1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 612726 inlägg · 6214 ämnen
3028277 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Silly Season 2026-27
Knylan: jo att bara behöva slå ett HA-lag är ju lite enklare än nuvarande kvalsystem men jag vill minnas en magisk kvalserie mot DIF för några år sedan där den utdömda nykomlingen Timrå vann i 4 raka

Montén Python: Både KHK och IKO var katastrofalt usla första säsongen, men IKO fick ju som sagt hjälp av covid och KHK behövde bara slå ett HA-lag i bäst av sju.

JanneH: Du menar den säsongen då både Leksand och Oskarshamn var uberkazza men räddades av att Coronan blåste av säsongen?
Njae, skulle inte använda dom som en måttstock i att etablera sig som nykomlingar i detta fall..

Med det nya kvalsystemet med att kvala mot ett SHL-lag på det.

Montén Python: samtidigt så lyckades ju en sån förening som Oskarshamn kravla sig kvar några säsonger och KHK åkte väl inte heller ut direkt första säsongen men om vi bara lyckas knipa 12:e platsen så blir det en spännande kvalserie mellan Röven och HiV

Smörgåsen : Ja precis, håller med dig här alltså. Det kommer bli ett tunt lagbygge. 🙂

löven lär nog få värva
hur många i truppen håller i shl? 2-3st?

Montén Python: Ja men spelare som Forsberg och Nilsson är offensiva spelare, att ha dom längre bak i laget känns meningslöst. Klarar nog inte av den rollen. Så någon av dom lär tillhöra topp6 tillsammans med Tellström, sen hamnar väl såna som Possler, Ottosson i en 3:e. Tror inte dom får en supertrupp direkt.

Smörgåsen : Dom ska väl in med ett gäng topp 6-spelare, men jag tror fortsatt att de får en tuff första säsong.

Stor skillnad på att spela i HA och i SHL med att ständigt behöva prestera på topp.

Smörgåsen : Magnus Hellberg ser jag som den enskilt viktigaste spelaren i Jurgårn. Utan honom så vette faan om dom inte hade varit i kval!

Montén Python: Ska dom behöva köra med Forsberg, Lundin, Nilsson osv högt upp i laget blir det nog tufft. Svårt att se dom värva en lika bra målvakt som Djurgården gjorde. Sen har dom knappt några spelare i laget som kan ta kliv och bli utvecklas under säsongen. Tellström är väl den enda. Men Djurgården hade Frondell, Eklund, Björck som alla växte under säsongen.

Marodören:Ska ju också tilläggas att Skansen BK har en sinnesjuk juniorsidan och ett djup som bara Löven kan drömma om.

Lägg till att Djurgården som förening också hade lite mer SHL-rutin med sig i bagaget och vet vad som krävs.

Denna gång har jag lite svårare att se att Löven ska kunna överraska lika mycket.
De lär med rätt stor sannolikhet hamna som 13:e eller 14:e lag. Dels för att jag tycker att deras djup i laget är rätt tunt, med spelare som Lundin som inte är så SHL-mässigt egentligen.

3028277 · »