Skellefteå AIK

SHL · 16006 inlägg · 301 ämnen

Skellefteå AIK

Sv: Skellefteå AIK

Farbror Barbro:

kackerlackor eller råttor, de känns mest rättvisa epitet.

Ser att lövaren nils är här och skriver om ekonomisk doping. Björklöven... ekonomi... man skulle faktiskt tänka sig att en lövare kanske borde knipa igen när man för diskussioner inom detta ämnesområde med tanke på deras track record av ekonomiska fadäser, skandaler och katastrofer? Men nej, nils kanske har ett minne som en guldfisk? Det kan fan inte vara lätt att vara lövare.

Sven Sewage: Med ett snitt på 5000 pers så verkar ju SKE Kraft arena vara överdimensionerad..........till det facil priset av 350 miljoner kr, men då ingick ju en klättervägg................

Redigerad kommentar

Sven Sewage: Storstadslagen (läs Fjollträsk) är desperata och måste hitta på nått för att hindra pjuttstäderna att fortsätta dominansen. 

Ser att Pär Nordlund nu svarat hjonen från storstadslagen. Med rätta så.

Jag tycker att de är mer kommunaldopade än oss.

Frölunda fick "låna" 20 miljoner kronor av kommunen, fast där råder det sekretess. Varför kan man undra?

Frölunda får spela i en arena som tar 12 000 åskådare. Det går spårvagn och buss ända fram till dörren. Allt detta har kommunen bjudit dem på, och det har säkerligen kostat miljarder.

Djurgården har två stora arenor att välja på. Globen tar nästan 14 000 åskådare. Hovet tar 8000. Det går tunnelbana och buss. Miljardinvesteringar av deras kommuner.

Skellefteå Kraft Arena tar endast 6000 åskådare, och det går ingen tunnelbana eller spårvagn eller buss - förrutom de hockeybussar som drivs av hockeyns regi. Dessutom har vi i Skellefteå AIK själva vart med och finansierat uttbyggnaden av vårt hockeytempel. Det känns inte rättvist.

Storstadslagen är ekonomiskt- och arenadopade.

Självklart skulle dessa föreningar tvingas spela inför max 6000 åskådare eftersom det inte är rättvist att deras kommunaldopade arenor är större. Dessutom bör alla tunnelbanor och spårvagnar stå stilla en timma innan hockeyn.

Sen för att göra det ännu mera rättvist så måste de ta flyget till varje bortamatch. Även om det bara är några mil. Japp, upp till Skellefteå i Västerbotten och sen vänd ner till bortamatchen. 

Ifall de gör allt detta, inte släpper in mer än 6000 åskådare, stänger av tunnelbana/spårvagn och sen flyger upp till norrland först vid varenda bortamatch, ja då får vi nog ge tillbaka våra sponsorpengar till Skellefteå Kraft - efter att Frölunda ger tillbaka 20 miljonerkronors "lånet" till detta kommunala bolag som det har vart så mycket hysch-hysch runt.

Farbror Barbro:

Qatar lyckas nästan med uppdraget. Tyvärr gör de ett mål i första perioden, men förrutom denna plump var det en prickfri insats framåt och bakåt för deras skull enligt deras ondskefulla spelidé. Att du på en Fredagkväll klarar av att sitta och titta på skiten Barbro, mycket mentalt starkt gjort. Lite som att se IS terrorvideos, någon behöver göra det för att rapportera vidare.

Sen Brynäs tar Färjestad... en riktig skräll. Tungan på vågen blev såklart Mannberg.

Farbror Barbro: Tack. Nu är ju vägen fortfarande lång att gå för att nå kvartsfinal och skulle vi nå dit stöter vi på er och då tar det slut för oss med ca 4-1 i matcher. Men ur en ekonomisk synpunkt är det naturligtvis viktigt att nå kvartsfinal eftersom vi budgeterat för fler åskådare än vi haft på matcherna. 

