{7827}: Exakt Sofos!! Mvg över det du skriver. Även självklart onödigt/svårt att sätta etikett på enskilda prestationer. Vi kan dock luta oss tillbaka på fakta/statistik ang Svensson. Dom sista säsongerna talar just det för sig själv. Sen ska mkt till att han inte blir uttagen till ett stundande världsmästerskap i Ishockey. Så epitet världsmålvakt är inte långsökt även om jag finner det opassande i just detta fallet.
Finns enligt mig 4-8 st målvakter som passar in inom kategorien 'världsmålvakter.' i skrivande stund.
Den utsökte tronarvingen av Hasek i Mrazek är tex inte ens där ännu. Detta trots sjuka 'stats' i ett lag som inte i närheten sett som 'contenders' denna säsongen. (bla pga sin korta karriär på absolut toppnivå)
M.Lemiux: "Han har bra stats från ett topplag (alltid lättare med bra stats i ett topplag)". Det var bland de dummare argumenten jag nånsin läst och hört här på HS. Jag påstår inte att Svensson är en "världsmålvakt" vad nu definitionen på det är, men han är en mycket bra målvakt och det är endast Lasse från Frölunda som jag skulle kunna tänka mig ersätta honom från SHL-lag. Men tillbaka till dumheten. Alltså, målvakten är i ett bra lag och därför är det "lättare" att få bra stats. Men man kan då fråga sig varför det är ett bra lag? Är laget bra pga utespelarna som har världens bästa försvarsspel eller för målvakten är världsbäst? Eller en kombination? Vem fan vet?! Kanske ibland räddar det bra defensivspelet målvaktens tillkortakommanden och tvärtom? Med din logik så ska statistiken för målvakter som ligger i topp, (förresten gäller det topp 3 lagen eller topp 5 lagen eller?), reduceras eller rent av ignoreras? Men hallå? Det kanske är statistiken för utespelarna som ska ifrågasättas i det "bra" laget för det är faktiskt målvakten som är jävlar i mig världsbäst? Idiot... Nä, jag säger som Stenmark på frågan varför han har sån tur: "Ju mer jag tränar ju mer tur har jag". En klok man, men det är inte du.
{7804}: Riktigt bra inlägg dessutom helt befriat från ja du vet vad:)
Kul att läsa dina rader ang Kabanov då jag känner exakt samma. En klar favorit för mig och dom personer som inte förstått vilken uppsida det finns hos den killen tycker man uppriktigt synd om. För mig vore ett 3-års kontrakt med Kabanov en drömvärvning. Som du är inne på absolut inte omöjligt att Lasse har nåt på G där.
Oftast när man har en sån här bra känsla är mkt på G. Vi vet tex att det var Möller som pratade så gott om AIK för Pesonen. Detta kommer förstås ut till andra spelare som ska välja mellan några olika lag.
Otroligt viktigt att spelare behandlas så bra i klubben även när dom ska lämna.
Okej, tog kanske i lite för mycket där. Men jag tycker helt ärligt att Mackan Svensson är otroligt jäkla bra, SHLs klart bästa målvakt i alla fall. Skulle vara kul att se honom i NHL faktiskt och se hur han skulle klara sig mot de stora grabbarna. Ser honom som förlorad.
Sen stämmer det inte alls att det är lättare att få bra statistik i ett topplag. Står du i Skellefteå AIK så får du sällan röra pucken som mest är i andra zonen! ;-) Om jag skulle förklara på ett mer ödmjukt sätt så är det svårt som målvakt att inte få känna på pucken under långa stunder, och sen åka på en två mot etta, friläge, fyra mot femma etc, och så ser ofta våra matcher ut. Det är lättast att vara målvakt (med bra statistik) i ett mediokert lag som spelar ett strikt försvarsinriktat spel då man ställer upp i box i egen zon och släpper skott för att sedan grisa undan returer, defensiva lag som försvarar egen blå (och då aldrig åker på spelvändning etc). Men visst kan ett topplag spela gnetig säkerhetshockey också, men oftast är det lite sämre lag som gör det.
Lundberg gånger två sitter på utgående. Där är jag svinjävla orolig. Burström har kontrakt till 2017, men kan såklart lämna för en KHL-klubb ändå med tanke på hur bra han har vart i år.
Gunde är såklart välkommen. Skulle passa perfekt hos oss. Jocke lindström och Möller har även gällande kontrakt nästa år, skulle vara kul att se båda dessa herrar i AIK, om inte vill vi ha en fet peng. En annan spelare som känns som en typisk Lasse the Almighty J värvning är Kabanov. Har inte rosat marknaden i år, men vi känner till kapaciteten ifall han är skadefri. Kabanov är lite av en personlig favorit hos mig.
Sen har vi ett helt jäkla koppel med gamla AIKare som stagnerat lite i utvecklingen och kanske behöver en boost av att spela i Sveriges bästa lag Skellefteå AIK, halleluja! Måtte vi inte bli ett köpelag som bara köper in hejvilt utan att bidra till svensk hockey.
