Stridhsyxa: Vissa har det bra i allafall Frölunda går 17 miljoner plus och har ett lite större eget kapital än lilla Timrå. Milt sagt. 😅
"Enligt GP lyckades Frölunda nå 100 miljoner i eget kapital tre år snabbare än målet de satt upp. Anledningen till det fina resultatet är enligt tidningen både publiksuccén men också att klubben stramat åt kostnaderna. Resultatet gör att spelarbudgeten nu kan höjas."
Sen är väl Frölunda ett av de bättre lagen i klassen att skeppa spelare till NHL och bringa in trevliga ersättningar på det.
Montén Python: ja det är spelarna våran juniorsportchef plockar in nu som förmodligen bär frukt i fulla ersättningar framöver. En positiv kurva där och vi kan få in ännu starkare kort. Vi har iallafall börjat i rätt ände den här gången :)
Stridhsyxa: Ja precis, som jag nämnde nedan. Det är den väg vi måste gå. Hoppas att vi får en fungerande juniorsatsning framöver nu. Vi verkar i allafall lägga en del resurser för att det skall bli så!
Vi har väl inte de flashigaste faciliteterna etc. Men förhoppningsvis kan vi locka med annat!
Vi behöver väl först och främst att få Timrå som det första alternativet att välja för talanger från närområdet till att börja med som sagt!
Montén Python: de stora ersättningarna kommer vi få från en fungerande juniorverksamhet i egna leden. Då tickar åren in från start, som Freij gör nu för Växjö. Värvningar i Freijs ålder kan ge en liten ersättning men oftast inte hela. Det visste man från start. Så jag ser inte denna som menlös som sagt.
” om han drar om en säsong så kan vi ju inte slå oss för bröstet att det var vi som gav han chansen att få spela NHL etc”
Vilka var det då? Inte är det Björklöven iallafall.
Villervalla: Jag tycker det är på tiden att vi skärper reglerna och att vi bör antingen få ännu större ersättningar, eller att vi höjer åldern till när de får plocka över spelare till NHL. Typ att de inte får plocka över dom innan de fyllt 22 år eller nått.
Stridhsyxa: På sikt så är det nog ett måste att vi börjar få ersättning för de unga spelarna som drar. Vi kan inte konkurrera med andra klubbar som drar in mer pengar kring arena evenemanget med fler loger och publikintäkter etc. Och behöver nog börja bringa in pengar på andra sätt. Som att skicka spelare till NHL och få större ersättningar. Det var ju det som höll oss flytande i HA för ett gäng år sen till exempel.
Det jag tänker kring situationen med Friej är ju att, om han drar om en säsong så kan vi ju inte slå oss för bröstet att det var vi som gav han chansen att få spela NHL etc. Alltså nödvändigtvis inte att vi som klubb gör nån större reklam för hans framgång. Plus att vi inte får nån ersättning och återigen måste ersätta honom med nån förmodat billig back. Hade ju varit lite mysigare om han skrivit kontraktet efter denna säsong. Och gett oss snudd på en mille i ersättning alltså. 🙂
Montén Python: gör Friej det kanonbra och drar efter 1 säsong så är det också bra. Det betyder att vi fått en bra spelare väldigt billigt. Allt handlar inte om ersättning. Ser inte det onödiga med värvningen.
Vi ska värva talanger men samtidigt värva spets. Vi vill ha ersättning men samtidigt behålla dom länge. Svåra krav nu.
Villervalla: säger ingenting när spelare åker över och faktiskt spelar i NHL och är redo att ta en plats. Det som irriterar är ju mest det när de plockar över hyfsade spelare som tvingas harva flera år i någon farmarliga..alla de som de plockar över på chans för att de kanske blir nånting och för att det inte kostar dem.så mycket .. Det brukar ju vara runt 70st svenskar eller något sånt.. vilket är tre hela SHLlags trupper..lite grovt räknat.
Karlsson74: Ja som det är nu dränerar de speciellt Sverige på spelare, vi har ju tydligen en bra hockeyutbildning så det känns lite surt att spelare försvinner i drygt 20-års åldern. Har vi tur kommer de tillbaka och fortsätter här i ett par år innan de lägger skridskorna på hyllan.
