Skellefteå AIK

SHL · 16006 inlägg · 301 ämnen

Skellefteå AIK

Sv: Skellefteå AIK

Är det damlaget som tar all tid och kraft som gör det går så segt för Osten. Man vill ju veta var dom hamnar Ledin och Abbotts.

Såg LHC verkar värva Fogström och även dom tycks sakna förnuft. Säkert billig och hög lägstanivå men man blir förvånad att dom inte har större ambitioner.

Värva en som Fogström måste ju vara en pungspark på alla yngre i klubben som har förhoppningar.

Läste här i Modoboken många spekulerar ganska positivt kring Abbott. Förvånande,har dom helt missat hans uppträdande? En råtta som ständigt fräser och förstör.

Match idag igen och OM vi nu går vinnande ur denna serie så tror jag i efterhand man kan säga det passade bra med en förlust i första matchen.

Sewage beskrev oss fyndigt som en sovjetisk traktor och mitt tillägg blir att den bara har två växlar som jag ser det. På ettans växel kommer AIK upp i 90 som i söndags. Ikväll vill jag laget lägger i tvåan också så vi når toppfarten 160 km/h. Inte illa för en traktor.

Jag gillar kommentaren i denna artikel, "Nu kan det bli så att Chris Abbott får byta upp sig."

Sven Tuta:

han tränade med laget, åkte runt med MoDotröjan i månader och tampades med resten av panikköpen om en plats i laget. Men han fick nog aldrig spela match för att Brashear 42 år helt enkelt var för bra? För snabb kanske? hihihihi!

Sven Sewage: Lika väl som du inser att Gaétan Royer aldrig kommer att spela med Modo

Sven Tuta:

men snälla du, du måste väl inse att Ledin/Jämtin aldrig kommer att spela i Skellefteå AIK? Det är inte så att vi värvar in sådana spelare, eller killar som Gaétan Royer heller för den delen.

Har också svårt att se att Chris Abbot är aktuell? Vi har alltså Zackrisson, Forssell, Lindholm och Holmström på kontrakt som centrar nästa år, och även Lundberg, Norman, Calof och Pettersson kan spela center vid behov. Chris Abbot har dock en spetskompetens som heter duga, och det är hans närmast övermänskliga tekningar.

Mitt tips är att Abbots agent kör samma grej som Sweatts agent gjorde. "Skellefteå är intresserade" när i själva verket Lasse the Almighty J aldrig ens pratat med snubben. Andra alternativet är att Lasse kung Midas är där och budar upp priset i vanlig ordning så att Qatars köpespelare i 3e/4e kostar lika mycket som våra stjärnor i förstafemman.

Sven Sewage:Har du hört något nytt angående värvningarna av Ledin/Jämtin? Är det på G?

Farbror Barbro:

men visst är det faktiskt lite som att du är synsk faktiskt. Imponerande med Grahm.

Här har du vad jag ser i spåkulan:

Qatar köper ihop ett dyrt lag fyllt med hjärndöda gruffiga gnetspelare från världens alla hörn. Flens-Osten beter sig som en osportslig jubelidiot och rättshaverist. Men mest nöjd är flens-Osten över att han lyckats köpa in ytterliggare ett reject ur Skellefteå AIKs andrahanssortering. Qatar floppar dock å de grövsta och åker ut i kvartsfinal. 

Däremot vinner Qatar någon obetydlig grej som ingen bryr sig om, CHL, damserien, DM för 16-åringar eller någon annan skit, och fansen jublar över väl spenderade pengar. "Sveriges bästa sportchef" skanderar hjärngänget i Kööp Arena och näthuliganerna följer efter. Sen blir det lite gamla hederliga "låt han dö" och "bränn, bränn, bränn" och allt är frid och fröjd uppe i ingensmansland.

Farbror Barbro:

Gr0k0-M0D0 kanske blir verklighet snart på riktigt på damsidan? Lite lägre konkurrens och kvalitet på damhockeyn, så där har hamsterns miljarder säkert större chans att köpa in pokaler till det i princp tomma troféskåpet. Där finns ju bara en sportslig intjänad pokal från svensk hockeys medeltid (även kallad 90-talet) samt några köpe CHL pokaler som ingen annan ville ha.