{7603}: Känns mkt lovande!!:) Det man oroat sig för är att super Janne ska få kort med tid för att komma igång. Men 3-7 matcher innan slutspelet vore grymt kul.
Värvningsrykterna intensifieras. Redan för några dagar sedan snackades om Hetta tillsammans med KHL värvningen och fd Brynäsbacken. Nu tar media upp intresset kring Hetta och troligen stämmer det att båda redan är klara för AIK.
Tror Hetta är en mkt bra spelare för oss. Kan utv till något stort i klubben om han får bra med tid. Hoppas minst på ett 2-års kontrakt.
Sen kommer inte kulturbärare som Nisse,Lundberg,Adam mm lämna. Länge sedan jag hade sådan tillförsikt inför en kommande säsong:)
Maestron vår jobbar på i det tysta och hade inte förvånat om han levererat en 'bomb' dom närmsta dagarna:)
{7804}: Är Sållet Svensson en världsmålvakt???? Det har han långt kvar att bevisa än...säger inte att han kommer aldrig att göra det, men bara för att han har bra stats från ett topplag (alltid lättare med bra stats i ett topplag) är han absolut ingen världsmålvakt.
I SHL har vi två målvakter med Skellefteå AIK som moderklubb i Johan Backlund och Philip Gustavsson. I allsvenskan står Gustav Lindwall som förstemålvakt i AIK IF.
Markus Svensson var en doldis när vi plockade upp honom, och nu har vi utvecklat honom till en världsmålis. I Växjö har vi Stefan Steen som fått sin målvaktsutbildning i Skellefteå AIK.
Där har du 5 stycken aktiva målvaktsprodukter tillverkade i talangfabriken Skellefteå AIK. Inte en enda av dem är skotträdd och agerar som ett såll, ingen är då sämst i ligan de spelar i, långt ifrån!
Vi är nöjda med våra målvakter, just nu och historiskt. Finns många legender där. Vi är nöjda med att vi är etta i serien och stormar mot ännu en serievinst. Vi är nöjda med att ha krossat Brynäs i F E M T O N!!! raka krossningar. Livet leker för oss.
Kollade matchstudion på hemsidan och där sägs Pesonen vara två veckor före schemat som sa slutspel. Det måste betyda han står över nästa veckas tre matcher men är med mot Modo tisdagen 23e februari. Då har AIK hela 7 matcher kvar av serien och det borde räcka för att komma i toppform, ta i trä.
{7804}: Det är lätt att gnälla på andra. Vad gäller Luleås målvakter du nämner så är det ju svårt att lyckas "over there". De har ju dock fått fram en hel del målvaktstalanger.
Du kan väl redogöra för era egna målvaktsprodukter. Hur går det för dom?
Härlig seger!!:) Mackan kom upp verkligt stort på slutet och kul att 'Nisse' fick sätta dit den. Zacke verkar vara påväg att hitta storformen och gjorde en mkt bra match.
Bra betyg till våra AIK spelare och alltid lika härligt att sätta 'lillebror' på plats:)
Du har såklart rätt i det du skriver. Man ska inte sjunka lika lågt som Börje Gnestadius.
Det är bara så svårt att hålla sig. Kommer det en hög lös boll i mitten så är det min instinkt att smasha in den! Min impulskontroll är inte lika bra som din. Och det där tvåeggade svärdet… ett hugg på Börje från ena sidan, och ett extrahugg på vägen tillbaka!
Asså… snubben har i flera års tid suttit där dagligen och hånat våra juniorer som åkt över till nordamerika, och många av dem är nu stöttespelare i sina NHL-lag- Den skotträdde Anders ”sållet” Nilsson har däremot, precis som jag förutspådde, kanske vart NHLs sämsta målvakt och blir nu nedskickad till AHL. Det måste man bara nämna som vedergällning, man hade EN representant i nordamerika, och han var sämst, och lirar nu i AHL. Det var ju det jag sa!
Sen är det samma visa, lögner och martyrskap. Snyft snyft, alla är så dumma opch skriver dumma saker! Tyder på noll självinsikt, djupt störd faktiskt! Sen alla andra skribenter är jag personligen som har en massa andra logins (lögn igen!), Ulf-Ture (lögn!) och nu ska han aldrig läsa här inne igen (lögn om samma sak för 10e gånger i rad!). Sicket sjukt pucko patienten är!
Jag ska göra mitt bästa för att inte bara dra på en smash nästa gång, det är bara så svårt när man har en sådan mäktig smash som mig! :-) Ska försöka hålla mig borta från Qatar då jag tror att det är lite cancerframkallande för själen att beblanda sig för mycket med Qatar över tid. Ska jobba på det. Det är då inte direkt svårt att hitta på något att skriva om denna hemvävda fantastiska dynastiernas dynastiförening i serieledning: Skellefteå AIK, halleluja!
