Jag tycker att man bör uppmärksamma Janne Sandströms 1000e match också. Det är en bedrift! Trots hans cross-checking i nacken på Bellemare (i enda matchen som Luleå vann för övrigt.)
såklart skulle taliban-Janne ha haft 5 + game på den, och då hade vi vunnit matchen. Frågan är då om den vinsten ska räknas? Jag tycker då inte det.
Det är ett riktigt maffigt rekord av taliban-Janne, kommer att bli svårslaget. 1000 matcher utan att ens vara nära att vinna någonting. Svensk hockeys största förlorare någonsin.
LG Niemi är för övrigt en mycket duktig och kunnig skribent. Håller nästan alltid med honom om det mesta.
det låter konstigt, anar ugglor i mossen. Såklart platsar Emil P i laget, även om han inte går in förstafemman eller förstauppställningen i PP.
Jag trodde som sagt att AIK såg honom som ett projekt där man skulle jobba upp fysiken och utveckla defensiven på honom över en längre period. Skillsen och blicken för spelet håller toppklass.
Håll mer dig för en gångs skull. Måste vara något annat bakom.
Om SAIK har scoutat honom borde dom sett att han är svag i defensiven och måste upp i tempo och intensitet. Offensivt så håller han hög SHL klass och det visade han i Modo förra året.
Trodde att det var detta som var planen, bygga upp defensiven och intensitet på honom så han blir en spelare av hög SHL klass och för landslaget, hade man inte mer tålamod än 25 matcher så var det en felinvestering från början.
Dessutom var det en spelare som nog alla klubbar drog i så lönen bör ha dragit iväg.
Hoppas nu att han lyckas i Växjö för det är en riktigt rolig spelare att se på när han är på spelhumör, där har Timrå lyckats.
{7804}: Kan det vara så att man ser en uppsida i Linus, man bedömer att laget är såpass starkt iom Buds ankomst att man har råd att släppa EP för att ge Linus mer ansvar. Tror man tänker så, Linus är säkert en spelare man räknar med över 3-4 säs....
Undrar vad gamnacken Harju kör för pep talk? Vi ligger bara under med 1-0 fast vi knappt får låna pucken. Näe nu åker vi omkring som slöfockar och kör med lite gamnackeri i ett försök att vara totalt osynliga
En rättvis bortaseger till Qatar, inget att säga om. Vi gör en riktigt dålig match, knappt en pass till rätt gubbe, och Qatar är starkare i närkamperna. Bra defensivt spel av Qatar som stänger ned mittzonen på ett skickligt sätt, väldigt sällan vi kommer i flygande anfall, i anfallszon så håller Qatar oss på utsidan. Qatars kanadicker spelar med stort hjärta ikväll.
{7804}: Många i AIK såg ut som de hade magsjuka. Vad hände efter den flygande starten? Sällan man sett såna tvärnitar av ett lag men insatsen gick helt i linje med den svaga hösten. Om man ska välja ut några spelare så var Jockes och Jimmies insatser klappkasst men även Ortio och Aho var bedrövliga.
Qatar gjorde nog en toppmatch också men så dåliga som många AIKare var är vi inte värda seger. Såg ju ut som de ville förlora.
{7804}: Fan, jag är imponerad av dig...du kan erkänna att vi var bättre :) Men ska jag vara ärlig trodde jag inte på detta inför match med tanke på våra lags respektive formkurva.
{7804}: Ja det är konstigt vilken enorm skillnad det var på de du räknade upp och resten. Ta en som Alm. Vissa matcher riktigt bra men efter 3 månader in i säsongen tycker man han borde vara uppe i varv men han ser ut ha KOL eller högt blodtryck. Ingen ser så nerkörd ut som han.
Nä eventuella poäng på söndag är bonus och sedan tror jag vi äntligen får se en nystart den 21a med Axel,Pär och Bud.
