tabellen ser nästan identisk med hur jag tippade. Tror inte något lag ligger mer än 1-2 placeringar ifrån min tippning. Nu är det långt kvar att spela, men inget lag har överraskat negativt eller positivt på mig än så länge, möjligtvis HV men de tror jag kommer att klättra när alla skadade är tillbaka.
Jag skrev att Skellefteå och Frölunda ligga i toppen och senare spela SM-final, och att Växjö, Brynäs och Färjestad skulle kämpa under toppduon.
Mitt omdöme om Brynäs var en kapabel målvaktsduo, spelskickliga backar, många är underskattade, bra spets. Däremot trodde jag att bredden på forwardssidan var för svag för att laget skulle kunna utmana topplagen över en serie på 52 omgångar, för få som bidrar offensivt likt för topplagen.
Tror jag tippade Qatar som 10a och MoDo som 12a, Brynäs som 4a. Skellefteå AIK som 1a.
{7603}: Jag tror också att det är de långa anfallen, oviljan att slänga iväg pucken på chans/måfå under press som är en viktig del i framgången. Givetvis så överspelas det ibland och det händer då och då att man skriker "men skjut bort puck-fan då!" då det kladdas fram och tillbaka i egen zon, men det får man ta. Det finns inga lag som spelar ett perfekt spel hela tiden. Så klart att de andra lagen genom åren har läst in sig bättre och bättre på Skellefteås spel, den höga pressen på våra backar osv, men man har utvecklat motmedel, tex spela oftare in i ytan framför målvakten.
Nått som jag reagerar på är att det är så ofta (som jag upplever) att vi efter en komfortabel ledning, typ 3-0 ledningen vi hade mot KHK, så faller vi tillbaka, vi håller inte i spelet. Ja, givetvis så jagar ju motståndarna för att komma ikapp, men ibland känns det nonchalant och slarvigt då vi leder med 2-3 mål. Sen så sätter man i den höga växeln igen då man upptäcker "oj, nu är det ju nära att de andra kvitterar eller leder, nu måste vi växla upp!".
det är ett otroligt smart system anpassat efter stor rink, och vi har spelarna för att utöva det.
Snabba spelskickliga forwards med kreativitet och talang. Spelskickliga kreativa backar. Några annorlunda spelare som har någon specialitet som behövs i det ytterst smarta lagbygget, men framför allt är det skickliga hockeyspelare på varje position där alla lägger ned sitt jobb på isen varenda kväll.
Det bästa försvarsspelet är såklart att ha pucken i ägo. Motståndaren kan inte göra mål utan puck. Vårt puckinnehav är sjukt högt i match efter match, men det ställer krav att backarna ska kunna hantera pucken och att de är kyliga.
När backen inte har ett bra alternativ vänder han hem och behåller pucken inom laget. När forwards inte får ett bra läge i offensive zon, så lämnar han över pucken till en lagkompis. Vi nöter på.
När motståndaren har pucken försöker vi ta tillbaka den genom hög press och överbelastning.
Forwards bågar hem och vi kommer med samlad trupp ut ur egen zon. Vi har flera intränade varianter, och backen har flera alternativ. Ofta söker vi en fri yta mitt i banan som andra lag inte söker. Ofta släpper backen bakåt med ett dropp-pass, en spelare som sen kommer med hög fart och sen åker genom mittzon.
Den stora skillnaden mellan oss och andra lag är att vi spelar med högre fart. Dels för att vi är skridskoskickliga, dels för att vi tränar i ett högre tempo, men framför allt för att vi har passningsskickliga backar som släpper pucken på bladet till en spelare i fart. När passningen inte sitter är vi mediokra. Det är nyckeln.
I offensiv zon är det inte lika mycket system. Offensivt så låter vi killarna uttrycka sin talang. Ofta är det en individuell prestation, eller backskott med skymning. Det gjorde vi sämre än motståndaren i finalen ifjol, det var allt för ofta fri sikt för Växjös målvakt. Sen skapar vi naturligtvis många spelvändningar genom att vi har så många kvicka spelare.
