Skellefteå AIK

16006 inlägg · 301 ämnen

Forum

« · 1908375 · »


Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Yoda Marklund:
Kvotpoäng? Kvotlag?

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Tarasov:

"Någon form av rekord?
Publicerad idag 22:47 (uppdaterad idag 22:57)
Luleås intro värmde. Matchen däremot, var en annan historia. Luleå och Örebro fick i väg 29! skott – tillsammans under ordinarie tid. Det kan vara någon form av bottenrekord.
Jag har inte hittat någon statistik för skott på mål, men jag har ett tydligt minne av att en match i början av 00-talet mellan Luleå och Brynäs, slutade 14–18 i skott på mål.

Torsdagskvällens match slutade 2–2 under ordinarie tid, men skotten var 14–15 (4–4, 7–5, 3–6). Det var knappt ett skott på mål sista halvan av tredje perioden. I sudden death med tre spelare var på plan snyggades statistiken till och slutade 16–20.

Örebro vann till slut på straffar efter att Stefan Steen stoppat Emil Larsson från att gör ett andra mål på straff.

Om en vecka är det derbydags för första gången. Då reser AIK upp till Luleå."

Det låter väl ganska likt det jag skrev?

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Yoda Marklund:
Låter tryggt

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Tarasov:

För att förtydliga, vår backsida ser ut som en Socialdemokratisk utopi. T R Y G G T står där och blickar ned över Vitbergsbacken med Hollywood-versaler, ungefär. :-)

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Yoda Marklund:
Jo tyckte innan säsongen att backsidan såg fin ut.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Tarasov:

Försvaret ser URSTABILT ut, inte bara kilon, positionsspel utan även rörlighet.
Spelet över hela banan ser starkt ut, fyra kedjor som pumpar på.
Vi visste att spetsen var grym, men det finns många matchvinnare i lagbygget.

Det känns tryggt. Nu menat jag TRYGGT, eller T-R-Y-G-G-T. Jääääääävulskt tryggt, vi är klart bättre än Färjestad på bortaplan. Ska inte dra för höga växlar då det är omgång två, men helvittes vad tryggt det ser ut.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Sofos:
Inte så tokig inledning på säsongen va? Men två matcher gör ingen serie

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Farbror Barbro:

Siktar man på 0-0 och harva i botteni ett årtusende utan att åka it... då följer man normalkurvan

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Sofos:

Njae, HV är ju smålänningar medan VÄXJÖ LAKERS STORT HJÄRTA är ”smålänningar” enligt Yodas definition. ;-)

Men visst måste man väl få glädjas över att LULEÅ torskar hemma mot Örebro efter 15 skott och 5 tacklingar på 65 minuter hockey, utan att bli påhoppad? Vi struntar i att anfalla och så spelar vi mjukt, hemmatorsk på det mot ett bottenlag så då blir allt bra!

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Luleå HF har en rolig skottstatistik efter två hemmamatcher.
3,9,6/ 4,7,3,2
Verkar inte vara full fart framåt direkt.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Sofos:
Ja 4 kedjor som hotar och inte ber om ursäkt är lika glädjande som backlinjen.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Timrå på lördag... intressant, vi ska inte underskatta våra norrländska motståndare. Att vinna mot Växjö är en stor skalp. Timrå kommer ha stort självförtroende.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Yoda Marklund:
Bra värdemätare mot FBK och jag tycker vi gör en stabil match.
Bästa av allt vi har många som har mer i sig.
Backlinjen är kanske mest glädjande.
Pudas lite olycklig två matcher nu men resten ser imponerande ut.
Helhetsintrycket är suveränt.
Laget ser mycket mer svårslaget ut. Disciplin och hårt jobb som var si och så ifjol.
Trevligt Luleå HF förlorar och jag måste säga Lassinantti agerar konstigt på straffarna.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Yoda Marklund: Nja, hv är ju smålänningar oxå. Växjö läkers stort hjärta går bra, ser inget hånfullt i det då de själva använder det.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Sofos:

Eller
VÄXJÖ LAKERS STORT HJÄRTA
kan jag också tänka mig, för det står ju det på deras klubbmärke på tröjan.