Farbror Barbro: DIF var ju fantastiskt svaga. Nästa match blir de ännu sämre eftersom Sörensen kommer stängas av.

Zappaholic: Undrar när kommunen med så stark jämställdhetsprofil ska ha synpunkter på vad alla sponsorkronor används till? Damhockey någon;-)

Redigerad kommentar

Sven Sewage: Det är ingen slump att det är Aftonbladet, som avgudar allt DIF gör, är den tidning som pratar om ekonomisk doping.

hanzon:

jag tycker att det är skrattretande kritik från storstadslagen. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta? Det blir till att skratta, hihihihi!

Alltså, Skellefteå Kraft, som även sponsrar MoDo och SHL, är kommunalägt. Är inte det bättre? Är det bättre att det sitter en massa utländska aktieägare och blir rika på vår vattenkraft, våra skogar och våra mineraler och malm? Skövla gammelskogar och förgifta vattendrag, och sen flytta vinsten utomlands utan att vanligt folk får ett jota tillbaka. Så ser fan viss gruvdrift ut i detta land ut, och den förstör ursprungsbefolkningens betesmarker. Tragiskt. Men om då det hade vart ett roffarföretag från utlandet som köpt upp vår mark och våra älvar och ägde vattenkraften i kommunen, då hade det vart okej ifall de sponsrat Skellefteå AIK och gett arenan sitt namn? Ser inte logiken där riktigt.

Varför skulle inte Skellefteå Kraft få sponsra Skellefteå AIK?

I fallet med staliga bolag kan jag se att det är ett problem, då det är "alla" som äger bolaget. Men kommunal och privata bolag, och privatpersoner, måste väl för fan få göra vad man vill med sina pengar?

Alltså på riktigt jämföra de ekonomiska förutsättningarna elitföreningar från Stockholm, Göteborg och Malmö har jämfört med Skellefteå... 

Skellefteå har en liten skruttig arena med kapacitet på 6001 åskådare. Centralorten har 33 000 invånare! Kommunen har 72 000! Medelåldern är betydligt högre än i storstäderna! Arbetslösheten är betydligt högre! Produktivitet, inkomst och BNP per capita är lägre! Företagssamheten är lägre och det finns mycket färre stor som små företag! Resorna är 80 mil till Stockholm, 110 till Göteborg och 140 mil till Malmö!

Det går fan inte att jämföra!

Skellefteå AIK ligger inte i toppen i de ekonomiska ligorna i SHL. Vi har inte mest pengar, högst omsättning, högst löner eller högst sponsring. Långt därifrån. Vi ligger i botten i omsättning.

Vi har hittat andra vägar att bli framgångsrika.

Det vi har är att vi har troligtvis flest rinkar i bygden av samtliga lag i SHL, och barn och ungdomar i regionen har fri tillgång till mest istid av alla spelare i landet. Fri obegränsad istid för alla som vill leka hockey. Vi har en ledning och organisation som älskar föreningen och besitter djupa kunskaper om spelet ishockey. Vi har en bygd som ställer upp och stöttar laget.

Om storstadslagen brydde sig en tiondel lika mycket om sina lag så skulle de förstås sopa mattan med oss rent ekonomiskt. Där har vi aldrig chansen att vara bäst.

Det rättvisa vore givetvis ifall lönetak infördes så att ett eller några lag inte kunde skena iväg och ha flerdubbelt dyrare trupper än mittenlagen.

Zappaholic: Well egentligen vill jag inte överdriva detta att LKAB sponsrar, det får dom göra. Det jag håller med dig är att man bör diskutera nivåer på både direkt och indirekt sponsring. Att säga (den forskning som det hänvisades till) att lag som finns i små och medelstora städer, Skellefteå, Leksand, Luleå, Ö-vik, Växjö osv, inte tillför nåt mervärde tror jag är struntprat. Det går inte mäta på nått bra sätt tyvärr. Så när man diskuterar nivåer på kommunal direkt och indirekt sponsring så måste man även bedöma värdet på det man hoppas få tillbaka. Och det kan skilja mycket Beroende på vilken ort det gäller. Att reglera allt detta utifrån nån "rättvisemodell" tror jag blir svårt.

