Skellefteå AIK

16006 inlägg · 301 ämnen

Dynastiernas dynastiförenings guldresa

« · 1899047 · » Till forumet


Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
bisterfinnen:

där har du Grundsunda på kartan. Till höger där skymtar du Finland, du vet där Tom kommer ifrån.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
bisterfinnen: såg både han och en av sedinarna på grundsundavallen en gång. Det var succe. Möjligen var alla där släkt?

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Yoda Marklund: Grundsunda, Husum. I princip västerbotten.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Sputnik:

Men vilken härlig låt! Kan erkänna att jag faktiskt har en skiva med Eilert i min samling.

Typiska Öviksgener fast lite mer tur i hockeysupporterskapet skulle jag sammanfatta det som! :-)

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Yoda Marklund: Dock så håller han på Timrå.
😁😂

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Kära hockeyvänner, får jag presentera Örnsköldsviks bidrag till musikhistorien. Alltså den mest kände artisten någonsin från Ö-vik

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
bisterfinnen:

Finns nu även på systemet om du vill terra något annat än kosken

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Tarasov:

när man ser hur han är byggd och när man studerar hans målskytte så kan man faktiskt tro att han är dynastiare, men han är inte det.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Yoda Marklund:
Söker du så hittar du en koppling mellan Ovetjkin och Skellefteå. Du har väl inte börjat slarva med din research ;)

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
brynäs08:

ja snart kan man då summera alla dynastiares guldjakt.

Arvid Lundberg och Martin Lundberg, Lundbergs, fick ju guld. Liksom Pesonen och Calof.

I VM blev det guld till Adam Larsson och Viktor Arvidsson, liksom till Klingberg.

Och nu görs det då upp om det finaste priset. I ena ringhörnan har vi då Oscar Lindberg och Pi-Ed Bellemarklund. I andra har vi Bäckström med sin farfar från Skellefteå.

En sak är då säker, det blir många guldmedaljer varje år när man summerar alla med anknytning till dynastiernas. :-)

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Tarasov: och nu är han faktiskt i Stanley Cup final! Godnatt! Hatten av för Lill-burra, 2mål.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
brynäs08:
Jodå Bäckis leverar alltid, tyckte han var den som var bäst mot det europeiska allstar-laget senast det begav sig. Om jag omformulerar mig lite, så tror jag att FF och Bäckis kan höja sina kedjekamrater på varsitt håll.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Yoda Marklund: sant. Men tittar man i klubblaget så har han ju spelat med ett gäng olika snipors vid sin sida, snabbskrinnande varvat med tyngre pjäser, och vem han än har spelat med har hans ”smartness” ändå levererat poängen oavsett medspelare, läste någonstans att senaste 10åren sammantaget är det bara 5spelare som lyckats skrapa mer poäng än bäckström. Imponerande.
Vi får se vad han kan åstadkomma inatt. Game 7.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
brynäs08:

håller Bäckström som Sveriges bästa center. Han har en svaghet, snabbheten. Därför bör han spela med 2 st forwards som har bra fart under rören, spelare som kan göra mål på hans geniala passningar. Så tänkte jag med kedjorna. Forsberg är också duktig i närkampsspelet.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Tarasov: håller med dig i ditt resonemang, däremot levererar bäckström men vem han än spelar med, han är ett passningsgeni, troligen bland de bästa på den posten Sverige har haft. Han gjorde t.o.m Mattias Månsson landslagsmässig som junis 😂. Bäckström behöver bara ett blad som pekar mot mål ;)

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Yoda Marklund:
Spännande. Är lite osäker på Willam K om säsongen en tillfällighet eller om han kan följa upp det. Tror inte Bäckström passar med FF, FF är en spelare som själv kan driva pucken och sätta upp lägen. Tror även EP kommer vara såpass att han platsar. Så mitt förslag blir
Nylander - Bäckis - EP 3 smarta tekniker som skall kunna passa ihop, lika barn leka bäst.
Arvid - Wennberg - FF dålig koll på wennberg men tror han kan passa i denna konstellation
Rakke - Zibbe - Gabbe tyngd smartness och kraft
Silfverberg - Backlund - Hagge/William K/Hörnqvist/Steen

Vi har en 15-16 forwards som skulle kunna plats men skador lär väl göra att det blir lite naturliga avgångar.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Tarasov:

typ så här skulle jag formera forwards:

Nylander - William Karlsson - Landeskog (c)

Arvidsson - Bäckström - Forsberg

Rakell - Zibanajed - Steen

Rask - Backlund - Hagelin

Kruger

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Tarasov:

Backlund är en klassisk svensk center. Grym på rören och bra på allt, framför allt defensiven är väldigt bra. Given som center i en shutdown kedja även om han kan bidra framåt också. Han tillsammans med 2 st snabba hårdjobbare blir perfekt, som tredje eller fjärde beroende på hur man väljer att formera laget.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
DansbandsWolf:

jag tycker att Nilsson var bra i turneringen, och framför allt räddade han oss mot USA. Storstilad insats i den viktiga och svåra matchen.

