1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 601944 inlägg · 6212 ämnen
2906674 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Apropå nånting...
Rip Kirby: Lilla farbrorn en mycket bra uppfattning om hur vi som älskar Timrå ska tänka om säsongen i boken ska vi vara ödmjuka och mer ödmjuka och ha förtroende och förståelse hur laget presterar utan att hänga ut grabbsen på någe sätt men kritik ska dom ha när dom inte spelar så bra o jag e säker på att Joe har stenkoll på omklädningsrummet o taktiken på isen sen hoppas jag att de nya killarna lyssnar o lär av de äldre o framförallt Joe!!!🇱🇸🤣

solbacken: Gällande Anton Lander, som diskuterats tidigare idag, så är det två saker som slår mig:

Om Lander fortsätter på samma sätt som han startat säsongen så är nog centersidan inget man behöver oroa sig nämnvärt för. Lander i gammalt gott slag är en toppcenter i SHL.

Att Lander gjorde en sämre säsong under Jokinen kan så klart ha berott på att han spelade småskadad (vet inte om det är sant). Men samtidigt så är det ingen hemlighet att skridskoåkningen inte är Landers starkaste sida. Kombinera det med en tränare som kom in med filosofin att allt blir bra om bara alla spelare åker som svedda ekorrar. Ja, då förstår man att det inte blir bra.

RunarUp:
Är det någon fler som har samma problem som jag.
När det kommer ett erbjudande på mail , t.ex. köp i shopen, 50/50 lotten eller liknande så kommer jag bara till en sida som säger att webbplatsen inte går att nå.
Vet någon vad jag skall göra.

RunarUp: Gör om gör rätt på den där. Duktigt klantigt.

RunarUp: Ber om ursäkt för mitt obegripliga inlägg.

Hoppas på bättre lycka med bilden den här gången.
Uppladdat:

500x0-borta-hemma.png

Rip Kirby Sen hade man gärna önskat att det fanns nån som korrekturläste utskicken. Vet inte om nån redan har kommenterat det här men det känns lite b för att vara en elitklubb.

Minns att HV körde en sväng med bussen när hemmaspelet kärvade men det här är väl ändå att ta i?
Uppladdat:

500x0-file-placeholder.png

Montén Python: I Friejs fall så är det väl lite olyckligt att han redan signat kontrakt. Och att vi inte får ens en ynka liten del av NHL pengen.

JanneH: Nej, givetvis. Men i detta fall VISAR Freij att han är värd att satsa speltid på.
Vi kan givetvis inte spela en junior/talang bara för att.

Men menar också att andra spelare inte heller skall ha en "given" roll pga rutin eller dylikt heller.

Mervärdet i om Freij fortsätter att ta steg och visar att han håller, kan ju vara att han åker till JVM och ger Timrå Timrå riktigt bra reklam. Även Genborg, där dom båda kanske talar gott om Timrå och "säljer in oss" litegrann.

Det suger ju givetvis att vara en liga under NHL. Men nu ser det ut som det gör och många andra klubbar lyfter viktiga miljoner för sina talanger de skeppar över. Något som vi ligger efter i. Nog så viktigt om vi skall hänga med i det ekonomiska på sikt.

Sen behöver vi ju inte köra en "Jokinen" för det. Och försöka sälja in alla spelare vi har för att lämna Timrå. Bara för att han vill sälja in sig en karriär i Nordamerika..
Utan givetvis så kan vi ju hoppas att det blir åt andra hållet en del gånger med. Att vi skeppar spelare men kanske får både ersättning men att även få behålla en extra säsong för utveckling.

Montén Python: Visar man på isen att man är bättre än någon annan då ska man spela. Om du är ung/gammal eller vilken lön du har ska faan inte spela nån roll utan bästa laget ska stå på isen. Sedan kan ju såklart vi här inne sitta och diskutera vilka som är de bästa men vi kan inte bara vara nån plantskola åt NHL utan ska de vidare i karriären så måste de förtjäna det här först

Eugen Sandberg:Givet att Freij skall vara kvar på 7 backar! Sen ger det ett signalvärde, speciellt om vi skall fortsätta att vara ett lag som lockar fler lovande talanger framöver.

