Albert Hall: Det är när Canal+ är på plats som de låter deras bilder gå ut direkt... då vet jag att det vid två tillfällen visats bilder som kanske inte skulle gått ut annars. Men det har inte blivit några kravaller så det har varit lugnt.
fille: Vi i Mora visar det ibland när vi hinner med. Huvudsaken att man får med målen. Sen är väl "rekomendationen" att man inte ska visa sånt som kan hetsa folkmassorna extra mot domaren. Det bryter vi dock emot ibland när det känns motiverat.
Hur många lag har Jumbotron/Mediakub i sin arena? Vet att Linköping,Djurgården,Mora,MIF och FBK har det. Visar dom repriser på utvisningar i någon arena? (det gör dom inte i Coetta Center) Är det regel på att inte visa det för dommarnas skull eller?
El Aka Ali: Vi kikar väl lite grann på AIK's sista säsong i ES (2001/02) för att se hur derbygruppandet fyllde Globen:
2001.10.04 Djurgårdens IF-AIK 9082 1-2sd 2001.10.18 AIK-Djurgårdens IF 8251 1-3 2001.11.15 AIK-Djurgårdens IF 7625 0-5 2001.11.20 Djurgårdens IF-AIK 11619 1-4 2001.12.28 Djurgårdens IF-AIK 12533 4-7 2002.01.08 AIK-Djurgårdens IF 6978 4-6
Inte dåligt. Två rätt av sex. Visserligen sladdade ju AIK i denna serie, men det var ju inte derbygruppernas fel. Tror jag ivarjefall.
Annars vill du öka kvaliteten i ES, på något annat sätt än att utöka densamma. Det som ligger närmast till hands är väl att minska då, eftersom bibehålla tolv lag står för 'oförändrat'. Det gör att man 'förtätar' de duktiga spelare som finns i Sverige. Ju mer man minskar, desto mer förtätar man. Tyvärr försvinner all publik då man förtätat ned till noll lag och oändlig kvalitet, eftersom det då förmodligen inte blir några matcher. Så vi nöjer oss med att ponera en minskning med tio lag, för att inte äventyra ekonomin allt för mycket. Rak serie sex matcher mot varje lag ger 54 omgångar.
I dagens NHL-stinna Elitserie finns det (utspritt på alla tolv lagen) ungefär 60 lockoutisar, vilket motsvarar dina två lag som ska bort. Slut med lockouten, omfördela de spelare vi har i dag - och ned till tio lag. Inga spelare in, inga spelare ut. Klart.
Nu visar det sig att du ville höja kvaliteten för att svensk hockey skall kunna hänga med i den internationella cirkusen. Aj fan. Hur ska vi nu få plats med junisarna, som ska bli svensk hockey's framtid - de som ska hänga med i den internationella cirkusen om två-tre-fyra år. Tänkte inte på det.
"Derby-grupperna överlevt sig självt. Därför bör spelschemat ses över", säger du. Antalet omgångar kommer knappast att minskas, av ekonomiska skäl. Men hur kul är det att i sann socialstyrelse-anda möta varje lag sex-åtta gånger varje säsong INNAN slutspelet? Publiken vallfärdar för att se Malmö (eller sätt in Tälje, Mora, HV eller vilket lag som helst här) för vilken gång i ordningen..? (Gäsp!)
Nej, 1) In med friskt blod - nya föreningar - i ES. Plats för mer spelare = plats för mera juniorer = underlättar för hockeyns framtid.
2) Gör det enklare att komma tillbaka om man skulle trilla ur. Etablerade ES-lag behöver inte göra i byxan och få en nära-döden-upplevelse, om de skulle göra en taskig säsongsinledning. Man behöver inte agera i panik, utan kan tänka lite mer kallt, lite mer långsiktigt.
Vi kan inte gå ned i antal ES-lag enligt mitt resonemang. Vi kan inte spela färre omgångar av ekonomiska skäl. Vi måste värna om våra juniorer av framtidsskäl.
Det enda riktigt nyskapande vore att starta en Nordisk liga, som svenska (och danska och finska etc) ES-lag kvalificerade sig till. Men konsekvenserna kring detta har jag inte funderat ikring.
Metal Guru: Starka ledarprofiler i dessa klubbar genomförde att derbygrupperna blev verklighet. Fanns väl inte ett derby mellan AIK o Djurgården som inte drog minst 10000 pers till läktarna. Likadant blev det mellan Leksand o Brynäs. Alltid fullsatt vid dessa matcher. Självklart måste man ta tillvara möjligheten att få lite klirr i kassakistorna. Nu har derby-grupperna överlevt sig självt. Förutsättningarna är förändrade. Därför bör spelschemat ses över. Men att bibehålla kvaliteten och hellst öka den gör man inte med 14 lag. En serie med 14 lag drar med all säkerhet ner kvaliteten och vem kan vilja det? Förbundet är med all säkerhet inne på att försöka höja kvaliteten, för att svensk hockey skall kunna hänga med i den internationella cirkusen.
Å fan, El Aka Ali: Derbygrupperna var sportsligt rättvisa på Leksand och AIK's tid? Eller det var kul som fan att spela sönder AIK-Djurgårn och Brynäs-Leksand i sann socialstyrelse-anda sex till åtta gånger per säsong.
