Är Skellefteå en liten stad eller jättestor och betydligt större än Luleå? Det är frågan.
Dagsläget för AIK känns lovande på alla sätt. Visst har det hackat i höst men själv tycker jag det är uppenbart varför. Inom ett par veckor tror jag det mesta kommer se annorlunda ut.
Lite om Qatar ändå. Läget är ganska kritiskt och jag tror och hoppas det kan bli värre. Det som håller fansen över ytan är väldigt mycket önsketänkande och handlar om frälsare som kommer ordna upp allt. Verkligheten är Qatars värsta fiende som jag ser det.
Vad ska man tro om Kabanov? Är det inte lite underligt som klubblös plötsligt sätta in en ny profilbild med en ny klubbtröja? Kommentarer säger ännu mer än bilden tycker jag. Önskningar och ett Lycka till som gillas av Kirill. Då har jag fått önsketänka också.
{7804}: Såg några matcher med Nashville tycker VA är riktigt bra. Om det blir OS med NHL proffs så låt han spela med Bäckis tror de två skulle "connecta" fint. Nashville har nåt bra på G.
{7804}: Synd bara Pajala hamnade snett här inne när han är en av få med vettiga åsikter på deras forum.
Har grubblat på de svaga matcherna och precis som alla andra fans önsketänker man väl en hel del. Undra om inte det finns ett nytt inslag i år att när laget är försvagat och nertränat tar man vissa matcher som studie isf köra på järnet jämt. Låta motståndarna visa upp vad de har. Det skulle förklara det till synes bleka.
Glädjande Karin R är så positiv kring Cumiskey. Inte bara typ -Vi måste låta honom få tid och komma in i det hela,matchas lugnt ung. Utan vi kommer få stor nytta,minns inte ordagrant. Som om de plötsligt hittat felet och nu kan han köra för fullt.
Axel låter absolut som han spelar bästa match.
Växjö är ett bra lag och spelade bra igår det behöver inte sägas men jag känner till AIK bättre och om man som exempel tittade bara på Jocke L igår skulle man se skillnaden. Jocke klarar normalt av att ta emot en puck. Han brukar inte stå stilla och spela och han brukar kunna passa fem meter. Skjuta brukar han också klara av.
Tänkte på JVM-trion. Trodde förut de skulle få vila och kanske matchas i J20 framöver men undra om inte deras turnering varit lindrig. Naturligtvis har de kämpat på isen men i media har de knappt synts till. Allt ljus är ju på Joel EE Nylander och Grundström m.fl. Alltså efter lite vila och dygnsomställning tror jag definitivt de dyker upp inte till veckan men nästa samtidigt som Jimmie? Och de kommer göra nytta för Linus A Khalid och någon till behöver mer tid.
Bästa till sist Yoda. Såg du ryktet inne på NP? FB - profilbild-AIKtröja-Kabanov?! Gillart.
Om jag skulle summera året så är det sämre än förväntat, men ingen katastrof.
En hel del floppmatcher, svagt psyke där gubbarna inte kämpar till sista svettdroppe utan drabbas av kollektiv gamnacke. Spelet har hackat.
Huvudförklaringen är att vi har haft sjukt mycket skador och spelare borta, 5-10 varje match. Ändå har vi häng på topplagen efter halva serien, och jag ser oss som favoriter till guld tillsammans ned Frölunda och Växköp. Vi är i alla fall hundra gånger bättre än köpelaget Qatar, även om de inte är någon värdemätare bortom köpmani, mammondyrkan och sargutdunkarmedleyälskan.
Mumsbiten, Zappa, Börje, den stora muppen Daddeh, Pajala sunrise, rumpnissen Lemmmmiöx och resten av er missunnsamma, gott nytt år på er alla! Jag tror det blir guld för oss i år igen
Noterar att Börje raljerar om hat och hån. Mycket självinsikt?
Ifall Qatarnu vann mot dynastiernas dynastiförening femton raka matcher... alltså ett YTTERST hypotetiskt resonemang, men ändå... undrar hur tongångarna hade gått då? Hihihihihi!
