KulltorpsOlli: det gäller bara att vi får behålla farbror Dalton som tränare minst ett år till. Det tror jag är oerhört viktigt! Framförallt för dom här yngre!
Tom Topp: Jag kan för min värld INTE se att ngn av våra 3 junisar kommer att bli kallad till andra sidan nästa säsong. Om tanken inte är att tvinga dem att försöka ta en plats i ett farmarlag förstås. Ingen av dem är i närheten att hålla för NHL på långa vägar just nu.
Montén Python: jag tror att det finns många goda rådgivare till Genborg, förutom Z. T ex Dahlen, Lander, Pääjärvi och Pettersson. Skulle bli mycket förvånad om han sticker redan till nästa säsong.
Erre92: Jo så har jag förstått det. Vi har "rättigheterna" till Genborg om han kallas ner till AHL. Men samtidigt så är det väl en lite luddig "regel" om Genborg själv skulle säga nej och vilja stanna i Detroits organisation.
Men jag tror precis som Freij att Genborg trivs och att han absolut inte har nått problem med att stanna i Timrå en säsong till.
Har till och med för mig Genborg uttalat sig liknande att Dahlén kommer vara saknad nästa säsong, alltså talat ur ett perspektiv att vara kvar i Timrå.
Smörgåsen : det är vad jag har för mig med men är inte säker hur den regeln är formad så lät bli att skriva med den. Men jag har för mig att nuvarande kontrakt ska respekteras
Erre92: Genborg kan väl bara hamna i AHL om Timrå tillåter det? Är det inte nån regel som säger att om man är draftad i 2a rundan så ska spelaren i fråga återgå till sitt ”förra” lag om spelaren inte tar en NHL plats?
Söderöver: Ja tro facktiskt Grönborgh tyvärr ä förlort näst säsong! 😳 Detroit lock nu hann till sommarn!! Apropå morron i Cloetta så tro ja dä bli svårt även omm Ty åkt tä Schweiz..
Söderöver: har otroligt svårt att se Genborg gå över till staterna i sommar..
Han tar inte en plats i Detroits forwardsuppsättning än och Griffins slår just nu rekord efter rekord i vinster med mera..
Det är väl det enda som gör att Genborg kan bli kallad till staterna, att dom vill använda sig av vinnarkulturen deras AHL lag har just nu men även där har dom ett jävla djup på forwards som kommit längre i sin utveckling.
Det finns ett ekonomiskt perspektiv, Eddies egna känslor kring livet i USA och för att citera en tränare från Nolaskogarna ”och hela den biten va”…
Utvecklingsmässigt så är det absolut bättre att han är kvar. Tryggare miljö, han får förtroende och bra träning och jag kan inte tänka mig annat än att Detroit även får jättefin tillgång och insyn i Eddies utveckling och träning.
Vi vill alla ha honom kvar här men jag har absolut förståelse för Eddies val oavsett.
Han lär få lite camp och sånt inför nästa år iaf man önskar Eddie all framgång oavsett!
Karlsson74: Har som sagt svårt att se hur Genborg har vinning i att stressa fram. Från att spela sin första säsong med seniorhockey. Ge det en säsong till i SHL. Sen är han förmodligen mer mogen att åka över.
Då kan han möjligtvis ta steget att spela SHL och på de mindre rinkarna. Om han inte tar plats i Detroit direkt.
Men jag tror fortsatt att Zäta är en perfekt mentor här. Som nog trycker på att man absolut inte måste stressa över. Och som har naturliga ingångar i Detroit för att övertyga dom att Timrå är ett perfekt ställe att ta en säsong till i!
Tallnäs: Tror att han har fel...han bygger konstaterandet på egna gissningar. Bättre spelare än Genborg har avvaktat med att ta klivet över. Han blir kvar åtminstone över 26/27 då det är det bästa för hans hockeymässiga utveckling, här får han bra med speltid ...så blir det iaf tills något annat har bekräftats.
Nisse1: känns långsökt. Vilken roll skulle han ha i Detroit? ..tror att han utvecklas bättre i en etablerad shl roll med 18-20 min. i timrå.. snarare än att harva 7-8 min i Detroits 4e... Iaf redan till 26/27
Mappe: Nej jag tycker det känns som ett långskott med. Kan inte riktigt se vad vinningen av att stressa över Genborg redan till nästa säsong. Lät han få ytterligare en säsong till i SHL med en stor roll. Och vara redo på riktigt när han åker över.
Nisse1: Hoppas att Mattias Persson har fel. Skribenten på Expressen alltså. Att han bara killgissar litegrann.
För skall vi inte bara ersätta Dahlén och till 110 procent behöva få träff på de spelarna (antar det blir 2 då ryktet sagt så). Utan också behöva hitta en ersättare till Genborg och för hans kaffepengar. Ja då kan vi likväl kasta in handduken på riktigt.
Nej men. Tagga silly 27/28 då. Vad finns på den Hockeyallsvenska marknaden?....