Och, det öh tokheta norrlandsderbyt Luleå-Brynäs får vi inte glömma. Kommer ihåg det som igår. Gävleborna hoppade in i sina 142:or och Amazoner vid korvmojen för att åka 75 mil enkel resa för när man skulle sätta grannstan på plats.
Metal Guru: Det var en kanongrej när AIK och Leksand fanns i ES. Nu funkar det inte alls. Derbygrupperna skall bort. Problemet blir att hitta ett system med ungefär lika många matcher som nu.
Kenny: Är skeptisk till 14 lag i ES. Finns mer nackdelar med 14 lagsserie. Kvaliteten består och förbättras med 12 lag. Påfundet med derbygrupperna alltså mer matcher mellan AIK o Djurgården, Leksand o Brynäs och Frölunda- HV har tappat aktualitet. Globen blir aldrig mer än halvbesatt som läget verkar nu.
Ja, det skulle ju garanterat höja kvaliteten på spelarna eftersom det innebär fler hårda matcher med enbart riktigt bra spelare. Alla lagen skulle möta varandra 10 gånger per säsong vilket skulle ge 50 matcher. Sedan slutspel. Semin och finalen i utökas till bäst av 11 för att kompensera bortfallet av uteblivna intäkter från obefintlig kvartsfinal.
Helt klart, ju mindre antal lag desto bättre. Allra bäst vore det att ha ett enda lag i elitserien. Snacka om vilka kvalitetsspelare det laget skulle kunna sno åt sig.
Kika på nedanstående länk om NHLPA's lockout-löneersättningar. Men det riktigt intressanta är vad fansen säger i forumet i direkt anknytning till artigeln. Längre ned, i gult. Spelarfacket inte poppis, är ett understatement.
Det främsta argumentet är enligt mig att vi kan ha 52 omgångar där alla möter alla 4 gånger. Inga sportsligt orättvisa derbygrupper. Plus att jag gärna ser Leksand och Skellefteå/Björklöven i Elitserien. Sen att det ibland blir ojämnt och strykmatcher är ju faktiskt bara bra för underhållningen ;)
Jag hoppas att strejken tar slut snabbare än kvickt. Kontrakten vi ser i år är löjeväckenade. Brynäsbacken Timonen på 10 veckors kontrakt. Timrå byter eventuellt målvakt mitt i serien, storfräsare kommer efter jul när större delen av serien är fixad.
Precis som man befarade så är årets elitserie mer en jipposerie. Missförstå mig inte. jag tycker det är kul med stjärnorna som är här och lirar. De kan säkert lära ut våra spelare ett och annat som kan vara bra att ha med sig både för publiken men även för deras egen utvecking.
fille: visst skulle de vara grymt me NHL-splare i slutspel, men samtidigt skulle de vara kul och se vilka förändringar som kommer att ske i tabellen om den tar slut mitt i..
Jag tycker det skulle vara tråkigt om strejken tog slut. Hellre att den tar slut efter säsongen en mitt under. Skulle vara jäkligt grymt med ett slutspel med NHL lirare. Sen nästa säsong, då får strejken vara över..
killen77: Rykten har gott, men om vi säger så här..de har inte haft ett nytt mötte än men de planerar och ha ett snart och de é därför rykten går att strejken é över, för de förväntas att lösa konflikten vid mötet.
Det verkar som att man vill ha ett avgrund mellan lagen i högsta och näst högsta serien. På det sättet tar vi bort all spänning angående upp och nedflyttning. Det blir i praktiken en stängd elitserie, i högre grad än nu. Argumentet för att plocka upp fler lag är ju just att de mer eller mindre är värda att vara i ES. Bra säger jag. Låt lagen strax under få ha kvar de chansen även i framtiden då genom att inte utöka till fjorton lag, oavsett vad lagen heter..
Deas: Naturligtvis lyckas han ändå vinkla det faktum att alla lagen i ES har votumrätt i frågan, som något odemokratiskt. Puckot måste väl förstå att det naturligtvis går att ändra reglerna om man vill, även om det i enlighet med demokratisk anda, inte kan göras på fem minuter. Vet han om han gillar demokrati, eller diktatur egentligen? Det ter sig ju som att han vurmar för diktatoriska fasoner i alla fall.
Ryktet går för fullt nu att strejken är över efter jul/nyår, någon fler som hört detta? Det står inte i någon tidning som jag kan hitta men jag har hört att det är klart nu.
Man får hoppas på att det stämmer så vi får en riktigt elitserie.
Dock har en faktiskt spelare med namnet Nicklas Sjögren spelat i Timrå tidigare. En back med hyfsade allsvenska kvalitéer som kom från Mölndal till TIK 1991. Totalt blev det två säsonger i klubben och 22 poäng (9+13), vilket är klart godkänt för en back.
Dream Team: Det blev lite olyckligt det där med att ta hit ryssarnas bäste domare, som gjorde suveränt bra ifrån sig, och sedan en medelmåtta som inte alls höll klassen. Kan vara därför som inte linjen fullföljdes. De svenska domarna fick ju förhållningsorder att ta intryck av den förste ryssen. Men när näste ryss inte alls motsvarade förväntningarna så gick det som det gick. Tycker för övrigt i frågan om domarna att det vore bra om det kom mer nya svenska domare. En del har vi fått se. Dom tycker jag skött sig hyfsat. Dom är i alla fall inte sämre än "Ljungbymaffian".