I så fall har du nog blandat ihop mig med någon annan? Det jag kanske har gjort fel är att referera till Bertilsson som en glaslirare. Jag gillar verkligen honom, men han är fan alltid skadad. När han lirar är han dock grym
Jag har aldrig sagt emot dig. Klart ni har haft det tufft med Antonia, Bertilsson och en hel drös borta. Men det förklarar ändå inte 15 raka förluster under 3 års tid?
För er som inte kikat på Arvidsson 3-0 mål mot St Louis... jag rekommenderar er att gå in och kika på det. Det syns på manövern att Arvidsson är skolad i Skellefteå AIK!
{7603}: Långtidsskador på flera tongivande spelare slår hårt på alla lag. Det har jag försökt förklara under några års tid härinne men fått väldigt lite gehör för det när det drabbade oss.
Dålig match av AIK. Ungefär i linje med många matcher i höst och optimisten inom en säger det finns mycket som talar för en bättre vår. Var inte ens halvfart och oerhört långt från rätt nivå anser jag.
Förstår inte alls de som hittar syndabockar när hela laget ser ut ha förstoppning. Med risk för att bli tjatig. Nu vill jag gärna se tongivande spelare tillbaka. Nu vill jag gärna se lite sprutt i benen. Även Bert påpekar benen fanns inte ikväll.
Blir det inte ett annat AIK då är det en mellansäsong och något internt som inte stämmer. Dock är jag helt övertygad det roliga börjar snart.
{7603}: Hahahaha! Försökte du precis glänsa på något sätt över en silvermedalj? Ni lyckas inte med det varken i nutid eller dåtid. Var du verkligen tvungen att gå tillbaka ändå tills 1984 för att hitta en "decent" Leffe Boork-säsong. Ibland är det bättre att ta förlusten som en man. Låt oss se vad mer som hände då din hyllade Leffe Boork senast hade en hyfsad säsong.
Herreys vinner Eurovision med låten Diggi-Loo Diggi-Ley. Madonnas "Like a virgin" når #1. "The Terminator" med Arnold Schwarzenegger blir en megahit. Ronald Reagan återväljs som president. Filmen "Terror på Elm Street" med Freddy Kruger blir en hit. "Snuten i Hollywood" med Eddie Murphy blir en hit. Ringo Starr gör uppträdanden. Mats Wilander vinner Australian Open. Bengt-Åke Gustafsson gör 5 mål i en och samma NHL-match. Van Halen släpper sitt mest framgångsrika album "1984". Apple släpper en revolutionerande...hör och häpna...personal computer. Michael Jackson blir brännskadad under en Pepsi-reklam. USA utför kärnvapentester. Ryssland utför kärnvapenstester. Olympiska spelen i Sarajevo, Jugoslavien som inte finns längre. Wayne Gretzky sätter nytt rekord med 11 bp-mål under en NHL-säsong. Irak attackar Iran. Challenger-färjan bärgar den skadade Solar Max-satelliten. Kina invaderar Vietnam. Michael Jacksons album "Thriller" tappar sin första plats efter 37 veckor. Framsteg inom AIDS-forskningen. Storbritannien utför kärnvapentester. Frankrike utför kärnvapentester. USSR deklarar att de inte tänker ställa upp i sommar-OS i Los Angeles. Weird Al Jankovis "King of Suede" når plats "62" i singellistan. Indiana Jones and the Temple of Doom drar in pengar på biograferna. USA:s president Ronald Reagan utesluter amerikansk inblandning i Irak-Iran-kriget. Bruce Springsteen släpper superskivan "Born in the USA". Cyndi Lauper når #1 med låten "Time after time". Homosexualitet blir lagligt i Australien. Kalle Anka firar 50 år. Ivan Lendl spöar John McEnroe i Franska öppna. Martina Navratilova vinner också Franska öppna. Prince släpper hans framgångsrika album "Purple Rain". Svenska Yvonne Ryding (idag 227 år gammal) blir den 33:e Miss Universe. Sergie Bubka tar världsrekord i stavhopp. Den första kvinnan flyger ett Boeing 747 över Atlanten. Carl Lewis vinner OS-guld. Princes album "Purple Rain" håller #1 i 24 veckor. Tv-serien "Cosby" visas för första gången på amerikansk TV. Elizabeth Taylor blir inlagd för sina drogproblem. "Mord och inga visor" premiärvisas hahaha Paul McCartney släpper albumet "Give My Regards to Broad Street". Hepatitviruset upptäcks. Den första planeten utanför vårt solsystem upptäcks. Def Leppards trummis tappar armen i en bilolycka.
