1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 610948 inlägg · 6214 ämnen

Apropå nånting...

Sv: Apropå nånting...
lincoln: Guds fot du vet.

tk75: Nej det får man inte.

tk75: Den tar inte bara på skridskon - Han sparkar in den

tikwille: dom får sparka in pucken !!

tikwille: Spark....

jävlar!

Skarin: nervositeten inför varje match gör garanterat sitt för att förkorta livslängden. Självplågeri är vad det är.

Skarin:

Nä jag orkar inte jag heller :), vi lägger ner detta nu. Så kan du få fokusera på din match och jag på silly season så syns vi nästa säsong :).

Cyklob: Det är fullt möjligt att ni spelade bättre ifjol i kvarten ;) Det jag menade var under grundserien. Du tycker att Modo spelade mycket bättre i grundserien, att nyckeln för guldet liksom grundlades där.

Men nu orkar jag inget mer.

Jag är grymt nervös.

Skarin:

Jag tycker att vi spelade bättre i fjol sett över hela serien men det får ju stå för mig det :). Sedan måste jag bara säga att jag har då inte skyllt på några skador i alla fall dock var jag inne på mättnad men absolut inte skadorna det är sådant man får räkna med. Nä Timrå var helt enkelt för bra i slutspelet för oss och det har jag sagt tidigare med och det är väll inte så mycket att säga om det :). Nä vi får hoppas på en bättre lycka nästa säsong nog sagt om detta.

Angående Freddan där så var det information av dom som jag umgås med som håller på timrå och då tar man ju förgivet att så var fallet med :).

Ska bli spännande och se vad det blir för match ikväll.

Cyklob: Ja, nolaskogsarna spelade ju bra ifjol under serien...hehe.
Ärligt talat mannen. Nu känns det väldigt tröttsamt att höra på alla bortförklaringar så som mättnadskänsla och skador. Herregud, skador. Det är klart att backarna som var borta i några matcher betydde en hel del.

Nä, ni hade behövt tredubbla den turen ni hade mot oss ifjol. Just ja, Riku Hahl var borta i kvarten ifjol förutom i sjunde. Oj oj. Warg åkte på en hjärnskakning och var borta nån match även han. Dock var han ju bedrövlig i kvarten, men ändå. Ändå hade ni bara tur. Men i semin och finalen var ni bättre ;)

Hasse Andersson, vem är det förresten? Är det han som är lika duktig och populär som Wennerholm?

Hasse Andersson har alltid varit ett enda stort skämt för mig. Och så kommer det att förbli. Livet ut.

Sedan kan jag ju berätta att Freddan var mycket nära att skriva på som Timrås nya sportchef. Så där är du ute och cyklar igen ;)

Just ja, kom på att vi har match snart.

El Maco: Stamningen är god på 18:11 tåget Sundsvall - Stockholm också. Hoppas bara uppkopplingen är så pass bra att jag kan streama från kanal 9 under matchen! =)

El Maco: Finns det inte en semifinal 2008-tråd att tala om matchen i? ;)

wap.hockeysnack.com
paddan: mer caligulafeeling

El Maco: Halsning och stamning, rena rama "I Clavdivs"

El Maco: smakar det bra?

El Maco: Härligt, härligt. Låt oss hoppas att den förblir så. Akta er för sittplatshuliganerna.

wap.hockeysnack.com
abron, uno och maco halsar att stamningen ar god

Et tu Brute:

Nä så för mig är det då inte alls konstigt att årets säsong blev som den blev heller. Jag är även inte särskillt besviken eftersom man visste hur det skulle gå i slutspelet. Så som vi spelade i serien i år så var det ganska väntat för mig i alla fall. Men som tur är så kommer det ju nya möjligheter nästa säsong :).

Orka snacka loser-Modo, men visst var det lite festligt när supportrarna blev så förbannade på inför-säsongen-skriverierna som satte frågetecken för Modos motivation.
Än roligare var att det plötsligt var jätteviktigt att poängtera hur många utlänningar Timrå hade i sin trupp trots att man själva vann tävlingen 'flest utlänningar på isen' när man spöade Timrå i kvarten och sedan tog SM-guld.
'Nu är det ännu mer hemvävt i The Snippa of Hockey' ropade man efter att ha vevat hem Warg och Wernblom och skeppat Kuusela, Döme och grabbarna.
Varpå man förnedras fullständigt i årets kvartsfinalsspel. Supportrarna ropar 'värva spetskompetens, sparka den-och-den', och styrelsen öppnar silly-season genom att ropa hem en högste-finne som ska basa över hela tjiiiten.

Only in Övik, barn. Only in Övik.

Cyklob: Frölunda föll i semi, match 6, mot HV, säsongen 2003/04 (0-1 i sudden, i Scandinavium. P-Å Skröder målskytt, för övrigt). Det sista det satt i där var viljan att vinna, det kan jag säga. Att man sedan kanske inte hade den där viljan att till varje pris vinna, det vet jag förstås inget om. Men man gav blivande vinnaren HV en match om det, absolut. Om jag ska peka på ett lag som det lyste vinnarinstinkt om så var det Färjestad under slutspelet 2005/06. där var det inget snack, de bara skulle vinna, till varje pris. Hur MoDos spelare såg ut under slutspelet ifjol vet jag inte, jag vara alldeles för mentalt avtrubbad efter vår sorti för att kunna ta åt mig av något sånt i känsloväg.