Kaiser: Nej inte samma sak, men det är en gråzon tycker jag. Inte så svart eller vitt. Dock ser man tydligt att de sportsliga och ekonomiska förutsättningarna skiljer sig åt markant. 

Jag tycker att lönetak vore ett bra grepp att ta i hockeyn. Jag följer ju NFL sen många många år och har bra koll på hur det fungerar där. Det blir ibland ett väldigt pusslande med trupper och inte så sällan måste lag släppa en del av sina stjärnor för att kunna behålla andra. Då hjälper inga kommunala/statliga bidrag eller subventioner ett endaste smack.

Zappaholic: Som sagt, inte riktigt samma sak. Tycker Wennerholm gör en bra analys.

Kaiser: Att få sex miljoner från en kommunalt ägt bolag är heller inte bra. Det borde till ordentliga utredningar och sen tas ett beslut om vad som ska gälla när det kommer till kommunala bidrag.

hanzon: Jag tycker att det är skrämmande att statliga bolag, som LKAB, som vi alla i Sverige är "delägare", sponsrar elitlag, i detta fall Luleå. Man kan diskutera hur mycket kommunala bolag och kommuner ska sponsra och i vilken form, billig hyra osv, men det är ändå något som sker lokalt och berör skattebetalare i kommunen. Att ett statlig bolag sponsrar Luleå eller nått annat elitlag är fel. 

Farbror Barbro:

såg du förresten vem som var Karlskronas huvudtröjsponsor?

"Börjes logistik"

Så jävla coolt. Är det busschaffisen Börje Berntsson som bytt förening från Qatar? Det skulle iofs inte förvåna mig om Qatar sparkade sin egna busschaufför och köpte in en ny chaffis, från Finland eller Skåne kanske.

Satt och slötittade på Karlskrona - Västerås, men det gick fan inte att slötitta - utan det blev att verkligen följa matchen. Skitkul hockey, med känslor, närkamper, vilja.

Det är alltså det här de onda hockeypamparna i SHL, med Loob och Osten i spetsen, vill förhindra. Att lag underifrån ska få kämpa för att gå upp. Jävligt tråkigt, för det är det här idrott hamnar om, matcher på liv och död, vinn eller försvinn. Mycket mycket roligare än omgång 40 i SHL i en helt betydelselös match.

Inte bara Västerås och Karlskrona ser bra ut, även Malmö, Löven och Rögle är svåra motståndare. Jag skulle fan vara livrädd ifall jag var MoDoit eller Lexing.

DansbandsWolf:

det är väl klart att man håller tummarna för DIF, en anrik och klassisk förening med egna spelare.

Jag tycker att det är bra att du är optimist och på riktigt tror att ni skulle ha skuggan av en chans att hota mäktiga Skellefteå AIK på en bäst av 7. Det finns visst många Bagdad Bobs uppe i ingenmansland! Om ni hade hjärnan kopplad som alla andra normalt funtade människor och insåg faktum att ni är värdelösa och vi är bäst, så skulle det inte vara lika kul att spöa er varje gång.

Här får du ett klipp... när Osten får problem att andas!

Sven Sewage:"(c) det våras för rymden"

ja det är även min absoluta höjdpunkt säsongen 2014-15 när Forsell skickade på en satelit och vi piskade ut er ur CHL och gick vidare mot Europatiteln.

För ditt eget välbefinnande är det nog bäst du håller tummar och tår för DIFseger i play in för annars kommer vi och släcker säsongen för ditt Saik. hihihihi.