M.Lemiux: Inte bara du som blev förvånad. Sakligt, ärligt och inga dåliga undanflykter som i Barbros fall. Grattis Yoda! Det var det första inlägg någonsin som du fått en like av mig för :)
Daddeh: Undanflykter? Läste på ett ställe det tydligen HAR florerat magsjuka,inte bara såg ut som de haft det. För mig räcker det långt som förklaring att soppan tog slut efter 10 minuter. Innan dess var vi ett nummer större med betydligt fler och viktiga pjäser borta. Ert spel flyter som bekant bara bättre när någon av kvalite är borta.
Gläds ni åt denna seger över ett lag som presterade på ca 60 % av sin fulla kapacitet när alla är friska och hela.
ja nu tänkte jag bjuda på dagens lilla julesång. Eller julesång och julesång... idag blir det en lite julehistoria istället. Hoppas du diggar den Barbro:
Nu kommer en hälsning från busen Hedman, ni vet han som hellre är i Kööp och smäller folk i skallen än spelar hockey.
En gång för länge sen i det blåsiga ingenmansland, fanns det en stor buse som hette Hedman. Alla de andra hockeyspelarna som fanns där åkte omkring och sköt slagskott och fintade. Men det gjorde inte Hedman. Han hade sitt eget favoritställe i utvisningsbåset, och där satt han lugnt och stilla hela kvällarna efter att han tjuvsmällt någon i skallen.
Hans tränare, som var en Lulebo, var ibland orolig för honom. Han var orolig att han skulle känna sig ensam där han satt alldeles för sig själv.
"Hör du, Hedman! Varför spelar du inte hockey med de andra grabbarna, och lirar du med?"
Men Hedman skakade bara på huvudet:
"Jag trivs bättre här, där jag kan ha det lugnt och skönt, efter jag dragit på någon en tjuvsmäll rätt i skallen".
Och han var en sån fin och förstående tränare, fast han var en Lulebo. Så han lät honom sitta där och vara... lycklig.
Eftersom åren gick blev Hedman fulare, fulare och FULARE. En dag var han jätteful och helt hjärndöd!
Alla de andra spelarna ville helst av allt spela hockey i Amerika. Men inte Hedman. Han tyckte fortfarande bäst om att sitta där i sitt bås i Kööp Arena efter att ha smällt någon i skallen...
En dag kom fem talangscouter i lustiga hattar för att välja ut den skickligaste, snabbaste och målfarligaste spelaren till NHL. Alla de andra spelarna åkte omkring och fintade och sköt slagskott så att männen skulle tro att de var bäst, och välja någon av dem. Men inte Hedman. Han brydde sig inte om det. Han visste att de inte skulle välja honom. Istället smällde han nån i skallen och åkte sen till sitt favoritbås och satte sig... utan att se efter var han satte sig... och han satte sig rakt på en en AIK-halsduk!
Hedman började åka omkring, finta och skjuta, som han blivit bra! De fem herrarna såg honom och alla skrek de av glädje: "Bravo!" "Excellent!" "Magnifik!" "Esplendido!" "Honom ska vi ha!" "Yiipee!"
Och på den stora NHL-dagen kom de körande med honom i en limousin. Vilken dag! Flaggorna vajade i vinden! Orgeln spelade!
En stor parad skrinnade in på arenan. Först kom några forwards. Och sedan försvararna. Och sedan junioren, den stoltaste utav dem alla.
Och sen kom busen! Och ni vet ju vem, eller hur? Mmmm... just det! Hedman... de kallade honom "Hedman den skicklige" och alla forwards blev rädda för honom, backarna blev rädda för honom, och junioren blev jätterädd.
När Hedman såg junioren åkte han han rakt ut ända mot mittcirkeln, och hela publiken skrek för de trodde det skulle bli ett jättesnyggt mål. När han kom fram till offensiv zon tog han sats och satte in en riktig tjuvjävla smäll rätt i skallen, sen lugnt och still åkte han och satt sig i utvisningsbåset.
Forwards blev arga, backarna blev ännu argare, men junioren blev argast av dem alla: "Finta! Vad är det med dig? Sätt igång! Kom igen då, skjut!" "Gaaah" "AAAAAAH" junioren han går ned i knä: "Blaaaah" "Jööjöjöjöjöjö" "Blobloblobloblbo".