Är en av de två ok?

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Sofos:

Ursäkta, gammal vana ;-)

Är ”Smålänningarna” ok för dem?

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Mike.F:

Två av mina 20 senaste inlägg har handlat om LULEÅ, så håller inte med om att jag fokuserar på dem. Även fast jag fokuserar på LULEÅ dubbelt så mycket som deras sportchef betyder inte att jag fokuserar på dem, de är trots allt ett av bara 14 lag.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Yoda Marklund:

Hur var det med klubbnamn? Väldigt viktigt i denna bok.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Yoda Marklund: Växjö.... lite felstavning

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Sofos:

Fantastiskt kul!

Tydligen är Södergren utanför laget och Sebbe är skadad.

Mitt tips är ändå att Växjö lyckas hitta en liten lucka i spelarbudgeten, och så köper de in 12 st ”billiga” från NHL/KHL/NLA innan slutspelet. De är bra på att få peangerna att räcka till där i Småland med den mäktiga hockeykulturen de har där.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Yoda Marklund: sluta fokusera på Luleå!!! det blir bara pinsamt! Gläds istället med Skaik och vad dom lyckas med!!!

Mike.F

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Näe LULEÅ lyckas inte med att gneta sig till en råttig straffseger, men det var nära ögat. Publiken går ändå hem nöjda efter få mål, få målchanser, få tacklingar, lite action men mycket sarg ut i uppochnedvända landet LULEÅ.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Yoda Marklund: Och Timrå vann, va roligt!

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Två poäng menade jag såklart. Djuse smyger sig upp och ingen mindre än Wingerli står för den briljanta framspelningen.

Rättvis seger för dynastiernas, mot favoriten. Det luktar guld!

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Uppe i Luleå tjuter publiken av lycka. Det blev 2-2 och de fick se 15 skott på mål och fem tacklingar. Kul?

Ser att Cehlin inte spelar, och det är vist Wingerlis fel?

Tyvärr verkar fansen glömt bort att Cehlin själv efter matchen mot dynastiernas gick ut och försvarade Wingerli, det var hans eget fel som startade det hela.

Sådana är fansen. Faktaresistenta och okunniga. Att skylla Cehlins skadebekymmer, som många hockeyälskare likt mig själv tycker är tråkiga, på Wingerli tyder faktiskt på både okunskap och faktaresistens.

Tre poäng för dynastiernas nu då!

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Yoda Marklund: Vi såg pigga och rörliga ut, visst lite haffsigt men det är början på säsongen. tycker man har matchat kedjorna bra. vi var bättre, sen så är två poäng helt ok. tippade ju fbk vinst, tji fick jag!

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Näe, handikappet räckte ej. Dynastiernas är det bättre laget och tar poäng, borde vart tre poäng.

Färjestad gör en bra match, och har Mackan i målet. Det är dynastiernas på andra sidan isen så de har inget att skämmas över.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Sofos:
Vi äter oss in i matchen men jag tycker det finns mer att plocka ut ur laget, lovande!

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Hoppas verkligen Timrå tar seger mot Växjö! Vore finfint!

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Yoda Marklund: Andra perioden var vi snäppet bättre men lindtsröm hade rätt i sin analys, vi var lite för haffsiga

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Dynastiernas ger ett litet handikapp, 1-0 jävlart direkt till Färjestad. Sportsligt! Får se om det räcker för Förjestad

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Farbror Barbro:

Bud har sett grymt pigg slimmad ut

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Yoda Marklund:
Ikväll får vi det svårt mest tror jag för vi inte växlat upp än.
Bud ,Jimmie, Aaltonen och Alvarez behöver några matcher.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Yoda Marklund: Ja poäng ikväll ska man vara nöjd med. Fbk känns lite numret större, men får vi första målet så...