JanneH:Var inte bara PP som sög egentligen ..Är ju nästan alltid vår ineffektivitet som skiljer oss mot de flesta andra lag då vi är bra med i de flesta matcher. Vissa matcher undantagna naturligtvis, det visar dessutom div statistik på. Då vi ligger i topp ang chanser men i botten ang effektivitet. Kvaliten i bredden tycker jag absolut att vi har..det är i spets och offensivt som Dahlen blir lite väl ensam... Kommer iaf framöver bli sjukt spännande att följa hur och med vilka individer man tänkt ersätta honom med...
Brodda13: Nej precis. Man märker ju att Genborg och även Ivar Stenberg inte kan dominera på samma sätt i SHL som i JVM. Så bra att inte ha för höga förväntningar. Men nog tror jag att Genborg lär göra ett antal mål och poäng till denna säsong. Speciellt då han spelar med Dahlen och Pettersson. Pettersson har en fin streak nu förresten med många poäng de senaste matcherna. Roligt att se.
Söderöver: Vi skakar ju Frölunda iaf lite även om vi har sparkapital i Wedin och Lundmark mfl som snart är tillbaka. Med dom tillbaka och en frisk Genborg med full kraft tror jag att vi kan vinna mot Frölunda. Att slå ut dom i ett slutspel är ju ingen omöjlighet om stjärnorna står rätt. De vill nog inte ha oss i ett slutspel tippar jag på med tanke på förra året också.
Men det viktigaste i närtid är att vinna mot LHC och Färjestad. Det blir otroligt viktiga matcher. Jag hoppas att man fortsätter med Juel. Bara 2 insläppta igår är inte dåligt. Man måste inte byta målvakt bara för att man förlorar en match punkt.
Cobbel: Sen är det också med Genborg att man kan inte förvänta så mycket av han. Han har gjort det otroligt bra och långt över förväntan men att sitta och tänka han ska vara en bärande spelare i laget tycker jag är fel och lägger onödigt stora förväntningar och förhoppningar på en sån kille. Det här är trots allt hans första SHL säsong på riktigt. Det har också varit mycket ståhej med JVM och allt därkring liksom det kommer säkert dippa och det är fullt normalt.
Söderöver: Jag håller med dig i mångt och mycket, framförallt kring Genborg. Det syndes på hans spel att han är lite tagen av sjukdomen han haft. Farten fanns inte riktigt där.
Något som jag dock tycker spelade hela laget igår (trots bra genomförd match) var slarvet med pucken. Det var många bakomryggen passningar, lite sköna chanspassningar utan adress.
Det kändes som att det saknades lite kommunikation mellan varandra, vilket ledde till att vi satte oss i situationer som kostade oss mycket energi utan att de borde ha kostat oss mycket energi.
Men nu har jag andats i kvadraten ett par timmar så…
Jag känner att jag kommer vidare från denna torsk rätt lätt ändå.
Tycker verkligen grabbarna krigar på bra givet förutsättningarna,
Frölunda är en klass för sig själva hittills och vi gör det stabilt och fint ändå med hedern lutat mot defensiv noggrannhet.
Klart man saknar Levi och Lundmark lite extra idag nr några killar till dessutom går på limpmode efter infektioner.
Stackars Genborg asså! Viljan stark som en tall men lät som en kattunge utan rösten.
På lördag hoppas jag att Han är mer tillbaka med farten och tacklingarna med. Så vi kan bli lite tyngre.
Lundmark saknades med där framför Normann tycker jag.
Men vi har kontakt genom matchen och även om jag gnäller på Heikkis avslut så gör han en del bra saker med. Rullar upp en bra kontring där lilja serveras avslutsläget som tyvärr blir ett klassiskt Emil Berglund.
På lördag tar vi lite mer avslut med intentioner och viktar upp lite med piggare lungor på krigarna så ramlar vi tillbaka på spåret!
Jag tycker vi ska se till att hålla svenska mästarna söder om oss i tabellen och spänna blicken i Malmö!
Det är skönt att vi inte är perfekta! Sjukt sega träningar när alla vet att allt är bäst redan! Bra med lite potential!
Utveckla, vässa och leverera!
Jag sågar ingen efter idag. Det var en tuff prövning!
Lander var jävligt gedigen. Bra passningar bra tekningar!
Tyckte Sundin var bättre än på sistone med! Mer fysik.
Sämst idag Robbans dommargnäll på presskonferensen!