Vi maler på i byte efter byte, och alla 20 spelare får istid. Motståndaren går hårdare på sina toppspelare som tappar kraft i slutet av matchen, dessutom blir man tröttare av att jag efter pucken istället för att ha den i ägo och passa runt den. Vi är jättebra och jättesmart tränade, men det är enligt mig mest puckinnehavet och istiden som avgör att vi alltid ser starkare ut än motståndaren i tredjeperioden när matchen står och väger, alternativt så stänger vi ganska enkelt ner den och klockan tickar fort iväg. Vi har i princip alltid mer energi än motståndaren i slutet, pga träningen, istiden och puckinnehavet.
Det som är så fint, det är att motståndaren vet exakt hur vi spelar och hur vi tänkt försöka vinna innan pucken släpps. Ändå kan de inte göra någonting åt det.
Det är lite snarlikt Barcelona och Bayern Munchen i fotboll. Skickliga kreativa spelare, bollinnehav, och hög press. Så ska man spela ifall man är ett topplag. Visst kan ett lag som Chelsea skrälla och vinna utslagsmatcher, men de skulle inte ha skuggan i en chans över en serie samt slutspel med bäst av 7.
{7804}: Amen! Nu borde väl Zappaholic berömma dig :)
Om jag får spinna vidare. Om det stämmer det du skriver,vilket jag tror, så är nyckeln skridskoåkning och träning och det över lång tid i många år, sedan pojkåren helst.
Alla SHLtränare och spelare borde sett timtal av AIK och det går störa oss i bästa fall en hel match. I slutspel har man ju sett det. Första och kanske även andra matchen har varit jämn men i tredje och framåt har det börja rinna iväg.
Ofta orkar ju många lag bara en eller två perioder.
Är nog inte så lätt träna ikapp en mångårig grund.
Läste Salmela är skadad,ljumskproblem. Han är väl som Pikkarainen vill ha fri sommar och när Bulan säkert gnuggat honom hårt kommer problemen.
Vår Vesci gick ju heller aldrig få fart på. Modo har också stora problem med importerna när man läste vad AFop sa.
Jag vet inte vad det är, men jag känner mig extra jäkla taggad ikväll. Kan inte riktigt svara på varför? Är grabbarna lika taggad som mig så kommer det att bli en jäkla urladdning. Typ 6-7 mot 0 eller något sådant.
0-6 tippar jag nog att det blir. Har en väldigt bra känsla i kroppen.
{7804}: Jag ska vara ärlig. Jag känner nästan ingenting,än.
Vårat spel har gjort en så trygg, man vet vad vi kan. Sedan har vi väl gett Brynäs så många lektioner i rad att de vet sin plats.
Egentligen är det upplagt med en sån där förlust där motståndarna kramar om varandra och fattar knappt det är sant! -Är det sant?! -Vi slog mäktiga Skellefteå AIK!! Lite rörd kan man bli då.
Räddningen är Bulan och Rödin. Jag tror jag kommer bli triggad så fort de dyker upp i rutan,brukar bli det.
Tror AIKarna också går igång när dom ser fula fisken i båset lismande kaptenen.
Zappaholic. Bra. Jag tror du märker skillnaden här inne nu när vi börjar slippa stenkastningen från PLO aka Sven Savage. Tar mycket fokus från hockeyn när vi måste vedergälla tiofalt.
Ingen höjdarperiod. Trodde de skulle ha legat och vilat på hotell i veckan och vara superpigga. Ser segt och lojt ut,dessutom fippel och misstag med puck och passningar.
Z. Kritisera och vara negativ är inget att bry sig om men lögner är värre.
Antonia Rödin kommer i ett bra läge, men Broadhurst smyger upp bakifrån och låser klubban mycket snyggt. Antonia flyger 5 meter och rullar runt 10 varv.
jag tycker inte ni har vart sämre. Säger inte emot dig. Tycker bara att det är tragiskt att se ett anrikt sympatiskt lag köra italiensk fotbollstaktik. Jag känner igen det från Bulan Bobs tid i Qatar. Rent utsagt tragiskt att se faktiskt.
en jämn match. Tycker Brynäs har vart lite hetare spelmässigt, de ser taggade ut. Men vi har skapat fler giftiga chanser. En jämn match, i högt tempo, med två bra målvakter.
Stör mig bara något oerhört på alla dessa jävla filmningar. Non-stop.
