Skellefteå AIK

SHL · 16006 inlägg · 301 ämnen

Skellefteå AIK

Sv: Skellefteå AIK
M.Lemiux: Hade han av någon helt oförklarlig anledning varit en hjärndöd idiot och spelat i Luleå istället så hade han inte fått nån speltid. Rimmar illa med ostens filosofi om ungtuppar. Förresten vet ni vad likheten mellan Luleå och en pizza är?¿

Båda hade varit nyttigare utan Osten 😁

M.Lemmiöx Rumpnisse:

Klart Qatar bidragit till dessa spelares utveckling.

Micke Renberg (fin bild förresten!) från Piteå där han nu bor gick till Qatar som en 18-årig juniorlandslagsman. Han gjorde 3 säsonger innan had drog till NHL.

www.eliteprospects.com/player.php?player=734

Mattias Öhlund gick också till Qatar som 18-årig Juniorkronorspelare, 3 säsonger i Qatar innan det blev NHL.

www.eliteprospects.com/player.php?player=749

Tomas Holmström gick till Qatar som 21-årig allsvensk poängkung, 2 säsonger i Qatar.

www.eliteprospects.com/player.php?player=712

Dessa tre "egna produkter" hade alltså sammanlagt ca 300 matcher totalt i föreningen genom åren, ca 100 matcher var totalt sett.

Men på den tiden hade faktiskt Qatar spelare från den egna regionen.

Sticker ut hakan och drar till med att framtidens Holmströms, Renbergs och Öhlunds lirar med Skellefteå AIK, hela norrbottens lag. Varför? Tror de föredrar vår hockey och inte dunka sarg ut och vara osportslig och hjärndöd.

Detta bådar gott?

Redigerad kommentar

blogg.svt.se/hockey/vad-hander-i-andra-klubbar/

Säger allt! Många klubbar bör nog ta sig en funderare :)

Kaiser:

bulls eye av Lindström! Snyggt med tjuren Ferdinand liknelser också.

Det handlar inte endast om otroligt fula överfall och ett enormt osportsligt beteende innan pucken ens är släppt. Nej, utan man måste även slänga in lite överklagan, bryta mot alla överenskommelser, "titta vad han gjorde då", lite blandat rättshaveristbeteende... då är man Qatar through and through!

Sen om man går ifrån faktan och går til det personliga... har en liten känsla av att synen på föreningen inte blir förändrad till det bättre när det kommer en massa orcher och sylar flaskor mot skallen på en? Kanske lite långsökt tänkt av mig där, men jad tror inte det? Där kan säkert DansbandsWolf och rumpnissen hjälpa till och reda ut, fullblodsmongot mr Dramaqueenkärring är ju inte här och läser har han ju skrivit 100 ggr ungefär

Sven-Barbro Slobodan Banan...

Ja se där, förstod att du skulle komma med en dum förklaring att dessa spelare inte var Luleås förtjänst utan nu säger du att de är utvecklade i Qatar. Nog för att de har en egen liga men den grundades 2003, alltså då dessa förnämliga spelare utveclade av Luleå lirade i NHL...alltså i NHL, inte som bänknötare i AHL eller de lägre ligorna.

M.Lemiux:I min värld är Harju och Omark  ishockeyspelare fostrade i Luleå trots att de är födda i Övertorneå. Även Ledin, Lassinatti och Fabricius är spelare fostrade i Luleå trots att de tog sina första skridskoskären i Bergnäsets AIK respektive Antnäs SK. En spelare som kommer till en förening som 15-16 åring och via U16, J18 och J20 slussas in i A-laget betecknar jag som spelare den klubben fostrat. Vilka kriterier du har vet jag ej men du kan väl redovisa vilka de är. Att syssla med hårklyveri kan du göra på frisörskolan och inte här.

Blister Brigade: Yepp!

Viktigt att vi tar oss in på kassen ikväll, klassiskt kanadickspel av Växjö och de är starka framför båda kassarna. Såklart också viktigt att vi håller uppe intensitet och tempo, att vi använder alla cylindrar i vår Sovjetiska maskin och bara maler på hela matchen. Först till fyra!

Axel har en sån sund inställning, bra värdegrund med andra ord ;)

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/article20612543.ab

Blister Brigade:Ja han Holmström är ju Norrbottning såklart killen har sunt dna :). Hans pappa blev bortmobbad från saik och är idag uppskattad juniorledare i Luleå Hockey, hur tänkte Lasse där?

DansbandsWolf: Duktiga juniorledare har vi bra om som säkert redan märkt ;-) och roligt om vi kan hjälpa Lule med lite kompetens. gynar norrlandshockeyn

Vi får vara tacksamma som håller på Skellefteå AIK och inte Qatar eller Dubai.

Även om jag tror stenhårt på seger idag och hela serien får jag erkänna en till hemmamatch finns tillhands som tröst vid förlust.

Vinna en 7e avgörande blir ytterligare ekonomiskt tillskott och förmodligen en ännu skönare känsla.

