Blister Brigade: Absolut varit vår bästa spelare sista månaden. Men 3 P av Calof ikväll imponerar. Vi vinner extremt mkt tekningar ikväll. Ska bli kul att se teknings 'statsen' efter matchen
Xtravaganskaja: håller med Calof är också riktigt bra alltså laget överlag känns så grymt trygga på isen känns som att vi kan gå riktigt långt i år och jag tror Frölunda kommer att börja dipa snart och då tar vi över serie ledningen! :D
Uj uj uj! Vilken maskin vi är. HV är bra, men vi är bättre. 2-3 är klart i underkant, hade stått 1-6 med normalflyt efter en period. Bra kämpainsats där Calof är i storform. En annan spelare som jag vill lyfta fram efter ett enormt stabilt spel på senare tid är Arvid Lundberg.
Härlig match och riktigt skön seger:) vi hittar verkligen ett sätt att vinna just nu. Tyckte jag hörde att HV speakern gav Mackan priset för bästa spelare? Helt ok även om jag personligen gett det till Calof med sina 1+2.
Blister Brigade: Igen tänker du:) tror det eller ej men jag tycker nästan lite synd om Bulan. Han verkar ofta så desperat mot AIK. Men visst vore det skönt med en uddamålsvinst. Gärna att Brynäs får ett bortdömt mål sista 10 sekunderna:)
Tror det blir två mkt jämna tillställningar. Sa innan att jag tar 3p av 6 möjliga i backtoback mötet och står fast vid det(trots formen)
Helt klart hade inte detta dubbelmötet kunnat komma lägligare för oss. Formen är bra. Målvakterna är mkt bra. Vi skapar extremt mkt lägen och gör hyfsat mkt mål.
Jag föreslår att vi bjuder på två presenter som vi kan lämna i Brynäs bås. En pall till Bulan så att han ser över sargkanten. En handväska till Antonia Rödin.
Antonia kan man lätt stoppa genom att ligga nära och gå på kropp, retas lite extra. Kommer att njuta över att se Antonia flänna efter matchen, och lyssna till Bulan Bobs lögnaktiga skyllifrånbortförklaringar på PK
Xtravaganskaja: Det som är lite extra roligt är ju att Bullan var värsta Skellefteå fanen tidigare och ville spela i Skellefteå men platsade inte vilket gjorde att han hamna i Luleå! (vilket han dock gjorde väldigt bra) kanske därför han är lite extra bitter mot oss ;-)
Blister Brigade: Brynäs är starka. Tar inte ut något på förhand. Ikväll håller laget 0-an och matchen innan släpper dom in 5 kassar. Kanske är det jämnheten som talar för oss på fredag. Tror även att vi tål skador lite bättre. Med det sagt tycker jag deras lag verkligen har bredd. Men vi har visat att vi klarar oss utan Noman och Jimmie en längre tid. Nu visar vi att vi vinner utan Pesonen.
Jag är benägen att hålla med den kunnige Ros. Det är en dynasti av sällan skådat slag. Allt som Lasse the Almighty J rör vid förvandlas till guld. Mamma mia! Man får nypa sig i armen.
{7804}: Ja men nu blir jag lite yr. Vem ska man tror på?
Rosens artikel motsäger ju allt Sven Savage påstår. Enligt Savage är ju Skellefteå AIK och Lasse J totalt misslyckade och det är Osten och Qatar som är dynastin!
Snacka om att det är fullständig kortslutning i skallen på Savage. Nu är det lätt och säga: -jamen fattar du inte Barbro att Savage bara retas,han skämtar ju.
Det trodde jag också först men allt tyder på att han Savage helt allvarligt tror och tycker Luleå HF är den mäktiga klubben i SHL som alla vill ta efter. Då måste man leva i en fantasivärld.
Givetvis är det trevlig läsning och mkt går förstås inte att snacka bort. Men det tråkiga är att man 'dammar' av dessa standard hyllningar några gånger per år.(för bara några veckor sedan var Frölunda helt ostoppbara) Vore mer träffande om man skrev att AIK nu tillhör en exslusiv klubb som tillsammans med några andra lag genom historien dominerat svensk hockey över en längre tid.
