Yoda Marklund: Roligt att du gläds med Brynäs, tråkigt bara att Mannberg även måste stå över MoDo-matchen. Han är ju motorn i tredjekedjan med PAW och POW!
Jimmie, Norman, Ritola, Anton Lindholm och Anton Öhman ej med. En hyffsad femma borta från spel minst sagt. Om nu Hanses spelar så får man hoppas hans form från Linköping matchen håller i sig. Dags också att Axel, Zacke, Calof och Pesonen börjar prestera lite mer i målprotokollet. Calof har varit helt ok, men jag hade hoppats på mer. De andra har underpresterat tycker jag, speciellt Axel. Ska bli intressant se vad junisarna kommer att prestera. Man brukar bli positivt överraskad. Premiär för Isak Stenlund Ädelgran. Seger för AIK med ett, två mål tror jag på. Vi är en bit bort från 6-2, 7-2 segrar.
Farbror Barbro: Men Växjö, Örebro, Karlskrona, Linköping m.fl. är under av hockeyskolning? Ähh skärp dig nu. Det är ju så tragiskt att ditt Luleå hat är så stort, men ändå kollar du säkert fler Luleåmatcher än vad du kollar Skellefteå matcher.
Farbror Barbro: "Malmö och Qatar,egentligen två vita fläckar på hockeykartan. Det borde inte kunna spelas elitishockey i någon av städerna men som två exotiska zoo har de var sitt lag"
Du håller på SKELLEFTEÅ! Herregud tror du att Skellefteå är nån jävla dröm stad för folk eller?
Forts. Ser tredje perioden och satan vad kass han är Cehlarik,kommer aldrig bli något. Lagace en Granströmkopia. Själin? Micfliker ska ha en diving när Thuresson åker ut med en minut kvar. Matchen är som Yoda säger oerhört dålig. Malmö och Qatar ser ut som två bottenlag.
Bäst av allt till sist. Lassinannti visar sitt rätta jag och kastar in puckar. Kan aldrig förlåta killen efter JVM då han på egen hand höll på sänka ett svenskt landslag.
Förutom Micfliker,Rajala,Sweatt och någon till kanske har de ju killar som få skulle vilja ha. Ta Sylvegård,Wallmark,Granström,Foppa,Fabbe,Petrell,Hedman,Mastomäki,Ekarv,Lagace,Oskarsson,Savilattinen,Schira,Jaros,Sandström,Melart.
Jag är helt säker på ingen annan klubb vill ha någon av dessa. Osten har dessutom förmodligen överbetalat och till råga på allt lurat i fansen han värvat bra.
Tror hela svenska folket håller tummarna för MIF mot Qatar ikväll,jag gör då det.
Även om klubbarna påminner en hel del om varandra.
Både är mycket unga föreningar som etablerades på 80-t.
Bägge har varsin mediakåt penningstinn sola-sig i-glansen donator. Percy vs Jakob.
Malmö och Qatar,egentligen två vita fläckar på hockeykartan. Det borde inte kunna spelas elitishockey i någon av städerna men som två exotiska zoo har de var sitt lag. Bort med båda.
Inget straff för Halsafel för tacklingen på Terry. Också förväntat. Där gör man en korrekt analys av situationen. I motsvarande situation om nån AIKare tacklat så hade jag förväntat mig friande dom då också.
Detta vad ju en NSD nyhet men jag har inte "PLUS" på den tidningen, så jag länkar till AB. Tja, vad ska man säga. Det finns säkert mera än var artikeln säger. Nu tror jag inte att Luleå Hockey är ondskans högborg, men jag tror att de har orutin och kanske inte bäst lämpade personer i ledande ställning, men det vet jag inget om faktiskt. Förmodligen är det mest missförstånd mellan parterna, men om det är som hon säger så borde det ju finnas nåt kontrakt eller skrivet om vad hon skulle få eller ha rätt till? Men tyvärr så tror jag inte det. Man kan ju tycka att nån Minekraftkrona borde ha blivit över....
Läser även i Norrans kommentarsfält att givetvis så kritiseras AIK för att man inte har ett damlag till att börja med. Det blir lite: "Men ni då! Ni har ju inte ens ett damlag!" Som om det är ett försvar när man själv har misskött sig? Jag tror faktiskt att AIK har bättre ledare och organisation för att starta ett damlag. Men sportsligt vete tusan hur det skulle gå och om vi nu har lite problem med publiktillströmningen så inte blir det lättare för ett damlag. Nu är ju inte jag helt PK, men jag står för att jag struntar högaktningsfullt i damhockey. På samma sätt som jag struntar herrfotboll också. Helt ointressant.
