Men tänk om vi haft Mannberg, Gnomström, Oskarsson, sprattelgubben Fabricius, skalllrossar-Forsberg, taliban-Janne, David Råttio och resten av det talangfulla gänget i vårt lag, för en sådär 200 papp i månaden var och en... Ja då hade vi nog jämnt en jäkla trygghet att vi ska vända det här, eller vad tror du?
Jag har hakat upp mig på att vissa spelare var så sanslöst osynliga eller blyga. Det var så pass illa jag blir oerhört hoppfull för det påminner om semin.
Orkar bara nämna en,Ritola. Hade han ett rätt med pucken?
Som sagt. Antingen är det ett haveri eller så slutar det väl. Lovar jag ska försöka vara ärlig och erkänna Frölunda är bättre om alla visar rätt nivå.
Grattis till Frölunda. Ett fantastiskt BP, uppoffrande försvarsspel och en duktig insats av Gustavsson fällde avgörandet. Inte ett dugg orättvist, och svagt av oss att inte göra mål när domaren äntligen hittar pipan.
Nästa match är det vi som har bortaplansfördel- .-)
Det man kan trösta sig med en kväll som denna, ja det är många grejer. Skellefteå stödjer hockeylaget istället för att bjuda invånarna på en kissdrickardhow. Vi ställer upp med en majoritet ur egna led istället för en majoritet utländska legoknektar, tack Wikegård. Vi ställer upp med fyra juniorer istället för fyra värdelösa Qatarrejects, tror inte att Mannberg hade gjort en skillnad ikväll eller vad tror ni?
Nivån är hårdare bedömd än tidigare såklart. Men det är väldigt konsekvent. Ni åker på en roughing där i en situation jag inte förstår varför då båda lagen är lika dåliga kålsupare, i övrigt är det en klockren domarinsats. Klart bästa i slutspelet. Man får inte crosschecka ner folk. Sen är det lite petigt med offside i målgården. Ointelligent av spelarna ur båda lagen att inte anpassa sig efter en korrekt nivå.
Vårt PP är däremot toksämst rakt igenom. Frölunda är det bättre laget än så länge och Joel Lundqvist är en gigant än så länge. Sen har jag sagt det förut och jag säger det igen: SHLs två mest underskattade spelare är Lasu och Rosselli Olsen, fan vad bra de är.
Frölunda verkar ha hittat vår svaghet, kanske har se kikat på våra matcher mot Qatar? Skjut låt mål och så blir det ett flipperspel som turligt ställer målvakten. Det är ju Qatars specialitet, tursamma flipperspel.
Jobbig uppförsbacke nu, men 40 minuter hockey kvar.
Tänk om vi hade haft Mannberg och Gnomström i laget, då skulle man ju jämnt sig trygg!
Snart smäller det. Blir spännande detta, tippar att vi går på kraft i kraft arena. Frölunda känns lite blödiga faktiskt, bara att trycka ned dem ordentligt nu och visa vem som är bossen.
Spännande att se om Lärking ska lyckas döma bort ett till regelrätt mål för oss tredje matchen i rad?
Ska också bli spännande att se ifall Brynäs lyckad köpa in några fler värdelösa Qatartejects? Oskarsson? Taliban-Janne? Sprattelgubben Fabricius? Skallkrossar-Forsberg? Finns så många att välja mellan.
{7804}: Du är en största tönten som någonsin gått i ett par skor. Vart vill du komma med ditt skitsnack? Återkom när ni också har 13 SM-Guld. T R E T T O N stycken. Du vet, två av dina händer + ett finger till.
Ni backar 8 miljoner kronor, elitlicensen är hotad, och ni tappar de få spetsiga spelarna ni har. In köper ni då andremålvakten David Råttio från ej fattiga Linköping, samt att ni bjuder över stenrika Qatar och hämtar in Gnomström för 200 papp i månaden.
