1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 606146 inlägg · 6213 ämnen
« · 1669739 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Apropå nånting...
DJ Hemp:

Ja jag funderar starkt på att åka ner och se lite damhockey.
Man kan ju gå där och resa tält och dreggla när de åker där på isen!
Jag minns själv när jag dömde kval till riksserien mellan HV71 och Sundsvall för nått år sedan och mina linesmen var tjejer som man duschade med efter matchen...
Hua...då var man helt slut i bollen efter det..

Just nu sitter man och har lite backflashtime..tittar på Nattsudd med Björne W och Svante G..röka och kröka som dom gjorde 85-91..
Det var tider det..det var annat det än Let's Dance..

Ja fram med sommaren och man kan bli som " Naken Janne "
igen..
Go Go Giffers o IFSH o Jonte Hedda Hedström!

SMÅLAND:

Dam-VM vore kanon. Men för min del leder ett tillstånd av att vara hög till självinsikt. Så där ryker nog numren.

Det är i alla fall sol och vår härnere. Man blir lycklig av sånt. Två timmars lunchraster i solgasset i parkernas stad. Med alla möjliga fåglar som sällskap.

Men jag längtar också efter sommaren, lättklätt och kulan i luften - Giffers, let's rock! : )

Modano:

Jaji, den bjussar jag på. Bor i alla fall i en mycket coolare stad än din. Ha ha ha...

DJ Hemp:

Ja det är attans inte lätt när puckuslingen inte studsar rätt.
Jag lider med dig, men du har ju en stor fest som börjar hos dig där nere. Dam-VM den 28 mars i Malmö. Du kan ju gå dit och och mingla och vara hög och leta nummer?

Fast man kan ju dra till Prag den 1maj till den 18 maj och sola och glida runt i dimman och leva som en kung.
Hockey på dagarna och natthök med babsen på nätterna!

Jag börjar bli rätt lack på isar nu och efter att sett vattenkoaset i årets Vasalopp..var det vattenskidor de åkte?

Jag vill ha sommar sol och tajt kort kjol nu..

Snart börjar Giffers lira på gröna mattan. .

Di Maria åkte ut ikväll för Man U..har de lärt sig att de ska ge fan i att ta i domarn!

Nu håller vi tummarna hårt för Karlskrona imorgon..
mot SHL!

DJ Hemp: Ja Mats L klotögon måste rökt me dig ha ha

Modano:

Ja, om man inte kan glädjas åt sitt eget lags framgångar så är skadeglädjen över andras misslyckanden den enda sanna glädjen, eller hur?

SMÅLAND:

Vilken hopplös match. 17 skott av Malmö i första perioden, men pucken vill inte in. Sedan ett par löjliga baklängesmål i andra och matchen är körd. Jaha; då var det slutspelat för Timrå, Malmö och Hammarby Bandy - tack så jävla mycket då!

Nu satsar jag bara på att bli så hög som möjligt - weed on!

jå1: Hoppas karlskrona och löven eller hästen går upp finns chans då att nypa någon av deras platser nästa säsong. Bra att mammö bränner och förhoppnings viss västerås och öggle med.

DJ Hemp:

Ja de hade maxflyt, men i Boros fall var det plånboken som styrde och när den var tom så var det Slut!
Men innan det var slut så var det ett jävla party på Stadshotellet i Vetlanda varje fredag och lördag!
Det var jävligt blött både här o där om man säger det!

Och vad händer i Malmö?
Total jävla kaos därnere...
Björkvinst idag o tre raka torskar.

Men som jag sagt det är inte så jälla lätt att gå igenom ett kvalspel...

Du ska se att både Modoliderna och Lekisanden får problem sen och Black Army och Scania med...

Hörde en intervju med Västerviks tränare den gamle Modoliraren Mathias Karlin på radion idag.

Det går all in på att gå upp i år!

Och ikväll dog slutspelsfesten i fjollträsk :-)

Rip Kirby: Inte sån stor koll på deras lag, för många legoknektar? Klarar inte pressen? Sjukt dåligt om de inte ens blir ett kval iaf

Rip Kirby:Vad ledsen SHL ska bli,om inte Malmö går upp.

jå1: Jag tänker: Var finns stoltheten och proffessionalismen?

Rip Kirby: Känns lite som om luften gick ur när de missade topp 2 borta mot Västerås.