Eugen Sandberg: håller med. 7e-backplatsen bör definitivt vikas åt honom. Han ser hyperintressant ut.

Blake Slåhan: Pilö spelar också alltid i första boxplay, dock tycker jag att han ska vara extra när Svensson är redo

Blake Slåhan: Freij måste få fortsätta logga minuter. Så sjukt imponerad av honom.

Labban: Gillar också Freij men man ska ju komma ihåg att han spelar 6 min per match, det är långt mindre än alla andra backar. Svensson är en 18-20 min back och kan fördela bort minuter på didde, Pilö osv. när han är tillbaka.

Labban: Håller med om att Pilö ligger närmst till att bli petad. Svenssons lösningar i egen zon med puck samt hans pondus/fysiska spel är klasser bättre än vad Pilö bidrar med. Pilö har ändå börjat helt okej men ställer till det för sig själv i egen zon pga att det går för sakta i passningsspelet, bland annat. Men det gäller ju såklart att Svensson kommer tillbaka och är så bra han var ifjol. Freij bör fortsättas ge förtroende, han kommer som sagt lämna för JVM och missa en del matcher oavsett. 8 backar ombytta har man väl aldrig så en back kommer ju behöva stå över, antar jag.

Karlsson74: Skatteskulden reglerad. Gör om och gör förhoppningsvis rätt nästa gång.

Lomond: tycker inte man ska röra Freij. Han spelar ju riktigt fint och jag hade nog flyttat på Pilö isåfall som gör endel misstag som kunnat bli farliga situationer i stort sett varje match. Säger inte han spelat dåligt men om man nu måste få in Svensson. Annars kan man ju köra på med samma backar några matcher till och låta Svensson komma in vid lämpligt tillfälle eller om någon har småskavanker

SKRIDSKOSKENAN: Tror inte man kommer att köra på fyra backpar men är Svensson redo så kommer han med all sannolikhet börja som 7:e back.

Och då är ju frågan vem som ställs utanför?

Pilö har sett helt ok ut och Freij riktigt bra det han spelat. Känns I alla fall att nån av de två i så fall får stå åt sidan. Kan nog trots allt bli Freij även om jag gärna ser att han är med.

Ett angenämt problem och så ska det ju vara att det är konkurrens vilket föder framgång 👍

Heino Lindberg i Aftonbladets Hockeymorgon satte ju 4 plus på Timrås backsida och än så länge har han inte fel.😁💪

Och målvaktssidan känns ju på 5 plus...👊

steveroper: Snyggt! Dalle, JJ och TS i veckans lag med Genborg som veckans junior.

Rico01: tror inte heller de är dumt att matcha in ps försiktigt i början o låta honom komma in i tempo i lugn o ro nu när vi inte har någon panik att få in en ny kropp . har svårt att se att han inte går in på 6st ju längre säsongen lider dock eftersom han var vår bästa back förra året.

hade nog vela se Svensson o Freij i ett par o kanske inte dumt att köra ett 4e back par några matcher nu med dom 2 så får mindre spel tid men ändå lira med varandra

Patrick Polly: Helt inne på din linje, jag tror inte han petar någon faktiskt. Tror snarare han kommer vara 8e back i början för att känna på och komma in i matchtempot. Sen får tiden utvisa om/när han tar en ordinarie plats i topp 6. De jag tror hamnar utanför laget senare är Pilö och/eller Freij men det är högst osäkert. Freij tappar vi kanske i dec/jan till JVM så vi behöver ju bredden på backsidan som vi har nu. Väldigt lyxig känsla må jag ju säga att kunna välja o vraka bland backar på det här sättet.

Zäta75: Kan vi vara helt säkra på att sheriffen petar någon? Det verkar som det är 100% klart här inne. Kan ju bli att han går in som 7e back och får prova på hetluften. Det är ju rätt länge sen han speade en match.

SKRIDSKOSKENAN: Jo bra med lite vila nu helt klart. Skägget lär ju vara spelklar tills på torsdag. Vi får se vem han petar. Min gissning är Pilö även fast alla backar har varit bra och man helst inte skulle vilja ändra något.