Farbror Barbro:

Ni fick jag tag i den. Det blir ett klipp som går till mitt personliga flensostarkiv tillsammans med klippen: (a) den store hjälten Fahlman som står där rakryggad i TV-studion och Osten ser rädd och röd ut (b) Wernbloms flin (c) det våras för rymden

Farbror Barbro:

men Géatan Royer då, kommer han också? Enligt det jag hört så är den killen rent utav en fantom på isen! :-)

Serien är slut och man är glad till tårar! Fan va skönt man ska sova inatt 111 poäng =) och inga störe skador på några spelare, vem hade trott det när vi nästan tappat ett halvt lag innan säsongen startade?

Snacka om att Lasse med co visste vad dom gjorde samt med spiken i kistan värvningen av super-Janne. Det här slutspelet vi får i år kommer nog att bli det mest spännande på flera år!

Farbror Barbro:

det måste vara en kombination? Det är då inte slumpen. Kanske känner flens-Osten sig manad att köpa in artfränder?

Får nog sänka ambitionsnivån litegrann... här har vi honom.

Paul Allan Bamberg, ett riktigt ingenmanslandklingande namn faktiskt, speciellt om man uttalar Bamberg med mumintrollshatten på.

Kanske Paul-Allan blir diskvalificerad. Verkar vara en smart kille, som går på universitet. Svårt att se honom spela i samma lag som alla dessa totalt hjärndöda likt Ledin, Gnomström, Camilla & Christina Abbot mm

Eller.. feltänk där... inte bara världens bästa liga, utan alla ligor, AHL, EHCL... nu vet jag inga andra lingonligor på den kontinenten, kan du hjälpa Barbro?

Funderar nu...

Söker på internet...

... vilken storstjärna ska flens-Osten värva hem med hamsterns pengar?

Farbror Barbro:

det skulle förresten vara kul att få en genomgång av Bagdad Bob angående våra spelare i NHL. Dessa försök till hån verkar ha dött av litegrann.

Jag har ju hela tiden sagt samma sak: våra killar är unga och under utveckling, ge dem lite tid så kommer deatt växa in i det. Det ser nog ut som att jag får rätt, igen. Precis som jag fått rätt fem år i rad att vi blir ett topplag.

Men nu ska jag skriva litegrann om Qatars bidrag till ishockeyn i nordamerika...

... ja nu ska jag skriva om Qatars bidrag till världens bäsgta liga

Farbror Barbro:

ah okej, duschade barnen i paus. Men ändå gamla grejer. De där grejorna vet ju alla om, tillsammans med att skrika "svinjävla REGEL" emot mörkhyade spelare.

På riktigt så är faktiskt Osten ensammen den största anledningen till att man inte är orolig att Qatar ska putta  ner oss från tronen trots att de säkerligen har minst dubbelt så hög spelarbudget. Man borde faktiskt vara lite tacksam.

Ser intervjun med Peter Forsberg nu. För mig är det lite av en idol, för där har vi en spelare med både gudabenånad talang och med en djävulsk vinnarinstinkt. Det är svårt att inte älska den mannen. Hans Börje-attacker efter att köpelaget Malmö rånade den rättmätiga vinnaren MoDo på guldet... jag kände samma sak och kände ÄNTLIGEN finns det en hockeyspelare som uttrycker det jag känner. Foppa kommer för alltid att ha min respekt.

Farbror Barbro:

jag missade det. Självklart vill man inte missa några avhyvlingar av den gamle flens-Osten. När, var, hur? Repris, var?

Helt otroligt dominant insats ikväll, borta mot ett HV som har motivation och som strider för poängen. Man slutar aldrig att IMPONERAS över vårt fantastiska lag. 

Många som är riktigt bra. Aho väldigt dominant, A Lindholm spelar som hans pungkulor vore stora som meteoriter, Schremp är bra igen. Gillar även Öhman på backen skarpt. Nog borde Öhman få kontrakt?

