CHL suger enligt mig onödig kraft från laget men vi har ju inte vunnit något så kanske vad grabbarna behöver! Gällande final så möter jag gärna er, känns som att våra lag har ett eget spel och förtjänar att stå där. Håller dock med om att LHC är ruggigt farliga en grym högsta nivå, klarar de att prestera match efter match i ett slutspel är dock frågan!
Jag tror ni springer hem serien ett par poäng före Frölunda, anledningen att vi saknar för många backar nu. Persson, Lukas Bengtsson och Fantenberg, (Lukas Bengtsson är ev borta säsongen ut om han opereras. )
Det luktar guld till Skellefteå av flera anledningar; ni har ett mer erfaret lag i slutspel, ni slipper hypen av ett storstadslag i Göteborg media etc. Era tränare har vunnit det mesta och är ruggigt taktiska i ett slutspel.
Men självklart solen kanske skiner över Poseidon denna våren och får Frölunda ihop sin formtopp till slutspelet så kan de mycket väl vinna, finns precis som i Skellefteå riktigt skickliga hockeyspelare och denna säsongen har laget öst in mål.
{7603}: Om du tittar tidgare säsonger så har vi haft än värre svackor och vi hade för oss FAN en oförklarlig dålig svit över minst 6 matcher trots att laget var skadefritt och utan avstängningar vid vårt första back2back guld. Detta var märkligt då vi gått som tåget länge innan vi förlorade och vi fans var rejält högjudda.Under dessa svackor förlorade vi desutom mkt stort hemma vid några tillfällen( under båda guldsäsongerna.)
Även säsongen därpå höjdes röster när svackan kom men folk var lite coolare och i slutspelet var vi riktigt vassa. Även om svackan var lite kortare förra säsongen så fanns den där men nu var många rätt så lugna. Dock var vi inte lika rappa i slutspelet som tidgare(inte heller samma spelarmaterial samt CHL förstås )
Denna säsongen har laget rutin från CHL spel vilket jag tror kommer göra att formen sätts bättre inför detta slutspel.
Om jag skulle vara tvungen att tippa skulle jag säga att det kommer bli skilland från slutet av feb.Fram till det kommer det blandas och ges mer samt vi kommer vara mkt mer beroende av att individuella spelare har sin dag likt Norman idag. Självklart tror jag målvakterna måste komma upp stort för att ge oss en chans i vissa matcher framöver(tex HV nästa) En sak vi normalt är bra på är att orka fram i skottlinjen. Sista tiden har mkt skott runnit igenom och vi orkar inte vara i skottlinjen med kropp/klubba.(inte ens virtuoser på det som Lundberg och Pettersson) Här hoppas jag personligen vi får till det lite bättre. Nu hamnar Svensson i mkt svåra lägen för ofta.
vf1983: Bara hoppas vi sätter formen bättre än er då ni varit snäppet större under hela säsongen. Men att ni har ett tufft schema samt CHL final kan förtås gynna oss lite i "racet"
Hoppas verkligen vi får mötas i en final(tror det oxå) Men är hårt och tex ett lag som LHC imponerar(trodde jag inte innan)
Håller på Frölunda och fattar exakt vad ni menar med tyngsta fasen. Spelarna är som stolpar på isen, starkt av er att vinna det hade Frölunda kunnat göra om inte PW hade storspelat. Känns som Frölunda och Skellefteå tränar för slutspelet i vilket fall som helst.
{7603}: Är alltid en tung fas och inget snack om att den är nu! Som du säger kunde ju Axel knappt ta sig fram och jämför A-lags spelarna med A jun spelarna så är svaret 100%
Ganska så skönt att gå upp som serieledare under den tyngsta fasen. Förstå speeden när maestro Thomson lättar på träningen . Inge kul att möta en Norman eller Calof då:)
Det här trodde jag inte. Visst måste det vara någon form av tung träning som norran fullständigt missat och bara rapporterat om lätta isträningar typ. Axel H såg så seg ut han hade svårt orka uppställt i PP. Tre poäng viktigast men även hjälp till Modo. Något annat hade nästan varit ett svek.