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Farbror Barbro:

Jag ser Färjestad som favoriter i grundserien så tar vi poäng är jag jäkligt nöjd.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Yoda Marklund:
Många intressanta matcher ikväll och bra tester var lagen står
Ska man tro alla experter får vi dyngstryk av FBK.
Luleå HF kanske också sätts på prov och det blir första gången i serien.
Allt annat än storvinst för Växjö mot Timrå ger hopp.
DIF mot Rögle också spännande. Kanske är Rögle så bra man anar.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Sånt här gillar jag:

– Vi får skicka ut samma grabb igen om Jens blir stöddig, säger Mora-tränaren Mats Lusth och skrattar.

Guld-Jimmie lyfte ju fram Lusth som en av profilerna i SHL och jag är benägen att hålla med, även plus i kanten för prillan där. Guld-Jimmie har alltid rätt känns det som, ellerr han har alla rätt.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Tarasov:

Jag skulle säga att vi haft ett otroligt tålamod med våra talanger och låtit dem utvecklas i sin tid och gradvis växa in i SHL-kostymen. Det finns ingen förening i SHL på senare tid som lyckats så bra som vi gjort, att plocka upp egna talanger och låta dem utvecklas. Det är anledningen att talangscouterna flockas till dynastiernas verksamhet likt flugor till en öppen surströmmingsburk.

Linus Lindström är ett bra exempel. Var ok utan att glänsa ifjol. Nu centrar han Möller/Lindström, seriens bästa ytterforwards. Han är redo att ta steget, efter att ha lirat i fjärde ifjol. Eller, jag hoppas han är redo, time will tell.

Han är en av MÅNGA som getts liknande chanser. Det finns 20+ egna spelare som vi tålmodigt låtit utvecklas i sin takt, och de har sedan utvecklats till mycket bra spelare. Nu menar jag inte spelare som Adam Larsson, Viktor Hedman, Elias Pettersson och dylikt eftersom deras talang ligger på en annan nivå. Jag menar spelare som får en liten roll, får kämpa för istiden, vissa lånas ut, vissa ges rådet att gå ner en division etc och sen när utvecklingen sen kommer så blir de storspelare.

Att sen några av dessa duktiga spelare väljer att tjäna mer pengar i andra föreningar senare i karriären, det är inte konstigt. Dels så har en hockeyspelare en kort karriär att tjäna in kapitalet. Men det finns sen inte plats för alla heller. Vi har inte råd, men vi vill fortsätta utveckla ungdomar och ge dem istid. Vår modell fungerar uppenbarligen bra, 7 finaler på 8 år är inte fy skam, inte heller talangproduktion som går som på löpande band.

Angående Petter Granberg, så sticker jag ut hakan och säger att han kommer att vara SHLs bästa back. Ser dubbelt så snabb ut som sist han var här, väldigt rörlig, passen och spelsinnet har verkligen utvecklats. Kvar har han defesniven, den otroliga fysiken samt beslutsfattandet. Sätter inte en fot fel på egen planhalva och vinner varenda närkamp.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Rytter:
Å andra sidan har både Alm/Granberg valt att återvända, även Pudas valde att komma tillbaka efter att spenderat seniorkarräiren på annat håll. Så de verkar iaf tycka att saker står rätt till. Det kan ju vara så enkelt att det inte finns plats för alla som inte platsar i NHL.

Saik har väl rosat marknaden när det resultat för J18/20 någon final här och där men inget anmärkningsvärt men det är väl inte ambitionen heller.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Rytter:

näe det finns ju inget annat sånt ställe på HS! hihihihihi!

För att förtydliga: Vi spelar inte bara inte i samma serie. Vi spelar i olika divisioner!