Yoda Marklund: Jag tycker det var rätt att man dömde mål i Linköpingsmatchen. Jag skulle ha blivit upprörd om situationen var den motsatta och det blev bortdömt.
Nu är jag mera orolig kring straffet för Jimmie. Om man dömer 7 (5+2) matcher för Norman (en icke återfallsförbrytare), en tveksam situation som högst borde blivit 2+1 i straff, så måste det ju bli minst 10 matcher för Jimmie. Men, nej, nu glömde jag bort att konsekventa bedömningar inte är något som disciplinnämnden sysslar med, utan man snurrar tombolahjulet. Snart får man byta ut kullagret i navet, det skär ihop när som helst
Yoda Marklund: Tack. På tal om egna produkter,skadeläget och avstängningar bland forwards är ju allvarligt. Sitter och funderar på om det inte öppnat upp sig ordentligt för ett par J20 killar till få chansen. Gick in på Swehockey och kikade på statistik över 11-0 krossen mot Modo och det verkar finnas många intressanta där. Tycker faktiskt det borde vara läge släppa upp några nu. AIK brukar väl hellre låta en utlånad som Elias Edström få lugn och ro och köra på där de är. Ritola,Jimmie,Pontus,Norman saknas väl i veckan.
Man måste ju försöka få något positivt ur frånvaroläget och få saker tycker jag är mer intressant än när AIK släpper fram killar man tyvärr kan se för sällan när man inte bor i stan.
Yoda Marklund: Härlig redogörelse över utvecklingen kring våra exporter som tar för sig alltmer i NHL. För varje år tar de ett steg. Sunken och Petter Granberg tror jag också det bara är en tidsfråga innan de slår sig in.
Öht om man skulle göra statistik med kurvor och linjer och jämföra norrlandsklubbarna gällande utveckling,antal exporter m.m hade det nog blivit mycket tydligt det mesta pekar neråt för grannarna och AIKs alla linjer brant uppåt.
Kan tänka många AIKfans sitter och fantiserar om NHL-resor nu men naturligtvis så är det som för en själv begränsat med tid/ pengar som sätter hinder.
Måste vara sataniskt eller ironi eller vad man ska kalla det, för en som Jakob Porser,som varken har brist på tid eller pengar men förmodligen tvingas vänta till pensionsålder innan någon Qatarkille får chansen I NHL. Fast han kanske varit över redan och sett Nilsson öppna båsdörren ett par matcher i Edmonton,centrala metropolen.
Yoda Marklund: Och när Jimmys fuskmål helt rätt blev bortdömt gick slipsläktaren med civilpoliser i spetsen bananas och humpade ner allehanda föremål mot luleåpubliken på ståplats. Värdegrund? Nä där såg hela hockeysverige apans rätta ansikte och inte ens säkerhetsansvariges pudel och ursäkt till luleåklacken kan tvätta bort skamfläcken. Inte konstigt folk i schtaaan stannar hemma och fulstreamar och dreamboxar istället. Bara 3000 gratisbiljetter får folk till hallen men inte ens det får dig dit...
Glömde nämna att det var så bra med Hanses ikväll! Han slapp en start med tidiga mål. Förutom Luleåmatcherna då vi spelade underbart så var detta den bäst spelade matchen.
Jaha, svenska mästarna torskade igen. Hv och Växjö är krislagen... Örebro imponerade och vann mot Färjestad som jag har en kraftig motvilja mot. Och Modo ! Oj så roligt!
På det stora hela rättvist resultat. AIK var bättre under 60-70%. Dock, om disciplinnämnden ska vara konsekventa så ska jimmie få 16 matchers avstängning, om nu Norman fick 7 för det han gjorde. Jösses... Grokos imponerade men Hv är ingen bra värdemätare kanske, det lyser "kris" om Hv nu.
Två välförtjänta poäng som borde blivit tre om det inte slarvades så mycket. Tycker Jimmies tackling inte är så farlig. Oj vad killen förstärker och är låg.
Läser hur dom hånar och raljerar som vanligt inne på Qatarsidan.
Nu handlar det om att en mängd småsponsorer bjöd på gratisbiljetter och det blev fullsatt i stort sett även på läktarn och inte bara som siffra. En engångsföreteelse men som jag tror blev lyckat.
Det är lätt bli avundsjuk på Qatar när man tänker på deras upplägg med en stående satsning från ETT företag varje höst. Vilket företag? jo vårat företag,allas företag, mitt och ditt -LKAB.
Den s.k LKAB-dagen då ett 50-tal bussar vallfärdar till Qatar och friserar publiksiffran med 1500 pers cirka tror jag.