Hemmagjorda pizzan i ugnen, söndagsölen på kylning (det blev inge igår), snart kör vi!

Kaiser:

hemmagjord pizza här också, check!

Kör med en låda rödtjut själv dock!

Tippas 5-2 till AIK, Holmström och Heed 3 poäng vardera.

SM-final med SKellefteå AIK ... ett säkert vårtecken i Sverige! :-)

Sven Sewage: Aik klart bättre men Växjö klart effektivare.
Känns så där, hoppas vi kan trycka in en snabb kvitering i andra

Kaiser: tror domarna har glömt visselpipan idag

Blister Brigade:

Det är så här hockey ska se ut. Finns inget att klaga på från deras sida än så länge. Såhär skulle det se ut under serien också.

Rytter: håller med, blir bra tempo

Blister Brigade: glömt? Ni har tre pp och inga bp. Synd att klaga då kanske?

Oj va rostigt det ser ut. Man får nästan vara glad för 0-0 i andra,Växjö kan väl inte vara rostiga?

Rytter: kommer att bli spännande serie det här

Långt ifrån vår rätta nivå.

Vi leder skottstatistiken och är spelförande, men tycker att Dubai har vaskat fram minst lika många klara målchanser. Dubai är väldigt duktiga defensivt och håller oss på utsidan, och som väntat är kanadickerna duktiga framför båda målburarna.

De talar om att farten är borta. Det stämmer till viss det, kanske en liten del beror det på att vi haft ett lite längre uppehåll. Så brukar det se ut för oss. Men den största orsaken är såklart skärpan i passningsspelet. Passen sitter inte på bladet, och när passen inte gör det så tappar vi farten genom mittzon och Dubai kan då kväva oss.

Bättre skärpa i passningsspelet och i uppspel, in och kriga framför kassen, trumma på, då vänder vi detta.

Farbror Barbro: Det kommer, bara steppa upp i varje match så kommer det gå bra :-D

Man är ju så miljöskadad varje förlust känns som katastrof. Kom att tänka på är det inte Brynässpelet från kvarten vi kör med just nu?

Farbror Barbro: Klockrent spel från Växjö nu är det bara att knyta ihop näven och ge järnet nästa match

Positivt vi bara förlorar med ett mål när vi spelar på 60%.

Farbror Barbro:

Väldigt märkligt ifall man inte kan motivera sig till mer än 60% i första matchen på hemmaplan i en final.

Rytter:

Mjölksyra och rost,knappast motivation tror jag. Dom kanske var nervösa också,inte vet jag, men bra match var det inte. 

En till hemmamatch får lindra en gnutta.

Tung förlust. Som väntat är de duktiga framför båda kassarna, när man får yxa och crosschecka knästående folk i ansiktet blir det ännu lättare att hålla rent. Inte ett orättvist resultat dock tycker jag, och skottövertaget är lite utav ett skenbart övertag tycker då jag.

Passningsspelet är under all kritik ikväll, och PP är jättedåligt. Tycker Dubai bjuder oss på PP med ett flertal solklara korkade utvisningar, och sen har vi ett par då vi trycker på och drar utvisningar då vi är spelförande. En bra match av domarna.

Det ser lite nervöst ut ikväll. Många normalt skickliga som har ström i klubban, Heed, Aho, Holmström, Sundqvist för att nämna några. Lindholm gör ytterliggare en stormatch och är bästa back med sitt spel som stavas R E S O L U T, Widing bidrar också med intensitet framåt tycker jag.

Farbror Barbro: växjö spelade bara på 70 % av sin kapacitet. Det räckte.

Redigerad kommentar

Rytter:

knäppskalle. Vi som upplever SM-finaler hipp som happ vet att det inte är motivationen som tryter, utan att grabbarna vill för mycket och blir lite stirriga. Vi skapar mycket men har inte kylan ikväll. 

Gáetan Royer, han skulle nog vara 100% motiverad att komma tillbaka till MoDo nästa år. Vad tror du om det?

Farbror Barbro:

Äh rost tror jag inte så mycket på, ni har vilat hela tre dagar längre än Växjö.

Jag tror att det är så här matcherna kommer se ut, har du följt Växjö under säsongen så borde du veta att deras styrka är att ta ner farten på motståndarna och stänga igen i mittzon, sedan har dom kreativa och snabb spelare som går hårt på kontring.

Växjö har dessutom fått möta Frölunda som spelar likt er med högfart genom mittzon och hög kreativitet i offensivzon, och där har dom fått träna på hur man stoppar detta och hittade vägar att vinna.

Tycker det är att ta ifrån Växjö deras prestation genom att påstå att ni gick på 60%.

Zappaholic:

Växjö är ett bra lag, och detta kommer att bli en tuff serie.

Som norrlänning och supporter av en anrik förening så hoppas man på en snabb förbättring av passningsspel och tempo i fötter och huvud. För svensk hockey skull, förr norrlands skull.

Som avundsjuk missundsam jävlig typ... då håller man säkert på det andra laget, inget konstigt med det. Mammondyrkare.