Men nu ska ni köpa in spets! För en spelare med 200 papp i månaden, han är inte spets. Ni har en evig källa med guldpengar, det har man ju märkt?
{Vinfyllot Yoda}: Vem har sagt att vi är nöjda? Spets ska värvas eftersom Scott och Rödin försvunnit. Men sånt fattar inte du, ditt meningslösa rättshavererande troll.
{7827}: Lite av min poäng är, som vinfyllot aldrig vill förstå, är att spelartyper som Granström behövs i ett lag för att stjärnor som Pesonen ska kunna leverera.
Fyllot resonerar som så att det räcker att ha stjärnor i laget och inget annat. Då blir det bästigast någonsin. Vi andra, som har lite innanför knoppen, förstår ju hur det ligger till i verkligheten.
Och om då en spelare som Granström dessutom levererar en poäng per match i ett tufft slutspel, så förstår du hur jag resonerar, för du verkar förstå det här spelet mycket bättre än tok-Yoda...
Ni är nöjda med Mannberg, David Råttio och för att ha köpt in Gnomström för 200 papp i månaden.
Vi är nöjda med super-Janne och glada över att Oscar Möller och Jocke Lindström ska lira med oss nästa säsong.
Alla är nöjda! Vad bra! Vi får helt enkelt summera efter nästa säsong vem som hade mest skäl att vara nöjd? Vi har ju även minst fyra möten mot varandra, ska bli intressant att se om den där lilla sviten upprätthålls, eller om Mannberg och Gnomström kommer att tvåla dit oss?
Zappaholic: Anser att ni båda har en poäng. Jag tycker Janne har mycket kvar att bevisa, han har inte levt upp till förväntningarna. Han har inte varit super. Samtidigt så skulle jag inte vilja ha Granström. Men teka kan han, de gånger han inte blir bortplockad. För de statistik på det förresten?
{7804}: Super-Janne är inte längre så super...ca 0.5 per match när det gäller som mest. Imponerande stats. Tar Granis alla dagar i veckan än en halvfet lat finne som lyfter skyhög lön utan att göra sitt bästa. Granström vek ner sig? Är du redan onykter?
Dessutom har Granström karaktär, något lat-Pesonen saknar...så ja, jag är jävligt nöjd att ha en spelare som Granis i laget.
Pesonen kom tillbaka från långvarig skada just innan slutspelet. Under sin tid hos oss har Janne snittat en poäng per match! Nu är han inte i toppform av förståeliga skäl, han har fått lite mindre istid än tidigare och spelar inte i första PP. Super-Janne lirar SM-final för bövelen! Det gör inte Gnomström som vek ned sig! Eller han vek inte ned sig, utan han är bara värdelös!
Ni är nöjda med Mannberg, David Råttio och Gnomström som ni då betalar 200 papp i månaden för! Vi är nöjda med Pesonen, och så plockar vi in hem Möller och Jocke Lindström. Alla är nöjda! Bra!
Det ska bli spännande att se om det blir sjuttonde gången gillt för er i höst? Kanske Gnomström och Mannberg blir tungan på vågen för er? Vem vet?
Zappaholic: Tror att det blev lite för mycket siffror där ;-) Kul att höra när andras spelare attackeras verbalt!! Tänker närmast på Luleå Forsberg som satte in en för hög tackling på en DIF spelare. Visst den var skitful inte tal om annat men hur är det med vissa armbågstacklingar som den utskällde domaren inte tog??? Hade det vart under grundserien hade han INTE spelat nu!!! {7804}:
Sedan har kaptenen för de svart/gula var avstängd för en blindside tackling för inte alltför länge sedan!! {7804}:
Tror dessutom att ovan nämnda kapten INTE skulle klara av att stå framför mål i tex NHL med den stil som han har!! Men det är klart, vissa spelare som tex Granström spelar med samma stil oavsett motstånd...
