Stefan: Jo men det lag som spelade kvalserien va väll knappast samma lag som finns att tillgå i dag.... Markus Mathiasson , Björn Melin , Mika Hannula och dom andra är nog ganska mycke bättre än gamlingarna rydmark och juha
hehe det snackar jag om att tippa högt från kvalserien till guldkandidat på några månader :D
Själv tror tippar jag att MIF kommer att kämpa om platserna 6-10 enligt mig så är Mora och Luleå dem idag givna kvalserielagen. Visst Luleå har värvat Mikael "aj jag har ont i kroppen och måste vila" Renberg och han kan göra vad som beövs i Luleå men då gäller det att han inte kopierar sin uppgift från Toronto senaste säsongerna dvs sitta på läktaren skadad eller vara en oproducerande forward när han väl spelar.
Spud: För en gångs skull är jag böjd att hålla med dig. Malmö kommer att få jobbigt att över huvud taget klara plats 9 och 10. Mora är bättre än väntat men det räcker ändå inte till. Dom är troligen givna som 12:a. Sedan kommer det nog att stå mellan Malmö, Södertälje och nägon till, om 11:e platsen. Slutspelskandidaterna blir i stort samma som i fjol. Ev. kan Luleå få lite jobbigt att komma bland de 8.
Nubben: Jag tror det går som det gjort de senaste säsongerna, förvärven imponerar inte och tror att miffare kommer få räkna med en ojämn säsong. Jag anser att nyförvärven håller samma klass kanske något bättre än förlusterna men övriga lag ser ut att ha förstärkt också. Så om det ska bli en förbättring hänger mycket på om Kinding lyckas få alla att dra åt samma håll vilket har varit tveksamt de senaste åren..
scim: Å andra sidan var det inte många som trodde på Mora i Kvalserien heller och det hindrade dom inte. Men visst är troligast att Mora finns på plats tolv efter att grundserien är spelad. Är trots allt 50 matcher som ska spelas, och då har dom en för svag trupp. Dom kan säkert skrälla i några matcher, men allt annat än jumboplacerig får ses som en sensation.
Givetvis har de förstärkt, men de spelare de värvat för att spetsa laget är spelare som andra lag snarare värvar för att bredda laget. Henrik Petré, Adam Andersson och Peter Nylander är habila elitseriespelare men knappast tillräckliga för att rädda laget kvar från det absoluta bottenträsket, då stommen i truppen är på tok för dålig för att kunna hävda sig i elitserien.
Nej, det finns absolut ingenting som talar för att Mora skulle kunna klara sig undan sistaplatsen, gör man det är det än bragd av stora mått.
Men som någon person skrev tidigare; man har ändå gjort en klok satsning, för det kommer ett liv efter elitserien också.
Ursäkta men jag minns inte att jag frågade dig, dessutom vore det ju bra med en tillhörande motivering istället för något som jag och de flesta andra bara avfärdar som det ständiga jag-hatar-modo-gnället från din sida.
Med tanke på att nästan samtliga lag i år, enligt mig, ser starkare ut än på länge så tror jag tyvärr att Mora kommer får det mycket svårt. Visst en och annan skräll kommer de klara av att göra men det är för många omgångar för att de skall klara av att skrälla hela vägen...
Timråfan_skåne: jag tror faktist att mora kommer att klara sig ganska bra i elitserien de ser starka ut så det hänger nog kvar.. bra med nya lag tycker jag
Vi ska komma ihåg att inte eller Timrås trupp var speciellt namnkunnig när de tog klivet upp i elitserien förutom för oss som hade mer koll på allsvenskan ;)
3 till spelare ska värvas innan lagbygget är klart och man väntar nu på vad som ska hända med en ev. NHL lockout. Personligen tycker jag inte man kunde ha värvat så mycket smartare än vad man har gjort... Mora kommer ta många poäng bara för motståndarna underskattar.
Garibaldi: Självklart "ska" det inte gå bra för Mora. Men för min egen del ska det bli spännade att se hur det går, det skulle vara kul om dom kunde hålla sig kvar. Det blir en spännade elitseriehöst och slutspel. Mycket bra spelare har återvänt så denna säsong kan allt hända.......
knaskamilla: Själv hoppas jag på att Salo spelar som Riksman när dom mötte Luleå på bortaplan.Iallafall mot oss, i de andra matcherna får han spela precis hur han vill.
Jag säger Salo. Få lag brukar ha sådana problem med enskilda lagdelar som Modo. Ena året är det kassa backar, andra året är det anfallarna som suger... Nu har de säkrat en enskild lagdel med en av Sveriges bästa målvakter genom tiderna - och som dessutom är gammal VIK:are. Jag tror på succé.
Det fick bli Salo igen. Dels eftersom bra topp-målvakter i Modo är inte direkt något det har gått inflation i och dels, framförallt, eftersom Salo är det nyförvärv hittills som kommer att tilldra sig mest intresse nästa säsong. MoDo kommer att få en gigantisk plats i media, vilket kommer att leda till ett ökat intresse för laget. MoDo har gjort en kanonvärvning i Salo helt enkelt.
Fast det står "bästa nyförvärvet hittills". Man kan alltså tänka att som MoDos lag ser ut just nu är Salo det bästa nyförvärvet. Sen kan man naturligtvis tolka frågan som man vill, men som jag ser det kan man inte tolka in eventuella framtida händelser. Jag skrev till "hittills" i frågeställningen av en anledning...
Fast det är klart att du får "ta dig friheten" att inte rösta alls.
knaskamilla: De är ruggigt svårt att göra en bedömning innan seriespelet ens kommit igång. Jag tar mig friheten att det blir ingen av ovanstående. Åtminstone inte i klubbarna som de ovanstående representerar. Tror exempelvis att Pluss, han i Frölunda, kommer att bli mer värdefull än Tom Koivisto. Likadant är det i Timrå och ganska så säkert i Modo. Vad händer om t.ex. "Foppa" dyker upp i Modos lag. Även om han inte gör kanske sin bästa säsong så blir han ändå mer värdefull än Salo. Listan kan egentligen göras mycket längre. På den första listan höll jag på Micke Rehnberg, men jag är mycket tveksam om han verkligen blir Luleås bästa värvning för året. Men han är dock fortfarande det mest närliggande alternativet.
Danne_L: Klart killen kan bli en flopp. Förutsättningarna finns. Man det gör det för Koivisto också. Även om han rimligtvis borde bli en tillgång för Frölunda.
Maggan:Är böjd att hålla med dig. Den killen böhöver inte heller stanna pucken innan han avlossar stora kanonen. Kan bli en sensation i ES kommande vinter. Släng dig i väggen Danne!