Kurtan:

Då tycker jag att du ska förklara för mig vilket hårklyveri jag kör med...det kan absolut inte gälla Axel Holmström iaf, läs om mina inlägg och se vad jag skrev. Luktar lite enögd SKAIK-cyklop som bara ser det dom vill se.

OM det är några som kör med hårklyverier modell gråse, så är det vissa personer här på SKAIK-sidan.

Sven Sewage:

Nej jag tror inte att Royer är motiverad att flyga över och träna några pass med laget nästa år och sedan få åka hem utan kontrakt precis som i år. 

Sven Sewage: Så alla som hoppas på Växjö är mammondyrkare? Det var väl att övergeneralisera.

Fan, de har ju bara fyra nationaliteter i laget. Två färre än er främlingslegion.

Ja Dubai slipper ju vara nervösa med knappt någon med hjärta för klubben.

M.Lemmiöx rumpnisse:

du ser alltså ingen skillnad på att en 12-årig Axel Holmström flyttar till Skellefteå där han nu gjort 6 säsonger mer Skellefteå AIK... vs värva in Sveriges absolut största juniortalanger och bästa 18-åringar i Mikael Renberg och Matthias Öhlund som då gör 2 säsonger i laget innan de drar till NHL?

Dummar du dig, eller är du på riktigt lika trög i huvet som drama queen psykot Badgad Bob på er sida? Ifall MoDo värvar in en 18-årig Nylander som gör 1-2 säsonger är inte samma sak som att utveckla en spelare från 12 års ålder tills han lämnar som 20-åring, fattar du inte det?

Sven-Barbro Slobodan-Banan:

Nu är det ju du som dummar dig....fråga dessa spelare också vilket lag de tycker ligger grund för deras kariärer innan du yttrar dig som vanligt en massa dynga. När det gäller spelare som spelat i SKAIK först de var 25-30år är det ändå SKAIKs förtjänst att de får NHL-kontrakt enligt dig (hmr, nåja...AHL-kontrakt i bästa fall)

Redigerad kommentar

M.Lemiux:

Typ som John Klingberg som sven snackar om som en SAIK export. Hur gamal var han när han kom och hur länge var han i klubben?

Att han sedan gjorde en säsong i VF efter att ha varit i SAIK spelar ingen roll, det är SAIK som gjort honom till den spelare han är idag enligt sven.

Hörni, ni belackare av Skellefteå AIK.... Växjö var ganska bra idag, dom var inte bättre spelmässigt men effektiva minst sagt. Kanske dom hittat nyckeln? Men det är inte över än... Trist att modoiter håller på Växjö... Själv har jag MoDo som mitt andra lag, Leksand tredje och Brynäs fjärde, kanske i nån fånig Norrlands och småstadsromantisk tanke om samhörighet? Nåja...

Ny match på tisdag, 4 raka, och vi får fira SM-guld i hemmaarena för en gångs skull! 

Rytter:

jag tycker att John Klingberg framför allt är en Frölundaprodukt. Det är vad jag tycker, även om hans moderklubb är Lerum öster om centralorten Göteborg.

Vi har vart med och hjälpt hans utveckling under de två säsongerna han gjorde hos oss likt Qatar hjälpte Öhlund, Renberg och Holmström. Likvärdiga fall.

Sven-Barbro Slobodan Banan:

Qatar hade ingen hockeyliga då när Luleå utvecklade dessa förnämliga spelare till NHL.....alltså, NHL...viktiga kuggar i lagen dessutom, tom Kaptensbindel en av dom :)

Sven Sewage:

Hörru tänjer du på sanning igen?

"att en 12-årig Axel Holmström flyttar till Skellefteå där han nu gjort 6 säsonger mer Skellefteå AIK"

Enligt honom själv gick flyttlasset vid 14-års ålder, kan du inte historia kring era spelare eller är det trevligare att tänja lite på sanningen?

Från intervjun i AB:

"Som 14-åring gjorde han sedan sina första träningar med Skellefteå."

" Det började med att jag och farsan (Urban Wikberg, numera tränare för Luleås U16-lag) pendlade någon gång i veckan."

"Det var jobbigt och jag sa till pappa att jag ville flytta till Skellefteå. Han ställde upp och flyttade med mig. Jag är glad att jag åkte hit tidigare än till hockeygymnasiet."

Rytter:

Han säger i i en intervju på TV idag som jag sett att han bott i Skellefteå i 6 år. Han är 18 år. Men han säger att Arvidsjaur känns som hemma, och att han är stolt över att vara norrbottning. Har även Qatarsupporters i släkten, stackarn! ;-)

Rytter:

Du får tro vad du vill och visst har jag sett mötena mot Växjö men framförallt har jag sett alla våra matcher och en sak är säker. Det kommer inte se ut så här i fortsättningen om inte laget kollapsat totalt.

Sven-Barbro Slobodan Banan...

Va, har Axel Qatarsupporters i släkten?? Måste fan fråga Urban nästa gång jag träffar honom hur de får in de kanalerna...vore kul att se en match i den ligan.

« · 1679994 · »