugnt intryck. Även om han till viss del ofta kan ses som aningen bortglömd lär hans rekord från 1988, som han delar tillsammans med Mario Lemiuex, leva vidare väldigt länge till.

Sundström har fått Guldpucken en gång och förärades med Viking award två år. Ett pris du får när du röstat fram som bästa svensk i NHL."

{7943}:
Tvillingarna Peter och Patrik Sundström födda i Skellefteå. länk
Bra start i livet.

Som Sveriges kanske främsta hockeyledare Leif Boork sa:
"Bästa spelaren någonsin är varken Lemieux eller Gretzky utan Patrik Sundström 1984."

{7943}:

Sen... dricka vatten när det är varmt, tack för omtanken.

Men de här dryckerna ni kör med på operan i genusstaden Umeå, det är ingenting jag vill prova.

« · 1898279 · »