Cyklob:

Det är bara ett landsortslag som lyckats försvara ett SM-tecken de senaste 30 åren. Brynäs lyckades de två första säsongerna av ES. Så statistiskt sett kan det verka lite besvärligt.

mikenomad:

Såklart att att motivationen borde varit på topp i år från vårat håll tycker man. Men sammtidigt är det ju inte första gången som detta inträffar ett lag säsongen efter som dom vunnit guld. Är ju bara kolla på Frölunda i fjol året efter dom vann Färjestad åkte väll i kvarten året efter dom vann. Jag tror mycket att visst många levde sig kvar i fjolåret sammtidigt som pressen vart för stor för vissa att handskas med.

Sedan lyckades ju Harald med något som bara en tränare i Modos historia lyckats med tidigare och det har kännts under hela säsongen som att han inte klarat av att motivera och visa samma drivkraft han haft tidigare.

Dream Team: Det primära målet nu måste vara att förlara hur en finsk tränare helt plötsligt anses fin nog att träna familjen Modo.

mikenomad: Men precis. Vilka riktlinjer gäller där tro? När det sket sig i Europacupen brast det kanske lite i motivationsådran för "pappa Wernblom" m.fl..

Dream Team: Jag är lite nyfiken på vilka nya mål och utmaningar som väntar när tydligen ett nytt SM-guld inte är motivation nog....

Per HApps: Ironiskt på allvar blir det först när man läser fyll-Hasse Anderssons krönikor. Som den här; I matchprogrammet inför match 5, den sista matchen i "slakten i Västernorrland", skriver Hasse bl.a följande lilla anekdot:

Igår spelade de båda lagen med lika många spelare - tre femmor - och speltiden var ungeför lika med andra ord. Topparna: Mattias Timander i hemmalaget med 24.32 (Sundström 23.00 samt Petri Kokko i Timrå med 25.06 (Hahl 24.35).
Ytterligare jämförelser:
I de tre femmor MODO ställde upp med fanns t i o spelare som gått genom stadens hockeygymnasium till elitserien - vidare bara tre utländska importer. I Timrås tre femmor hittade vi s e x finska spelare samt Petr Tenkrat och Peter Regin. Dessutom Per Styf som också han gått på hockeygym i Örnsköldsvik.
Lite skillnad det!

I efterspelet, eller bitterhetens karga sken, välj själva, skriver Hasse följande, denna gång i en krönika på hemsidan:

Timrå IK fick sin revansch i Slaget om Västernorrland, som den här gången inte blev någon riktig batalj. Duellen uteblev helt enkelt med tanke på att motståndet för ofta var för svagt.
Visst är det ändå som en tanke att det var just på dagen som Timrå IK fick sin revansch.
18 mars 2007 pricksköt Per Svartvadet in 2-1 i sjunde avgörande matchens sudden death.
Och så 18 mars 2008 lekte sig alla finnar i Timrå med Hahl, Pärssinen, Pöyrölä fram i Swedbank Arena och vann med 4-1 i matcher.
Det finns inget att skylla på längre, men självklart hade till sist alla skadorna betydelse. Det går inte att så länge klara sig utan så många backar, däribland sådana kanoner som Timander och Hållberg.

Vidare...

SM-guldet 2007 gjorde att kraven stundtals blev orimliga, för höga.
Hemvändarna, de så trogna, hade då pressat sig till det yttersta och även om aldrig Svartvadet o co erkände det - och aldrig kommer att göra det - insmög sig en mättnad, som man aldrig fick bukt med.
Man hade nått sitt mål.
Nu väntar nya mål och nya utmaningar.

Så det var här som mättnaden, trots allt, blev en sanning då. Faktiskt helt utan modifikationer. Bara naket, avklätt. Heder åt Hasse. För visst fan vek MoDos stjärnspelare ner sig nåt alldeles kopiöst i kvarten. Vi var enormt bra, självklart, men man fick känslan att något fattades de Modoitska spelarna. Hjärta, månne? Eller hur var det med det där nu.. "dom, sakna hjärta? hur skulle det kunna vara möjligt? Nej, vi skippar det. Harald torde väl vara en bättre person att gå i envig med för att söka förklaring. Han orkade ju inte gnälla lika mycket som ifjol heller, med det är väl egentligen allt sagt där.