Härligt att läsa om fotboll och integration när Sveriges bästa sportjournalist i Niva håller i pennan(4 delar) För den intresserade skrivs en del om vår suveräna stad:)
För att sätta . för framtida 'flamewar' med 'patienten' och andra Luleåsnor har jag bestämt mig att inte kommentera varken 'patientens' AIK hatande eller Luleå som lag något mer under resten av 2016. Är trots allt bara 10mån och 17 dagar. En kopp te i öknen:)
Allt bestämma en sådan sak och sedan genomföra det handlar i slutändan bara om impulskontroll, en sak som för oss vanligt friska personer inte kräver någon vidare ansträngning. För sjuka personer krävs tyvärr ofta någon form av medicinering och i värsta fall institutionalisering. När det gått såpass långt är det ofta tveksamt att 'patienter' ska få tillgång till internet då dom ofta inte på egen hand kan styra över sitt begär/hat utan att sätta sig själv och andra människor i direkt farliga lägen. Samtidigt ska vi förstås värna över vår patienträtt och vara tacksamma över patientnämdens jobb att skydda den enskilde och ofta mkt sjuke individens rätt att yttra sig samt ta del av information.
Ett ytterst tveeggat svärd.
Varför detta statement då ? För att bidra med mitt för att 'shapa' upp AIK boken och inte fortsätta elda på något som redan brinner utan kontroll.
Skillnaden mellan människor och djur kommer ofta ner till något så enkelt som ansvar.
Är verkligt skönt att veta vilken kategori man tillhör! Är bra mkt lättare att vara en person man vet kommer hedra sitt ord till 100% istället för en smutsig lögnare som helt saknar sjukdomsinsikt.
Då kör vi alltså:)
Inför kvällens match då:) Som sagt 6 AIK spelare med. Svensson sägs vakta kassen och känslan är att Mårts redan bestämt sig att Svensson ska med på hans sista VM. Förstås mkt klokt av en erkänd vinnare till förbundskapten. Mårts tar förstås inte bara ut Svensson för att han är bäst i hela SHL ,utan även för att han lärt sig känna igen en extrem vinnarskalle när han ser en(såg vi bra ex på i tex Frölunda matchen) Tror även alla dessa landslagsuttagningar kommer stärka AIK väldigt mkt inför slutspelet . Är ett bra kvitto på att AIK är toppklass och tillsammans med Frölunda är bäst i hela SHL.
Frölunda ser riktigt ,riktigt bra och trots tidigare slutspels'frossa' kommer inget lag rå på dom före finalen i detta slutspelet.
Vet inte om ni såg den här nyheten om den skotträdde filuren? Ska bli intressant att följa, få se om han tar förstaspaden i AHL eller om han skickas ned till EHCL likt Modig gjorde - han är för övrigt klar för Boden division 2 som 28-åring.
jag har lite på känn att Svensson kommer att dra nästa år. Håva in deg i Ryssland. Han förtjänar det, och den mannen är enligt mig kanske den bästa målvakten vi någonsin haft i AIK. Osäkert också med Hanses som jag tycker har utvecklas och spelat jättebra i år. Backlund är nog mer tänkt som målvakt nästa år, det var samma visa när Hanses plockades in.
Mycket glädjande att Pesonen verkar vara på ingång nu, men vågar inte ha så stora förhoppningar att han ska vara i full slag när slutspelet drar igång. Såklart en tillgång ändå.
Jag är osäker på ifall vi bör värva någon? Tycker vi har nog bra lag för att gå hela vägen. Fjärdefemman med Pesonen i laget är alltså Holmström eller P Lindholm som center, Pontus Petterström, samt en av forwards i nuvarande 2a, 3e, alltså Lundberg, A Pettersson, Calof eller Ritola. Det är ett riktigt vasst lag. Det kan bara störa ifall någon kommer in nu, då ska det vara en ruggigt bra spelare av Pesonen-klass alltså, och även på 2-årskontrakt.
förlåt Xtra, du kommer inte att gilla det, men måste lägga in en liten motkommentar till att svara upp mot Börje Gnestadius lögner och förvridna världs- såväl som själv-bild. Herr Gnestadius drar till med:
"Men de ensamma stackare som inte har annat för sig än att sitta och ösa in allsköns skitdravel på nätet?"
Hihihihihi! Det kan omöjligen bara vara jag som ser den svarta humorn i det inlägget? Han e ju bara för go n Börje Gnestadius, måtte han aldrig sluta skriva! Det är så så tacksamt att ha honom som antagonist, och ha laget som Gud glömde = Qatar som rival. Tack kära hockeygud, vi blidkade dig och gjorde allt rätt, och nu får vi skörda!
Egentligen har jag inget emot Qatar utan har bara dragit mitt strå till stacken för att bygga upp en liten rivalitet i väntan på att, Gud förbjude, löven nu mot alla odds skulle kravla sig upp från helvetesavgrunden (du vet, löventuren!).
Eller okej, det är några smågrejer som man stört sig på. Om de skaffade sig några egna spelare, ett eget spel, några anor... Per Ledin pensionerades och stängdes av från all sorts media inklusive twitter, Gnomström, jättebäbisen Sylvegård, juniorsläckar-Hedman och resten av de hjärndöda förvisades någonstans långt bort, Mongoliet kanske?... Flens-Osten avsattes, åtalades och fängslades för sina rasistattacker mot våra spelare... "låt han dö, låt han dö"-gänget portades permanent från rikets alla idrottsarenor... Gnesta-Börje spärrades in utan tillgång till internet efter att personligen bett om ursäkt till varenda invånare i 0910-området en åt gången... ja då skulle jag förlåta Qatar och se på dem med mer neutrala ögon.