DansbandsWolf: Gillade inte Boork alls förr i tiden, men efter att lyssnade på podden Boork/Nyström fick jag en annan bild av Boork, Nyström lyckades däremot bekräfta alla fördomar. Iofs inte så svårt att glänsa med käre Nyström på andra sidan. När Boork får förklara sig och utveckla hur han tänker får iaf jag större respekt för honom.
Den berömda nattvandringen tex hade ett syfte, inte bara att plåga spelarna sen kan man tycka vad man vill om syftet. Har för lite kött på benen för att avgöra om vi gått framåt el bakåt sett till lagets prestationer på isen. Efter 2006 har damkronorna inte rosat marknaden precis. Examen 2018
{7603}: 1984, det var väl ungefär det året Skellefteå AIK trillade ur högsta serien och kom tillbaka till finrummet för några år sedan. Nej PorkaBork hade sin storhetstid för några generationer sedan men inte insett att hockeyn förändrats under dessa +30 åren. Idag framstår han som fosilernas fosil, ett skämt som måste ha någon hållhake på några i hög position i hockeyförbundet för att vara där han olyckligtvis får vara. Bara en sådan sak som att dagens damlandslag består till 1/3 av spelare från MoDo, ett lag som ligger 3:a från slutet, säger allt.
Daddeh: Din historielöshet och okunnighet är monumental.
Hur många matcher hade Luleå HF spelat i Elitserien/SHL när Leif Mäster Professorn Boork var förbundskapten för Sverige i Canada Cup 1984 och ledde laget till ett silver efter en bragdartad finalinsats?
Svar: 0
Hade Fredrik Glader börjat skolan eller lärt sig läsa 1984?
Svar: Ja men läsa kunde han inte.
Hur många kusar petade Fredrik Glader i sin näsa samma dag Sverige spelade final?
{7603}: Hahaha du kallade just Leif Boork för kung trots hans konstanta misslyckanden under hela sin karriär. Du har startat nyårsfirandet tidigt misstänker jag, vilket jag faktiskt respekterar :) Gott nytt år på er! Jag ser fram emot intressanta diskussioner även nästa säsong, fast helst utan övertramp från vardera sida.
Till något trevligare så verkar det vara väldigt nära med spel för Axel och Cumiskey! Nästa vecka borde inte vara omöjligt.
Jimmie veckan efter kanske och Burström ungefär samtidigt som det låter.
Känslan är alltså som tidigare i väntan på fullt lag är poängen viktigast tycker jag. Det har verkligen hackat i höst så man vet inte vad som väntar ikväll.
{7804}: Bland de fulaste man sett och man undrar om Glader i sin iver att vara populär i omklädningsrummet enbart stryker medhårs. Glader verkar vara Boorks motpol.
Noterar att ytterligare en Qatarspelare, denna gång en dam, blir avstängd efter en crosschecking emot nacken. 4 matcher.
Men det var inte meningen. Hon blev hakad, fastnade med skrillan i isen, och så slant armarna och det råkade bli en stenhård crosschecking i nacken på en icke-puckförande spelare.
En manöver som självaste taliban-Janne hade vart stolt över. Även denna gång går Qatars ledare ut i försvar. Ja sådana är de i Qatar.
{7804}: Inte fy skam att bara vara ett stolpskott från 2-2 mot seriens överlägset bästa lag på bortaplan enligt mig. Hur har det gått för er mot Frölunda på sistone? :)
Igår var ju faktiskt fler borta än vad jag skrev. Axel-Pär L-Jimmie Buström-Cumiskey + Wingerli-Olsson-Tim Söderlund.
Dessutom Lindvalli isf Ortio även om ingen skugga ska falla på honom. Båda målen skymningar av egna på enkla skott utifrån han förmodligen tagit.