Det roligaste i artikeln var enligt mig exemplerna på åldern hos vår backuppsättning( och enligt mig beviset på hur verkligt stark återväxten är.) Ros hade tidigare under säsongen lika gärna kunna visa upp exempel på en forwardsuppsättning med ålder 96-97 i AIK (som imponerat ännu mera egentligen)
Är nog många fler än bara AIK:fans som tror vi har bra chans att spela vår 6e raka final. Men jag tycker personligen att det finns fler lag än tidigare säsonger som har en realistiskt chans att slåss om en finalplats.
Ritola kommer bli riktigt bra framöver. Inget snack om saken. Tror faktiskt också killen har chans att bli MVP om vi lyckas gå hela vägen.
{7603}: Håller med i stort, det kan också vara svårt att hitta balansen mellan respekt för motståndaren och upplevas som förrädare. Dock var det onödigt av mig att kalla Blister quisling. Blister, jag ber om ursäkt för det. Man får hålla på vilka lag man vill (!). Tycker dock att det vore kul om fler Skellefteåfans skrev här om vad man tycker om det egna laget.
(Jag har varit bortrest och upptagen några dagar, hälsat på hos frugans hemdomäner nere i Västernorrland, därav det sena svaret)
Back-to-back mötet mot Brynäs blir ytterst intressant. Brynäs visade sig starka defensivt igår, de har en bra målvakt i Starkbaum och poängsprutan Rödin på topp. Tippade tidigare 1-1 i matcher och tror fortfarande på det. AIK har ju gått som tåget och formen är på topp och självförtroendet lyser hos killarna, men det gäller att inte drabbas av hybris. Fast Wallson och grabbarna har koll på det, de vet att de måste hålla disciplinen.
{7827}: Kloka ord. Håller med om att det skulle vara kul om fler skrev här. Även så är det ju rent hockeysnack fokus bör ligga på.
Otroligt intressanta matcher redan idag,fredag och lördag. Frölunda har visst borta mot lhc och jag tycker de sviktat ett tag. Två sista perioderna mot Qatar la de nästan av helt och lhc tror jag är på väg upp.
Vore trevligt om AIK gick upp i serieledning. Tror många får skrämselhicka då för de har försökt förtränga oss och fantisera om att Frölunda är ostoppbara i år.
Läser att Sweatt är skadad igen och man undrar om de inte gjorde ett misstag i rehab,gick på för tidigt. Något peppar peppar jag tror AIK är föredömligt försiktiga i och tar ut stor säkerhetsmarginal.
Kanske är det inte alls en skada.
Nu spekulerar jag bara men jag läser ju många andra fans funderar om det är något skumt med Sweatt. Är han missnöjd? Vill han bort? vantrivs han som många andra gjort innan? Blev han lovad ett stjärnlag,ett guldlag?
Han skrev på först av stjärnorna och KANSKE känner sig grundlurad av Osten. Ta bara en sån sak som att Abbott lämnade sent. Var det mörkning? Använde Osten Abbott som stöd i värvningarna?
Jag tror det finns mycket skumt dolt. Jag tror Osten har kört oerhört mycket fulspel.
Ja så var det dags för ett back-to-back möte mot Brynäs. Sveriges bästa lag genom tiderna mitt inne i en svensk hockeys mäktigaste dynasti någonsin, mot Brynäs.
Några självklara frågeställningar inför matcherna:
Blir det 13:e gången gillt för Brynäs? Blir det 14:e gången gillt för Brynäs? Eller blir det 14:e raka segern för Skellefteå AIK?
Det måste vara något slags rekord om det händer, om det inte är ett rekord redan nu?
Det gäller såklart att hålla reda på Brynäs duktiga förstafemma, och allra mest Antonia Rödin. En duktig offensiv spelare när hon får utrymme, men det är lätt att få henne ur spel genom att vara där och peta och retas har man ju nmärkt.