Eller vänta, en till liten grej. En tribunal skulle tillsättas för att utreda alla dessa år r med grymma övergrepp mot den mänskliga hockeypubliken, upprepade brott som förstört så många kvällar för oss oskyldiga hockeyintresserade. Alla ledare, spelare, ja t om funktionärer som representerat Qatar detta årtusende ska erkänna för att sen permanent stängas av från ishockey utan möjlighet att överklaga. För man är så jäääävuslkt less på överklaga, överklaga, överklaga och det kommer likt ett brev på posten varenda gång det har vart ett övertramp, det ena mer grovt omoraliskt än det andra. Denna tribunal bör ej hållas uppe i ingenmansland eller i Gnesta, precis som krigstribunalen i Haag ej bör flyttas till Raqqa eller Mogadishu.
Dagens AIK-grej för mig förutom att jag tycker det var mycket klokt signa Backlund enligt typisk LJ-filosofi med hängsle och livrem.
Jo detta är väl ändå ett bevis på det kommer hända något mer i veckan. Är ju fullständigt ologiskt skaffa tre målvakter och kicka en forward utan ersättare.
Dessutom i intervjun i norran så säger LJ tre saker. -Man vet aldrig i den här branschen. -Det är lugnt just nu. (ja just nu denna minut?...) -Vi får se vad som händer. Alla meningar tycker jag antyder något.
Jag kommer ändå försöka koppla bort alla förhoppningar. Bättre vara inställd på det vi har eller få en positiv överraskning än besviken.
Läskig läsning inne på Qatarsidan. Allt tyder på patienten blivit sämre senaste dagarna och det största felet dom gör är att inte se nyktert på tillvaron.
CHL är vad det är och felbygget ska inte hyllas och blåsas upp till något det inte är.
Rom byggdes inte på en dag. Nä sannerligen inte.
När romarna var i början av stadens framväxt tror jag inte det hade blivit vad det blev om alla stått och hyllat de första plankorna eller första grunderna om dessa dessutom var felkonstruerade fuskbyggen.
Jag ser faktiskt en röd tråd här. Är det något vi Skellefteå AIKare fått lära oss den hårda vägen är att "det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" (Farbror Barbro)
Ett nästan dagsfärskt exempel är ju klubbens strategi för damhockeyn. Klokt,långsiktigt,hållbart,förankrat med anknytning till orten.
Qatar däremot har ju inte under sin relativt korta men ändå 30-åriga historia aldrig lyckats bygga upp en genuin hockeykultur med lokal förankring.
Qatar har hela tiden ropat på statens (mina och dina) pengar för undsättning. Dom har lappat och lagat, plåstrat och släckt bränder. Det har funkat även om det ofta varit nära dom åkt ur.
Qatars verksamhet har alltså alltid varit konstgjord och ett låtsasprojekt som serverats befolkningen uppifrån.
Det är nog därför Qatarerna tror CHL kommer funka även om det byggs fel och pådyvlas uppifrån och ner.
Inget blir bättre utan tvärtom sämre, om nickedockor från Qatar står med mössan i hand och hyllar överheten som de lärt sig även utanför hockeyn.
man är patetisk för att men gör en korrekt redovisning av sanningen?
Jaja... tyck du att nuvarande CHL är the real deal, en turnering som alla lags fans och spelare suktar efter. Nu fick Värsta Köpelustan vinna, oj oj oj nu blev det festivalstämning på hela västkusten!
Wilhelmsson: Tja, nog är det så att vissa Luleåfans är de som utropar CHL till det bästa man kan vinna. Jag skulle tycka att det vore kul om AIK vann givetvis, men jag (och de flesta AIK-fans, tror jag känner fler än dig) tycker att turneringen bara är ett hot att få spelare skadade och drabba vårt spel i SHL. Så är det. Nog vill föreningen Skellefteå AIK också vinna, det vill man väl göra i alla turneringar man ställer upp i, men en vinst av SHL och givetvis SM-guld slår ju CHL-vinst med en faktor 100 eller mer. Så länge man har lag med i en turnering som kan köpa sig in så tappar man en stor del av respekten för turneringen samt att det saknas lag från den främsta ligan i Europa, KHL, gör ju att värdet att kalla sig bästa klubblaget i Europa faller ju platt. Det skulle jag tycka även om AIK skulle vinna CHL.
Så här skrev jag tidigare kring de förändringar som tydligen är på gång i CHL: "Man ska inte kunna köpa sig en plats i en turnering som utger sig för att vara nån form av europeisk best-of-the-best turnering. Jag har alltid betraktat CHL och dess föregångare som en skitturnering och jag kommer inte att ändra uppfattning bara för dessa ändringar. Turneringen måste först bevisa sitt värde och det har den inte gjort hittills. Sen får vi verkligen hoppas att det kommer med KHL-lag i turneringen, och minst 4 lag, dvs divisionssegrarna från båda konferenserna. Men nu de lag som köpt sig in? Får de pengarna tillbaka eller?"