{7804}: Håller med. Kilas satte in en tackling i sarghörnet och en av era dvärgar flög väl ca 1 meter upp i luften. Stör mig också på såna filmningar....
Den hjärndöde Kihlström, som tidigare drar en crosschecking på en liggande spelare efter avblsåning, missar att lägga ut pucken. Sen gör vi mål. 2-0. Skönt.
Skönt att se att Adam Pettersson sätter fjollan på plats. Han ligger kvar och fjollar sig, låtsas vara skadad efter en helt vanlig tackling, och sen när det inte blev utvisning, då kommer han direkt in på isen och spelar. Ogillar Rödin skarpt. Han kommer ALDRIG att bli något. Filmare, vek, primadonna.
håller absolut inte med. Tycker det är en mycket mycket bra coachning av Bulan. Vi leder med 2-0 och kontrollerar matchen. Brynäs skapar inte en målchans på 10 minuter trots en tidig time out för att väcka laget. Utv på oss, de två sista var korrekta även om Westerholm överdirver något så jävulskt på den sista, Bulan gamblar och plockar målvakten tidigt.
Brynäs förlorar matchen pga att man har två femmor som spelar jämnt med oss, men breddspelarna skapar nada. Toppspelarna orkar inte forcera i slutet då det är slut bensin.
Bra match med två bra lag! Brynäs var bäst första, AIK andra och kämpa och jaga för Brynäs i tredje. Men, jag måste, fast jag kommer få skit för det, klaga på den enda spelaren i Brynäs som jag har nått emot, Rödin... Vilken fjolla! Ojoj, ajajaj, jag fick ont i i näsan, jag sprattla och ligger kvar som en mes. Ingen Martin Lundberg där inte! Sen är ju Bulan lika ödmjuk som vanligt. Men som sagt, Brynäs är ruskigt bra, det blir kanske lika jämt i morrn!
{7804}: på Säger inte alls emot dig. Modigt och bra att gambla vid 12 min. Idiotiskt att gambla vid en tek utanför blå. Vi kan slå utan att riskera icing, vi hade oavsatts satts under press vid en 'normal' 5-3. Desutom tränar man aldrig 6-3.
en bra match mellan två bra lag. Jag bad om att ni skulle tagga till så att vi skulle få motstånd. Tack för det! :-)
Nu ska jag sluta dryga mig.
Det var en jämn match mellan två bra lag. Spelmässigt tycker jag att Brynäs är ganska överlägsna i första perioden, men vi växer in i matchen. Vi spelar ett jättebra försvarsspel, och klara målchanser så vinner vi ganska klart trots att det faktiskt är Brynäs som för matchen totalt sett. En jättebra hockeymatch faktiskt!
Hos oss är Hanses matchvinnaren, även Burström är en gigant på backen. Hos Brynäs tycker jag att Kihlström är den bästa spelaren tillsammans med unge målvakten Sandström som ser enormt spännande ut.
Stör mig bara något oerhört på alla dessa jävla filmningar från Brynäs. Okej att Westerholm visar domaren att han fick en klubba i plytet, det kan jag köpa. Men det var 10+ grova filmningar från Brynäs håll ikväll, och det är tydligt att det var på order.
Rödin är duktig men får problem när han har uppvaktning. Kastan sig om och om igen, och ligger och spelar allan när han åker på en tackling och söker utvisning. Känns väldigt kärringaktig och ogillar honom skarpt. Den killen kommer aldrig att bli något i NHL om han inte skaffar sig ett par pungkulor. Martin Lundberg, men en tiondels av talangen, har större chans. Där funkar det inte att ösa in poäng mot bottenlagen, utan alla lag där är bra, och uppvaktningen är hårt i varenda match. Lundberg skulle klara sig betydligt bättre, för att han har rätt mentalitet för att spela ishockey.
hade jag vart Bulan hade jag gjort samma sak där. Plockat målvakten för att spela 6-3. Psykologiskt visa... nu gör vi ett till!
Hade jag däremot vart back i Brynäs vid den situationen så hade jag stått djup ner i mittzon för att kunna plocka ned en långpuck. Mer backarnas fel än Bulans fel, eller lika mycket tekarens fel som inte ger rätt direktioner.