Den som såg när Jimmy var i KHL såg tydligt att han hade en lite mer återhållsam stil framför målet Det tyder på att en viss tuffhet saknas och jag bör nämna att jag tar honom som ett exempel och det INTE bara gäller honom!!
Hörde att det var något ljushuvud som jämnförde ovan nämnda kapten med Holmström i Detroit!!! Faan det är som att svära i kyrkan och går inte att jämföra ens!!
Varför inte plocka in skallkrossar-Forsberg också? Han vann ju skytteligan i slutspelet när han lirade med oss. Då skulle ni kunna ställa upp med kanske den giftigaste kedjan i historien: Mannberg-Gnomström-skallkrossar-Forsberg! Snacka om talangfullt gäng!
Det viktiga är såklart att ni fans är nöjda. Rödin-Scott-Lindblom är kaputt, och kanske kan ni då ersätta den med ovan kedja? Ser bra ut för Brynäs! 200 papp i månaden för Gnomström! Hihihihi!
Zappaholic: Är det ens något som tror att Pesonen ens spelar hockey för 200000:-/månaden!! Knappast troligt och med tanke på vad han har som Zappaholic påvisat så undrar man varför inte "vissa" har sågat honom jämns med fotknölarna!! Eller vad säger du? {7804}:
Sen undrar jag {7603}: vart du har läst att det handlas vilt bland era SHL grannar?!? Luleå har lyft upp 5-6 junisar, bland annat en målvakt från era led! Synd att Lasse sumpade honom, han gjorde en fin SHL debut i vintras som 16åring!! Hade vart trevligt att ha en "egen" produkt mellan stolparna som är ung och inte en som redan är skolad på annat håll "egen" produkt (Backlund) som kom tillbaka nu på ålderns höst!!
{7804}: Vi tar väl lite enkel fakta. Det får väga upp ditt hockeyrelaterade inlägg om pungråttor och retards. Häng med nu om du är kapabel:
Pesonen, den överbetalde finnen som tydligen åkt och gömt sig på isen i 13 slutspelsmatcher. Jag trodde han var skadad och frågade ju för någon vecka sen när han skulle göra comeback. Sanningen var alltså att han spelar. Ja, men mest hängandes på sargen i backcheckingen. Då tar vi oss en titt på vad denne storspelare orkat med under slutspelet:
13 matcher, 2 mål och fem assist. Hela 0,54 poäng per match.
Granström, hårt arbetande över hela banan. Åker runt där det smäller som mest och kliver inte undan för någon. Eftersom han bara bråkar och gruffar och inte kan spela hockey alls enligt hockeyoraklet Yoda så borde väl Granis ha en skral för att inte säga intetsägande poängproduktion. Vi tittar efter:
11 matcher, 5 mål och sex assist. Blygsamma 1,0 poäng/match.
Se där. Lite enkel fakta att tugga i dig, Yoda. Det bör ju täppa till truten på dig en stund innan nya hockeyrelaterade hånfulla inlägg om homofobi och CP-skadade kommer från din sida.
Dags för dagens Silly runda. Silly är ju verkligen ett passande ord när man skriver om Qatar och Brynäs, visst är det så?
Silly från engelskan passar lika bra som löjlig på svenska i dessa sammanhang. Men ibland passar det bättre med engelska faktiskt. Som när man ska beskriva Simple Zappa, då är ju ordet man letar efter retard! Inte något liknande svensk ord som förståndshandikappad. För Börje passar det däremot bättre med svenska. Possum låter inte så fräckt, däremot pungråtta är mitt i prick!