Men Hedman, han bara åkte fram där, och satte in en till tjuvsmäll i skallen.
Junioren, ja han var jättearg, han bröt klubban i småbitar. Han stampade i isen. Han slet sitt hår. Men Hedman han bara åkte där och delade ut sina tjuvsmällar i skallen.
Junioren tiggde och bad: "Snälla du snälla du, finta mig!" "Skjut ett skott emot krysset!" "Gör nånting!" "Passa pucken". ***en till tjuvsmäll i skallen***
Ojojojojoj... junioren var så ilsken att han grät för att han fick inte visa hur skicklig han var med klubba och puck! "Buhuhuhuhuhu".
De blev helt enkelt tvungna att skicka hem Hedman. Och så vitt jag vet, sitter han fortfarande i båset uppe i Kööp Arena efter att ha tjuvsmällt nån i skallen. Och han är såååå lycklig!
Angående matchen så känner jag att vi saknar Burström och Cumiskey något enormt!
Aho gör väl inte sin bästa match, men har får i alla fram pucken till en spelare i rätt färger. Samma sak om Djuse som antingen transporterar ut pucken eller lägger den till rätt adress.
Marcus Pettersson är också okej i matchen, men har haft grova problem innan. Alm kladdar på pucken och spelar fast sig själv gång på gång. Lindgren spelar inte det minsta stabilt. Berglund åker omkring i slow motion och får ej ut pucken till rätt gubbe.
Forwards åker omkring i passningsskugga och hoppas någon annan ska lösa det, de måste visa sig bättre och spela synkat som ett lag.
Qatar gör det bra och gör bra bedömningar när de ska hugga, när det inte finns läge backar de hem och stänger mittzon.
Vi skapar knappt ett flygande anfall på hela matchen därför passen upp från backarna håller för låg kvalitet.
Det gamla Skellefteå AIK hade hållt pucken MYCKET bättre inom laget och låtit Qatar åka omkring och tomjaga. Nu får de skörda på sin forecheck, och så brukar det inte vara.
Själv hoppas jag att Lindgren tar in en etablerad back som kan ta emot en smäll utan att kissa i hockeybyxan.
Snart är det dags för en viktig match borta mot ett duktigt Malmoe. Mycket mycket viktigt att vi direkt studsar tillbaka efter den svaga insatsen mot Qatar. Vi måste kunna släppa in ett måi utan att bli totalt paralyserade. När vi har energi, åker skridskor och tar initiativet så ser det ut som dynastiernas dynastiförening, men tyvärr slutar vi spela helt när motståndaren gjort ett mål.
Noterar att de missundsamma och avundsjuka hatfyllda fansen från Umeå helt utan skam nu lierar sig med Qatar på deras sida. Slutsatsen från Einsteingänget är att Vi?! lider av mindervärdeskomplex! hihihihihi!
Jag skäms nästan men måste erkänna jag såg första perioden KHK-Qatar igår, somnade sedan i soffan. Utan att överdriva var det förmodligen den sämsta matchen som någonsin spelats i SHL/Elitserien. Kollade lite på Brynäs- FBK också och FBK var väldigt ointresserade. Lite konstigt då att Cmore och fansen börjar yra om guld men fantisera är inte förbjudet. Hann kolla några byten på Gunderson och fick viss förståelse han är omtyckt. Lite som Burström men ändå lite väl anonym om han är tänkt som frälsare.
Äntligen är snart sista matchen avklarad innan uppehållet. Hoppas inte AIK känner samma att den bara ska stökas över så det kan bli en nytändning med åtminstone tre forwards tillbaka. Har inga stora förhoppningar men det vore kanon om de kunde göra en snygg avslutning. Är faktiskt orolig det blir en riktig plattmatch bara för att göra hösten komplett.
Ja 0 - 3 efter ett mycket uppoffrande spel. Betongförsvar, mycket plockfrukt för Ortio som även står för ett flertal fina räddningar. Våra juniorskallar sliter grymt hårt. Fint att se det defensiva ansvaret, disciplinen och spelet framför egen kasse.
