Stridhsyxa: Den första kravställan är att de ska ha en högre nivå i sitt tävlande. De måste ha en högre intensitet och aggressivitet i spelet utan puck främst. Det spelar ingen roll om man har en defensiv spelidé eller en ala Jokinen. Vad var det Henke Lundqvist sa i studion i OS. Om man inte kommer upp och gör jobbet hela tiden så var inte ens storstjärnorna som macdavid osv dominanta. Det är nyckeln.
Jag tycker just det är så talande, Timrå tappar ofta tävlandet kampen och aggressiviteten när vi är i svackor. Det måste upp i varje match, och de som inte gör det jobbet får sitta eller riva kontrakt.
Arbetartröjan måste på varje jävla match. Titta på Skellefteå, just det är deras styrka. Deras spetskompetens får plats pga av det.
Per HApps: Nu måste jag be om ursäkt till du jag råkade blanda ihop dig med oktagon som kritiserat mig varje gång jag har blåst topplockspackningen över hur de hela har skötts om hoppas att jag är förlåten my bad sorry!!😭🇱🇸🇱🇸😎 Lika med gammal o senil med ett jävla humör!😭
JonteD: Pratade för länge sedan med sittande ordförande. Högst densamme som lade strömming i saltlake. Han sa ungefär att det är så sjukt dyrt att ställa ett lag på isen som skall utmana om SM-guld att man nästan måste äventyra klubbens ekonomi. Något som nästan gjordes under TJ & CEs ledning.
TIK har inte den förmågan, varken Arena, Organisation eller Sponsorkaka.
Sundsvall / Timrå brottas med att supporterskaran är av kategori medgångare.
Så vi får kanske vara nöjda med att Giffarna är och nosar på Allsvenskan och vissa år går man upp. För att sedan ta hissen ner. Detsamma gäller TIK, kan vi ta en play in nått år och utmana om att sno en plats i kvartarna så får man vara mer än nöjd.
24/25 omsatte Frölunda hockey ca. 220 miljoner , vinst på 17 och ett eget kapital på 100. Hur fan ska dom mindre klubbarna kunna slåss om det?
TIK omsatte 127 miljoner, backade 1,2. Åker buss till nästan alla matcher. Frölunda har nästan lika mycket eget kapital som TIK omsätter.
Att vi ens är i SHL är ju fan en paradox i sig.
Vi och Giffarna är "kusinen från landet" som ibland får vara med och dansa med dom stora "grabbarna".
Men om du tror att en "ny ledning" skulle kunna ändra på den ordningen får du väl boka ett möte med Helene Ersson och berätta hur. Ingen skulle vara gladare än undertecknad.
JanneH: Smaken är som baken. Jag tycker till exempel att den där jackan är skitsnygg, det enda jag eventuellt hade ändrat på är väl tallarna och kört klubbmärket där istället. Men samtidigt blir det 400 färget på en jacka då med.
Men annars så tycker jag den är jävligt fräsch till skillnad från mkt annat som vi trycker ur oss :D
JonteD: apropå köpa saker så var jag ju rätt sugen på en sån där teddyjacka ända tills jag såg att nån idiot fått för sig att designa den svarta modellen med nå beige/bruna jävla inslag. Förutom att det är SKIT FULT, så har det ingenting med Timrå att göra (så vida de inte syftar på det beiga uppträdandet på isen förra veckan). Hur snyggt hade inte ett rött inslag med vita tallar varit?
Bragd-Birger: Håller med om allt förutom tiraden mot Forsmark. Visst, han är svag denna säsong och jag vill inte ens veta om han fick löneförhöjning vid nya kontraktet. Men det sagt var han en av våra toppbackar så sent som bara lite drygt ett år sedan. Jag är nog inte ensam om att ha teorier om att Carolina-ryktet skakade om honom och att det fortsatt är sviter som syns nu. Men att han kommer i shape igen, så småningom. Pilö är ett exempel nära till hands på att det går att skrämma bort det mentala spöket.
Smörgåsen : Man undrar varför man inte tål konstruktiv kritik från alla plan o då menar jag alla oss som köper saker, går på matcherna, köper lotter o hela den biten va!!! Man ledsnar till sist när vi inte kan hävda oss bättre än att vara i mitten av tabellen hela tiden för hur de än är ett slutspel genererar jävligt mycket stålar elr hur?? Men man har ju inte kraften att ändra ngt!!🇱🇸🇱🇸😎
Smörgåsen : Jaha då kan man ju kalla sig nättroll framöver bara för att man råkar använda sig av capslock o utropstecken enl han perHapps! Jag ventilerade mitt missnöje med ledningen över hur allt sköts om jag sponsrar skapligt varje år 🇱🇸 men ska jag få skit för kritiska inlägg som trampar på vissa tår! Han skriver bara när jag kritiserar styrelsen o ordföranden då upphör min sponsring till ungdomarna obönhörligen! Jag kommenterade vad Roger tyckte o då får jag på pälsen direkt av någon som har anknytning till styrelsen!! Jag vill bara att vi ska vara kvar i finrummet o bygga upp ett bra lag men som de ser ut nu så görs de ingenting!🤬🇱🇸🇱🇸
BlackBay: ja driv i kombination med kompetens vore kul att testa. Måste säga att jag är rätt impad över hur disciplinerat Mike Sullivan (plus Tortorella och Co) fick USA att spela i OS. All den jätte talangen köpte in sig på att man måste lösa det defensiva först.