Villervalla:ja antagligen.. eller att de kostar dem alldeles för lite ekonomiskt. 480000 licensierade i USA och 470 000 licensierade spelare i Kanada ...alltså nästan 1 miljon hockeyspelare är väl ett alldeles för skralt underlag antagligen Bättre att de signar och plockar över varenda talang vi har utvecklat här borta,även innan de hunnit etablerat sig ordentligt i SHL..🙄
Frej spelar med Timrå...då det tydligen enligt medierna inte finns några tecken på att man vill plocka över honnom redan nu. Det blir troligen ungefär samma upplägg som med Forsmark.. Hur som helst det är betydligt gynnsammare för hans egen utveckling att försöka spela in sig till en ordinarie shl plats i Timrå IK.Än att glömmas bort och försvinna när man harva i någon av farmarligorna där borta.
Montén Python: om han färgar sportsligt så är jag nöjd, även om det bara blir en säsong. Hellre en bra back i en säsong än en dålig som man aldrig blir av med
JanneH: Jo absolut. Sen vet vi ju inte om Friej drar efter denna säsong heller. Än så länge så har han ju inte bevisat nått att han platsar i SHL/NHL heller precis.
Skulle det visa sig att vi får honom i 2 säsonger och att han färgar hyffsat. Ja då är ju värvningen av Friej helt ok ändå.
Att tappa spelare efter 2 säsonger utan ersättning kan ju hända med att spelare drar till Schweiz med etc.
Montén Python: jo men vill man attrahera unga spelare kan det ju vara bra om man kan peka på att man har många unga spelare i laget och trivs en sån som Freij kanske vi skapat en "hemvändare". Eller så försöker jag bara vara djävulens advokat eftersom jag är sur att Plastsjö får NHL pengar. Inte direkt en plantskola va?
KulltorpsOlli: Rent spontant blev värvningen av Friej rätt menlös för mig. Man hade själv liksom i åtanke att om han blir en succe, så skulle vi få nån del av kakan i så fall.
Vad gäller Eriksson som nämns nedan så kommer vi ju i allafall få ersättning för en säsong om han skriver NHL kontrakt.
KulltorpsOlli: i s f kan man ju säga samma sak om Linus Eriksson också, dvs drar han efter säsongen så är det en dålig värvning. Nyss satt alla härinne och hyllade satsningen på ung o lovande, hur ska ni ha det? Blir liksom svårt att hitta ungt o lovande och tro att de ska stanna i 3-4 säsonger... om man inte värvar från näst översta hyllan då förstås men behöver vi verkligen ytterligare en medioker spelare som alltid avslutar med ett löst skott mitt i magen på målvakten?
Smörgåsen : Och då kan man ju fråga sig, om det, rent sportsligt, är en bra värvning. Ett år sen vidare. Visst, det ser bra ut på papperet men vi får ju ingen långsiktighet.
Rico01: Ja, klubbar som spelare är utlånade till (som Löven i detta fall) får ingenting av NHL-kakan. Jag tror det är därför som många SHL-klubbar hellre vill låna ut draftade spelare än att släppa, typ HV med Herman Träff nu.
Nubben har alltså haft fokus på yngre vid sidan av Kapanen och vi har fått in fler spännande yngre än på väldigt väldigt länge. När vi hittat en ersättare så ska Nubben vara solklar som assisterande och göra samma sak igen. Vilket hockeyöga, och att han lyckas få hit alla. Tummen upp.
Jag har väntat med att skriva det här, men nu känns det rätt: Jokinen lämnade laget i sticket. Det fanns mycket positivt i hans filosofi – intensitet, kravställning, rak kommunikation – men det gick inte helt hem.
Visst, vi såg glimtar av riktigt bra hockey, men helheten höll inte. Sjätteplats och kvartsfinal – varken fiasko eller succé, men långt ifrån vad som utlovades.
Att han drar efter ett år känns fegt, men samtidigt… lösningen med Tommy Samuelsson känns inspirerande. En nystart på riktigt.
Rico01: otroligt bra artikel! Man går in på hur han sett på sitt jobb under åren, att ta över efter Kimmu för att sedan styra in det hela där han berättar om vart och ett av nyförvärven, varför de värvades, vilken roll de ska ha etc. Väldigt ovanligt att vi fått en så detaljerad bild av vad man har för planer för nyförvärven. Kul avslut också där han verkar tro på bättre resultat än gångna säsongen.
"Enligt GP lyckades Frölunda nå 100 miljoner i eget kapital tre år snabbare än målet de satt upp. Anledningen till det fina resultatet är enligt tidningen både publiksuccén men också att klubben stramat åt kostnaderna. Resultatet gör att spelarbudgeten nu kan höjas."
Sen är väl Frölunda ett av de bättre lagen i klassen att skeppa spelare till NHL och bringa in trevliga ersättningar på det.