Men men... åter till Silly. Brynäs tappar alla sina bra spelare, ni vet de som saknades när laget föll från 4e till 10 plats, antingen genom skada eller sviktande form... man var faktiskt sämst i hela serien när spetsen försvann. Antonia Rödin, Scott, Salmela, Lindblom, Nörstebo... ja alla försvinner de. In plockar man då nåra allsvenska b-lirare, David Råttio och sen Gnomström! Enligt uppgift bjuder de Gnomström 200 papp i månanden! hihihihihihi! Dessa retard-nyförvärv tillsammans med att de schabblat bort hela det egna kapitalet gör Brynäs till min främsta kandidat till att bli sist nästa år. Kom ihåg var ni läste det först!
Qatar... man gör det man gör bäst... man köööööper hejvilt! Varenda spelare med utländskt pass som kräver hög lön för låg prestation, ja de är nog alla aktuella för Qatar? Man köper in några dyra medelmåttefinnar i sedvanlig ordning, och sen är man där och kastar Hamsterns deg på Welch och Rhaksani. I år lyckades man med konststycket att ha en majoritet utländksa legoknektar, nu i år siktar de nog på att ha 75%? Herrejösses vilket köpelal med TOTAL avsaknad av hockeykultur i bydgen, de inkvoterade spelarna sprattelgubben-Fabricus och gamnacken Harju är alltså de enda utespelarna de lyckades skaka fram.
Det här ingenting som är unikt för mig, utan så här känner nog alla Skellefteå AIKare som följer laget.
Sen går vi vidare till domarna... med Sören Persson i spetsen. Suck! Vi har domarna emot oss och får knappt ett marginalbeslut med oss, men ett gäng spökutvisningar emot oss samt att de mest uppenbara regelöverträdelser såsom att hugga ner folk i friläge samt slasha av handleden viftas bort.
TV-produktionen är också partisk. De klarar inte ens av att spela upp en repris när vi mejas ner i friläge eller åker på en skada efter mycket fult och vårdslöst spel.
Expertkommentatorerna... med Petter Rönnqvist i spetsen.... suck... den enda som är någorlunda opartisk är väl Wikegård i finalspelet.
Media... det känns inte direkt som de vill att vi ska vinna om man säger så.
I förlorarnas hörna sitter sedan motståndarfansen och gaddar ihop sig och ljuger och har sig.
Kort sagt: det är dynastiernas dynastiförening Skellefteå AIK mot resten av hockeysverige. De har gaddat ihop sig och gör allt för att stoppa dynastiernas dynastiförenings framfart.
Ja hur kommer det att gå? Jag tror ändå att dynastiernas dynastiförening kommer att ta det, och jag kommer då att skrika: in your face! till allihopa!
Det konspiratoriskt lagde skulle då kunna tänka, en gång är ingen gång, men två gånger?
Kastar man sedan in vår fina förenings historik mot denne Lärking... som t ex när HV åker och slew footar Svensson och lägger in den i tom kasse, i sudden i ett SM-slutspel... Lärking han utbrister då när reprisen vevas, näe det var en kamp om pucken och det är Burström som puttar in honom *tar mig för pannan*..... eller Lärking klapp klapp klapp Lärking klapp klapp klapp efter att hela arenan ställer sig upp och skanderar Lärkings namn efter 2-10 eller vad det nu blev i säsongens sista match då Lärking troligtvis står för den sämsta prestationen ett rättskipare någonsin stått för i någon idrott genom mänsklighetens historia...
Ja då finns det faktiskt fog för att hävda att vi är förföljda och systematiskt missgynnade av denne Christer Lärking som fortsätter på samma spår som alltid.
Nästa bild är från expressen. Den visar matchklockan och puckens väg in i målet. På de där 100-delarna som är så viktiga, ja då är det visst en grön ruta som ska bli röd.
Kikar man på bilden så är det tämligen uppenbart att klockan inte slagit över till röd ännu när pucken passerar mållinjen fast matchklockan står på 20:00!
Lärking ljuger alltså när han säger att tiden gått ut då det är uppenbart att den där gröna grejen inte ännu slagit över till röd.