Det skulle faktiskt vara trevligt ifall vi fick diskutera dynastiernas på vår sida utan ditt ständiga sabotage, hädanefter kommer jag bara att ignorera.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Yoda Marklund: Olika nivåer helt klart. Ni är nere på isen, vi MoDoiter hänger i taket.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Yoda Marklund:

Finns det ingen sida som är mer passande för dig, de ämnen du verkar gå igång på passar inte på en hockeysida.

Trodde denna bok diskuterade andra lag först och främst, är ju inget ställe på HS än denna sida där det står mer om andra lag än sitt eget.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Rytter:

Har inte MoDo en egen sida där du kan diskutera ditt eget lag? Vi spelar inte i samma serie.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Farbror Barbro:

Både Grundström och Victor hade intresse från SAIK men valde Frölunda.
Söderlund insåg väl vart han hade störst chans att ta nästa steg, alltså i den klubb som skickar spelare på spelare till NHL.
Elias Pettersson var alla SHL lag ute efter där ibland SAIK med ett fläskigt bud, men han insåg att Hallam är rätt coach att spela för och ingen kan ju klaga på detta i och med succén i serien och finalen. Nej han gillar inte er, finns en klubb för honom och det är Timrå tror han skiter i resten av klubbarna men är nog tacksam mot Växjö som hjälpte honom ta nästa steg. Tur för Timrå att han inte gick till er för då hade ni väl försökt sno åt er honom som egen produkt.

När sedan inte solklara hemvändare som Lundberg och Burström kommer "hem" undrar man vad som inte står rätt till, är det som ryktena säger att de + andra vägrar spela för Bert? Vad är det han har gjort för hemskt?

Faktum är att ni inte köper in de bästa talangerna från hela Sverige längre, bara kolla resultaten i J20, J18 så ser du att SAIK inte är något ledande juniorlag.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Rytter:
Du menar kanske Grundström Calle?. Lövare som jag vet ogillar Skellefteå AIK helt naturligt.
Söderlund Tim ja där vet jag inte vad som hände.
Olofsson Victor Jesper? Jesper gick ju till oss men ingen förlängning ömsesidigt om jag fattar rätt. Victor tror jag inte har något mot oss men Rönnberg fläskade säkert på med allt de hade.
Pettersson Elias? som jag hört gillar oss men brodern gjorde bort sig och brände alla broar.
Skit samma men säkert finns enstaka fall, spelare som hamnar i kläm och inte klickar med någon i klubben.
Jag tror inte som du att Skellefteå AIKs status sjunkit snarare tvärtom.
Tror inte heller klubbens verksamhet havererat och att de plötsligt glömt hur man tränar eller spelar.
Jag tror dock att du har stora personliga problem med Skellefteå AIK. Försök få ur dig det du bär på så kommer du se klarare.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Rytter:
Ge mig förnamnen blir allt lättare förklara.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Tarasov:
Håller med Yoda för en gångs skull.
Linus måste ha gjort ett hästarbete i det tysta även om han var nära göra mål också.
Stor kostym ta över efter Pär L men när man ser Möller och Jocke L kan hota framåt förstår man det finns en viktig kugge bakom.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Tarasov:

Snor frågan. Han ser stabil ut och passar bra in som deffare i den kedjan, har vart bra på försäongen.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Yoda Marklund: Ja rent principiellt tycker jag att de första 4 lagen, specellt no 1, ska få större fördelar i ett slutspel. Vad det ska vara vete tusan...

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Sofos:

nog är man allt lite självisk, men tänker mest hur vi kan utveckla systemet för de som är på plats 1-4 i SHL. Ska man få lite bonus? Ärevarv runt riket? Nåt jippo runt de som förtjänat de ädla valörerna?

Men kan förstå att en del som brukar vara här inne och förorena, de är så himla intresserrade av kvalserien upp/ned till division ett, hur man kan göra den spännande?

Det är lite skilda världar. Men klart att lagen i de lägre serierna ska få vara med och utforma amatöridrotten.

« · 1908375 · »