Största problemet än en gång, som jag ser det AIK såg sega och vimsiga ut två sista perioderna. Bra de höll ihop grejerna ändå och slet sig till poäng.
Nja en poäng för AIK känns inte fel heller för det var bland de trögaste åkinsatserna som skådats. Första 10 minuterna bra och första perioden godkänd,sedan soppatorsk. De tog sig knappt till båset om de var ute längre än 30 sekunder. Thomson måste fått fria händer under ledigheten och kört skiten ur dom fullständigt. Uppehållen är verkligen ingen höjdare sen gammalt för de verkar köra tungt mycket tungt.
Samtidigt vet man det är ett framgångskoncept så helt rätt taktik men det är ett lidande se premiärmatchen då alla ser ut drunkna i mjölksyra.
Nä nu börjar man bli lite spyless faktiskt se AIK utan nästan en femma av ledande spelare borta. Lite piggare på onsdag så bör det bli poäng ändå mot Leksand som såg helt värdelösa ut idag mot Qatar. Kan det inte bli mitten på januari snart.
God fortsättning. Oj va glädjande få se alla AIKare komma med i JVM-truppen. Dessutom Örebro-AIK ikväll och det blir lite krock i tablån.
Tvivlar Axel spelar ikväll men på onsdag eller fredag låter det som. Han gjorde en strålande comeback förra gången men vill nog ge han några matcher. Bud kanske är ett snäpp mindre rostig. Synd Pär L är avstängd.
Något bakslag får man väl räkna med ett tag till men AIK känns som de är kraftigt på gång både poängmässigt och med truppen. Ser lovande ut helt enkelt.
Det ser faktiskt riktigt bra ut för oss. Bra redan nu, upp på fjärde plats. Snart är Holmström, Burström och guld-Jimmie tillbaka, och förhoppningsvis även Cumiskey. Inga dussinlirare. Vi har ett väldigt starkt lag då, tre kanonkedjor och en grymt stark 4e, bra spelskickliga backar i överflöd, och Ortio längst bak är enligt mig seriens i särklass bästa keeper.
Kan inte annat än att hålla med. Linus Lindström är nog anledningen till att man släppte Emil Pettersson. Man anser honom vara helt ordinarie redan nu. Oerhört mogen i sitt spel, bra åt båda håll, fin speluppfattning och teknik, och spelar med balls. Kan bli nåt Linus, men behöver jobba med sin acceleration och sin fysik.
Tråkigt om Olsson och eller Wingerli får lämna. Olsson är otroligt duktig i forechecken, klart bäst i vårt lag, och är även duktig i BP. Kan gå in som rollspelare. Hans svaghet är väl avsluten. Skapar mycket men sätter den alldeles för sällan.
Wingerli är en tempostark teknisk center som är bra åt båda hållen, kan bli hur bra som helst. Väger dock lätt, och kan få problem på liten rink. Kan dock användas i alla situationer.
Söderlund är en riktigt lurig gubben i lådan forward, väldigt formstark. Har svårt att se att han inte tar en plats ifall han är lika bra på träning som han vart hos oss senaste veckorna. Nästan lika snabb som Olsson, men puckarna trillar in för avige Söderlund.
I övrigt i vårt lag ska det tilläggas att Marcus Pettersson höjt sig å det grövsta. Har gått från klappusel till en stabil och kreativ SHL-back som sällan slår bort pucken. Kul att se, mentalt starkt att komma stärkt ut en sådan djup svacka.
Tarasov: Ja smärtgränsen går nog redan vid tre spelare från AIK. Han är ju bara 98a också. Linus är bättre än man först tror.
Om jag fattar rätt är det skridskoåkningen som är lite seg. Hoppas verkligen de får till den för annars är det nästan lite Wallmarkvarning tycker jag.
En eloge till AIK ändå som verkligen gett killen chansen hela hösten och utan att vara allt för kaxig tror jag han lätt försummats av andra lag,typ Qatar.
Som man hört är AIK ett av lagen som mellan matcherna kör hårt länge under säsongen och kanske finns det under våren relativt mycket att släppa upp för Linus gällande speed.