Frågan är när det händer på herrsidan? M0D0 har ju faktiskt anor och är duktiga på juniorsidan. Qatar känner nog typ: vi köper M0D0 så även vi får anor och en juniorverksamhet värd namnet?

Det som talar emot det är att M0D0 inte har så många hjärndöda spelare. Inte så mycket hjärndöd-for-the-buck som de brukar sätta stor vikt vid?

Sven Sewage:

Så mycket snuskigt. För ett par veckor sedan spådde jag Qatars damlag skulle dammsuga Modo och andra lag i dameliten som typ Erika Grahm och nu besannas detta. 

Inget konstigt eller olagligt men ett bryskt uppvaknande för Modo som tror jag varit stolta över sin damhockey. Nu plockar Porser russinen ur Modokakan och får sola sig i glansen,grattis Modo!

Redigerad kommentar

Nog är Dubai allt ett duktigt lag, och visst är Hallam en bra coach.

Jag tycker bara att Wallson/Bert/Klockare är mycket bättre, och att vi är ett bättre lag.

Många defensivt duktiga i Dubai, Lajunen, Reddox, Nick Johnson och i princip samtliga backar. Men inte ett så underhållande lag. Som tyvär inte har några anor. Ett köpelag utan anor som är defensiva och tråkiga, ja det känner man igen! 

Nu har vi fått en mach i benen, och skärpan i pasningsspelet måste upp helt enkelt. Sitter passningarna på bladet så kan vi behålla farten, och då får Dubai det svårt med att bara vara defensiva. Vi kan inte räkna med att Dubai tar lika många korkade utvisningar som igår, men passningstempot måste upp i PP.

Sen tycker jag också att många av våra killar såg riktigt nervösa ut igår och tagna av stundens allvar. Det var många normalt puckpålitliga som det inte alls stämde för, Tim Heed, Sebbe Aho, Oscar Sundvist, Andrew Calof... dessa unga killar måste slappna av och bara gå in och köra sitt spel.

Vi måste tillbaka litegrann till grunderna i vårt spel. Bra passningsspel, rörlighet och högt tempo. En forward driver på mål och river upp ytor. Alla måste sticka in näsan framför kassen och kriga. Skjut när läge ges istället för att leta öppet mål.

Burström säger efter matchen:

Vad känner du att ni måste förbättra?

– Spelet kring båda kassarna. Vi slarvade också lite i passningsspelet.

Det skriver jag under på.

Ur coachsynpunkt tycker jag vår tränartrio imponerat överlägset mest. Dubai gick ju knackigt som tusan innan jul. Då köpte man in Hennessey och Tambellini och det gick bättre.

Nog tror jag Hallam är bra men är det någon som har ett självspelande piano är det han. Färdiga spelare som bara ska strykas medhårs så blir det bra.

Våra tränare har verkligen lyckats skapa något från grunden och dessutom förvandlat många till en högre nivå.

Huss: Förbannat bra skrivit...i mitt tycke en klockren coachseger.

Huss:

Visst har Dubaiforwards längre CV och större meriter på papperet. Kallio,Tambellini t.ex. 

Vi har ju ett ganska ungt lag som inte hunnit skaffa sig meriter. Ett bra exempel är Melker Karlsson. Han hade inget imponerande CV så sent som ifjol om man räknar NHL/landskamper men likförbannat är och var killen betydligt bättre än Kallio,Rosen m.fl.

Håller med om att AIK är väloljat och maskinlikt men det går inte bara stoppa in vem som helst. Norman,Calof,Zackrisson m.fl har ju fått utstå hårt slit för att kunna kliva på tåget. Deras första matcher imponerade inte och jag minns man tänkte att nu har Lasse J gjort ett misstag.

Vad det gäller experter och journalister tycker jag de senare ofta bara vinklar vad som passar in för att sälja. Nu i år har ju haussandet av Växjö passat in bra för att sälja.

Experter som Wikegård tycker jag lyser igenom och förblindas av avund. Han och många andra vill ju så gärna att vår dynasti ska rasa därför förstoras varje misstag av oss och förminskas alla styrkor.

Dessutom är ju alla utom svt/sr experter kommersiella och inte objektiva. Inte blir det bättre av att public service bara består av folk med bakgrund i konkurrentklubbar.

Dra inte för stora växlar på första matchen. Jag tycker det känns som att bedöma en tennisspelare efter ett dubbelfel.