Forssell? vinner tekningen, Martin Lundberg stark som en oxe vinner en närkamp mot två motståndare och pucken dimper ned mot Burström som har fyra man stormandes mot honom. Omöjligt att göra mål om en back stannat djupt där.
Fan matchen går i repris nu på cmore? Vill dock inte se den eftersom jag blir lätt illamående efter alla filmningar av Brynäs, och kärringen Röding får mig att vilja kasta ut TVn genom fönstret. Inte direkt Martin Lundberg standard.
Näe det blir nog en film istället. Utmaningen blir att spara halva vindunken tills morgondagens match. Blir det 14e gången gillt för Brynäs, eller 14e raka segern för SKellefteå AIK, halleluja!
Blev för övrig avstängd i Brynäs forum efter mumsbitens gnäll. Han är än mer kärringaktig än Rödin nästan.
Oj oj oj vilken skön seger igår, helt klart fick man sova gott och drömma om Adam Pettersson tackling på fjollan där i slutet, Martin Lundbergs krigarinsats, Burströms storspel, Hanses ruggiga match och dessutom har Hanses vunnit 100% av matcherna han startat. Ett otroligt facit!
Antonia Rödin... det äcklet... har verkligen klivit fram som en verklig hatspelare för mig, och jag är ganska säker på att våra krigare känner samma sak. Nu är det bara inte han som filmar, fuskar och gnäller från Brynäs i gårdagens match, utan det är ett systematisk filmande som man inte sett i svensk hockey tidigare, och det kan jag inte tolka på ett annat sätt än att det kommer på order från Bulan Bob. Men Antonia är värst:
* Den ytterst ärlige spelaren Erik Forssell åker och jagar Antonia i egen zon för att ta av honom pucken. Antonia tar i Forssells klubba med handen och håller sen i den under armen i fem sekunder. För att vara på den säkra sidan börjar han vingla. Uvisning, och Forssell blir vansinnig.
* Antonia hamnar i närkamp med Urbom i sarghörnet, Urbom vinner den viktiga första närkampen och Antonia kan inte nå pucken i andraläget. Vad händer? Antonia ramlar ihop som om hon blitt arkibuserad. Ingen utvisning på denna filmning dock.
* Antonia kommer i ett bra läge i offensiv zon, nästan fri med målvakten. Just när Antonia ska skjuta, så kommer snabbskrinnaren Broadhurst bakifrån och gör ett jättebr defensivt spel när han låser Antonia klubba så att hon inte kan skjuta. Vad händer? Antonia kan inte skjuta, men hon kan flyga! Ooooj vad hon flyger, efter en låst klubba! Hon ligger och rullar runt på isen och skriker sen till domaren. Utvisning! Man tror inte att det är sant?
* I spel 6-4 i slutet av matchen så klarar Brynäs knappt att hålla pucken i ofensiv zon då man är helt slutkörda efter att toppspelarna fått lira non-stop. Pucken går ut i mittzon, Antonia tittar ned på pucken. Adam Pettersson sätter in en mycket snygg just tackling på Antonia. Vad händer? Antonia ligger kvar på isen, rullar runt och snyftar. Domaren tvingas stopp matchen. Antonia behöver hjälp för att ta sig ut till båset, och hjälp för att sätta sig ner på bänken. Läkaren kommer, det spelas fiolmusik, domarna konfererar. Nej det var en helt vanlig juste tackling, nu släpper vi pucken signalerar de. Vad händer? En halv sekund efter domslutet så Antonia mirakulöst energi och kraft, trors livshotande skador, och hoppar in på isen för att lira nästa byte! Tuff kille?
Antonia Rödin kliver mer och mer fram som ett riktigt hatobjekt för mig. Filmar, gnäller, snyftar i media efter match TROTS att det är den jäveln som non-stop ligger där och flännar på isen likt värsta italienska fotbollsspelaren.
Gillar varken Antonia Rödin, eller Bulan Bob. Två stycken osportsliga fuskande gnällspikar som är dåliga förlorare.
Därför är det extra skönt att vi vinner matchen, trots allt filmande där de värdelösa domarna går på hälften av filmningarna. Därför är det extra skönt att vi nu vunnit TRETTON raka gånger mot fusk-Brynäs, och förhoppningsvis blir det en FJORTONDE rak seger ikväll!