Av vad jag förstår så har Luleå köpt sig in i turneringen och aldrig kvalificerat sig på egna meriter? Eller?
Jag uppfattar inte att Yoda är bitter över att dels AIK inte vann eller att Frölunda vann. Det finns nog ingen på HS-Skellefteåforumet som inte tycker att Frölunda har varit det bästa laget i årets SHL fram tills nu eller missunnar Frölunda vinsten. Det har de förtjänat. Bara för att en del här tycker mindre bra om Luleå så betyder det inte att man tycker samma om andra lag.
mitt lag satsade inte fullt på att vinna CHL, utan vilade spelare och körde med juniorer. I slutspelet! Vi åkte ut i kvarten inför dryga 1500 på hemmaplan, och spelarna gav inte allt. Det var en axelryckning från de flesta spelare, ledares och supporters sida.
Samma sak för de flesta andra lag och supporters. Ett par hundra på läktarna, nyckelspelare vilades, och spelarna gav inte allt. Spelarna gav alltså betydligt mindre än i SHLs serielunk, och en tiondel av slutspelshockey.
Det är inte min åsikt, utan en korrekt beskrivning. Men nog får du tycka annat om du vill. Synd då bara att det du tycker inte stämmer överens med verkligheten.
Värsta Köpelustan kommentaren innan är synnerligen relevant eftersom du kommer in på vår sida och skriver att jag försöker förminska Frölunda. Det är såklart att förminska Frölunda att skriva så. Dessutom är det en släng av det sedvanliga ding-ding världen eftersom Qatar är ungefär 100 gånger mer ett köpelag än vad Frölunda någonsin har vart.
CHL skulle kunna bli bättre över tid om man tog bort köpelagen som köpt sin plats, och förkvalade bort alla dessa blåbärslag, och bjöd in ryssarna till turneringen. Då kanske intresset skulle stiga, och därmed prispengarna.
{7804}: värsta köplustan är väl en svens namn inte något jag använder, och att dra upp om att dom utvecklar egna spelare eller ej var väl inte relevant eller hur ? sen så tror jag att CHL betyder något för dom lagen som spelar i CHL, även ditt lag satsade fullt på att vinna CHL, så att en random supporter (som du) tycker att det är en kalle anka turnering betyder inte ett skit för Skellefteå AIK.
Det är fakta och inte egna bittra åsikter .. ha en bra dag.
förminska Frölunda? Jag tycker ärligt att Frölunda har vart det bästa laget under årets säsong, och har unison hyllat deras fantastiska spel. Vi leder tabellen, men det bygger på att de slagit av på takten samt att deras lägstanivå ligger under vår Sovjetiska lagmaskins. Att sitta och häva ur sig Värsta Köpelustan rimmar för mig väldigt illa då de verkligen satsar på att utveckla sina egna spelare istället för att tokköpa in jävlart varenda en förutom 2-3 inkvoterade.
Ovan förändrar dock inte faktum att CHL är en Kalle Anka turnering som ingen kunnig bryr sig om.
{7804}: Frölundas supportrar verkar ta det hela med ro:) Oavsett vad riktigt KUL att Frölunda vann.
Än roligare är att mkt trovärdiga rykten säger att AIK skrivit kontrakt med en KHL back som kommer presenteras efter säsongen är slut. Tydligen ska intresset från SHL varit extremt stort. Stämmer uppgifterna kommer troligen någon annan back lämna AIK . Vem?
Gillar våran backuppsättning väldigt mkt som den är och tycker dessutom det finns stor fortsatt potential för utveckling inom just den lagdelen. Så känner mig förstås kluven tills vi fått saker och ting helt bekräftat.
Men ser alltså ut som vi kommer få KHL förtstärkning på både back och forwardssidan inför nästa säson(minst) Kan bli ett hyfsat PP med andra ord:)
Frölunda vinner storturneringen CHL! När de landade sent på Landvetter igår natt så hade enligt uppgift 100 000 fans från hela Västra Götaland åkt dit för att hylla spelarna. Nu är det fest i tre dagar i Gäteborg, fram till det blir parad genom stan. Vilken prestation av Frölunda! Detta smäller nog högre än när IFK vann Europaligan?
Börje Gnestadius han hatar osportsliga spelare. Men han älskar Per Ledin som är en magnifik representant för Qatar! Hihihihi! En logisk trippel-saltomortal skulle jag nog kalla det.
Pesonen med laget även om det är i en "light" version. Oavsett mkt glädjande. Hade helt missat att uppehållet redan började efter Frölunda matchen:( Trodde det skulle dra igång efter kvällens LHC match...haha:)
Svårt att ursäkta bort kvällens final mao;)
Yoda du får falla tillbaka på att vi aldrig kommer tappa så mkt spets/bredd som efter vårt senaste guld. Då fixade vi det galant.