Xtravaganskaja: Kom igen nu AIK!! Förstås ingen bländade period men vi är bättre än Rögle i 2a. Vilka juniorer vi har:) Wingerli och Söderlund bland dom bättre för oss ikväll. Inte konstigt som sagt då dom garanterat inte går på samma hårda träning just nu som dom ordinarie i A-lags truppen.
Kan bli en av säsongens skönaste 3p om vi klarar att reda ut detta!!
Herrejösses vilket uselt passningsspel, Qatarklass nästan.
Vi ser sega ut, svagt tempo, griniga, okoncentrerade. Dvs nedtränade. Den som är bra är Adam Pettersson och Martin Lundberg, dessa är de enda som kan hantera träningsdosen
{7827}: Det släpper!! Redan ikväll ska du se!! 1a 10 min var klart Rögles men sen var vi väl så bra. Oroväckande dock att vi inte gör mål på så klara målchanser. Rögles keeper har inlett inspirerande och förtroendeingivande vilket förstås känns, sisådär speciellt då vi inte får in puckfan.)
Hårt jobb som leder till PP kommer ta oss tillbaka och förbi!!
Idag debuterar alltså YTTERLIGARE en yngling i Sveriges särklass bästa lag att ge juniorer den 'verkliga' chansen i SHL dom sista åren.
Det är en stor skillnad att ge spelare speltid en annan att knyta upp spelare med kontrakt utan matchtid. Vilket i värsta fall kan bli kontraproduktivt för en stortalang.
Skellefteåkillen Filip Berglund har 25p på 34 matcher i J20 superelit vilket tom en okunnig clown imponeras av då spelaren faktiskt är back.
Återstår att se hur mkt tid Filip får ikväll men vore mkt förvånande om det stannar under 10min(sällan tidigare AIK debutanter av backar resulterat i mindre tid)
Sticker ut hakan och säger att det blir över 10min samt ett poäng. Detta mest pga av att vi ser en spelare som inte tränat lika hårt oxh är tänkt för en slutfas i J20 . Kommer dessutom vara laddad och fokuserad.
Svensson står vilket givetvis är rätt med tanke på hans facit mot just Rögle tidigare denna säsongen (två SO) Men Svensson var även den enda som får godkänt efter förra matchen(möjligtvis oxå Axel)
Rögle kommer bjuda upp då dom garanterats matats på att vi är riktigt ur riktigt ur fas och att dom har en riktig chans om dom kan stressa oss högt upp till misstag,Jag tror vi måste vara disciplinerade och hitta ett sätt att stänga ner tillställningen om vi kommer in i en bra period likt tex dom första 10min senast mot Karlskrona. Gör vi det samt vi fortsätter bra i våra 'specialteams' är chansen mer än god.
Rögle ikväll och jag kollade faktiskt stora delar av Rögle-Qatar igår. Nu ska jag vara snäll och börja med lite beröm för Qatar. De såg ut ha bra stämning i laget,alla kämpade,alla visste sina positioner och roller.
Rögle kanske något skickligare lag men oerhört ineffektiva. Lassinannti var bra men många trubbiga avslut.
Wallmark hade en patenterad filmning och fejkade skada? efter ha åkt in i sargen efter ha lagt sig. Även om killen är västerbottning måste jag säga han uppför sig skamligt numer. Umebo samt lärt sig en hel del av Ledin är rimliga förklaringar.
Qatars många flytsegrar har säkert bidragit till den positiva stämningen. Rajala,flickan Harju och någon till såg fortfarande tveksamma ut och några i laget inser nog att de är överskattade i nuläget. Sylvegård,Hedman åker bara runt och smäller på och det gör dom bra.
Något är fel i Rögle ändå. Ganska bra spelare och hyfsat spel men ofta konstigt bleka både framåt och bakåt.
Skandal Urbom får 3+1! Henrion ser ut filma också. Helt ofattbart. Nu måste väl en juniorback kallas upp misstänker jag när Urbom missar hela veckan. Vem det än blir blir det intressant.
BGJ: Petterström tillbaka verkar det som . Juniorerna fick kanske ledigt idag efter turnen. Anton Lindholm tycker jag det lät som lite längre,kanske sträckning.