Det skulle vara roligt få ett inslag idag av Wikegård på videobloggen hans och höra vad han säger om sitt älskade Brynäs kaptens agerande.
Ett tips på rubrik är "Motsatsen till Martin Lundberg standard".
Helt sjukt av Rödin. Visst snoken kanske får sig en beröring men alla spelare har väl känt det många gånger och vet det går över. Med andra ord är det en ren filmning lägga sig platt,kasta handskarna och spela däckad.
Nästan värre är om Rödin verkligen trodde han skulle dö när näsan gjorde lite ont. Då är han med säkerhet den största pussyn i svensk hockey.
Sedan var det så många Rödingrejer av Brynäs det blir glasklart Bulan har påverkat. Bulan den smutsiga gör Brynäs smutsigt.
Matchen i sig så får Brynäs beröm och visst har de ryckt upp sig från ifjol men AIK gör ingen toppmatch. Burström säger det bra -vi har en växel till.
Tycker det var mycket fippel och strul med pucken. Det såg ut som bladen var små,ungefär som de spelade med golfklubbor.
Zappaholic: Skulle vara klädsamt om du först fördömde Rödins agerande.
Sedan så är det stor skillnad på dessa händelser.
1. Jimmie kliver upp -Rödin är utslagen och agerar lika allvarligt som när bår behövs.
2.Norsken begår ett regelbrott -Adam Petterssons tackling är regelrätt och nästan vacker.
Förstärkning är väl vanligaste benämnandet på Jimmies grej men jag vill mildra det ett snäpp och säga han agerar osmidigare än vad han egentligen kan. Han faller bakåt som jag skulle gjort. Elitidrottsmän klarar parera bättre om de anstränger sig.
Min åsikt är att Jimmie förtydligar. Nu var det länge sedan Jimmie gjorde något liknande och jag tror att han och AIK har slutat med det här. Jag vill också att förtydligande ska bort.
Detta är något helt annat än vad Rödin sysslade med. Dessutom verkar Brynäs ha satt agerandet i system. Det ökar lavinartat och man hör inga fördömanden internt.
{7603}: Hahaha, Jimmie FÖRTYDLIGAR alltså. Så att domarna lättare ska. Det är skillnad på filmning och filmning tycks det. Han är alltså bara lite osmidig. Du blir inte trovärdig genom att försvara egna spelare som filmar samtidigt som du fördömer andra.
Tror det bara är ni SAIK:are som är av den uppfattningen. Resten av hockeysverige såg den situationen helt annorlunda.
Ett fantastiskt filmklipp Jimmie bjuder på😂😂.
Ökar lavinartat?? Ska du ta och klä det påståendet med lite konkret fakta?
Zappaholic: Han agerar medvetet osmidigt,ett förtydligande.
Jag försvarar det inte,läs igen. Jag vill ha bort förtydligandet. Känns som AIK också vill det för jag kan inte påminna mig om sånt senaste säsongen.Kanske aldrig får bort till 100% men jag tror de jobbar på det.
Ja igår var det mycket i Brynäs men jag kanske har fel att ni håller en konstant hög nivå med filmningar och förstärkningar.
tabellen ser nästan identisk med hur jag tippade. Tror inte något lag ligger mer än 1-2 placeringar ifrån min tippning. Nu är det långt kvar att spela, men inget lag har överraskat negativt eller positivt på mig än så länge, möjligtvis HV men de tror jag kommer att klättra när alla skadade är tillbaka.
Jag skrev att Skellefteå och Frölunda ligga i toppen och senare spela SM-final, och att Växjö, Brynäs och Färjestad skulle kämpa under toppduon.
Mitt omdöme om Brynäs var en kapabel målvaktsduo, spelskickliga backar, många är underskattade, bra spets. Däremot trodde jag att bredden på forwardssidan var för svag för att laget skulle kunna utmana topplagen över en serie på 52 omgångar, för få som bidrar offensivt likt för topplagen.
Tror jag tippade Qatar som 10a och MoDo som 12a, Brynäs som 4a. Skellefteå AIK som 1a.