Många kontrakt är garanterat påskrivna och klara,några kommer garanterat 'hemvända'!! (Jocke,Tim,Oscar,Petter,David mm) Får vi tillbaka säg 2-3 hemvändare från guldåren tillsammans med vettiga förlängningar/nya kontrakt från dagens trupp ser det mkt bra ut!!
Du kan sitta lugnt i båten!! Gungar det så tänk på hur många juniorer som redan varit uppe och testat på SHL hockey denna säsongen!!
Nu när det är uppehåll så passar det kanske att dra upp varför Lasse the Almighty J inte lyckats signa upp fler av våra spelare med utgående kontrakt? Där är man lite orolig faktiskt.
Nästa år så påbörjas alltså Oscar Möllers 5-årskontrakt efter uthyrningen. Hoppas Oscar vill komma hem till Skellefteå med familjen.
Även trollgubben Jocke Lindström har gällande kontrakt nästa år.
Men kikar vi då igenom vilka spelare som har utgående, så är det svårt att inte oroas.
Markus Svensson Erik Hanses
Niclas Burström Anton Lindholm Arvid Lundberg Marcus Pettersson
Andrew Calof Erik Forssell Axel Holmström Martin Lundberg John Norman Janne Pesonen Patrik Zackrisson Pontus Petterström
Det är fan inga dussinlirare!
Svensson, Norman och Zackrisson ser jag mer eller mindre som förlorade.
Resten lär inte sakna erbjudanden, speciellt Burström, Calof, M Lundberg och Pesonen.
Ställer in mig på att vi tappar minst hälften av dessa 15 spelare, men får ont i magen av det.
Av "doldisarna" hoppas jag att M Pettersson och Holmström stannar i minst ett år till och utvecklas trots utlåning, samma sak med Lindholm som inte är redo ännu. Arvid Lundberg har vart lagets näst bästa back efter Burström, och ser gärna ett 5-årskontrakt med den giganten. Hoppas.
På forwardssidan så måste AIK slanta upp för att få behålla Martin Lundberg med hans standard som ligger ganska långt ifrån Ryan Lasch. Calof skulle också vara intressant, men där har vi en liknande spelare i Möller. Tveksam till Petterström, Forssell måste höja sig, hur allvarlig är Pesonens skada?
Slanta upp för Burström, Arvid Lundberg och Martin Lundberg, det är mina råd!
Dels är det såklart att man inte vill att den onda sidan ska få segra, man står upp för de mänskliga hockeypubliksrättigheterna. Men också är det lite som det som Xtra refererar till som "smashläge" mest hela tiden.
Alltså vi är mitt inne i svensk hockeys mätkigaste dynasti i mannaminne, och bjuder ett sådant lagspel och ett sådant artisteri som man inte beskådat sedan Sovjet lirade hockey på 80-talet.
Då kommer det genomsmutsiga laget Qatar och kör med sargutdunkarmedley, köpmani och gnethockey kryddat med torska kvartsfinal i ett helt årtusende.
Alltså, vi är alfahanen i svensk hockey som bara behöver morra åt samma väderstreck som en annan draghund befinner sig i för att det ska bli gul snö och svans mellan benen. Då kommer det fram en dvärgaktig finsk spets och skäller och har sig, gravt jävla störd jycke(fan läs själv Börje Gnestadius, DansbandHjon och gänget) . Svårt att låta bli att inte tufsa till byrackan litegrann så att han lär sig. Men den där fjanthunden ger sig inte, jobbig jäkla jycke.
Smashläge kan man kalla det, straffspark mot tomt mål, frislag med basebollträ mot oskyddad pung?
Sen ska de då sitta där och referera till Frölunda som Värsta Köpelustan, en förening som faktiskt är en riktig utmanare på alla de sätt och vis...och andra lag som "knycker" spelare...när man själv ställer ett lag på isen där i princip varenda en är inköpt för dyra jävla pengar som man fått av någon hamster-08a som vill leka virtuellt lego Roman Abramovich??? Ingen själ, inga anor, inga egna spelare, inget eget spel.
Kalla mig synsk men igår skrev jag Wallmark skulle försöka backa ur Tre Kronor i veckan.
Idag i en låst artikel i NSD är rubriken ungefär- Wallmark är sjuk och missar inledningen av Tre Kronors samling. Tror det kommer mera imorgon som säger han blivit sämre och avstår.
Jag tror det handlar om att han inte vill bli avslöjad som en bluff men även att han förmodligen är hatad pga alla filmningar.
Alltså jag tycker Wallmark stagnerat och valde en genväg i Qatar där han framstår som tekniskt geni pga av omgivningen och att han blev en prestigevärvning av Osten som alltid har förtur. Nu har han adderat ett sanslöst filmande i match efter match.
I dagsläget är han en skam för hockeyn.
Skulle han testa i HA skulle alla tänka han duger ju inte ens här. Han är Bambi på is och verkar helt sakna arbetsmoral och skalle.
Vinglig och tycks ha slarvat med fysiken i flera år.
Visst har han varit AIKare men så många felval och felaktigt agerande gör att jag tar avstånd.