Öndulat: håller med man är sugen på att se mer nu .

men samtidigt tro ni inte att de är passande med några dagars paus ? vi har spela 4 matcher på kort tid varav 3 senaste är 3 fina vinster o de 2 sista mot svårast tänkbara motstånd där vi stora delar varit som bål getingar på våra motståndare för att stänga ner dom. tror vi tjänar mer på lite and rum än hv som nog bara får mer att grubbla på

KniveN: Låt vara att "uppvaknande" är en smula overkill gällande formuleringar för dessa herrar. Men sanningen är ju att kraven på dem är skyhöga. Herregud....när de kom "hem" en efter en för några säsonger sedan tänkte åtminstone reptilhjärnan hos mig att nu jävlar! Nu jävlar är det nästan orättvist mot övriga lag, dela nya lag om det ska bli spännande. De har precis som dina siffror visar inte på nåt vis floppat. Men, åtminstone i min värld, inte heller varit så dominanta som jag föreställde mig. Och Lander, Dahlén och EP har fått sin beskärda del av missnöje här. Till viss del rättfärdigat men såklart också överdrivet. Det jag menar är väl att det som de visat i inledningen vibbar känslor man hade inför deras återkomst, dvs d o m i n a n s. Jag tycker de har en helt annan aura runt sig jmfrt med de senaste säsongerna

steveroper: Uppvaknandet av hemvändarna? Dahlén gjorde en poäng per match förra året, Wedin gjorde sin poängbästa säsong någonsin, Petterson gjorde 34 poäng efter att ha börjat spela center efter många år igen. Är väl bara Landet som gjorde en lite sämre säsong förra året, och där är ju ryktet att han spelade lite småskadad.

Öndulat: Men så man längtar. En av få gånger man har hyffsat när att få se Timrå inom rimligt avstånd. (2 timmars enkel bilresa)

Nu var det förvisso bra många år sen man var i Husqvarna Garden.
Tror bestämt att det till och med var Kinnarps den hette på den tiden...

Håller förövrigt på att planera för resa med familjen upp till Sundsvall/Timrå till mellandagarna. Då jag inte fick till det förra året. Grabbarna på 11 och 14 år är helt lyriska över att få uppleva hemmamatch på Västra stå. 😍

Har inte själv sett en match i Timrå på braaa många år heller. Av olika anledningar, främst logistiskt.

Men Brynäs den 26:e december ser det ut att bli av. Kommer bli magiskt att få komma "hem" till helig mark. 🤩

steveroper: WOOOOOORRRDDD!!!!!!!!!👍👍👍🤣🤣🤣🇱🇸🇱🇸🇱🇸

Jag har något att klaga på iaf. Det är rent utsagt förjävligt att nästa match inte spelas förrän på torsdag!

Bland många glädjeämnen inledningsvis undrar jag om inte uppvaknandet av våra hemvändare är det största. Ryktet om Lander och Dahléns död är inte bara överdrivet, det är totalt inaktuellt. Tillsammans med Wedda och EP d.ä. visar de ä n t l i g e n lite dominans därute! Ingen av dem faller igenom f.n. även om produktionen, frånsett Dahlén, kanske Inte får nån att höja på ögonbrynen. Men pondusen, rörelsemönstren, kroppsspråket...allt stinker storkukslugn om dem nu. De ÄR loket, de driver laget.
JJ ska såklart också hyllas men han är lite utom tävlan och att vår målvaktssida imponerar var jag mer inställd på

JonteD: Ja det ha du rätt i å rens runt mä 5 m klubban i försvare 💪💪💪

EXPLORERSMÅLAND: Han kommer att behövas framöver om knäet håller!!🇱🇸🇱🇸

Hann ä nära comeback nu hört ja ida ifrån hanns far!!! Om inget hänn??
Snart ä " SHERIFFEN " tebaks 💪💪💪
Uppladdat:

500x0-fbimg1757015318206_BbZSlefajQGFZGY.jpg

Blake Slåhan: ännu värre när man hör horunge skanderas från ståplats. Då skäms jag. När det är vi hatar......... Det bryr jag mig inte om så mycket alls. Har väl hört det så mycket gwnom åren

KulltorpsOlli: dom är det lätt att glömma! Det är inte så ofta dom spelar i SHL! 😉

Tom Topp: App app app….Modo om jag får be.