Löven har 2-0 borta mot Malmö. Tänka sig vad favoritskap kan sätta käppar i hjulet, för inte har Malmö ett såhär uselt hockeylag.

SMÅLAND:

Självklart minns man lag som Väsby och Boro. Väsby kom in i ett stim och hade maxflyt. Jag gjorde lumpen i Boden vid tillfället och hade inte mindre än tre (3!) plutonskamrater från just Väsby. Jag kan säga att det firades på luckan den kvällen. Det var lite synd om VIK Hockey, men då brydde sig ingen.

Men där och då tog flytet slut för Väsby. Flera snöpliga uddamålsförluster i Elitserien, bara tre poäng totalt och sedan smått förnedrade mot lag underifrån. En kul "once in a lifetime" för den förorten dock.

Boro gillade jag aldrig riktigt. Mycket för att de slog ut Huddinge, som jag tycker förtjänade ett bättre öde, minst en gång.

sargad:

Jaji, nu befinner man sig på takterrassen ovanför köpcentret Emporia i Hyllie. Utsikten över delar av Malmö är magnifik och spånken kryddar tillvaron i vanlig ordning. Det är dags för sista chansen. Torsk i kväll och det är finito för MIF. Ståplatsbiljetten är inhandlad och lugnet före stormen råder. Ännu ingen fara på takterrassen. Lite trist med ögonbesvären dock. Tjofaderittan dimsyn!

Rip Kirby: Kan inte namnet på någon spelare i Karlskrona. Vid närmare eftertanke kan jag inte nämna en enda spelare som någonsin spelat där. Någon som har koll på deras spelarbudget? Det här kan ju få lag med begränsade resurser(inget nämnt, inget glömt;-) att hoppas på mirakel.

Edb:

Ja det var pengadoping av stor rang som pågick under ett par år innan fartyget sjönk! Själva Arenan( Borohallen) som låg 1,5 mil utanför Vetlanda var fullspikad ( 2400 ).
Man kunderna röra sig i hallen så trångt var det. Det var ett stort uppsving för det lilla samhället Landsbro. Det stora företaget Borohus med flera hundra anställda och hockeyn, men när raset kom då rasa allt och samhället blev lika öde som innan!

micke: Haha det är väl för man fortfarande inte var med på den tiden ('o') jag var inte eens född då detta hände men det har på något vis trängt sig in i min begränsade hockeyhjärna

Edb: "min far", usch vad jag känner mig gammal. 

SMÅLAND: jag är inte helt insatt i det hela men det är ju helt otroligt egentligen, att vetlanda skulle ha belägg för att driva en sådan hockeyklubb i längden. Om man ska relatera till senaste tidens pengar dopning sjukt :-) lite som malmö med stenbeck affären

Edb:

Jo jag kommer ihåg det. Curt Wrigfors hette ägarn och VD för Borohus och han köpte loss Rolf Ridderwall ifrån Djurgården för 2 miljoner. Han satsade mycket pengar på hockeygymnasiet. Spelarna där fick dyra kostymer..
Jag var faktiskt där i Borohallen och såg Boro möta Leksand och Köping ( Med Tommy Salo i kassen ) i kvalserien på 90-talet . Karlfan satsade 200 millars och körde företaget i konkan fan!!!!

SMÅLAND: min far brukar prata om boro hc, ett husföretag vid namn borohus köpte in spelare som rolf ridderwall , masken carlsson och ivan hansen. De tog sig nästan hela vägen. Sedan som ni vet blev det tuffa tider och konkurs låg i luften

Rip Kirby:

Ja men vägen dit var helt fantastisk.
De kom ifrån ingenstans och försvann lika fort..

SMÅLAND: Vilda Väsby med Wikegård i spetsen. Tre poäng på 22 matcher och ett all time low för spel i landets högsta serie i modern tid.

Rip Kirby:

Ja det är inte klokt efter att ha konkat och legat i Div 1 för tre säsonger och kan spela upp laget i SHL på tirsdag!

Fast Vilda Väsby är värst...från Div 1 till Elitserien på en säsong 1987!!

Europe drack champagne hela nadden!!!!

Det var bättre förr på Gunnar Nordahls tid...

DJ Hemp: KHK mot SHL. Helt galet!

DJ Hemp:

De vann Karlskronajanerna :-)

Tänk att åka dit och åka till Polen o köra rajtan tajtan o se SHL hockey nästa år i Telenor bara för att!

DJ Hemp:

Och jag har inte nyktrat till än sen igår..