Ser att det är lite missunnsamt snack om att dynastiernas dynastiförening mest värvar in juniorer från andra lag? Ja ska vi kika då, vilka är från Skellefteå?
Gurra Lindvall Jocke Lindström Mackan Pettersson Linus Lindström Johan Alm Fille Berglund Adam Pettersson Tim Söderlund Sam Marklund Nisse Burström och Pelle Lindholm är ju skadade. 11 spelare från den egna kommunen får jag det till.
Från närområdet har vi då fostrat:
Aho Lindgren Holmström Wingerli Olsson
5 stycken, mindre än hälften än de från egna kommunen. Men 16 stycken alltså som föreningen själv utbildat, alltså 75% av de som spelar.
Och sen ska Qatar sitta där och snacka om att värva juniorer? De ställer alltså upp med två!!! spelare från den egna kommunen! Men de har köpt in 6 st av våra rejects! De har köpt in dem i tron att Qatar minsann ska vara the real deal! Köper in pojkar från världens alla andra hörn, men aldrig någonsin har de då ställt upp med 11 stycken spelare från den egna kommunen då de spelat i den högsta serien.
Lövenfansen dvs de som supportrar ett bottenlag i allsvenskan, de ska sen sitta där och hiva ur sig: ja Skellefteå har ju plockat in Aho och Olsson från vårt juniorlag, vad hemskt, som om någon spelare med ambitioner skulle vilja spela för surlöven? Ja löven har i alla fall 6 st från den egna kommunen och bara 4 stycken som är invärvade från vår verksamhet, så de har till skillnad från Qatar t om fler spelare från sin egen verksamhet än från vår.
Förlorarna gaddar ihop sig, inte första gången, inte sista gången...
Så går det när man har lirat 6 raka SM-finaler och när man har dyngspöat upp Qatar i 8!! raka slutspelsmatcher. Då måste de försöka ljuga ihop nåt.
För en sådär 7-10 säsonger sen så var vi ju och rotade i Qatars verksamhet och hämtade in spelare som hade anknytning därifrån, det var Styrman, Skrbek, Surovy, Renberg etc. När vi sedan slutade upp med det, då blev det visst 6 raka SM-finaler. Jag ser ett starkt samband!
{7804}: Missunnsamhet avundsjuka och lögner känns igen men även önsketänkandet börjar bli tydligt. Önsketänkande när det gäller pyttesmå egna framgångar men även små dippar hos oss blåses upp och förstoras enormt.
Till matchen känns det som tre poäng var viktigast. Vi ligger bra till i tabellen med tanke på allt strul. Tycker AIK har gått på ettans växel och tomgång bara,hackat sig fram.
Hoppas de får igång traktorn ordentligt nu och mentalt har vi sparat allt.
{7804}: Nu ska jag säga dig något som du inte visste sedan tidigare. Jag jobbar med en Mamma till en hockeykille från Skeå kommun. Hennes son var en av dem som inte fick plats i juniorlaget tack vare alla importerade spelare som efter ett år presenteras som "ur egna led" Hon blir fly förbenad när hon hör det uttrycket... Så fortsätt du att reta föräldrar till RIKTIGA Skellefteåspelare som blivit utslagna av föreningens jakt på billigare spelare. Som sätter föreningens bästa före kommunens ungdomar
Daddeh: Glasklart en Ske-produkt !?! Tyvärr så tror jag att vad man än säger o bevisar åt yoda o Barbro så fortsätter de sitt mantra. Ungefär som norran så går det inte att vara kritisk mot den egna föreningen eller misstro något som sägs därifrån. Filip Gustavsson kommer enligt dessa alltid vara en ske bo. Men Oskar Sundkvist blev en produkt "ur egna led" så fort han kom till schtaan
{7533}: Japp, så är det ju tyvärr. Inte ens Karl Fabricius och Per Ledin skulle förut få räknas som Luleåspelare, eftersom de inte har LHF som moderförening. Att Ledins moderklubb, Bergnäset AIK, ligger cirka 3 km från Delfinen gjorde det svårare för dem att envisas med det resonemanget. Inte lätt att förstå för de små hur en stad kan ha mer än ett hockeylag antar jag :)
Nåja, framtiden ser ljus ut. Luleå Hockeys juniorer ångar på riktigt bra och idag blev J18-laget seriesegrare i J18 Elit Norra. Något att tänka på när Skeås juniorer inte riktigt verkar hålla måttet längre och jag spår en hel hög med utländska spelare inom en snar framtid i Skeå.
