Skellefteå AIK

16006 inlägg · 301 ämnen

Säsongen 16/17

« · 1750842 · » Till forumet


Säsongen 16/17
Känns som det är läge för en ny tråd, kan det bli en 7'e final i rad? Knappast troligt då det känns väldigt osäkert vart vi har våra målvakter och frågan är hur backlinorna kommer att se ut?

Sv: Säsongen 16/17
Farbror Barbro: Du är verkligen en sjuk och störd person! Tragiskt att du påstår dig vara ett Skelleftefan!

Sv: Säsongen 16/17
Määtä med ett T.
Ja här är det högt i tak. Det blir perfekt om du fortsätter med fler inlägg.

Sv: Säsongen 16/17
sicka jävla domare. Herregud!

Sv: Säsongen 16/17
Jimmie verkar röra upp känslor,speciellt bland qatarerna.
Jimmie tar plats.

Harju däremot vet ingen vem det är.
En menlös osynlig förlorare med noll utstrålning.

De enda känslorna Harju väcker är moderskänslor hos medberoende kvinnor.

Qatarkvinnorna: -Åh det är så synd om Harju han är en sån loser vi måste ta hand om honom innan han börjar dricka och hamnar på bänken på stan!! eller ännu värre börjar tigga utanför ICA som de andra uteliggarna!!

Sv: Säsongen 16/17
Farbror Barbro:

Slöfocken Harju har verkligen spetskompetens i gamnackeri, där är han världsledande.

Skellefteå AIK hade med en spelare, och ni spelar han final. Jag är då inte förvånad. Grattis Pi-Ed Bellemarklund!

Sv: Säsongen 16/17
Harju har ju spetskompetens i gamnackeri! Smaka på den! Hihihihihi

Sv: Säsongen 16/17
Yoda Marklund:
Poesi igen!

Sv: Säsongen 16/17
Yoda Marklund: Kul med två gamla Färjestadsprofiler i finalen

Lycka till Gaborik och Chara!

Sv: Säsongen 16/17
Farbror Barbro:

han har det inte lätt en Börje. Två raka torsk efter att guld-Jimmie och super-Jocke klämt dit dem, Gurra Lindvall och Ortio vinner båda målvaktskampen.

Ja vad ska Börje skriv om? Jo att vi inte har några anor! hihihihi!

Sv: Säsongen 16/17
Yoda Marklund:
Ja ett statligt projekt som Qatar dök upp några få år innan Malmö kan liknas vid en dagslända om de åker ur.

Läste en tänkvärd text av Robin Lindgren se länk.
Den här veckans två matcher kan det bli väldigt ungt och orutinerat på forwardssidan.

Nu så här innan är det lätt vara hurtfrisk men risken är stor det blir rejäla smällar.
Jimmie är ju tillbaka nästa vecka och undra om inte Möller dyker upp då också.
Då tvivlar jag starkt på AIK agerar desperat bara för en vecka.
Om det signas en forward hoppas och tror jag det varit planerat innan Jimmies och Hettas frånvaro.
Måste säga jag är lite orolig efter helgen. Qatar är ingen bra värdemätare och vi hade fullt schå.
Samtidigt ska det ju finnas någon som passar där ute.

Sv: Säsongen 16/17
Farbror Barbro:

äh, bara att plocka upp några framtida storstjärnor ur talangfabriken. Mycket roligare än att köpa in ett gäng överbetalda finnar och amerikaner som gör en säsong och sen drar.

Anledningen till att det är ganska jämnt mot Qatar tycker jag beror på ett dåligt passningsspel. De spelskickliga backarna missar sina pass, och då får Qatars brunkare hugg på oss. Sitter passen på bladet så kommer vi med fart ut ur egen zon, och då hänger Qatars köpespelare inte med.

Men två vinster av två möjliga är ett bra och rättvist resultat tycker jag. Guldstjärnor till guld-Jimmie och super-Jocke!

Sv: Säsongen 16/17
Yoda Marklund:
Ju mer man tänker så lär det bli en ung lineup bland forwards i veckan.

Målis + backar känns heltryggt även om Cumiskey inte debuterar i veckan,förmodligen nästa. Tänker mest på Ortio och Alm som nog tagit ett steg efter helgen.