Spännande i Västerås. 3-3 efter fyra perioder. Vojne vojne...

Sv: U18

157620: Givetvis seger idag också. TIK gjorde med marginal flest mål av samtliga lag förresten. Offensiva Timrå åh-åh-åh

Ser bra ut inför framtiden

157620: Går inte att låta bli att imponeras av Khk, tippade i botten inför säsongen och nu spelas det final.

KHK har vänt 0-2 till 3-2 borta mot VIK. Vilket go i det laget. Nästan hela tredje kvar dock

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!

Jag saxar ett svar från IFSH-fans forum:

"Jag har läst lite översiktligt här och har några reflektioner. 

Timrå IK lånade sig inte till toppen av svensk ishockey. Grunden till dagens problem lades genom agerandet runt slutet på 00-talet. Utgångsläget och förutsättningarna för nuvarande klubbledning präglades av belåning, skulder, degradering och arenakostnad. Utmaningen har varit en balansgång att med så låga kostnader som möjligt ha en intäktsbild för att kunna bära den fasta arenakostnaden. Att åka ur Hockeyallsvenskan hade inneburit en sämre ekonomisk situation. Det mest ansvarsfulla ur ett allmänt perspektiv har varit att gå ovanstående balansgång så bra som möjligt för att på sikt bygga upp en stabil ekonomi. 

TIK:s situation är självklart klubbens eget ansvar. En avgörande faktor har dock varit anläggningskostnaden, som styrs till stor del av det kommunala åtagandet. Timrå kommun har ett jämförelsevis lågt anläggningsstöd och man har heller inte som på andra håll (Umeå, Mora, Södertälje) valt att köpa tillbaka anläggningen när föreningsägandet inte varit hållbart. En förutsättning för många idrottsföreningars verksamhet (även för IFSH) är det kommunala anläggningsåtagandet, antingen genom kommunalt ägande och drift, eller genom föreningsägandet och ett driftstöd. Om man jämför det här får man en bild av vilken grad en idrottsanläggning är kommunalt subventionerad. SEA är både relativt (subvention sett till anläggningskostnad) och absolut (summa) minst lika mycket eller mer kommunalt subventionerad än Eon Arena. Allmänt ger idrottsanläggningar mycket tillbaka till både samhälle och kommun, genom bättre folkhälsa och direkta samt indirekta intäkter som framförallt större idrottsföreningar generar (exempelvis TIK). Jag tycker alltså snarare att Sundsvalls kommun gör rätt med sitt större åtagande, än Timrå kommun med sitt mindre. 

Till nästa säsong blir det sannolikt lokalderbyn igen, vilket är bra för hockeytempen i Medelpad. Senast det begav sig var det en väldigt bra miljö och utgångsläge för Timrå IK:s resa mot Sverige-toppen. Situationen är liknande som i slutet på 90-talet, med några stora och betydelsefulla skillnader: TIK:s juniorverksamhet är ännu bättre och man har ett av landets bästa hockeygymnasier, föreningen har byggt upp ett sportsligt kunnande och kompetens för högsta elitnivå och TIK har en arena av SHL-klass - med allt vad det innebär (personligen anser jag att det grytformade arenarummet är bäst i landet). Efter kriser och stålbad rör man sig mot ett läge där man på allvar kommer att kunna utveckla verksamheten igen. 

IFSH står inför ett över tid omöjligt uppdrag. Att bedriva konkurrenskraftig verksamhet på hockeyallsvensk nivå är tråkigt nog till en stor del en resursfråga. Konkurrensen är mördande redan på lokal nivå, från andra idrotter och föreningar; inte minst från TIK som har de näst största sponsorintäkterna i Hockeyallsvenskan. 

/ Lars (med lånad inlogg, tack Gulle Gull!)"

Kongo: vad gäller wälitalo så har jag bara sett han 2-3 matcher. Gillade dock vad jag såg, stabil lugn och tät målvakt. Han skall ju vara van att spela viktiga matcher då han var med och spelade upp björklöven till allsvenskan också.

Sputnik: behöver ju inte vara dyr heller med tanke för vilken roll en sån spelare har. Med tanke på vad vi har fått ut av vissa spelare som förväntats få ut mer av i produktion. Så kan det ju inte skada med en spelare vars främsta uppgift är att stjäla och ge energi och Där poängproduktion är en bonus. Därav en billig peng för spelaren.