Det ser riktigt riktigt bra ut. Nu är det för tidigt att ropa hej, men vem ska kunna på allvar utmana Sovjet på 80-talet över sju matcher? Enda chansen de har är att domarn är köpt, så känns det faktiskt.

Farbror Barbro:

vad är Osten grejen, missade det? Är det någon ny Osten-gate, något svinjävla utbrott?

Farbror Barbro: Fagervall gillar jag i Lule men Osten har en del att förbättra.

Farbror Barbro:

Jag läste att Donald Brashear är aktuell igen för MoDo nu inför kvalet. På riktigt alltså, jag dummar mig inte! 

Det man undrar över är förstås ifall även Géatan Royer är aktuell igen? Skellefteå AIK värvar Janne Pesonen, Qatar värvar Hovinen, Brynäs värvar Mannberg och MoDo värvar Géatan Royer! hihihihihi!

Farbror Barbro:

den anrika och klassiska hockeyföreningen Brynäs vinner SM-guld och sitter på den svensk hockeytronen. Man får då ett sinnesskadat infall: hur ska vi försvara guldet? Jo, vår strategi blir att vi köper in ett gäng rejects från Qatar! Jösses!

Ett par år senare strider man för föreningens existens i det absoluta bottenskiktet, precis som vem som helst med en gnutta hockeykunskaper kunde förutspå. Kan man sjunka djupare? Jo, man köper in Niinimäki, den sämste finnen någonsin i Qatar och SHL. Kan man sjunka djupare? Jo, man kickar Tommy J och hans ledartrio, alla med Brynäshjärta, och så plockar man in Bulan och Petter Nilsson, de två sämsta ledarna någonsin i Qatar och SHL. Nu går det fan inte att sjunka djupare? Jo, man värvar in Daniel Mannberg, den mest menlöse och mest ofarliga hockeyspelaren någonsin i Qatar och SHL - förutom om man är en random snubbe som är ute på krogen då.

Men Leksand drabbas av någon slags fobi av att vinna hockeymatcher under de sista 10 omgångarna, och Brynäs räddas av att någon annan är toksämst. Annars hade det med stor risk slutat i allsvenskan, med en jättebarriär att kunna gå upp i högsta serien igen.

Jag ger Brynäs kanske 1% chans att slå ut Färjestad i play-in.

Farbror Barbro: du uppfattar alltså Bulan lite som jag uppfattar dig, SvenBarbro...

Då fick vi det klarlagt. Tack och hej.

Farbror Barbro: Ta du och titta på klippet för det kan du verkligen inte ha gjort. Det är för fan en storm i ett vattenglas som Aftontrasan och Sexpressen blåst upp för att onyanserade läsare som du ska bäva och tycka att detta är ju förfärligt. 

Har domarna gjort bort sig så kan dom få höra det. Är de fridlysta från kritik?

Farbror Barbro: Wallson grinade ju om att domarna inte visade SAIK respekt. Det var tydligen ok.

Farbror Barbro: För att han sa vad han tyckte och tänkte om den svenska domarkåren? Jag tycker det är hur bra som helst att han visar dom här känslorna men du kanske tycker SHL domarna är i världsklass? 

Sen får du gärna svara på frågan om hur du vet att han är otrevlig mot spelarna och att dom skulle förlora med flit mot FBK för att få bort Bulan och Petter? 

Du är en skitspridare av rang!

Redigerad kommentar

Farbror Barbro: Ok så du känner Bulan och har spelat för honom alltså med tanke på det du skriver?

Pajas!

Sven Sewage: allt här är en stor skamvrå. Bara genom att kliva in på forumet så står man mitt i den :-)

Nå, Sven. Jag väntar fortfarande på ett svar från dig om när jag försvarade Granström.

Eller var det så att du hade fel. Igen.

Redigerad kommentar

Farbror Barbro:

som vanligt är det mycket tänkvärda inlägg Barbro, man känner att hjärnan växer bara genom att läsa dina fantastiska texter.