Linus Andersson och Simon Krekula två rightare var upplockade idag enligt norran.

Viktigt nu några etablerade snäpper upp och tar större ansvar nu.
Pär L,Adam P,Pontus och Calof måste synas betydligt mer.
Emil P och Jesper O får också gärna ta för sig lite till.
Sebastian Olsson och Wingerli var bra i helgen.
Tim Söderlund är en favorit och han var lysande stundtals.
Linus Lindström vill jag se mer av.
Jocke L får dra ett tungt lass men det håller naturligtvis inte med enmansshow.

Faktiskt är det det här man vill se med unga som får chansen men jag hävdar ändå det finns en brytpunkt. Det finns en gräns där vi kanske inte räcker till.

Så otroligt mycket trevligare supporta AIK som experimenterar var gränsen går med egna unga talanger.

Motsatsen Qatar som i helgen slog nytt rekord i pissa på de egna när den enda talangen Lundeström petades till förmån för Rydahl en talanglös buse utifrån.
Snacka om negativa signaler neråt i leden.

Måste iväg.

Sv: Säsongen 16/17
Många intressanta matcher ikväll.

Örebro-Brynäs
Brynäs har nog gott om kraft kvar. Boysen får jag för mig brukar tröttna på Bulan och få soppatorsk längre in i serien.

Qatar-Leksand
Såg Leksand senast och kommer de ta några poäng alls?
Qatarknektarna har precis som Brynäs kraft kvar än även om man hoppas på de totalt tappat motivation efter urladdningen mot AIK.
Skrällvinner Leksand då blir man dels lycklig men förhoppningen att Qatar kommer få problem internt eller med fysiken ökar lavinartat.
Rydahl var han inköpt bara för att skada AIK? Får Lundeström chansen?
Staten ( LKAB) bjuder LTU-studenter på inträde läser jag.
Mina och dina pengar som skulle gått till viktigare saker.
Misstänker få dyker upp och att staten förköpt säg 500 platser för siffran och statistiken ska se bra ut. På läktarn tror jag inte det syns så mycket

HV-Frölunda och Rögle-LHC
Blir intressant om de två topptippade vaknar till liv eller är de överskattade?
Två förhandstippade hot och guldkandidater som kanske inte är så märkvärdiga.

Enligt norran så blir det två juniorer till som får chansen pga Hetta och Jimmies frånvaro. Linus Andersson och Simon Krekula.
Tycker inte Växjö imponerat direkt även om Everberg var het.
Kan sluta hur som helst dagsform avgör.
Var ett tag sen AIK gjorde en riktigt bra match hemma.
Tim Söderlund sägs ska få mer istid,bra.
Som sagt kan bli dyngstryk tror jag men för att vinna krävs en toppinsats av alla.
Stänger Ortio butiken underlättar det naturligtvis.

Sv: Säsongen 16/17
Löven sparkar Tommy Jonsson. Synd... :-)

Sv: Säsongen 16/17
Farbror Barbro:

Bara att plocka nåra tonåringar som väger 70 kg och så går vi och lirar ut Växjöp. Eller? :-)

Sv: Säsongen 16/17
Ja, jag brukar inte kommentera domarna så mycket, men jäklar så dåliga ikväll. AIK skulle ha haft minst 4 PP till i andra. Fy bubblan så dåliga zebror.

Sv: Säsongen 16/17
En jämn match där Växjös dåliga disciplin fäller avgörandet. En bra match av domarna tycker jag, Växjö spelar väldigt slarvigt med trippings och puck outs. Skellefteå AIK känns som det lite bättre och skickligare laget även om Växköps spets såklart är farlig med sin individuella skicklighet.

Det som är anmärkningsvärt är att vi vinner rättvist och är det bättre laget än "guldfavoriten?" när vi ställer upp med 9 st 20 år eller yngre, 11 st från den egna kommunen samt 16 st fostrade i det egna juniorlaget. Helt sjukt egentligen!

Skellefteå AIK halleluja!

Sv: Säsongen 16/17
Ja det löste sig. Men oerhört slarvigt spel, från båda lagen.
Ja löven ja... AIKs sanna motpol, Luleå är inte ens nära. Synd att de gör dig av med T Jonsson.