Kongo: beror på vad man är ute efter för roll för en sspelare. Det är ungefär som tollefsen är för Fbk.
Per ledin för luleå. Energispemare som tacklas snackar skit. Peppar laget får andra toppspelare ur bbalans i andra laget. Något som fattas i den här upplagan av timrå.

Sputnik:  Just Mitman ser inte ut att ha någon imponerande statistik direkt...

Sputnik: Har du bra koll och har sett live? Är det något du tror på, skriv ner en beskrivning och mejla Nubben. 

Gorkyman: wälitalo, målisen i västervik kanske vore något. Han har ju rutin från allsvenskan förut.
Han har känts stabil rakt igenom de matcher jag sett honom i kvalet.
Sen har dom en energispelare dom heter simon mitman som jag diggar.
En spelare som gillar att käftas och smälla på. Precis vad Timrå behöver.

Sputnik: Ett antal div.1 spelare som kanske kan vara ngt.

Tony Lagerström

www.eliteprospects.com/player.php?player=3696

Måns Kruger

www.eliteprospects.com/player.php?player=20051

Johan Wiktorsson

www.eliteprospects.com/player.php?player=5524

Patrik Nordström

www.eliteprospects.com/player.php?player=6623

Magnus Isaksson

www.eliteprospects.com/player.php?player=2641

Anton Grenholm

www.eliteprospects.com/player.php?player=20020

Emil Sandin

www.eliteprospects.com/player.php?player=3707

Sebastian Höglund

www.eliteprospects.com/player.php?player=21654

Oskar Fredriksson

www.eliteprospects.com/player.php?player=19800

Olle Liss

www.eliteprospects.com/player.php?player=20392

Tony Söderman

www.eliteprospects.com/player.php?player=28979

Marcus Sandström

www.eliteprospects.com/player.php?player=15752

Markus Kinisjärvi

www.eliteprospects.com/player.php?player=13323

Nu vet jag inte så mkt om dessa, men utifrån EP kan det vara intressant.

Kanske ngn vet mer om dem, inställning personlighet etc..

Är ju en sak med stats, kan ju vara en annan hur man funkar i grupp

SMÅLAND: synd att våra vägar inte möttes igår när västervik mötte troja. Läste att du stod bland trojanerna. Själv stod jag i västerviks klacken och hjälpte dom att vråla lite.(Hjälpte föga då de förlorade igår). Lite avis blir man ändå på att hålla på ett lag som spelar såna här typ utav slutspelsmatcher/kval. Urtråkigt nu när säsongen är över för de rödita krigarna från norr.

DJ Hemp: Kanske Rögle med? :)

SMÅLAND:

Jag sörjer de tvåfaldiga svenska mästarna Malmös ständiga misslyckanden numera. Det känns bara tragiskt med denna fantastiska arena och trogna publik. MIF borde spela i SHL. Kuken i röven!

Vill ju helst se Pantern vs Timrå. : )

Sputnik:

Ja det är helt underbart!!!!
Tänk om både Tingsryd och Västervik går upp?
Då har 7 mil till Oskarshamn..11 till Västervik och 12 till Tingsryd o 15 till Karlskrona och 21 till Gubbhästen (Om de inte går upp?
Kan bli en kanoners säsong och Sundsvall och Övik o Timrå i HA..vilka derbyn :-)
Och Hempen..Malmoe mot Panters..!

Sputnik:

En annan kan få fyra hemmamatcher nästa säsong. Den forna vinnaren Malmö har blivit en loser. Nu kan det bli Malmöderbyn i HA kommande säsong. Och i så fall 2 x MIF vs TIK + 2 x IKP vs TIK. Kanon!

SMÅLAND: Grymt gött att Västervik vann!!!
Nu behöver man bara ha 2 lag bakom sig i kvalet,
Vilket innebär endast dryga 2 mil att åka för att se mitt kära Timrå ifall de går upp.

157620: Jo precis, jag har också den känslan. Tricket är ju att vinna sina hemmamatcher och sen kunna stjäla nån poäng borta. Plus då att ha lite flyt i inbördes möten med övriga konkurrenter.
Åkerlund kommer förstås ha en nyckelroll.

Rip Kirby: Är inte söderlagen i stort sett alltid lite bättre på den här nivån? Förutom när Löven gick tillbaka. Men visst, en fjärdeplats finns inom räckhåll. Åkerlund får spika igen.

« · 1669739 · »