Blake Slåhan: Timrå själen…

Vi vet alla…

Någon fraktur och något ledband sedan kommer en virusanstormning och vi är på fallrepet igen…

Ibland när det skrivs euforiskt glatt om spelet, laget och tränare så får jag en urge att bromsa men…

Vi vet alla…

Vi är erfarna…

Skit KOMMER hända!
Vi ska lida!

Tills dess! Vi är Timrå och vi är bara bäst!!!!

dempa: Vi brukar ju lägga oss till med en 7-8 skador när det börjar gå bra så tidigt att ropa hej än men spelar vi som vi börjat säsongen så ska vi inte vara i en bottenstrid.

HV71 verkar ha tappat all hockeysjäl dom senaste åren, det verkar inte spela någon roll vilka dom värvar eller hur mycket pengar dom lägger. Kul att dom är kassa som vanligt!

Bobby Hahl: TIMRÅ. Säsongens positiva överraskning?

De spelar i rött och vitt.

Det finns mycket att gilla med det här laget.

Bollklubben från Karlstad kom på besök och det var toppen mot botten – enligt förhandstipsen.

Vad fick vi se?

Jo, en sluggerfest med två storspelande målvakter i Jacob Johansson och Emil Larmi. Hade det varit boxning hade Timrå vunnit de två första perioderna på poäng, men det här är ishockey.

De brände läge efter läge och man måste ta betalt. Framförallt om man möter ett så offensivt skickligt motståndarlag.

Annars tenderar det att skita sig.

”Nya” Färjestad, med Jörgen Jönsson i båset och den mest välvuxna backsidan i mannaminne, har varit precis så bra som vi förväntat oss i säsongsinledningen. De flög till Medelpad med en kraftfull styrkedemonstration borta mot Skellefteå färskt på näthinnan och hade inte förlorat här sedan 2018.

Men det finns mycket att gilla med den här, unga, Timråupplagan, också. Som Eddie Genborg, stortalangen född 2007, som lockades från Linköping med en förhoppning om att ta nästa kliv under Olli Jokinen.

Så blev det som bekant inte – men den irrationelle powerforwarden har lyft under Tommy Samuelssons vingar istället. Efter en övertygande försäsong har han spelat till sig en plats i förstakedjan med dubbel-Anton (Wedin och Lander) och han flög fram även mot Färjestad. Han spelade så där härligt respektlöst som bara juniorer kan göra och inledde med att mosa 195 centimeter Gabriel Carlsson, till hemmapublikens stora förtjusning.

Bortalagets backbjässe försökte vifta bort honom otaliga gånger efter det, men likt en blodtörstig mygga mopsade han upp sig framför Färjestads mål gång på gång. Till och med när Emil Larmi blockerat pucken och det var avblåst brottade han sig fram till FBK-keepern för att – om vi ska citera Olli Jokinen – vara i hans ansikte.

I slutet av den andra perioden, vid ställningen 0–0, var det också han som fick matchens bästa läge.

Ja, han var så ren framför Larmi att finländarens sidledsförflyttning och plock är en tidig kandidat till årets räddning.

I stället var det kedjekamraten Anton Wedin som sköt hem Timrås tredje raka seger i powerplay med matchens enda mål. Det var för övrigt Genborgs känsliga backhandflipp till en framstormande Anton Lander som låg bakom August Tornbergs hakningsutvisning.

JVM-aktuelle Genborg, som draftades av Detroit i andrarundan i somras, kommer så klart ha dippar likt alla juniorer i vinter och det är inte en 18-årig som ska driva laget heller. Men jag har inga problem med att utse honom till lagets största utropstecken hittills.