Jag fick frågan i MoDoboken innan match 1, på tal om skadeläget i de båda lagen: Den lät såt i stil med: "-Erik Andersson, skadad, vem är han? Hur många NHL-matcher har han gått? Fullständigt betydelselöst, skulle jag säga. Eller vad säger du Sussie? Eller det var förstås under nicket "prince of New York" du gick när det verkligen begav sig.
Det vill nog till för den gamle Sundsvall Hockey-tränaren Rindell att rätta in manskapet i ledet igen nu, för en förlust i kvarten är förstås ett jättemisslyckande för MoDo. Kommer den mot Timrå blir den nog i det närmaste fiaskolik. Det är ju tur att de verkar få behålla Fredrik Andersson iaf. Tack men nej tack.

mikenomad: För att hedra Rindell har MoDoTIFOSupport (eller vad de nu heter) tänkt spara ihop till ett Acnetifo till första försäsongsmatchen

Hahl Bundy: Det är ironi på mkt hög nivå vilket jag också påpekat för rätt länge sedan i deras bok när det mer eller mindre stod klart att Rindell skull ta över efter Lückner.

73Sjöbba:
Snacka om ödets ironi.

Hahl Bundy: Från Swedbank till Finnbank...

Hahl Bundy: Man kan även kalla det humor på hög nivå. =)

73Sjöbba:

I dag på fikat stod jag och tänkte på hur det går på matchen ikväll samtidigt som jag kastade en minitetra men mjölk mot papperskorgen, den stutsade kant och in, så i kväll blir det stolpe in för oss :))

73Sjöbba: Ironi ligger nog nära till hands för Modo när man värvar en finsk tränare med tanke på deras gliringar genom åren.
Nu är högsta hönset i tuppgården en finne, det är ironi.

Per HApps: Faen Happo! Du brukar ju fatta ironi.

73Sjöbba:
Är man en hårding då man slåss? Johan Andersson är hårdast av dom alla och han slåss aldrig, hur går den ekvationen ihop?

Så vill jag bara säga att vad som än händer så har TIK gjort mig STOLT i år! Nu fattas bara pricken över i:et....

..så komma Harris krappar bata pastu hela våren. Riktit Finska krappar spela hocky å bata pastu, göra bra.
Sämpa Motokrappar sämpa håt!

73Sjöbba:

Men det är ju det som är HV:s problem. Man radar ju upp flertalet av ES bästa offensiva backar, vilket har inneburit stor skicklighet i uppspelen och dominansen på blå i pp.

När det kommer till det defensiva är det inte lika roligt. Det drälls med pucken och i pressade situationer står indianerna som spön i backen. Det finns aldrig några enkla lösningar utan istället blir det tafatt och taffligt.

Dom enda som upptäder någolunda behärskat i dessa situationer är bara Petrasek, Grillfors och Ward. Tyvärr för våran del. Ward var ju även en klippa i bp förra säsongen, men har av någon anledningen fått allt mindre förtroende där också. Fast och andra sidan har aldrig bp varit lika uselt som försvarspelet varit till och från.

Et tu Brute:

Ett bra och sakligt svar, det uppskattas.

Jag vet inte om jag kan hålla med dig om hans defesiva kvaliteér, men i det avseendet har du nog sett mer av den varan än mig.

73Sjöbba:

Rent generellt håller jag med dig i det avseendet att jag tycker att man skulle kunna få mycket mer hockeyspelare för pengen.

Fast tittar man också generellt på HV:s backbesättning av idag, så är han inte alls lika dålig som vissa vill göra gällande. Dom defensiva kvalitéer som han ändå besitter är det inte så många som övertrumfar i årets trupp.

Håller han sig bara någolunda i skinnet, så gör han ett utmärkt jobb både framför och bakom den egna kassen. Han har heller inga problem med att lösa svåra situationer, även om det nu innefattar en simpel sarg ut.

Defensiva kvalitéer som jag tyckte saknades hos HV den första matchen uppe i Timrå.

Et tu Brute:
Ward är en hårding, han kan slåss! Punkt slut
Vad kan han mer?
Tror inte han betyder speciellt mycket för laget.

actionleif: Det var väl Regin som sköt bort gaddarna på Sundh på försäsongen.

diffe: det hoppas jag inte

diffe: det viktiga är väl vilken tandläkare han har för böveln !!! min minsta son ville byta efternamn till Oskarsund efter jag hade sagt att han såg ut som Oscar Sundh med två tappade mjölktänder. Sådan far sådan son hahaha NU får matchen för faan börja snart !! eller hur ?

Et tu Brute: Vad trevligt med nån från HV :D

diffe: Var han verkligen tandlös när han kom? Har för mig att han tappade gaddarna här jag. Dock inte i den situationen.

diffe:

Stämmer mycket bra att dom hade en duell men vet inte man ska kalla det en duell eftersom 1 smäll och det var över i stort sett :).

The Palm: Ward kommer förmodligen vinna ett knytnävsslagsmål mot vilken spelare som helst i de andra lagen. Vad jag minns har hans knoge viss del i Oscar Sundhs tandlösa smajl.

Nä oscar var redan tandlös när han kom, men visst oscar hade en dust i sarghörnet... Kanske vi får se det igen?

Tvåtallar:

Nu var det väl inte det listan behandlade, om det nu var den vi fortfarande diskuterar? Om Ward är med på Kentas laguppställning eller inte säger väl inte mycket om huruvida han är tuffare eller inte gentemot Kåberg på AB:s tuffinglista.

Sanny Lindström är väl inte heller med på någon laguppställning idag?

« · 1016638 · »