Håller med dig om att Sven Tutas inlägg 20:11 är ett riktigt lågvattenmärke.

Okej att Zappaholic uppenbarligen har problem och är väldigt ensammen, men att likt Sven Tuta hålla på att håna och skriva att hans läkare ska ge honom mer vårdtid, det tycker inte jag är ett okej beteende av tutan.

Farbror Barbro:

intervju med Super-Janne Pesonen. Verkar vara en riktigt ödmjuk och sympatisk kille, fritidsintresset är att fiska! Har tränat under Kari Jalonen bland annat.

Som tonåring flyttade han till Uleåborg och vann senare fyra finska mästerskap på fem år med Kärpät.

– De hade ett jättebra system där och jag utvecklades mycket under åren som juniorspelare. Jag hade riktigt bra coacher som gjorde mig starkare mentalt, särskilt Kari Jalonen (numera förbundskapten i Finland). Han var väldigt tuff mot mig i början, men senare förstod jag varför. Det var väldigt bra för min karriär.

Han är lite av en legendar i Skellefteå.

– Han ringde mig före jag bestämde mig var jag skulle fortsätta den här säsongen. Han sa att han spelat här också och hade hört många bra saker om organisationen.

Varför var Kärpät så bra?

– Vi var många som hade spelat i Kärpäts juniorlag och vi kände varandra riktigt bra. Vi hade Harri Hakkarainen som fystränare och han ändrade många saker med träningen. Och även före det tränade vi riktigt hårt. Vi hade en bra mix av unga spelare och äldre med erfarenhet och skickliga spelare också. Jag hörde från några spelare som kom från andra ställen att det var lätt att komma in i gruppen och det fanns en riktigt hård arbetsmoral. Det är så mycket som är gemensamt med det som är nu i Skellefteå. Det känns på samma sätt nu när jag kom hit utifrån.

KulaShaker: Förmodligen, han sitter väl kvar i något gruvschakt å skäms över vissa supporters

Farbror Barbro:

starkt att vi tar två poäng utan att egentligen ta i. Schremp är kvällens bästa spelare och kul för honom att han får avgöra på straff, även Svensson och vindsnabbe Norman är bra ikväll. Men lite sådär halvljummet vilket är förståeligt då vi i vanlig ordning redan tuggat hem seriesegern flera veckor sedan.

Ser att Bulan tagit med sig förlorarinstinkten från Qatar till Brynäs. Man torskar när det är kvar 10 sekunder.

Mitt tips är att Djurgården och Färjestad går vidare till slutspelet från play in. Djurården på hovet skulle vara en kul motståndare i kvarten. Frågan är vilken av Bryäs och Qatar som skulle vara enklare? Kan inte se någon av dessa två lag vinna en match emot oss när vi går för fullt.

Synd bara att det inte blev 3 poäng, men oj va många felpass och slarv.. stor eloge till Växjö dom blir nog giftiga i slutspelet.

Sven Sewage: Nå?

Sven Tuta: Den här boken saknar moderator. Eller, det finns en men han har nog somnat in för han har inte visat sig på flera år.

Farbror Barbro:

det bästa med kvällens träningsmatch är att det inte blir några skador.

Kvällens roligaste:

Kommentatorerna referear till Växjö som "smålänningarna". Det är liksom att kalla Qatar för Fuleå om du förstår hur jag menar?

Sven Sewage: vad du inte ser?

Du ser mig inte försvara Granström. Börja med och tala om exakt var jag försvarat honom???

Visa mig det. Annars kan du ju knipa igen på den punkten.

Zappaholic:

Du försvarar Gnomström som är en spelare som provocerar och hånar, men du anklagar mig för att provocera och håna för ooooj vad hemskt det är. Du kör själv med personangrepp men reagerar som en drama queen när du får samma sak tilbaka.

Vad är det jag inte ser?

« · 1669184 · »