Xtravaganskaja: Roligt du använder "patienten" som jag tror jag kom på. Annars är Yoda det stora geniet och har väl uppfunnit 98% av alla fyndiga uttryck.
Vi ska då inte ha dåligt samvete för vi försöker ställa till rätta och återge en korrekt världsbild. Det tror jag även vårdpersonal på psyket i Gnesta kommun tackar oss för. Kort historik här på HS är att Yoda började ett omfattande arbete med att städa upp sommarn 2014 tror jag det var,snart två år sedan. Då hade patienten hållit på och smutskastat ett par år minst utan att jag eller Yoda heller hade koll på detta forum.
Yoda var i princip ensam som tog striden och motarbetades t.o.m av AIKare vilket inte var snyggt. Jag läste hur han höll på i några månader,hela tiden briljant och inte sällan med humor och finess och tyckte han klarade det bra.
Till slut när det började bli så sanslöst tydligt ingen utom Yoda verkade tänka klart tänkte jag det kunde var idé att ändå visa mig för att tala om det är EN skribent som tänker klart och resten är troll och sjuka supportrar.
Sedan har det blivit mer än bara visa stöd men jag vill ödmjukt påpeka jag inte har bakgrund som spelare eller har andra kontakter inom hockeyn. Jag ser på hockey och är intresserad, det är bl.a därför jag aldrig skriver på NPs forum som håller så hög kvalite. Det får räcka med att jag är här och tycker till.
Mina tankar just nu handlar mest om. Pesonen.Skulle sitta fint med oväntad tidig comeback. Förlängningar av kontrakt kanske kommer några i veckan. Sillyn,blir det någon ny spelare?
{7603}: Du kommer antagligen inte tro detta men jag önskade faktiskt att Nilsson skulle göra succe i NHL!! Men efter 'patienten' patologiska besatthet och påhopp av egentligen ALLA AIK spelare ändrades inställningen tråkigt nog lite:(
Nilsson har i skrivandet stund sämst GAA i hela ligan samt näst sämst sv%. Vissa gör förstås allt för att få dessa siffror att likna en total succe:)
Dessa siffror kan förstås inte ens en sjukling snacka bort. Men jag tycker man ska vara försiktig att ge spelare epitet och kalla dom öknamn. Hoppas förstås Nilsson studsar tillbaka och önskar alla svenskar i världens bästa liga all lycka. Blir dock lite extra underhållande läsning när man läser om 'patientens' upprepande rader om allas vår guldkeeper den mäktige 'sållet' Svenssons spel:)
Den där Svensson killen har bäst SV% i hela SHL,mest vinster i hela SHL,och flest SO förstås:) 3e bästa GAA. Det mesta talar för att vi kommer hitta Svensson i absolut topp efter ytterligare en full säsong (med många spelade matcher)
Lite av en tiltat världsbild förstås men i helt olika ligor:)
Men nu går vi vidare och fokuserar på LHC borta på tis!:)
Vad ska vi tro efter tex Modos vinst borta mot ett så länge stabilt LHC. Inte omöjligt att vi har lite flyt och möter dom i en liten 'dipp'
Oavsett vad så tror jag det blir riktigt 'tight'
Känner verkligen vi vinner med 3-2 och att Svensson får chansen mellan stolparna igen.
Xtravaganskaja: Härlig läsning,tack. Så Oilersfansen kallar Nilsson för lobotomerad och giantbaby? hahaha Ja då har Nilsson börjat visa sitt rätta jag.
Anders Nilsson börjar vandra i samma fotspår som SHLs sämsta målisar någonsin Gusten Törnkvist,Mattias Modig och Erik Granqvist.
Vad är det med målisar och Qatar? Ingen klubb är i närheten. Qatar har fostrat åtminstone tre av de sämsta någonsin,svårslaget.
{7603}: Bra inlägg!! Klart mkt onödigt Luleåfokus på sistone! Men med det sagt ligger du förstås i lä om man jämför med 'patientens' besatthet av AIK:)
Blir förstås svårt att inte svara tillbaka tillslut! Så passar på själv när man har konstant smaschläge:)
Sista veckan har varit en ren och skär njutning att följa 'patientens 'totala AIKfokus: ) Mängden AIK inlägg har vida överstigit inläggen om det egna laget och besattheten runt vissa enskilda AIK spelare gör att man misstänker en bakomliggande amorös dragning .
Hur ska det då inte bli denna vecka ?:) Lär troligen slå alla rekord !!:) Speciellt nu när 'patienten' desperat måste flytta fokus mot AIK efter 'superstjärnan' Anders Nillsons fenomenala kväll ikväll.Denna Luleåfostrade gigant levererar återigen verkligt STORT :)
Nilsson gjorde ikväll kanske det sämsta ingripandet en svensk målvakt någonsin gjort 'på andra sidan' Med en imponerade räddningsprocent på runt 63% led man verkligen med nallebjörnen från Luleåzoo. Vissa ingripanden var verkligt plågsamma att bevittna:( Nu hoppas man faktiskt(ärligt) att en human utslussning från NHL kan genomföras (utan att Nilsson ska få allt för bestående skador i transporten)
SHL kanske ?