BlackBay: jag vill ha en klubb som är tillräckligt stark för att sätta egna ramar. Jokinen pratade om högre ambitioner och Tommy pratar om att han gärna sett en högre kravställan.
Allt detta ska sitta i väggarna oavsett tränare. Annars sitter vi med mössan i hand snart igen. Spelare går inte till Skellefteå pga tränaren, dom går dit pga organisationen.
BlackBay: Agree. Och någon form av plan för vilken utveckling vi vill ha vore ju trevligt. Med fokus på tränarfrågan, dårå.
Först hade vi Ollonet som skulle revolutionera hockeyn och ta oss framåt. Alla på tåget, nu skulle det värvas för att ha fyra femmor på träning och tänket implementeras ända ner i juniorleden. Sen drar han, och då tvingas vi ta in TS - som står för en hockey och en träningsfilosofi som är diametralt motsatt. Fine i sig, vi hade ju inget val och det var - precis som Nubbens 118:e återkomst - den bästa möjliga vägen ur det bajsträsk vi puttats ner i. Men, sen då? Plötsligt var man supernöjd med TS, och hade han inte själv hoppat av är känslan att han hade fått ett treårskontrakt redan i oktober om han bara velat det. Och den motvillige och högst temporäre Nubben blir flankerad av ett sportråd och är, tydligen, tillsvidareanställd sportchef igen. Så länge han vill, gissningsvis.
Har väldigt svårt att förstå tänket här. Är all form av nytänk som Ollonet förde med sig borta nu? Är vi ett defensivt gnetgäng, eller hur ska den trupp som värvades enligt Ollonets kravspec (obegripligt nog, visserligen) användas på det mest optimala sättet?
Jag känner mig inte trygg med Nubben ö h t. Värvningarna i sig är en sak (och förhoppningsvis ger en utökad input från sportrådet en uppdaterad och mer modern-hockey-kompatibel värvningsstrategi framöver*), men det som oroar är det här med dom obekväma besluten. Ensidigt avsluta kontrakt med spelare som inte klarar av att prestera enligt kravspec. Korrigera felaktiga värvningar. Egentligen samtliga seniorvärvningar (Hardegård, Westy, Lilja, Levinsson och Heikky) har underpresterat. I varierande grad - harde var ok fram till skadan, underkänd efter. Levinsson har potential. Heikky någon form av rivighet, men...kantboll. Övriga tre borde uppmanas söka ny klubb, och är samtliga i den åldern att dom rimligen inte skulle sitta av två år.
Sen Pääjärvi, så klart. Där lär det inte bli någon ny klubb, men han känns ändå som en resonabel typ. Ett samtal med innebörden "det kommer tyvärr inte att finnas plats för dig i truppen nästa säsong" bör fanimej tas.
*Varningssignal modell stor angående sportrådet dock: förlängningen av Forsmark. Den är så obegriplig att jag har jävligt svårt att känna någon form av trygghet när det kommer till nästa säsongs - svinsvåra - truppbygge. Han är i mina ögon Timrås totalt sett sämsta back. Han har inte rörligheten, inte spelsinnet, inte kylan, inte split-vision. Obegripligt varför man vill se honom på isen i tre år till.
Cobbel: Jokinen var långt ifrån perfekt. Det jag egentligen syftade på var det han visade första halvan, där det kändes som han ville ändra på klubbens ambitioner i grunden, att ändra tänket, skapa vinnarkultur..... sedan brast den bubblan tyvärr helt då han inte kunde coacha under match samt såg ut att tappa intresse. Skulle dock vilja ha en tränare som har ett liknande driv som han utstrålade i början plus innehar rätt kompetens för att genomföra det. Otroligt synd att Kalmars tränare inte är aktuell för han verkar ha det rätta drivet och andas framtiden.
JanneH: Ja det var mycket finnar, och av varierande kvalitet. Missförstå mig rätt nu, jag gillade Kapanen, men någon Jesus var han inte. Jag gillar det här som vi har nu. Nubben får vara ansiktet utåt och sedan så sköter dom andra scoutingen!
Tom Topp: "Kapanen kunde den finska marknaden", ja men hur kommer det sig då att den enda bra finne han lyckades få hit var hans egen son? Lyytinen under säsong var en ok värvning men i övrigt värvade han väl 4-5 finska backar som på papper i princip var landslagsmän men som spelade som en påse nötter. Få se vad har vi mer Panu Mähä... sorry Mieho och Olli Palola, wow vilken fingerspitzengefuhl
Barkborren: Till skillnad från dig så litar jag på Nubben. Den här föreningen har mycket att tacka Nubben för. Jag har sett hur han tagit hand om vilsna grabbar och fått dom att trivas i de allra flesta fall. I vart fall har han ... | Läs mer
Jag tycker just det är så talande, Timrå tappar ofta tävlandet kampen och aggressiviteten när vi är i svackor. Det måste upp i varje match, och de som inte gör det jobbet får sitta eller riva kontrakt.
Arbetartröjan måste på varje jävla match. Titta på Skellefteå, just det är deras styrka. Deras spetskompetens får plats pga av det.