Sv: Säsongen 16/17
Såg matchen i efterhand och är lite tagen faktiskt.

Var precis så frejdigt och spelglatt man hoppats på. Visst gick det lite för fort ibland men Växjö tror jag fick en tankeställare.

Fortsätt så här AIK minus bjudningar som Burströms.
Avsluten får gärna vara vassare också. Ibland mer kyla ibland mer pang på.

Tycker det ser ut som det är mer spelglädje och skridskoåkning i år,AIKs adelsmärke,suveränt!

Sv: Säsongen 16/17
Ja domaren Patrik Sjöberg var bra,tycker nästan alltid han gör bra matcher.
Sjöberg är nog den jag tycker är bäst i SHL.

Sv: Säsongen 16/17
Hur ser Emil Pettersson ut? Har han ätit gröten eran och lagt på sig några kilon?

Sv: Säsongen 16/17
Zambonin:
Min åsikt är han ser tunn ut fortfarande,kanske han lagt på sig nått kilo inte vet jag.
Men AIKs filosofi och träningsupplägg tror jag handlar mycket om smidighet snabbhet osv inte bygga upp tunga orörliga bufflar.
Tänkte igår Emil passar in med spenslig kropp då hänger han med perfekt i spelet.

Sv: Säsongen 16/17
Farbror Barbro: Blir nog svårt att få han till en orörlig buffel ;) Ja jag tänkte direkt när han blev klar för er att det kan bli riktigt bra!

Hur har det sett ut spelmässigt då?

Sv: Säsongen 16/17
Zambonin:

Duktig, bidrar med mycket, tar initiativ, fint spelsinne. Passar in mycket bra. Behöver bli lite kvickare och bli starkare i närkamperna.

Sv: Säsongen 16/17
Ni har verkligen en go gubbe i Hanses om han är med imorgon! Det hade jag aldrig gjort efter det sveket (så hade jag känt) jag hade bett Saik att dra åt helvete men det är klart att det handlar om cash!
Money talks och hoppas han får duktigt med deg!!

Mike.F

Sv: Säsongen 16/17
sveket?! jösses.

Jocke L skadad nu också.
Ser nästan ut som AIK försöker testa gränserna,hur ungt lag kan vi ha i SHL och ändå ta poäng? Jag trodde det skulle spricka mot Växjö redan men idag är vi väl ändå ute på för djupt vatten?

HV brukar vi ha svårt mot borta. De känns även underskattade så magkänslan säger det blir torsk i afton.
Alla var bra senast men det borde finnas mer ta ut av de minst unga främst Calof som såg ut tänka för mycket.

Sv: Säsongen 16/17
Farbror Barbro: Det blir storförlust ikväll. Ska vi fortsätta ha så mycket skador så måste vi rekrytera. Våra nuvarande junisar är inte lika bra som tidigare årgångar. Jag gissar 5-1 till Hv.

Sv: Säsongen 16/17
Sofos: fel av mig. Nu gissar jag 8-1 till Hv.

Sv: Säsongen 16/17
Fel igen. 10-0.
Jag tror att föreningen har fått hybris. Så jäkla nonchalant.

Sv: Säsongen 16/17
Sofos:
Ja det här kan rinna iväg och bli riktigt hemskt.
Alltså när vi har så ungt lag på isen.
-Vad sysslar Burström med?
-Hur kan många vara kvar på bussen när de vet det blir svårt?
-Varför är de etablerade osynliga o inte tar ansvar?

Sv: Säsongen 16/17
Farbror Barbro: ok att våra juniorer spelar som juniorer men när våra seniorer också spelar som juniorer så kan det inte gå bra. Glöm denna match och gå vidare.

Sv: Säsongen 16/17
Vi saknar spets hursomhelst. Vi måste rekrytera.

Sv: Säsongen 16/17
Sofos:

vi spottar upp oss i andra och spelar bra, men samtidigt så ska man ha klart för sig att HV leder med 4 mål och spelar på resultatet såklart.