Daddeh: nu spelar ju närmare halva vårt juniorlag i A-laget för tillfället. Ni har ju också några spelare där uppe, men inte lika många. Det märks på resultaten. Sedan varierar det från årskurs till årskurs också. I TV-pucken hade Skellefteå med många spelare och Västerbotten gick långt också, så...
{7533}: rörande importerade juniorer så är väl huvudsakligen dessa ett resultat av hockeygymnasiet och där är det öppen intagning. Det går inte riktigt att föra diskussionen på den nivån, alternativet är att inte ha ett hockeygymnasium och att de lokala spelarna flyttar till andra städer under gymnasiet.
Notera också att det finns ett antal ungdomar som hela tiden letar efter den bästa miljön att utvecklas. Dessa har under ett antal år sökt sig till Skellefteå för att de tror att det är där de kommer att utvecklas bäst. Jag har ingen aning om huruvida det är sant, men så tänker många.
Jag har sett flera tioåriga som bytt innebandyklubb bara för att de tror att de skall ha större möjligheter att nå eliten i en annan klubb. Rätt skönt att sonens klubb i matchen som var i helgen tvålade dit klubben dit flera flyttat.
ja trot eller ej, men Jocke Lindström är från Skellefteå! Precis som jag skrev!
Jockes pappa var ju lagledare i AIK när vi tog vårt första SM-guld 1978. När vi låg i allsvenskan så värvade ju MoDo honom till sitt juniorlag. MoDo var ju väldigt duktiga på den tiden att utbilda spelare, precis som vi är nu! Jocke ansågs på den tiden som en av Sveriges mest lovande forwards i sin årskull och han var given i juniorlandslaget som underårig. Men klart att MoDo och andra föreningar bidragit stort till Jockes utbildning.
Inte helt olikt Fille Gustavsson som också är från Skellefteå, som också har en pappa med en bakgrund som aktiv i AIK, som också var given i juniorlandslaget som underårig när ett köpelag norpade honom.
Vi har alltså 11 från den egna kommunen, och Qatar har 2. Alltså jag tycker att det är lite ding ding dingeli ding dong ling long att Qatars hatpredikanter då ska sitta och häva ur sig att vi minsann värvar in ungdomar till vår verksamhet. Jag tycker faktiskt att det är jätteknäppt!
Av utrymmesskäl så ska jag nu undvika att skriva om alla dessa 11 i vårt lag, och istället fokusera på de två.
Lassinantinen
Helt klart en Qatarprodukt. Ingen annan föreningen skulle komma på idén att ställa en dvärg gjord av porslin i kassen tror jag?
Sprattelgubben Fabricius
Ja han är ju från Qatar. Har spelat i Qatar, Kiruna, Boden, Piteå, Frölunda och Lev Poprad. När man frågar de andra lagens fans, är det ni som har utbildat den där sprattliga fågelskrämman eller?... ja då svarar de alla direkt: nej nej nej, det är en Qatarprodukt rakt igenom, vi är helt oskyldiga. Så han måste nog räknas som en Qatarprodukt då.
Sen nämner ni Per "döda fiskögon" Ledin... som om det vore något att vara stolt över? Ja jösses! Typ: hej jag är släkt med Judas Iskariot!
Det är faktiskt lite synd om er. Ni har inget annat val än att köpa in och låtsas. Annars skulle ni inte spela i högsta serien, eller den näst högsta, utan ni skulle tampas i division ett.