Två lite kontroversiella bilder nu då. Den första är tagen från NP, och visar en stillbild från TVn. I situationen är det tydligt att pucken sitter under benskyddet ned mot skridskon, och benet förs in gissningsvis 30-40 cm bakom mållinjen.
Inconclusive, säger Lärking.
Fast när man studerar bilden, alltså på TVn utan någon som helst teknologi, och sen zoomar in, så ser man ju pucken 30 cm in i målet! Det är inte ens svårt, den är ju där bakom nätet!
Det är trams att hålla att jämföra lag från 10 år tillbaka med dagens lag. Oavsett om enskilda spelare hade större talang då än andra spelare idag så är jag övertygad att dagens Frölunda, Skellefteå-, Växjö, kanske tom Brynäslag skulle spöa skiten ur SM-guldvinnaren för 10 år sedan. Det är inte samma spel, det går fortare idag, spelarna är bättre tränade idag det är ett annat typ av fysiskt spel, andra bedömningar av domarna osv. Så den diskussionen är bara trams. Det är även ett försök att undervärdera dagens lag i syfte att kanske få sitt eget lag från decennium framstå som det bästaste. Det är trams det ni håller på med.
Men, säg att samma spelare från 10-15 år sedan hade fått genomgå samma fysiska träning, lära sig samma typ av spel, samma bedömningar på isen som dagens spelare har genomgått, DÅ kanske, så hade det "gamla" laget spöat dagens lag. Sen är ju ett lag inte summan av de enskilda spelarna heller, se bara på AIK som har ett bättre lag än om man ska bedöma de enskilda spelarna en-och-en med t.ex. Växjö, Frölunda.
Så, dagens SM-finalistlag hade spöat vilket lag som helst från ES 10-15 år sedan om man ska jämföra dem rakt av.
{7804}: Min fadäs var mikroskopisk jämfört med din och jag står fast vid att "de 2 bästa lagen i mannaminne" var värt en gigantisk facepalm, och för att citera dig...fel, lögn och hittepå från din sida, men kul du hittade något nöje i att jag gjorde en "Yoda". Den bjuder jag på :)
Det är utan tvekan Sveriges två bästa lag från denna säsong som möts, men tror knappast det kommer pratas om någon av era finalserier som en riktig klassiker utanför Skeå om x antal år. Iaf inte i närheten av en klassiker som den 1996. 2 lag som så totalt pucklade på varandra känns mer som minnesvärd hockey än Berts gnäll över att perioderna inte är cirka ungefär 20 minuter istället för exakt 20. Kommer då inte på något annat som känns direkt minnesvärt...än så länge bör tilläggas.
"Varför nämner du ingenting om min åsikt om att Skeå hade ett flera klasser bättre lag bara för ett fåtal säsonger sedan istället för att fnittra?"
Därför att du skrev så här:
"Jösses alltså! Aldrig har en facepalm känts mer passande...fel fel fel lögn lögn lögn hittepå hittepå hittepå... Fast till Yodas försvar antar jag att det är svårt att komma ihåg mer än senaste 15 minuter i vindimman :) "
:-) Klart det blir lite fnitter åt sådant! Det blir det alltid!
Men får väl ge dig lite rätt. "de två bästa lagen i mannaminne" kanske var en lätt överdrift för att göra texten lite kryddigare. Hur som helst tror jag att finalen kan blir en riktig klassiker mellan seriens klart två bästa lag som båda dessutom spelar hockey.
Under dagen tog dessutom Aftonbladet ett snack med Rundblad som bland annat berättar att Svensson testas i gymmet under dagen för att i kväll genomgå en röntgen, som därefter ska ge underlag till ett beslut om när Svensson eventuellt ska kunna vara tillbaka i spel. När det kommer till Axel Holmström så befinner han sig på Sports Medicine i Umeå idag där hans skadade knä undersöks.