Redigerad kommentar

Farbror Barbro: Vill bara förtydliga punkt 1, Växjös lag är starkare på pappret, där känns det som om Hockeysverige är eniga. Journalistkåren tippade dem 1a, tränarnas favorit till guldet m.m. Deras forwards är namnkunnigare, mer rutinerade och har mer meriterade CVn än AIKs spelare.
Men....
 SAIK har en fungerande maskin där du kan stoppa in medelmåttor som t.ex. John Norman och vips så har de höjt sig flera snäpp jämfört med tidigare och drar sitt strå till vinstmaskinen. Och ja, SAIK kan hålla ett högre tempo än Växjö, det håller jag med om.
För Växjö handlar det om att få ihop sin arme av legoknektar till ett lag och där tycker jag att Sam Hallam (SHLs bäste tränare) gjort ett fantastiskt jobb. Han har ett rutinerat gäng som lärt sig utnyttja SAIKs misstag när de kommer.
Det var otroligt jämnt i grundserien mellan dessa bägge lag och detta är säkert en serie som kommer gå i sju matcher. SAIK kommer säkert ha mer puck och driva upp tempot men så länge Växjö kan freda sitt målområde så enkelt som de gjorde igår så lär det bli målsnåla matcher. SAIK mäste in i gröten framför mål och ha mkt högre pucktempo i pp.

För svensk hockeys skull så hoppas jag att SAIK kan stå emot de småländska köpelaget men Hallam har gjort ett så pass bra jobb att vågskålen börjar tippa åt andra hållet.

Huss:

Du kanske har rätt,vem vet,men jag tror du har fel på de flesta punkterna.

En sak är jag ganska säker på du har rätt är att vår högstanivå är lägre i år. Vi har inte lika många enskilda cirkusnummer att plocka fram.

1) Jag tror det är tvärtom med forwards. På vilket papper du använder vet jag inte men i verkligheten kan jag inte på rak arm komma på någon forward i Växjö som skulle platsa i AIK. Intensitet och smartness är väl ändå viktigt när man bedömer kvalite?

Om du tycker jag är ute och cyklar kan du tänka på att Schremp inte platsar och min bedömning är att han är på Tambellini,Hennessey,Reddoxnivå.

2) Visst verkar Jimmie och Forssell vara två helt olika personer och som spelare är Jimmie ett snäpp bättre tycker jag. Däremot tror jag att årets lag där varje spelare är viktigare nog mår bra av Forres ledarstil.

3) Helt rätt vi är inget Qatar ( Luleå) som består nästan uteslutande av bufflar men igår tycker jag det mesta gick fel.

Alltså vi har förlorat många matcher i år mot nästan alla lag,nästan alltid har det sett ut som igår.

Orkar inte lägga ut texten hur det såg ut men jag har skrivit det förr,det är som att det finns två versioner iförda samma tröjor.

Ett är gårdagens och det andra är det som vann serien och gjorde processen kort med Brynäs och LHC i några av slutspelsmatcherna.

Spelar AIK som igår blir det svårt,även om jag tror det kan räcka köra 90 km/h i 7 matcher. Igår körde Växjö 100 km/h men orkar dom hålla den hastigheten hela serien?  När AIK är bra brukar dom ligga på 160 och jag gissar Växjö toppar kanske 120.

Som jag ser det var vår lägstanivå nära vinna över Dubais nära högstanivå. Jag tror vi kommer få se utvecklingskurvorna för de resp. lagen nu gå åt två skilda håll. 

Farbror Barbro: Första matchen efter ett längre uppehåll är alltid svår gällande tempot, det håller jag med om. Men jag såg en del andra saker som jag tycker borde oroa er.

1) Matchen är verkligen SAIKs starka kollektiv mot Växjös indviduella stjärnor (läs legoknektar, ett hemsk skräplag egentligen).
Titttar du bara på laguppställningen och glömmer historien de senaste 3-4 åren är Växjös lag starkare på papperet, t.o.m. rejält starkare på forwardssidan. Men SAIK har en modell där man knäcker de flesta lag med intensitet, smartness och ett otroligt uppoffrande spel.
Men det kräver också att du har någon form av miniminivä gällande kvalitet på spelarmaterialet i förhållande till motståndarlaget. Tycker tyvärr att SAIK av i år ser lite urvattnat ut. Melker Karsslon, Oscar Lindberg och Bud var starkare kort än Calof, Norman och Pesonen.