Men tycker inte han var bra mot Lettland, utan dålig. Mot Schweiz släpper han in två stycken mycket enkla puckar som han ska ta, men står samtidigt för ett par fina räddningar, bland annat en matchavgörande i förlängningen. Straffarna så är det helt värdelösa straffar av Schweiz och han behöver knappt göra någonting för att rädda.

I gruppspelet så möter vi blåbärslag. Dessa matcher räknar jag inte ens, förutom ryssarna och Slovakien, Kane går in och gör 7 poäng mot Kazakstan och Korea eller vad det nu är.

Nilsson kan vara stolt över sin turnering och sitt guld. Speciellt matchen mot USA är den som etsar sig fast.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Yoda Marklund:
Av de 5 backarna är det svårt att peka ut en 1:a särskilt om man tar hänsyn till olika spelstilar.

Backlund var min favvo på forwardsidan, kan inte med säkerhet påstå att han var bättre än någon annan av de du nämner men gillar den nyttiga spelstilen som bidrar i två vägar. Arvidsson var tillför mkt iom sin spelstil, FF är grym. Zibbe/Rakke var ett härligt radarpar som vann många matcher åt oss.

Skönt att vi börjar få en rejäl bredd i NHL, så vi har möjlighet att mönstra slagkraftiga lag år efter er. Detta bidrar nog till att fler tar chansen när det väl dyker upp, som back är det exv svårt att veta om man platsar till de stora turneringarna.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Yoda Marklund: Lägg nu för en gång skull ner ditt Luleåhat.
Att begära att keepern skall hålla nollan i varje match för att vara godkänd säger allt om ditt kunnande och förståelse för målvaktsarbete men vad annat är att begära för en supporter till ett lag som aldrig odlat fram en klassmålvakt euan alltid köpt in den kompetensen.
1:an mot Sviss skulle aldrig inträffat om din Larsson varit rejäl framför mål och 2:an tillkom då vi tyckte det var en god ide att göra ett japanskt byte.
Sen kan man ju undra om du verkligen innerst inne tyckte det var bra att Nilsson blev hjälte i straffläggningen.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Sofos:

Fullständigt lysande mot USA.
Blek mot Lettland.
Knappt godkänd mot Schweiz, två stycken väldigt billiga insläpp.

Vi vinner inte pga av lysande spel av keepern, utan för att hela laget är jävligt bra. Ganska överlägsna mot Schweiz. Tycker nog att Schweiz keeper gör en bättre turnering totalt sett om jag ska vara ärlig, men det måste vara "lättare" att stå där med igelkottförsvaret de kör med.

Larsson och Ekman-Larsson går välförtjänt in i turneringens lag, men det finns många kandidater på backen som är ruggigt bra. På forwarden har vi toppar i Zibanajed, Rakell (dock blek i finalen), Arvidsson, Backlund och Forsberg tycker jag.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Anders Nilsson var skitbra i denna turnering!
Om man ska vara lokalpatriot, och det ska man i detta forum, så var Adam Larsson jäklar i mig bästa back! Kusmarkssonen Viktor behöver man inte skämmas för heller!

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Yoda Marklund:
Senast fick man bara spela med 18+2 samt 3 reserver.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Tarasov:

Hedman, Karlsson och Strålman, sen har vi våra åtta.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Yoda Marklund:
Tajt på backsidan i det där Worldcup-laget Erik K och Hedman skall in, sen får vi se hur bra Rasmus hinner bli.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
DansbandsWolf:

ingen vidare match av Nilsson men det räcker ändå till VM-guld! Tycker Tre Kronor är klasser bättre och Schweiz har ingenting andra halvan av matchen. En seger för hockeyn!

Många i det här laget som går in i det framtida World Cup laget.

Backar:

Larsson
Ekman-Larsson
Klingberg
Lindholm
Ekholm

Forwards:

Rakell
Zibanejed
Backlund
Arvidsson
Forsberg

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Yoda Marklund: Anders Nilsson hjältarnas hjälte och nu för evigt inskriven bland svenska folkets STORA idrottshjältar.
Anders Nilsson for president!
Man är glad!

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Signature: Och Luleå i målet :-)

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Yoda Marklund:
!0 segrar av 10 möjliga, mkt ovanligt. Dock en på straff och en på sudden. Men tkr mkt synd och Schweiz....

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Yoda Marklund: Två leksingar avgör :)

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Yoda Marklund: Anders Nilsson och Filip Forsberg fixar Guldet åt oss ;-)
Hääärligt

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
M.Lemiux:

överlägsna kanske är att ta i, men det är fan inte jämnt. Synd att dynastiarna Klingberg och Larsson drar dem i ramen istället för i mål.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Tarasov: Men faaan, vad Sverige bränner chanser....hur många frilägen har missats? Nåväl, nu får vi hoppas att vi tar detta på straffar...vi bör väl ha bättre skyttar?