Brynäs är som väntat bra i år, men de har sitt lite sämre ut faktiskt efter vi klädde av dem senast och Bulan Bob och Antonia frenetiskt letade lögnaktiga bortförklaringar efter match. Det ger lite extra krydda, att få chansen till mer spel från gallerierna från kaptenen och tränaren i det gänget.
Vi ser otroligt jäkla starka ut för tillfället då alla 20 spelare maler på i byte efter byte, och enligt mig så är firma Zacke/Calof/Ritola ett par nivåer bättre än Brynäs förstafemma. Som grädde på moset har vi fyra starka femmor där samtliga backpar dessutom kan gå in och avgöra en match. En Sovjetisk traktor som nu lagt in tredje växeln och då blir det svårt att stoppa oss.
Zackrisson säger ju att det enda gubbarna tänker på det är att vinna nästa match, och det är utgångspunkten inför och under match. Seger. Vid ledning efter en period, vid underläge efter en period, vid 0-0, vid 5-0, alla följer sin plan fullt ut. Vi ser alltid otroligt starka ut i tredje perioden, antingen kan vi bevaka, eller så höjer vi tempot litegrann och avgör komfortabelt. Skellefteå AIK, halleluja!
Vi får inte glömma och hoppas laget blir påminda det var en stöld senast då Sebastian Ohlsson avgjorde snuskigt snyggt i sudden men AIK förtjänade tre poäng.
Måste säga det finns några stycken i laget jag tror det finns mer ta ut av. Man är ju löjligt nöjd annars med alla vinster men just det här med att det inte riktigt lossnat för vissa gnager lite.
Glömde en grej om Bulan. Ni har väl alla läst Bulan för någon vecka sedan sa att Skellefteå AIK har odlat en myt om att de är så bra tränade!
Nog verkar det som Bulan tagit skada.
Vad är vitsen? Vad vet Bulan? Kan han inte skilja på media och Skellefteå AIK? Vadå komplex.
Har ju ibland liknat Bulan vid en historisk slavdrivare och tyckt han passat i den rollen men kom häromdan på han skulle vara klippt och skuren i en så där orange overall de har i USA i finkan. Utseendet har han.
{7603}: Han har aldrig sagt att Saik odlat en myt om att dom är så bra tränade MEN han sa att det är en myt att Saik tränar så mycket hårdare än andra lag och det är en jävla skillnad! Håll dig till fakta när du skriver din fjant!
bry dig inte om mumsbiten. Han har ångest för att hans lag snart åkt på 14!!! raka torsk mot stora starka stygga snygga gudabenådade heliga Skellefteå AIK, halleluja! Om jag kunde tala i tungor skulle jag göra det nu.
Jag tänkte tidigare att jag skulle ge Bulan Bob en andra chans efter hans fadäser i Qatar och i slutspelet senast, men det visade sig på den senaste PKn att du hade rätt hela tiden Barbro. Rätt äcklig typ den lille gubben, noll självinsikt och driven av en avgrundsdjup avundsjuka mot dynasti-Skellefteå AIK. Sen ska då fjollan Rödin stå där och snyfta och ljuga efter en match där det egna laget är utspelade under långa stunder. Patetiska typer, även om jag själv inte har något emot Brynäs som förening. Ogillar mer individer som Bulan Bob, mumsbiten och zappa... men de flesta fansen verkar ganska reko faktiskt.
Har faktiskt ägnat mig åt självplågeri och sett DIF-Qatar.Några punkter:
Typisk lag 9-12 match. Flickan och Rajala totalt osynliga,ohållbart i längden. Bara bök och stök. Max två pass rätt i rad i båda lagen. DIF var inte bra.
Det är tydligt Qatar kommer vinna matcher ibland med flyt och kamp.
Åter är Qatars 4elina med Foppa-Fabbe-Mastomäki bäst och det borde vara ett tecken på att resten av laget är missnöjda och underpresterar.
Min bedömning är ändå att det finns inte på kartan Qatar är ett slutspelslag.
Har faktiskt ägnat mig åt självplågeri och sett DIF-Qatar.Några punkter:
Typisk lag 9-12 match. Flickan och Rajala totalt osynliga,ohållbart i längden. Bara bök och stök. Max två pass rätt i rad i båda lagen. DIF var inte bra.