Tycker absolut inte att vi ska värva nån spets. Vi har jätte jättebra spets. Spelare som guld-Jimme, super-Jocke Lindström, Oscar Möller, Kyle Cumiskey, Ortio, Axel Holmström, Henrik Hetta. Inga direkta dussinspelare som saknas, men ingen av dem är långtidsskadad och de kommer att komma tillbaka.

Sv: Säsongen 16/17
Jävlar vilket tryck det verkar vara på läktarn nere i Danmark förresten. Blev fan hörselskadad när de visade highlights när Rögle tryckte in en puck.

Sv: Säsongen 16/17
Yoda Marklund:
Stannar det vid 4-0 är jag nöjd.
Är vi inte så där ofarliga framåt också som vi är ibland mot HV borta?
Egentligen inga konstigheter med förlust men oerhört besviken Linkan,Alm,Burström,Aho,Adam P,Pär L,Calof är så bleka.

Sv: Säsongen 16/17
Yoda Marklund: jimmie är tyvärr ingen spets. Han är bäst på det han gör men ingen spets. Hetta har inte visat spets. Tror han blir en forselltyp. Jsg tycker vi behöver minst 1 sniper till i laget.

Sv: Säsongen 16/17
Okej vi har 1/3 av laget borta men har vi nån spelidé? Är chansspel årets melodi?

Sv: Säsongen 16/17
Alm! Burström! Väck de nästa gång det är match.
När 4-1 målet kom tänkte jag det var signalen för 5-1 och det dröjde inte länge innan det bjöds på mål.
Några var pigga men störst skandal så många var loja i en match som krävde allas närvaro.

Sv: Säsongen 16/17
Farbror Barbro:

ingen bra match direkt. Men 7-1 känns inte som det speglar spelet på isen. Gurra Lindvall ser ihålig ut ikväll, men försvaret hjälper inte Gurra ett dugg. Skandalöst dåligt och vekt försvar.

Framåt så snurrar våra killar okej, men alla är 17 år och väger 72 kg och drar avsluten i magplattan. Förutom Petterström som är 40 år och väger 90 kr och drar avsluten i magplattan i sedvanlig ording. HVs målis måste fan ha haft en puckmagnet i magplattan ikväll?

Jag tycker ändå att det är rätt att låta våra ungdomar få chansen i matcher som denna. Fan inte kul att köpa in en massa gammkanadicker och smålandsgnuggare för 4e 5e kedjan. Även om vi förlorar ikväll så betyder matcher som denna att vi kommer att vinna mer i framtiden, en slags långsiktig investering. Glöm inte det grabbar.

Sv: Säsongen 16/17
Sofos:
Jag skulle inte säga nej till en forward men det måste ju vara någon bra som tillför. Få hit en Vesceflopp är bara till skada så hellre avvakta än chansa.
Utan att skryta så är det knappast stort utbud som duger. En liten nisch mellan de som inte platsar i NHL och kan bidra i AIK.

Sv: Säsongen 16/17
Yoda Marklund:
Ja en förlust är inte hela världen men jag blev förbannad när många inte var där.
Försöker trösta mig med det kanske kan betyda något truppmässigt och att några i laget ville kratta grusgången.
Visste man något? Ortios frånvaro,bespara honom? fanns en tanke?
Jag vet, ren lindring spekulera,knappast något med verkligheten.

Sv: Säsongen 16/17
En detalj bara som slog mig.
Har inte våra backar börjat rekordmjukt?
När de åker tiotal meter parallellt med motståndarforward och sarg och bara petar och fiskar efter puck.
Visst måste det väl vara enklare och effektivare klämma åt och tackla mot sarg så det blir stopp.
Vet Berglund var väldigt mjuk en gång i första före ett mål.
Det har väl knappt delats ut en tackling i egen zon.

Sv: Säsongen 16/17
Farbror Barbro: Jag tror allvarligt att Burström är sjuk. Inte bara att hans spel är blekt men han såg sjuk ut. Näe, jag tror att AIK just nu har högmod och tror att junisar kan fixa biffen när a-lags spelare är skadade/avstängda. Men våra junisar idag är inte lika bra som tidigare år. Och ser vi på spelarna vi tappat så är vi fortfarande på minus när det gäller spetsspelare. Nja, även om vi vunnit 3 matcher av 4 varav 2 på ot, så är jag skeptisk till årets inledning.