{7603}: Den jag saknar från er är Linus Lindström, men han kanske inte passar i de roller som blev över. Alternativt har jag sett för få matcher med er, men av de 3-4 jag sett har han imponerat i off-zon.
Tarasov: Jag kan inte säga det blir fel om våra petas,har för dålig koll. Hoppas spelarna tar det betydligt bättre än vad jag gör.
Men nog grubblar jag på faktorn om de i HA skulle stått sig lika bra i SHL.
Sedan är jag den förste erkänna Olsson och Wingerli som kanske hänger löst har en jävulsk speed och arbetskapacitet men varit otroligt dåliga på sätta chanser. Många frilägen man mycket riktigt tänkt det blir inget.
Sedan så verkar nästan allt däröver handla om stora killar. Är du 195cm och rightare blir du draftad även om du knappt stått på ett par skridskor. De kanske anpassar truppen för liten rink i år.
{7603}: Lyssnade lite på PDOcast en kille där framhöll svenskarna som favoriter. Utan att ha stenkoll på alla ser FW sidan riktigt stark ut, med Grundström/Lias/Timråtrion/Färjestadsduon/Nylander/Klarström, på backsidan skall det bli kul att se om Rasmus D får speltid.
Riktigt intressant läsning om A Nilssons karriär i båset i Qatarboken. Alla vill läsa hur det funkar med dörren.
Nashville nollade och Filip Forsberg mest speltid hade ett skott på mål. Tycker det är floppvarning på honom när han ska vara en av lagets stjärnor. Arvidsson också poänglös men är en succe som jag förstår det.
Börjar ana oråd med JVM-truppen och våra bidrag. Monten har jag aldrig gillat och om man får passa på vara bitter tycker jag många uttagningar genom åren luktat storstadsfavorisering eller färgade av coachens bakgrund. Minns Roger Rönnberg Lassinanti och Styrman.
På tal om formkurvor så hoppas jag vi klättrar naturligtvis men det slog mig Ostens febrila aktivitet kanske kan verka dämpande på alla som förlängt. Hoppas såna som Sandström,Foppa,Fabricius,Mikkelson slår sig till ro nu och slappar med sina nya kontrakt. Alltid roligt försöka upptäcka problem i Qatar.
Tarasov: Hanses och Ortio har båda varit väggar låter det som och just våra närmaste konkurrenter och hatobjekt tycker jag ser svaga ut på de positionen. Tänker på Frölunda,Växjö,Brynäs och Qatar.
{7603}: Lag som börjar klappkass för att sedan lyfta är farliga fram våren. Är faktiskt mest glad för AJ:s skull, fått mkt kritik till viss del med rätta. Dåblir man glad när det vänder för laget. Lite för tidigt att ropa hej än så länge för min del. Däremot tror jag ert lag kommit igång.
Tarasov: Ja vi får hoppas Modo och Skellefteå gör samma resa nu och klättrar. Samtidigt, som det har varit denna höst är man orolig för svackor för båda lagen.
Likaså med Qatar. Varje gång senaste åren då ett haveri varit nära börjar de plocka poäng till så mångas förtret.
Kanske rent önsketänkande men nu med ett par nya ledare inbillar jag mig vi kommer fokusera ännu hårdare på slutspel.
Ibland när Wallson var igång så lät det som det skulle köras järnet varje träning varje match och med samma taktik.
Tycker det ser ut som man testar lite olika taktik men även laddar olika hårt. Framför allt att man kanske tänkt det ska stegra med det mesta under säsongen.
{7603}: Rätt tätt mellan lag 2-9 även Luleå är inte jättelångt efter om formkurvan stiger. Så det är rätt skede av säsongen för att klättra "snabbt". Rätt skede för en formtopp är ju såklart mars och framåt :)
Intressant hur de andra lagens formkurvor är. OM vi börjar plocka poäng tycker jag läget är inspirerande kunna stressa Frölunda och Brynäs. Känns som de flesta lag har bränt betydligt mer krut än AIK och för oss nästan "börjar" säsongen i mitten på januari.
Axel tillbaka innan nyår och Jimmie gör nog comeback mot Qatar den 12e jan. Burström ungefär samtidigt låter det som. Då återstår bara gåtan Cumiskey.