Nej föresten!! Glömde bort mig:( Vad spelar räddnings% egentligen för roll!!:) Hade det inte varit för Oilers usla försvar ikväll och mot Capitals och mot...osv,osv så borde 'Nilly' lätt ligga på 97-99%!
Kanske tom borde vara hela NHL:s bästa målis?
Sen ska man såklart passa på att skriva om %:en när den är bra,) När den är dålig(normal) är det inte nåt alls att bry sig om:) Förvränga statistiken är en riktigt klassiker!!:)
Vi andra som lever i verkligheten kan förstås skilja på en (nilly)saga och verklighet:)
Läste precis på ett Oilers forum och tycker vissa FAN bara är för grymma. Saker som lobotomerad och 'giantbaby' är mer passande när man pratar om resande 'freakshows'.Man får som FAN lov att vara lite sansad även i motgång. Nu ska vi AIK fans i alla fall glädjas ordentligt över att Riksserien finns! Denna oas för dom så törstande:)
Tillsvidare får vi AIK:are fortsätta söka glädjeämnen med ljus och lykta.
Titta bara på Arvidsson!! 2 mål senast och en lysande comeback i NHL! Detta efter hårt jobb över en tid i AHL:) Här pratar vi karaktär och vinnarmentalitet. Sunken verkar även på G!! :)
Visst kan vi tillåta oss att glädjas lite för tillfället i alla fall :) Eller?Även om usla AIK värvningar som Bellemare,Klingberg,Möller mm bara går sisådär för tillfället:)
Serieledningen har vi i alla fall,så många landslagsplatser att röster höjs om att landslaget kanske ska börja spela i svartgult:) Svensson helt lysande,Arvidsson och en bunt AIK bekantingar som härjar på rätt så bra i NHL :)
Känns hyfsat bra att gå en ny spännande vecka till mötes!! Vi hoppas på en fortsatt stigande formkurva samt bra med poäng.
Näe Balderskolan gick man inte i,det var en av de andra två.
Yoda. Ja jag ångrar mig varje gång men det känns som ett jobb någon måste göra, alltså Qatarmatcherna inte mellon.
Det börjar med att jag vill se hur stölderna gått till och slutar med att man blir illamående och förbannad för ett norrlandslag förstör svensk hockey! Lite som Gina Darawi faktiskt när man tänker efter. Nä allvarligt jag sitter inte klistrad vid mellon.
Lite kort bara om Sylvegård. Han har alltså tagit det sämsta från Hedman,Granström och Ledin! Till detta är han totalt värdelös hockeymässigt men verkar tro han är dominant! Uppsynen bara den är värd ett matchstraff.
Ska bli skönt slippa Qatar en vecka nu förutom Wallmark i landslaget. Tror han kommer lämna återbud vilken dag som helst för han inser nog han egentligen hör hemma i HA och vill inte bli avslöjad i landslaget.
Jaja. Nog ligger man allt sömnlös om nätterna när man tänker tillbaka på alla dessa bataljer mot Qatar. Ett lag som bjuder på fint lir, knappt nån inköpt, och så vinner de nästan alltid alla viktiga matcher när slutspelet drar igång. Sen vilka anor! Nästan bara dåliga minnen mot Qatar... hihihihi!
Men skönt att du avslutar kommunikationen. Känner mig så i underläge när du kommer in här och briljerar med en minst sagt skev verklighetsförankring.
{7804}: Oj oj men nu har ditt maniska lulehat nått all time high Ulf-Ture. Tror jag härmed avslutar all komunikation med dig innan ditt proppskåp ryker och du hamnar i Sunderbyn. Tvingas sova över i Luleå tror jag inte kroppen din klarar av. Tack och hej, ha ett underbart liv och försök nu komma över att vi våldtog ske nu senast hihihihihihihi. Det kommer mera!
Qatar har verkligen Royal Straight Flush både i hjärndöda spelare och IQ-befriade supporters, så är det. De tar död på sporten. Hoppas de lägger ned laget och bara satsar på damhockey i framtiden.
{7804}: Tack för de innerliga gratulationerna. Jo Luleå Hockey är redan nu efter inte ens en genomförd säsong mera anrik än Skellefteå AIK i högsta damserien. Man blir glad!
Exakt Sofos!! Mvg över det du skriver.
Även självklart onödigt/svårt att sätta etikett på enskilda prestationer. Vi kan dock luta oss tillbaka på fakta/statistik ang Svensson. Dom sista säsongerna talar just det för sig själv. Sen ska mkt till att han inte blir uttagen till ett stundande världsmästerskap i Ishockey. Så epitet världsmålvakt är inte långsökt även om jag finner det opassande i just detta fallet.
Finns enligt mig 4-8 st målvakter som passar in inom kategorien 'världsmålvakter.' i skrivande stund.
Den utsökte tronarvingen av Hasek i Mrazek är tex inte ens där ännu. Detta trots sjuka 'stats' i ett lag som inte i närheten sett som 'contenders' denna säsongen.
(bla pga sin korta karriär på absolut toppnivå)
Skönt att se dig leverera i boken!!
Trevlig kväll!!