Mera matcher nu ett tag och då hinns väl inte lika mycket fys med = bättre matcher tror jag. Uj vad städat det är nuförtiden inne på Qatarsidan,bra! Inte den gamla stilen med lögner och förtal av det mesta som hade med Skellefteå AIK att göra.
På tal om juniorer. Om Urbom blir avstängd kanske det öppnar upp för Filip Berglund. Han verkar lovande och förekommer ofta i protokollet. Rightare och storväxt men AIK kanske vill vara försiktiga. Är det någon som vet mer vad det är för typ av spelare. Som Petter Granberg,Alm eller Heed?
BGJ: Ohlsson lät som dag för dag. Tim Söderlund verkar ha gjort det bra i helgen och han vill man se mer av. Petterström hittar jag ingen förklaring. Rögle på tisdag ska väl tända AIK om inte annat för Modos bästa.
{7804}: att vi har borta 4 spelare (5 me pesonen) gör givetvis en inverkan. och att man hade 4 helt nya kedjor inverkar oxå. Att vi sen inte varit på hugget på slutet motsäger jag inte. men man kan inte förringa faktorerna jag räknade upp heller.
vi var dåliga ikväll igen, och har vart väldigt dåliga en tid nu. Knappt en passning rätt. Samma visa med Frölunda som torskade mot Rögle tidigare, och nu ikväll åker man på dyngtorsk med 5-0.
Jag tror som sagt att det beror på samma anledning. Det är inte nu vi behöver vara som bäst, utan vi kommer att sluta 1a och 2a och ha fördel av hemmaplan i kvart och semi. Det är min profetia, och jag varnar dig: jag brukar ha rätt!
Schas tillbaks till er köpesida där du kan debattera med den mammondyrkande maniske 24h klipp-och-klistra gnetaren!
{7804}: Hihihi, den solklara förlusten mot oss svider ännu tydligen och efter den matchen har ni tydligen tappat allt. Gå nu och lägg dig och betänk att om inte KHK gjort 2 självmål hade ni blivit helt utan poäng idag. Att läsa kommentarerna i Norran är njutbart minst sagt, tvivlen betr saik breder ut sig ibland den breda massan. Mammondyrkarna i saikledningen borde nog öppna börsen istället för att vaxa delfinen tittandes på senaste kontoutdraget, hihihihihihihihi. Eller är Lasse bara förbannad för att han blivit stoppad tjäna miljarder i Sovjet och jävlas?
oroa dig inte DansbandHjon. Efter att ni åkt ut i kvart eller åkt på dyngstryk mot oss, så kommer ni i sedvanlig ordning att få köpa in någon av våra rejects. Så att ni faktiskt får in någon norrländsk spelare i köpetruppen.
tycker att vi har vart under isen en längre tid. Vi var usla mot MoDo men vann pga av att de tamefan inte kan göra mål. Sen har det fortsatt med samma visa, även om vi vinner enkelt mot Växjö som var väldigt dåliga. Det har vart dålig kvalité i nästan varenda match, från båda lagen, de senaste omgångarna, förutom Linköping som är bra och Qatar som gör en grym tredjeperiod. Uselt passningsspel från vår sida i varenda match förutom mot Växjö.
För mig är det ganska uppenbart att vi är duktigt nedtränade för tillfället, precis som Barbro skriver. En lyx vi kan ta oss då vi och Frölunda är de klart skickligaste lagen som kommer att sluta etta och tvåa. Precis som när Bolt joggar de sista 20 meterna i semifinalen. Även Frölunda är under isen nu, av exakt samma orsak. Även Yohan "the beast" Blake joggade in på semifinalen innan han tog silvermedaljen i OS.
{7827}: sen Bör man komma ihåg att vi har borta ytterligare 3 spelare jämfört med förra matchen. Jimmie, Sebbe O och Anton L. plus då Pontus sen före förra matchen. (pesonen räknar jag inte in då han redan varit borta ett tag.)
Självklart bör vi ändå kunna vinna en sån här match. men att vi har borta så många måste bli kännbart även för ett lag som oss.. Sen att det var i princip 4 nya kedjor gör även sitt. Nu urskuldar det ju inte resultatet helt men bör ändå tas i beaktning. och lägg där till att vi har haft en nästan otrolig streak med nästan bara vinster sedan Oktober.. Någon gång kommer det en svacka. så är det.. bara ta nya tag och hoppas att laget steppar upp igen. kan vara en tung träningsperiod inblandad oxå.