2) Vem är Jimmie Ericsson i år? Erik Forssell i all ära men han är bara en blek kopia.

3) Fysiska kamperna vanns ofta av Växjö. SAIK är iofs inget fysiskt lag men de måste ändå våga ta duellen framför mål samt hålla igång skridskorna bättre för att undvika närkamperna.

Zappaholic:

Tvivlar starkt på att du spelat fotboll på elitnivå,nä skämtar bara,det är klart du har.

Inte tusan vet jag vad det berodde på men det såg segt ut,du får lita på mig.

Inte i en final utan veckan mellan. Det har nästan alltid sett segt ut när AIK haft uppehåll och det beror inte på dom vilat en vecka.

Rytter. Jag menar inte att man gick på 60%,man ville nog 100 men jag tycker det såg ut som man inte alls kom upp på sin rätta nivå.

Redigerad kommentar

Farbror Barbro: Utveckla gärna. Jag är fantastiskt nyfiken på det där med mjölksyran. Jag tolkar det som att du antyder att laget är nedtränat. I en final????

Nu är det så att jag har spelar fotboll på elitnivå, och jag vet precis hur det går till att träna ner ett lag för att kunna toppa en form. Det är något man definitivt INTE gör inför en final eller ens ett slutspel.

Farbror Barbro:

För att du har inget att utveckla. Ett hån mot motståndarna att säga att man gick på 60%, men det är väl så det är med dåliga vinnare och sämre förlorare.

Gick tillbaka och kollade på tidigare säsonger. Men får gå tillbaka till säsongen 11/12 för att hitta en match där SAIK gjorde mer än 2 mål på 60 minuter mot Växjö. Enda som sticker ut under de senaste 3 säsongerna är en 6-0 vinst för Växjö.

Faktum är att det är otroligt jämt mellan lagen senaste 3 säsongerna i inbördes möten. Det är endast under Växjös första säsong som ni har ett övertag mot dom med 4-1 i matcher.

Har ni alltid varit rostiga eller gått på 60% när ni mött dom?

Rytter:

Jag tror inte Växjö har något att göra med att benen såg ut som sirap. Passningarna bar trötthetens bedrövliga skärpa. Alla fall och alla möjliga misstag som kommer av mjölksyra.

Ju mer man tänker på det var det här en bra start,dock tänker jag inte utveckla resonemanget.

Om du undrar mer så kan jag säga det såg ut så här ett par matcher mot Brynäs också. I den serien fanns det också ett annat AIK ibland och det är den insatsen jag vill se nästa match.

Redigerad kommentar

Rytter:

Helt sant i det du säger...finns fler exempel också :)

Alltså, det om Klingberg 

Redigerad kommentar

Farbror Barbro:

Hur många mål har SAIK orkat med att göra på Växjö under säsongen? Hur brukar matcherna se ut? 

Kolla på detta och återkom ifall du tycker att Växjö inte är extremt duktiga på att stänga ner offensiva lag. Tycker du att matcherna mellan SAIK och Växjö brukar präglas av offensivt spel där ni får möjlighet att utnyttja era styrkor?

Faktum är att ni möter det lag som släppt in minst mål i serien (efter er), så påståenden att det är rost, ni går på 60% och det bara är att få igång offensiven så löser det sig ser jag som ett hån mot Växjö för att ta ifrån dom äran av att vara i final och sedan vunnit första matchen med 2-1.

Kan ge dig svaren på frågorna ovan, ni har orkat med hela 8 mål på 5 matcher mot dem och släppt in 7 på 5. Endast två gånger har ni orkat med att göra 2 mål i matchen på 60 minuter. 

Så jag undrar vad du sett för matcher när ni mött Växjö?

Redigerad kommentar

Sven-Barbro Slobodan Banan...

Va, har Axel Qatarsupporters i släkten?? Måste fan fråga Urban nästa gång jag träffar honom hur de får in de kanalerna...vore kul att se en match i den ligan.

Rytter:

Du får tro vad du vill och visst har jag sett mötena mot Växjö men framförallt har jag sett alla våra matcher och en sak är säker. Det kommer inte se ut så här i fortsättningen om inte laget kollapsat totalt.