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Yoda Marklund: Har inte sett till de två herrarna än så länge idag...men de får gärna för min del sätta avgörandet snart.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
M.Lemiux:

det är 2 stycken MYCKET svaga ingripanden av Nilsson, som dock spelat upp sig efter tvåan. Han verkar ha slutat upp med att akta sig för pucken.

Vart är Adam Larsson? Sveriges klart bästa spelare i denna match, är du blind? Även Arvidsson är jävligt bra.

Vinner Sverige är det en seger för hockeyn, precis som det är när vi spöar Qatar när matchbilden ser likadan ut.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Tarasov: Mmm, Sverige måste börja göra mål på sina chanser...rolig utvisning på Josi iaf...han tog pucken innan han kom ut med skrillorna på isen efter första utvisningen :-)

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
M.Lemiux:
En 3-1 skötte han iaf bra, svår match för Nilsson. Instick här och där, mkt lir i deras zon.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Yoda Marklund: Kan hålla med att Schweiz 2-1 mål var billigt av Anders...Schweiz första var dock ett jävla turmål i en tilltrasslad situation framför vårt mål.
Men vart är Sveriges bästa forward och back då ;) ...inga mål än från dom

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Tarasov:
Bisvärm eller ej, tkr det är en härlig match.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Yoda Marklund:
Puh skönt med Zibbes mål. Kört ett Norrlandsmål inför matchen 5 pannkakor med uppvispad grädde och hjortronsylt + starkt kaffe. Häng 3:an nu!!!!!

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Schweiz påminner en hel del om Qatar. 5 man i bisvärm framför egen kasse, och så sargutdunkarmedley.

Anders Nilsson är på riktigt hockeyvärldens mest överskattade målvakt. Fy fan vad dålig.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Yoda Marklund:
Det där är en käpphäst för Bäckman. Är man det på pappret bättre laget så får man räkna med att man huvuddelen av matchen för spelet. Undvik onödiga risker så kommer det att lösa sig.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Tarasov:

Jag gillar honom. Men bra försvar och snabba kontringar, det låter som Schweiz melodi även om vi gjorde det framgångsrikt mot USA.

Jag säger ta tag i spelet, våga spela ut, lägg ned pucken djupt och krossa deras backar som är ganska små. Sikta in på Josi. Men inga bjudningar tack.

I en cupmatch kan allt hända, det är en match, kan avgöras på ett enda skott. I en serie av 7 tror jag inte alls på försvar och kontring. Där blir puck possession viktigare eftersom du tröttar ut motståndaren genom långa anfall, de får ingen energi till att kontra. Brukar bara slå ifrån sig och byta. Investera först, ta betalt sen, som Wallson klokt brukade säga.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Yoda Marklund:
Legenden Bäckman får tjäna som uppladdning inför finalen. Han är rätt rolig.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Farbror Barbro:

så jäkla överlägsna är vi inte.

Vi har en riktigt bra backsida, och några toppar på forwarden. Men Schweiz topp är lika bra som vår. Vi är inte överlägsna, men vi har en betydligt bättre bredd. Det är väl det som skiljer, inte att vi är helt överlägsna på papperet. Många av våra spelare som framställs som NHL-stjärnor när de har små roller i tredje/fjärde i sämre lag i NHL.

Det som framför allt talar för oss är det mentala tycker jag. Schweiz är i kanonslag och slog rättvist ut både finnarna och kanadickerna. Men genom historien lyckas vi alltid knäcka dem.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Här ett rykande färskt exempel när svt visar upp sina brister.
Jonas Andersson och Marie Lehman leker cmore och överdriver grovt anser jag.

ung. "spelare för spelare är Sverige överlägsna men det är laget som gör att Schweiz kommer upp i någon nivå"

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Jaca:
Ivandrago drog igång mediakritik och ditt inlägg anknyter.
Du skrev helt riktigt att vår AIK-trio var uppskrivna men alla andra än media insåg ju det var överdrivet.
"OS-kedjan" skrevs det och pratades om bara för att trigga,sälja och sticka ut.
Egentligen borde de största förväntningarna legat på KHL-spelarna men nu slapp de nästan all kritik och som man befarade fick AIK-kedjan ta nästan all skit.

Sv: Dynastiernas dynastiförenings guldresa
Tarasov:
Nyanserat är tabu för kommersiella media.
Cmore, AB, Expressen bl.a tävlar om att måla med bredaste penseln

En av många tokigheter med det är att plötsligt dyker det upp megatalanger som inte alls lever upp till mediabilden.

Jag menar Rasmus Dahlin och Elias Pettersson är helt klart talanger men som jag anser har stora brister fortfarande.
Vansinne med Dahlin i OS ( lät som utbränd efter säsongen ) men jag hävdar även Elias hade svårt räcka till i VM. Bra i PP men hans fysik behöver flera år.

Det som irriterar mest ändå är när public service ( svt,sr ) inte har ryggrad och integritet utan hakar på mediadrevet och låter nästan lika överdrivna i det mesta.


« · 1899047 · »