Zappaholic: Jo, nog har ni det också. Lite livligare hos er :-). Kalle Kattspya verkar vara den mest positive? Jag tror också att Brynäs studsar tillbaka. Topp 4 har jag ju sagt hela tiden.
{7827}: Visst är det så!! Men dom har antagligen fått sitt gnällande i modersmjölken så inte mkt att göra.
Helt ok att få vara besviken en dag som denna då spelarna öppnar upp för det iåmd sitt beteende. Samtidigt förlorar vi senast mot ett LHC som får varje studs med sig i den matchen. Detta LHC kör idag över serieledarna fullständigt. Är inte nu vi ska ha vår formtopp och är det något jag är trygg med så är det vår förmåga att vara bäst när det verkligen gäller.
Men med det sagt förväntar jag mig en skärseldsvarm hårtork på bla Urbom och Zacke efter dagens match. Enda spelaren som får godkänt är Svensson trots att även han blandade och gav.
Xtravaganskaja: Tycker också att luleåsidan fokuserar för mycket på domarna. Oavsett om de vinner eller inte så är det fel på domarna. Läste också i NP-forum. Oj så många medgångssupportrar det finns. Det jag kan hålla med en del kritiker är att jag också anser att vi ofta nuförtiden spelar för fantasilöst och förutsägbart. Och, vi har för många gnuggare i laget och för få målgörare. Är Lasse på hugget? Nja, vete tusan. Han kan vara sur på klubben.
Zappaholic: Vi var sämre och egentligen inte ens värda 1p. Vi har dom senaste åren alltid varit inne i en fas där det ser ut såhär spelmässigt. Skillnaden har varit att huvudet i alla fall hängt med när kroppen svikit tidigare , idag skämmer vi ut oss vilket inte är ok, vi skämmer dock inte ut oss i närheten av vissa Luledårar här på sidan samt visar klass när vi inte skyller ifrån oss på diverse 'zebror' och annat oväsentligt.
{7827}: Gillar inte att hänga ut enskilda spelare. Men om der inte vore för Urboms 'meltdown' i 1a perioden hade vi avgjort matchen där. Efter förta 10 min är matchen helt deras. Vi ska vara mkt glada att vi tog 1p på Frölunda en kväll som denna. Vi är helt klart i vår tuffaste tränings fas för säsomgem men ändå ingen ursäkt för detta urusla beteende.
{7804}: Oj då torsk idag igen och denna gång mot bottenlagenans bottenlag. Nej det här var inte bra och jag börjar allvarligt bli orolig för er och för Norrlandshockeys framtid. Now 11p and counting.......
Ja, är det den hårda träningen som även gör att killarna är sura och arga och drar på sig sånna utvisningar? Får hoppas detta är en tillfällig svacka för så här vinner vi inga slutspelsmatcher. Enda glädjeämnet är att Linköping piskade upp Frölunda.
Tackar för detta!
CHL suger enligt mig onödig kraft från laget men vi har ju inte vunnit något så kanske vad grabbarna behöver! Gällande final så möter jag gärna er, känns som att våra lag har ett eget spel och förtjänar att stå där. Håller dock med om att LHC är ruggigt farliga en grym högsta nivå, klarar de att prestera match efter match i ett slutspel är dock frågan!
Jag tror ni springer hem serien ett par poäng före Frölunda, anledningen att vi saknar för många backar nu. Persson, Lukas Bengtsson och Fantenberg, (Lukas Bengtsson är ev borta säsongen ut om han opereras. )
Det luktar guld till Skellefteå av flera anledningar; ni har ett mer erfaret lag i slutspel, ni slipper hypen av ett storstadslag i Göteborg media etc. Era tränare har vunnit det mesta och är ruggigt taktiska i ett slutspel.
Men självklart solen kanske skiner över Poseidon denna våren och får Frölunda ihop sin formtopp till slutspelet så kan de mycket väl vinna, finns precis som i Skellefteå riktigt skickliga hockeyspelare och denna säsongen har laget öst in mål.
Önskar er också lycka till fram till finalen då;)