Rytter:

Han säger i i en intervju på TV idag som jag sett att han bott i Skellefteå i 6 år. Han är 18 år. Men han säger att Arvidsjaur känns som hemma, och att han är stolt över att vara norrbottning. Har även Qatarsupporters i släkten, stackarn! ;-)

Sven Sewage:

Hörru tänjer du på sanning igen?

"att en 12-årig Axel Holmström flyttar till Skellefteå där han nu gjort 6 säsonger mer Skellefteå AIK"

Enligt honom själv gick flyttlasset vid 14-års ålder, kan du inte historia kring era spelare eller är det trevligare att tänja lite på sanningen?

Från intervjun i AB:

"Som 14-åring gjorde han sedan sina första träningar med Skellefteå."

" Det började med att jag och farsan (Urban Wikberg, numera tränare för Luleås U16-lag) pendlade någon gång i veckan."

"Det var jobbigt och jag sa till pappa att jag ville flytta till Skellefteå. Han ställde upp och flyttade med mig. Jag är glad att jag åkte hit tidigare än till hockeygymnasiet."

Sven-Barbro Slobodan Banan:

Qatar hade ingen hockeyliga då när Luleå utvecklade dessa förnämliga spelare till NHL.....alltså, NHL...viktiga kuggar i lagen dessutom, tom Kaptensbindel en av dom :)

Rytter:

jag tycker att John Klingberg framför allt är en Frölundaprodukt. Det är vad jag tycker, även om hans moderklubb är Lerum öster om centralorten Göteborg.

Vi har vart med och hjälpt hans utveckling under de två säsongerna han gjorde hos oss likt Qatar hjälpte Öhlund, Renberg och Holmström. Likvärdiga fall.

Hörni, ni belackare av Skellefteå AIK.... Växjö var ganska bra idag, dom var inte bättre spelmässigt men effektiva minst sagt. Kanske dom hittat nyckeln? Men det är inte över än... Trist att modoiter håller på Växjö... Själv har jag MoDo som mitt andra lag, Leksand tredje och Brynäs fjärde, kanske i nån fånig Norrlands och småstadsromantisk tanke om samhörighet? Nåja...

Ny match på tisdag, 4 raka, och vi får fira SM-guld i hemmaarena för en gångs skull! 

M.Lemiux:

Typ som John Klingberg som sven snackar om som en SAIK export. Hur gamal var han när han kom och hur länge var han i klubben?

Att han sedan gjorde en säsong i VF efter att ha varit i SAIK spelar ingen roll, det är SAIK som gjort honom till den spelare han är idag enligt sven.

Sven-Barbro Slobodan-Banan:

Nu är det ju du som dummar dig....fråga dessa spelare också vilket lag de tycker ligger grund för deras kariärer innan du yttrar dig som vanligt en massa dynga. När det gäller spelare som spelat i SKAIK först de var 25-30år är det ändå SKAIKs förtjänst att de får NHL-kontrakt enligt dig (hmr, nåja...AHL-kontrakt i bästa fall)

Redigerad kommentar

M.Lemmiöx rumpnisse:

du ser alltså ingen skillnad på att en 12-årig Axel Holmström flyttar till Skellefteå där han nu gjort 6 säsonger mer Skellefteå AIK... vs värva in Sveriges absolut största juniortalanger och bästa 18-åringar i Mikael Renberg och Matthias Öhlund som då gör 2 säsonger i laget innan de drar till NHL?

Dummar du dig, eller är du på riktigt lika trög i huvet som drama queen psykot Badgad Bob på er sida? Ifall MoDo värvar in en 18-årig Nylander som gör 1-2 säsonger är inte samma sak som att utveckla en spelare från 12 års ålder tills han lämnar som 20-åring, fattar du inte det?

Ja Dubai slipper ju vara nervösa med knappt någon med hjärta för klubben.

Sven Sewage: Så alla som hoppas på Växjö är mammondyrkare? Det var väl att övergeneralisera.

Fan, de har ju bara fyra nationaliteter i laget. Två färre än er främlingslegion.

Sven Sewage:

Nej jag tror inte att Royer är motiverad att flyga över och träna några pass med laget nästa år och sedan få åka hem utan kontrakt precis som i år. 