{7804}: Aha, se där. Satt med en massa jobb och gjorde en snabb googling på deras laguppställning under lockout-säsongen. Är inte sämre än att jag kan erkänna de uppgifter jag hittade och delade vidare var delvis felaktiga, plus att jag såg få matcher med Frölunda den säsongen då det inte gick att följa Elitserien på samma sätt som idag. Följde dem dock via annan media och var grymt imponerad av de få matcher jag såg med dem.
Faktum kvarstår dock att de hade ett fördjävla bra lag den säsongen och lockout-spelarna var en del av laget den säsongen så dina but's och if's är irrelevanta. Du påstod det var de två bästa lagen i mannaminne så du riktar in dig på att förvränga saker och ting som vanligt när du blir motbevisad. Resten av ditt inlägg koncentrerar du stenhårt på detta och bemöter inget av det övriga jag skriver. Varför nämner du ingenting om min åsikt om att Skeå hade ett flera klasser bättre lag bara för ett fåtal säsonger sedan istället för att fnittra? Tycker du själv att dagens Skeå är det bästa i mannaminne?
Ja Frölunda hade ju några duktiga lockoutspelare i laget 2004/2005, Påhlsson, Alfredsson, Sami Salo, PJ Axelsson, Bäckman.
Men…
Louie Ericsson var 19 år och spelade knappt i slutspelet, 0 poäng. Fredrik Pettersson spelade ej i laget. Erik Karlsson spelade ej i laget. Alexander Steen spelade ej i laget. Viktor Stålberg spelade ej i laget.
Framför allt var det Henrik Lundqvist som var ruggigt bra om jag minns rätt?
Tar du bort lockout-spelarna så är dagens Frölunda betydligt bättre! Den omskrivna dragkedjan med Tolsa och Kahnberg hade inte platsat i dagens Frölunda. Dagens fjärdefemma med Lasu och Rosselli Olsen är då betydligt bättre.
Klart det är svårt att komma ihåg allting. Önskar jag hade lika bra minne och hade lika djupa hockeykunskaper som dig Daddeh! Hihihihihi!
Daddeh: Håller med om att Frölunda 04/05 var bra men spelade verkligen Erik K, Stålberg, Steen och Fredrik P i det laget, tror du fått det om bakfoten där.... Alfredsson kom på våren och kedjan Phålsson, Axlesson och Alfie var roligt att se. Framförallt minns jag det som att "Lunkan" var grym.
KulaShaker: Jösses alltså! Aldrig har en facepalm känts mer passande. SHL är ju mer utvattnat än någonsin. Om vi tar Skellefteå som exempel så var de ju flera klasser bättre för nån säsong sedan än vad dagens Skellefteå är.
Ska vi jämföra dagens Frölunda med det bästa laget någonsin enligt mig, nämligen 2005 så blir det ju än pinsammare...då bestod ju bara laget av "dussinlirare" som t.ex. Daniel Alfredsson, Loui Eriksson, Erik Karlsson, Henrik Lundqvist, Viktor Stålberg, Alexander Steen, Fredrik Pettersson m.fl.
Fast till Yodas försvar antar jag att det är svårt att komma ihåg mer än senaste 15 minuter i vindimman :)
{7804}: Men sluta larva dig nu! Jag håller med dig om att det är rätt lag i final, men det där om " i mannaminne " var väl liite överdrivet i alla fall? Om du inte har fattat det tidigare så anses nog INTE Mannberg vara någon spetsspelare för förstakedjan men han är duktig på den roll han fått. Men det begriper väl de flesta som har lite vett och kunskap om hockey!?
Pesonen nätar!
Men tänk om vi haft Mannberg, Gnomström, Oskarsson, sprattelgubben Fabricius, skalllrossar-Forsberg, taliban-Janne, David Råttio och resten av det talangfulla gänget i vårt lag, för en sådär 200 papp i månaden var och en... Ja då hade vi nog jämnt en jäkla trygghet att vi ska vända det här, eller vad tror du?