Sv: Säsongen 16/17
Sofos:
Ja Ortio var då förkyld så kanske härjar det i laget.
Lite konstigt ändå de inte vilar för backar har vi gott om.
Tur det inte är riktig match förrän torsdag.
CHL på tisdag är bara skicka minimal trupp.
Ja nu passar det ju faktiskt göra en riktig plattmatch på tisdag,ingen skulle bli förvånad. Det är hög tid åka ur nu så inte SHL blir mer lidande.

Sv: Säsongen 16/17
Lika bra få ur sig allt elände från igår så man kan börja blicka framåt.
Jo först storförlust mot HV som kryddades med en ganska typisk Qatarvinst borta mot Växjö.

Såg inte hela matchen och ska inte överdriva men det var flyt inblandat.

Växjö höll i taktpinnen trots att de såg lite möra ut efter drabbningen mot oss två dagar innan.
Jocke Eriksson imponerar inte,känns bra då jag inte sörjde då han skrev på för Lakers.
Alla qatarmål kontringar,värst var 0-1 i BP miss efter tekning och fri från halva plan.
Läser Lassinnatti får beröm men jag står fast vid han är överskattad för avsluten kändes tama och som så ofta är hans räddning kom utifrån köttmur.

Dock ska sägas Qatar gör ett gott dagsverke. Precis en match man kan förvänta sig av ett gäng hantverkare, inköpta legoknektar.
Det har väl med ålder också att göra, är man runt 30 finns rutin och fokus på match sitter i ryggmärgen.

Är det något man funderar på som AIK-supporter är det våra bottennapp.
Vissa matcher skulle man önska lite enkelt hantverk som förmodligen kunde avstyra ras.
Samtidigt är det nog så i längden kommer det bli bra att inte tumma på ett offensivt kreativt tekniskt finessrikt underhållande spel.

Lika bra AIK fortsätter sin bottennivå ett par dagar till så tisdagsmatchen i CHL blir biljetten ut.
Har fortfarande funderingar på varför de få rutinerade igår var så bleka.
Att vi är sega fysiskt händer ibland men underlig inställning hör inte till vanligheterna.
Det oroar men förmodligen inget bry sig om,omständigheterna var inte de bästa.
Kanske kanske handlade det om ett tillskott i truppen.
Många vill ha in en tyngre back och varför inte men jag skulle hellre se en forward.
Fick vi bara in alla skadade tror jag inte det skulle behövas men det lär dröja och skador kommer framöver också.

Sv: Säsongen 16/17
Farbror Barbro: Jag tror att oktober blir en "ödesmånad" för AIK. Det handlar om att "överleva" den. Många matcher med många skadade. Våra junisar gör få poäng. Jag gissar att efter denna månad så ligger vi nånstans i mitten av tabellen.

Sv: Säsongen 16/17
Sofos:
Ja många "gubblag" som vi möter har väl sin bästa tid nu också.
I vissa fall är de fortfarande hela och i andra har inte bristen på sommarträning visat sig än.
Dessutom är de rutinerade och vet det gäller samla i ladorna.
Främlingslegionerna har fortfarande smekmånad och inte fått interna problem eller tristess.
Vi måste få en anständig närvaro snart. Jimmie och Jocke är ett minimum men Möller och Cumiskey redan nästa vecka vore en viktig bonus.

Sv: Säsongen 16/17
Ser CHL matchen. Skiter i turneringen men inte i hur vi spelar. Kasst är väl ordet som passar ganska bra? Som sagt, tung period nu med mycket skador och många matcher. Men en käftsmäll kanske är bra för föreningen? Ett par tre kanske? Huvva...

Sv: Säsongen 16/17
Sofos:
Såg den också och mycket var snarlikt HVmatchen.
Helt ärligt är det bara bra om vi loggar ut nu. Nästa omgång kanske är under novemberuppehållet och det behöver AIK för annat.

Orkar inte gå igenom vad som var tokigt men jag tycker ändå man kan ana det finns ljus i tunneln.
Jag är faktiskt helt övertygad alla bitar snart är på plats och då blir det väldigt bra.
Men som du säger några poäng den här veckan skulle inte skada innan allt sitter.

« · 1750842 · »