Kurtan:

Då tycker jag att du ska förklara för mig vilket hårklyveri jag kör med...det kan absolut inte gälla Axel Holmström iaf, läs om mina inlägg och se vad jag skrev. Luktar lite enögd SKAIK-cyklop som bara ser det dom vill se.

OM det är några som kör med hårklyverier modell gråse, så är det vissa personer här på SKAIK-sidan.

Zappaholic:

Växjö är ett bra lag, och detta kommer att bli en tuff serie.

Som norrlänning och supporter av en anrik förening så hoppas man på en snabb förbättring av passningsspel och tempo i fötter och huvud. För svensk hockey skull, förr norrlands skull.

Som avundsjuk missundsam jävlig typ... då håller man säkert på det andra laget, inget konstigt med det. Mammondyrkare.

Farbror Barbro:

Äh rost tror jag inte så mycket på, ni har vilat hela tre dagar längre än Växjö.

Jag tror att det är så här matcherna kommer se ut, har du följt Växjö under säsongen så borde du veta att deras styrka är att ta ner farten på motståndarna och stänga igen i mittzon, sedan har dom kreativa och snabb spelare som går hårt på kontring.

Växjö har dessutom fått möta Frölunda som spelar likt er med högfart genom mittzon och hög kreativitet i offensivzon, och där har dom fått träna på hur man stoppar detta och hittade vägar att vinna.

Tycker det är att ta ifrån Växjö deras prestation genom att påstå att ni gick på 60%.

Rytter:

knäppskalle. Vi som upplever SM-finaler hipp som happ vet att det inte är motivationen som tryter, utan att grabbarna vill för mycket och blir lite stirriga. Vi skapar mycket men har inte kylan ikväll. 

Gáetan Royer, han skulle nog vara 100% motiverad att komma tillbaka till MoDo nästa år. Vad tror du om det?

Farbror Barbro: växjö spelade bara på 70 % av sin kapacitet. Det räckte.

Redigerad kommentar

Tung förlust. Som väntat är de duktiga framför båda kassarna, när man får yxa och crosschecka knästående folk i ansiktet blir det ännu lättare att hålla rent. Inte ett orättvist resultat dock tycker jag, och skottövertaget är lite utav ett skenbart övertag tycker då jag.

Passningsspelet är under all kritik ikväll, och PP är jättedåligt. Tycker Dubai bjuder oss på PP med ett flertal solklara korkade utvisningar, och sen har vi ett par då vi trycker på och drar utvisningar då vi är spelförande. En bra match av domarna.

Det ser lite nervöst ut ikväll. Många normalt skickliga som har ström i klubban, Heed, Aho, Holmström, Sundqvist för att nämna några. Lindholm gör ytterliggare en stormatch och är bästa back med sitt spel som stavas R E S O L U T, Widing bidrar också med intensitet framåt tycker jag.

Rytter:

Mjölksyra och rost,knappast motivation tror jag. Dom kanske var nervösa också,inte vet jag, men bra match var det inte. 

En till hemmamatch får lindra en gnutta.

Farbror Barbro:

Väldigt märkligt ifall man inte kan motivera sig till mer än 60% i första matchen på hemmaplan i en final.

Positivt vi bara förlorar med ett mål när vi spelar på 60%.

Farbror Barbro: Klockrent spel från Växjö nu är det bara att knyta ihop näven och ge järnet nästa match

Man är ju så miljöskadad varje förlust känns som katastrof. Kom att tänka på är det inte Brynässpelet från kvarten vi kör med just nu?

Farbror Barbro: Det kommer, bara steppa upp i varje match så kommer det gå bra :-D

Vi leder skottstatistiken och är spelförande, men tycker att Dubai har vaskat fram minst lika många klara målchanser. Dubai är väldigt duktiga defensivt och håller oss på utsidan, och som väntat är kanadickerna duktiga framför båda målburarna.

De talar om att farten är borta. Det stämmer till viss det, kanske en liten del beror det på att vi haft ett lite längre uppehåll. Så brukar det se ut för oss. Men den största orsaken är såklart skärpan i passningsspelet. Passen sitter inte på bladet, och när passen inte gör det så tappar vi farten genom mittzon och Dubai kan då kväva oss.

Bättre skärpa i passningsspelet och i uppspel, in och kriga framför kassen, trumma på, då vänder vi detta.

Långt ifrån vår rätta nivå.

« · 1680413 · »