Det är tydligt Qatar kommer vinna matcher ibland med flyt och kamp.
Åter är Qatars 4elina med Foppa-Fabbe-Mastomäki bäst och det borde vara ett tecken på att resten av laget är missnöjda och underpresterar.
Min bedömning är ändå att det finns inte på kartan Qatar är ett slutspelslag.
Den inköpte Mastomäki med ett sådant Qatarklingande namn är den enda i laget som har en positiv statistik i plusminus nu när flenis gjort sig av med den egna produkten Savilahtinen... för att flensis köpeprovision ska aktiveras. Snart kickar de väl Mastomäki då?
{7804}: Ett sista inlägg för idag. Alltså ibland undrar jag vad många lag sysslar med när de möter Qatar.
Fyra senaste matcherna för Qatar som exempel. Tre vinster och en förlust mot Frölunda som helt slutade spela efter första perioden. Motståndarna har gjort otroliga plattmatcher. Kanske bara en slump men jag tycker det varit så här flera år. Det är som att söderlagen blandar ihop Skellefteå och Luleå och tror vi är lika bra.
De verkar inte förstå Qatar är ett skitlag och skitklubb som det bara är att spela ut och dessutom är skadlig för svensk hockey.
Antingen blandar de ihop oss eller så vill de att Qatar ska vara kvar och uppmuntras som motvikt. För att inte Skellefteå AIK ska ta över hela norra Norrland totalt.
{7603}: Spännande med back to back-matcher fre lör. Tror att vi ikväll har den bästa chansen på länge att bryta vår dåliga trend mot er och faktiskt vinna men det klart att det blir tufft.
Vet inte hur det ser ut på skadefronten för er mer än att Pesonen är borta. Tyvärr har vi tre backar borta men jag tror på seger ändå. Någon gång vinner vi och det kanske är denna gång.
Bra att Frölunda tappade en poäng igår. Nu gäller det att vi tar 3 ikväll och kanske Örebro kan ta 2 poäng hemma mot Frölunda i morrn samtidigt som vi vinner hemma. Då leder vi! Men, jag har ju tippat förlust på OT ikväll mot Brynäs, men jag har gärna fel.
Kan inte låta bli att tycka synd om KHK. De kunde väl få vinna hemma? Nån gång?
{7827}: Ni har gått bättre än vad jag trodde. Fast ska vi prata överraskningar så är väl vi den största än så länge. Jag tänkte att vi hade chans på topp sex innan säsongen, men att vi skulle gå så här bra trodde jag inte. Yoda tippade oss högt, det får man ge honom cred för.
Tror på en jämn tillställning ikväll. En OT-seger som du tippat känns rimligt, återstår att se vilket av lagen som i så fall tar bonuspoängen.
{7827}: Om man får önska vill jag se ett effektivare AIK.
Vet inte hur många matcher i år då det känts som det krävts en period minst med bombardemang för att till slut få hål.
Till detta har det räckt med ett ströanfall eller PP för motståndarna göra mål. Dom gångerna har det ju hänt man svurit över våra målisar men samtidigt är det otacksam uppgift.
Ser även många matcher vi dominerat att skottstatistiken varit jämn eller att vi förlorat den. Det kan ju bara vara de långa anfallen och de gillar jag men det måste komma avslut också. Även kortare anfall och kombinationer är ju meningslösa om AIK kladdar och pucktapp. Måste ju vara bättre om man slänger in ett höstlöv på chans än en brytning. Samtidigt är det väl det som gör att AIK upplevs malande och tunga. Att vi hellre håller i pucken tills någon tar av oss den än att vi ger bort den lättvindigt.
Skott i magen är då sämst. Visst borde man tränat och vara medveten om att puckarna ska högt. Eller varför inte buteljhögt typ 30 cm?
På tal om det, skott över i plexit från nära håll och bra lägen tycker jag också det blir för ofta. Speciellt från vinkel och pucken går ut ur zon! På mål helst!
Ja du skriver ju bara om hockey. Mycket intressanta inlägg som tillför.