{9255}: Kan bara hålla med. Allt verkar ha blivit bättre när han klev in. Nu är marknad på varje vecka och vill ha in $. Istället för max en gång om år tidigare.
Nucky: Läste det i st, kanon att klubbarna har bra relationer, ska vara tävling och stenhårt på isen, utanför så är det kanon att dom har kontakt och kan bolla med varann, gillar vårt nya tillskott Torines, vet nubbs hyllat rekryteringen.
{8671}: Jo, det är väl så. Ändock väldigt tyst. Var runt den här tiden vissa av de mindre klubbarna skulle få problem med framförallt likviditeten. Men man lever kanske på den senaste allmosan från "pappa"
Nucky: kan det inte vara så att alla egentligen står med mössan i hand och väntar på räddning från pappa staten? Idrotten har ju skrikit efter pengar länge nu och det senaste utspelet från regeringen gällde väl ekonomiskt bistånd om ungefär 1/3 av vad klubbarna själva hade begärt?
KB: Tycker det är märkligt tyst från dessa klubbar med tanke på att de står på ruinens brant. Känns som att det är lovade hjälp på något sätt, varför skulle de annars fortsätta om de bara klarar 1-2 månader till?
OlliJanne: Det får anses vara "matchen i matchen" i och med att Almtunas vinstsvit är precis lika lång. Skänker definitivt lite extra krydda till kvällens match.
Tikkare: Lär ju garanterat vara kört för Almtuna, Kristianstad, Mora, Tingsryd, Vita Hästen och Västervik. Väsby kanske inte har hunnit dra på sig så mycket kostnader? Typ halva Allsvenskan kanske byts ut.
Håller med om att den här säsongen aldrig skulle ha spelats. Nu hoppas jag dock att de slutför den som tidigare bestämt, med upp- och nedflyttning. Tragiskt om det ännu en gång skulle stängas på samma sätt som förra året.
bar mofftak: den här säsongen borde aldrig spelats om vi ska vara uppriktiga.! Och det gäller all hockey. Många klubbar kommer konka är jag rädd. Nu har vi ett förbannat bra lag och det är ju typiskt att ett fladdermusvirus ska sätta käpparna i hjulet. Men vi får hoppas på att vaccinet kan lätta upp restriktionerna lite. Men jag tror att regeringen kommer låta det stå kvar till sommaren. Så vilka klubbar kommer klara sig?
Knylan: Typ: Det är tufft nu. Vi har pengar så vi klarar oss i en månad till. Över till marknad som kanske presenterar någon info om en sponsor som klivit in med lite pengar.
Nisse på Mon or: Isåfall vore det ju en smula överraskande att det presenteras av Torines och Ogge, då de är de enda som ska komma förbi enligt informationen.
Nä, det är nog bara lite allmän info som lär presenteras. Precis sånt som efterfrågats från supportrarna tidigare då det gnällts på att klubben varit för dåliga på de där bitarna. Klubben körde ju en live för bara någon månad sedan och då var det väl att spelarna gått ner i lön, och lite surr med Freddan. Jag ställer förväntningarna till att det mest är fråga om en månatlig update av läget i föreningen. Att läget är tufft, men att man är nöjd med försäljning av stödbiljetter, osv.
Enaranger: Att en förening riskerar att gå i konkurs är ju dock ingen anledning till att man ska plocka bort nedflyttning. Det är tråkigt för den föreningen såklart men inte mer än så.
Även om jag såklart önskar Timrå tillbaka till SHL så gillar jag hockeyallsvenskan. Mer genuin serie. Lite mer hardcore.
{8671}: skulle Djurgården åka ur så skulle förslaget om minst 2 lag till i SHL åka upp på tapeten direkt. Minns det året Dif åkte ur. Året efter tror jag det var kom förslaget att utöka SHL. Vilket oxå skedde.! Det finns ju stort intresse i flera städer som lätt skulle platsa i publikligan i shl.
Upphör inte alla kontrakt när ett lag åker ur. Så redan inom ett år så försvinner väl juniorer till SHL-lag väldigt billigt (d.v.s. gratis). När Modo åkte ur, då tappade ju de några juniorer, som jag inte trodde skulle lämna.
Efter den här säsongen är det nog troligt att det lag som åker ur, går i konkurs. Det gäller inte bara Brynäs. Även Malmö och Linköping ligger nog illa till ekonomiskt vid en degradering.
Även lag som inte längre riskerar att åka ur, tror jag hade haft svårt att klara en degradering ekonomiskt. Som t.ex. Örebro, Växjö och Leksand.
De enda lag som garanterat skulle klara en degradering ekonomiskt, är väl de "stora drakarna" som Färjestad, Frölunda och HV. Plus då Oskarshamn, som inte hunnit dra på sig så stora kostnader.
Enaranger: SHL vill ha en farmarliga i Allsvenskan som är lagom bra, inget att hymla om. Det är ett styrkeförhållande som gällt i många många år och det passar ju klubbarna i shl utmärkt. Men det är ju väldigt intressant om Leksand/Oskarshamn överpresterar några säsonger så att förhoppningvis ett etablerat lag åker ur. Vem vet, om 5 år kanske det är Brynäs som får skicka sina juniorer billigt till en SHL-klubb? Tror det krävs att ni, Linköping eller typ Malmö åker ur för att det ska bli ett bättre klimat i Hockeysverige.
Enaranger: Det har varit laget som går upp som får 6 miljoner mindre. Laget som åker ur får de 6 miljonerna istället. Så laget som går upp har alltid sämst ekonomiska förutsättningar för att få till en slagkraftig trupp.
Detta är SHLs sätt att driva utveckligen för svensk hockey. Ge 80% av resurserna till 14 lag i SHL. Ge 15% av resurserna till 14 lag i HA. Resten av Hockeysverige får slåss om smulorna.
SHL är med nuvarande organisation och fördelning hockeymördare. DET kommer jag tycka oavsett vilken serie Timrå spelar i.
Under en "normal säsong" med publik, så går det nästan jämt ut mellan att dela tv-pengarna på 16 i stället för på 14, då lagen får 30 hemmamatcher i stället för 26. Kan t.o.m. vara så att de lag som tar in (och har) mycket publik, skulle gå plus på det.
Men nu lär det väl troligen inte bli "normala mängder" med publik ens nästa säsong, om man tolkar FHM:s prognoser rätt. Men FHM har haft fel förr, om man säger så.
Så det lär krävas sparande från klubbarna även nästa säsong, för att "komma igen" ekonomiskt, från de stora tapp som görs denna säsong.
De lag som är mest emot att dela på 16, tror jag kan vara t.ex. Örebro och Växjö. De påstår alltid att de inte har dyra trupper. Och alla som läser vilka spelare de har i sina trupper förstår inte hur "det går ihop".
Vet inte vad den där "fallskärmen" på 6 mkr är, som de som åker ur betalar. Om de är att de köper den andel som laget (eller ibland lagen) som åker ur, haft i SHL. Frågan är då vad som skulle hända om lag går upp, men inget ramlar ur. Skulle laget/lagen från allsvenskan slippa betala 6 mkr då?