Han tyckte dom var fel ute på de mesta utvisningar FHC drabbades av, överraskades av att han kunde drabbas av en till utvisning fast andra domaren redan hade en på armen? Jo för reglerna finns ju inte längre då…
Jag är bitter Timrå suppe, jag tycker bedömningsnivån mellan Timrå och FHC var skitdålig! Jämnar ut sig över matchen men om slashingen på Hardegård är korrekt bedömd så var det otroligt lite som beivrades.
sargad: Håller med dig att det är frustrerande när de faktiskt är bra i stora delar av matchen. Början o slutet är det inget fel på. De har fler skott på mål. Pucktempo tycker jag nog att man har men som du säger är det lättläst. Skotten kommer inte som en överraskning och returerna lyckas man inte nå fram på. Några A-chanser har man men där verkar det sista lilla distinkta självförtroendet saknas förutom Emils reducering. Tråkigt att det kom så sent. Men det hade ju kunnat vara en viktig kvittering om man lyckats få mål tidigare i PP 5/3. Så vi är inte långt ifrån. En tröst att tänka på att det var Frölunda vi mötte. Det är fler än vi som haft problem med dom som är på 80p nivån. Vi har ju slagit dom och vi kan slå dom igen i match om guldet på vårkanten...
sargad: jag vet inte hur mycket våra tränare agerar under matcherna.
Runt PP är känslan ju att spelarna gör sin grej…
Men man missar ju 5-3an ganska totalt när man drar ner tempot mer och mer och mer och mer i sin totala ovilja att snurra på lite folk.
Vi såg Freij i PP i första perioden och han gjorde ju EXAKT det han hyllades för under JVM.
Drar upp tempot och spelar puckar snabbt i sidled.
Det är så synd att Heikki trots bra pass och god tid skjuter ett jävla skitskott direkt mitt i mål ist för 3 dm högre eller till höger i det vid skottet tomma målet.
Det är ju inte svårare än så! Pass i sidled-direktskott.
När tränarna ser tempot i PP gå ner måste dom ta mig fan elda upp läget!
Att inte bry sig som ledare skickar också signaler. Man måste inte byta alla i PP men två kan man byta och Hardegård kan man skippa.
Jag tycker faktiskt att även han måste visa att han förtjänar tiden i PP.
Han har kompetensen till det men varken tempot eller formen just nu och det är viktigt för Timrå att ta vara på sina offensiva chanser. PP är en offensiv chans.
Bakläxa på staben där.
Det är en mängd tränare i båset och att besluta om en ledare som är general för PP och vars röst ska styra.
Ett kort att dra när man ser att tempot är för lågt.
Riktigt tråkig förlust idag. Hade till och med varit nöjd med endast 1p den här matchen för att känna att vi låg i fas med tabellen. Den här torsken sved, när man inte får tävla på schysta villkor. Tur att det bara är matchen på lördag kvar innan vi får ett miniuppehåll tills nästa lördag. Det behöver denna sjukstuga till lag.
Oroväckande tight tabell nu ändå, sedan möter vi vårt bogey team ”Clubben” på lördag, efter det FBK hemma som gått dåligt och ska bryta trenden mot oss. Helt plötsligt kan våra 3 raka segrar förvandlas till 3 raka torsk…
sargad: Ja surt med torsk. Kunde blivit poäng här men kändes som det inte riktigt ville sig.
Bra första men sen lite upp o ner tyvärr. Mycket slarv emellanåt i passningsspelet samt stora problem i egen zon speciellt i andra perioden.
Måste vart en av Hardes sämre matcher. Kom fel mest hela tiden o naturligtvis skulle han haft mindre tid på slutet o spelat nån annan och Dahlen hade det också lite tyngre men Linus fortsätter och göra det bra.
Bra tryck i hallen mestadels i alla fall och bara att ta nya tag på lördag nu mot LHC dyngan!👊 Vinst då o det ska mycket till om LHC ska komma ikapp oss.
Smörgåsen : Absolut, dom borde också kunna bidra med mer poäng. Jag gnäller mest på Pääjärvi pga av hans meriter. Karln har ju lirat 500 nhl matcher, 100 KHL matcher, 3 vm turneringar och producerat hyfsat med poäng under karriären. Han borde definitivt ha petat in några kassar efter snart 40 matcher.
Men jag antar att hans speltid kommer minska markant nu när vi borde få tillbaka lite mer spelare snart.
Smörgåsen : Målgörandet nästa säsong blir en nöt att knäcka förmodligen. Just nu har Pääjärvi, Walli, Eriksson, Boyce, Lilja, Westfält, Levinsson, Lundmark hela NIO (9) mål tillsammans.
Efter att ha andats och kontemplerat en smula. Jäkligt frustrerande med förlust och Indianernas köttvägg. MEN jag gillar att vi är stabila och gör en riktigt bra match i det stora hela. Nöjd med det mesta men har några matchavgörande minus: - 5 mot 3 som såg ut som ett dåligt 5 mot 4. Mycket endimensionellt och lättläst med 15 distanskott, de flesta av Jonte. Man bör kunna ha högre pucktempo och spela sig fram till "öppetmålchanser". - Lite svag coachning av Tommy där, att låta samma 5 man drälla bort 2 minuter 5 mot 3. - Också svagt av Tommy att spela Harde 20+ minuter när alla andra såg att han bara hade ben för 10-12 minuter idag.