Skillnaden är bara att det brukar vara ganska glest på läktarn då också för ingen vettig Kirunabo sätter sig och ser på matchen. Antingen hänger dom i sportbarerna på arenan eller är ute och försöker komma över en skärm där Skellefteå AIK visas.
Sofos: Jag tror du är onödigt orolig. Tänk på matcherna mot Qatar. Då var det på riktigt och en som Zacke visade vad han kan. Serieseger verkar dock inte vara något högprioriterat om än det är tidigt döma ut det också. Kanske kör man en stadig säsong utan djupare svackor och säg sista 10 omgångarna är det ingen diskussion. Tycker det ser ut som laget har oerhört stort allvar i sig och fokus på finalrevansch. Man har inte tänkt flamsa iväg mycket krut på 7-1 segrar, bara några enstaka matcher tror jag. Samtidigt skulle man kunna säga det ser lojt och oinspirerat ut. Många som är bleka.Vi har stora problem osv. Kanske kör man första vändan lite försiktigt och vill se vad de andra lagen har att komma med.
Yoda Marklund: Det finns risk för önsketänkande att AIK ska vara så bra som vi hoppas. Ja, det kan hända att proppen går ur etc, men just nu är jag inte övertygad. Det är lika stor risk att vi kommer att harva kring plats 4-8 om denna ineffektivitet håller i sig. Som jag skrev tidigare så saknar jag spets. Gnuggisarna gör sitt jobb, men Pesonen, Holmström, Zacke mfl har inte taggat igång än.
Efter omgång 10-12 har vi en bättre värdemätare, har inte "proppen" lossnat då så tror jag på en mellansäsong.
Ta bara det här med Jimmies glada intervju efter matchen i cmore då han skämtade om Jocke heter han väl, hade något skrälltips på lördag,trav.
Är Jimmie så glad efter match tror då jag det mesta är under kontroll.
Det finns ju faktiskt ingen mening med att tömma sig mot KHK i oktober. Helt ärligt kändes det nästan som de gick på tomgång och KHK gjorde allt för att slippa förnedring.
Yoda Marklund: Ja han skulle aldrig tveka på att säga eller utföra sin åsikt. Men jäklar vad mkt hat han skulle få. Han är ju lite som han är så att säga.
Hörde på Wikegårds senaste videoblogg, se nedan. I princip det han föreslår är ett medborgargarde iochmed att domarkår, disciplinnämnd, referensgrupp, situationsrum osv. visar endast inkompetens och inte klarar av sitt jobb. Ja, va fn ska/kan vi göra? Med "vi" menar jag hockeysverige, alla vi som tycker att ishockey är kul och engagerar oss. Ska vi tillåta såna klåpare styra och bedöma situationer och snurra tombolahjulet när det är dags för sätta straff? Vad kan vi göra förutom skrika i forum och kommentarsfält i aftonblaskorna? Allmänt upprop, skrivelse till de vi kritiserar att nu får ni tusan skärpa er.
Yoda Marklund: Från en sak till en annan. Har du hört något om hur det gått för Wallmark. Sett han varit uppskriven som förstecenter. Undrar om han burit Qatar i senaste matcherna. Är han frälsaren?
Sedan ska erkännas Holmström låter som det gått trögt för i veckan. Hoppas det börjar släppa.
DansbandsWolf: ok Zaar hade jag glömt. Men tre hade varit det korrekta svaret även om NHL också kan sägas falskt som Yoda påpekar för det handlar då inte om allvarliga tapp som Osten vill få det låta som. Oj vilken skillnad på hur klubbar styrs. Tänk nu kör Qatar importtemat för Växjö vann ifjol. Bara en dålig ursäkt men det låter faktiskt som Osten kör efter modesvängningar. När det gäller spelartyper är jag då helt hundra på Qatar kört väldigt skiftande år för år från Rönken och framåt. Bra de saknar röd tråd men även värdegrund.
Yoda Marklund: Dansbandswolf sa något intressant med FBK 17 okt. Det gör dock bara man blir ännu tokigare på DN. Jag orkar nästan inte tänka mer på tombolan. Det blir för jobbigt.
Tror jag läst Osten prata om fyra stycken tidigare och vem den fjärde är är dunkelt. Jag uppfattar det som Jaros som blev draftad och var på ett läger. Numer i Asplöven. Visst är många ledare otydliga ibland för att allt ska låta bra men Osten blir så tydligt över gränsen i det mesta.
Zappaholic: Har ni inte räknat ut den verkliga anledningen till Normans (för)långa avstängning? Sista matchen han är avstängd är som av en händelse mot FBK 17/10...