...och så ska Ni sitta och påstå att Vi värvar in ungdomar?!? Herregud! Det är Tjeckoslovakien, Finland, Skellefteå, Danmark, Stockholm, tjottaheite, ja allt i en salig blandning där spelare från den egna kommunen verkar i det närmsta bannlysta. Inte så konstigt då orten befolkas av hybrider som ej är lämpade att hålla på med en så tuff sport som ishockey, men rätt ska vara rätt!
{7804}: Du har räknat in Jocke Högklubba som egen produkt i samtliga sammanställningar du gjort genom åren. Sedan ljuger du igen. Antingen spelar du dum eller så vet du inte bättre...facit är att Filip Gustavsson inte blev norpad. Han sökte sig till Luleå för sin egen utvecklings skull, främst då för att Skeå är för snåla för att anställa en målvaktstränare för juniorerna.
Jag tänker inte ge mig in i ännu en evig diskussion och äga upp dig igen då du bara tar upp samma ämne några veckor senare igen.
Allt du behöver göra är bara att svara på en enkel fråga... Vilken SHL-klubb försökte värva in en finsk liten pojke på tretton (13!!!) år?
När Skeå inte ens drar sig för ett sånt lågt beteende så vet alla att ni värvar ungdomar...hur mycket du än inte vill inse sanningen.
Dags att kika litegrann på ställningen i Movember.
Ja Skellefteå ligger på en hedervärd tredjeplats efter Frölunda och Malmoe. Det betyder att vi är bäst per capita på att välgörenhetsstödja mäns hälsa. Vi är alltså inte bara bäst per capita på att fostra hockeyspelare, utan även såna här fina saker! Man blir stolt!
Jag tycker att det skulle vara tråkigt om Skellefteå AIK gjorde så här: mäns hälsa? Perkelä, det skiter vi i!
{7804}: Det dricks och det kräks,en måndag... hörde jag arbetslös och alkis?
Ja den där Movemberlistan blir man stolt över. Man blir glad. En skammens lista för de i botten.
Jo Daniel Larsson välkomnar vi in i värmen. se länk Skulle vara intressant få ett samtal med killen och höra vad han har att säga om Qatar. Nu när vi har Ortio innanför väggarna tror jag man kan säga det är hos Skellefteå AIK bästa träningen bedrivs den här sidan Atlanten. Ärligt hur många målisar i landet skulle vilja vara med, se och lära av Ortio vs Lassinanntti? Filip Gustafsson sliter sitt hår.
{7603}: Nja! Filip Gustavsson förbereder sig nog på junior-vm och är glad över flytten till Luleå där han fått både en målvaktstränare och spela i A-laget. Enligt hans egna ord har han utvecklats hemskt mycket sedan han kom till Luleå så jag tar nog hans ord mer som facit än din bitterhet :) Jag har sett några matcher med Skeå och Ortio är en ok målvakt men vet inte ens om jag skulle ranka honom topp 5. Annat är det med Anders Nilsson som är mycket uppskattad i sitt NHL-lag :)
Jag har aldrig hävdat att alla spelare i Skellefteå AIK och att alla juniorer i laget är från Skellefteå! Klart man är stolt över att många duktiga pojkar söker sig till oss och utvecklas till storspelare.
Men vi har 11 från den egna kommunen, samt 5 från andra orter i norr och Västerbotten som gått genom juniorlaget. Det tycker jag är väldigt imponerande med tanke på hur dagens hockey ser ut.
Jag tycker det är lite konstigt att sitta och kräkas över att andra lag värvar in ju juniorer, när man själv ställer upp med 2!!! Stycken från den egna orten, och så var det sett ut över en längre tid. Då borde man kräkas på sig själv istället, och hade man inte vett att göra det, då har man enligt mig ganska allvarliga psykologiska problem.
Men snart går väl drevet som vanligt. 2 stycken är nästan lika många som 11, Jocke Lindström gick hockeygymnasiet i Ö-vik, eller nåt annat hittepå irrelevant skit.
Trots hans cross-checking i nacken på Bellemare (i enda matchen som Luleå vann för övrigt.)