JVM-killarna lär nog vara ganska slutkörda i januari och undra om inte de får landa några veckor i J20 för att kunna användas som jokrar i slutet av säsongen.
Bäst är ändå de senaste matcherna känts så stabila. Fortfarande har vi ju många borta men ett större allvar och fokus kan skönjas. Gruppen verkar harmonisk nu och vem vet kanske det blev konstigt med Emil P. Bud såg ut ha en bit kvar men hann visa spets tycker jag.
Vore bra med 6 poäng mot Örebro och Leksand nu nästa vecka även om det inte får tas enkelt på uppgifterna. Då blir det ett bra test mot Växjö sista matchen på året.
Noterar också att vi inte åker på någon extra avstängning efter matchen, men Malmö åker på två. Slew foot och huvudtackling. Och i matchen så får vi då en femma, och Malmö ingenting.
Nu tycker jag absolut att Lindholms förseelse är värd en femma. Det är i ALLA lägen strikt förbjudet med sparkrörelser mot motståndaren då detta kan leda till allvarliga skador, och det ät ett korrekt beslut även om jag inte tror att Pär har ett ont uppsåt. Sånt måste beivras.
Men lite underligt bara att Malmö åker på två stycken avstängningar, men ej får ett straff under ordinarie matchtid. Svagt av domarna. Nu spelar det ingen roll då vi vinner med 3-0 igen, men ändå irriterande.
Visst är det fint. Vi har underpresterat, mest pga en extrem otur med skador. Jag har sagt samma sak hela tiden: sitt ner i den sovjetiska traktorn, vänta fram till jul med omdömena.
Och vips ligger vi fyra, trots massor av nyckelspelare och storstjärnor vid sidan av. Juniorerna som ersatt har fått ovärderlig matchträning, och vissa har visat sig hålla redan nu som Söderlund, Linus Lindström, Olsson, Wingerli.
Ja det är så man skapar en dynastiernas dynastiförening. Det här med att köpa in finnar, transor och tjeckoslovaker till 7e back och 13e forward är inte vår melodi helt enkelt
Tabellen börjar se småtrevlig ut och jakten på Brynäs har börjat.
Ortio var sanslöst stabil idag och jag hävdar en annan finne Myllyyss nästan var som en glad amatör i jämförelse.
Jag tror AIK har minst ett par växlar kvar. Dels är många borta och dels såg det tämligen segt ut idag. Bud var nog väldigt rostig och Pär L spelade lite.
Dålig stil av Zappaholic i Qatarboken. Frestande gratulera honom till Dan Eliasson som chef hahaha. Ja fy fan vilket stolpskott jobba under,kan inte vara roligt.
Ja matchen ikväll är ingen höjdare efter två perioder. Bevara mig från uppehåll comebacker och återvändande. Blir ju nästan alltid antiklimax.
En vinkel på det hela är såklart att dessa övergrepp mot oskyldiga motståndare, och inte minst mot de mänskliga hockeypubliksrättigheterna, inte faller i glömska. Där tycker jag att vi alla har ett ansvar om att påminna. Nu har jag läst att mörkermannen Rönken är aktuell som ledare i Qatar igen, och tyvärr kommer det såklart att leda till att vi hockeyälskare blir diskriminerade, nedtryckta och angripna. Det är tråkigt tycker jag, i dubbel bemärkelse.
Det är frågan.
Dagsläget för AIK känns lovande på alla sätt.
Visst har det hackat i höst men själv tycker jag det är uppenbart varför.
Inom ett par veckor tror jag det mesta kommer se annorlunda ut.
Lite om Qatar ändå.
Läget är ganska kritiskt och jag tror och hoppas det kan bli värre.
Det som håller fansen över ytan är väldigt mycket önsketänkande och handlar om frälsare som kommer ordna upp allt.
Verkligheten är Qatars värsta fiende som jag ser det.
Vad ska man tro om Kabanov?
Är det inte lite underligt som klubblös plötsligt sätta in en ny profilbild med en ny klubbtröja?
Kommentarer säger ännu mer än bilden tycker jag. Önskningar och ett Lycka till som gillas av Kirill.
Då har jag fått önsketänka också.