Ska vi fortsätta att lyfta fram enskilda spelare i matchen så tar ändå Jacob Johansson priset. Han överglänste till och med Larmi och det säger mycket i det som var allt annat än en karakteristisk 1–0-match. På bänken satt Tim Juel, i mitt tycke den bästa målvakten under fjolårets grundserie, och där ligger Timrå i ligans toppskikt.

Desto mer frågetecken för djupet och spetsen som försvann med Filip Hållander och Oliver Kapanen, vilket gör att jag har tippat dem i kval. Men får de utväxling på sina unga spelare (och 25-åriga nyförvärv som Anton Heikkinen, David Lilja och Marcus Westfält) är vi många som får käka upp våra tabelltips.

En del av mina tvivel grundas även på det ofrivilliga omtaget som Jokinens sorti innebär, men allt behöver inte ha varit av ondo. Med facit i hand blev det lite för mycket av det goda med den energikrävande gegenpress-hockeyn, sett över en hel säsong.

Intensiteten i presspelet den här kvällen går i alla fall inte att klaga på och kanske kan Samuelsson staka ut en gyllene medelväg.

I Färjestads fall finns det ingen anledning till oro. Även om de såg trötta ut jämfört med de tre första matcherna så var de en studs, ett powerplay, från att slå ett av seriens hetaste lag på bortais.

Men den här lördagseftermiddagen tillhörde Timrå.

Didrik Strömberg täckte skott som Didrik Strömberg i slutsekunderna och ingen kan säga att segern var oförtjänt. 5 197 åskådare fick se en dyster svit begravas och bevittnade ett lag som fajtades för varandra (se och lär, Linköping).

Timrå tog betalt, till slut.

Vad skriver Knekta om Timrå i AB? Nån som vet?

Blake Slåhan: imponerande start med 9p ändå, det hade jag inte trott! Skönt att HV och LHC verkar så dåliga att ni inte behöver oroa er för nån bottenstrid iallafall.

eltifoso: Har faktiskt aldrig förstått dom där hata-ramsorna. Hata Färjestad hit och hata Växjö dit, jag tror egentligen bara det är Brynäs och Modo och löven man kan ”hata” lite på låtsas ibland. Det är slentrianramsor som saknar fantasi.

Ur timråperspektiv var det en bra match igår, inte bara för tre poäng utan vi har ju haft svårt att föra matcher mot er, hålla ihop det över 60 min osv. Lite mindervärdeskomplex kanske. Men igår var det genomgående en solid match, tycker inte ni gjorde en dålig match heller. Kanske lite ineffektiva men det var vi med. Så viktigare än bara 3 poäng för Timrå, vi kan mäta oss med dom bästa lagen och det var ju något på förhand man var orolig över.

Patrick Polly: Jag minns också den där bilden. Empas, va? Synd att han lämnade HS, inte minst för bildmaterialet.

Patrick Polly: ja det där var annat än Jokinens "finska pinne" det

eltifoso: sedan törs jag sträcka ut hakan lite och säga att hat är kanske ingen direkt korrekt beskrivning av vad som gäller.

Här finns lite av allt men rena hatare är det ont av…

Kanske Sune lutar åt det hållet men det känns mer som att Sune är sårad…

Vissa här hatar kanske känslan av att motståndaren känns priviligerad i något sammanhang.

I LHC’s fall är det lite blandat men den röda tråden är kanske ändå deras klack som ramsar om döda legender framför deras son. En kollektiv lobotomi som är lätt att avsky…

Iaf… det är inte så att en FBK, Dyyyrgardare, ooäägllesuppe ska behöva känna sig osäker.

Min uppfattning är att vi är fredliga.

Det finns idioter som slåss i Timrås namn med, vi hade en sådan incident mot m0d0 ifjol och Örebro har vi också uppmärksammats i omogna fight sammanhang.

Mot Örebro var det töntigt överenskommet tror ja och mot m0d0 var det mer av ett rent överfall.
Jag tror och hoppas att dessa individer blev lagförda och även tillträdesförbjudna.

Den svansen kuperar vi gärna.
Dom kan slåss i sina egna namn istället.

Du är FBK och jag är Timrå IK.
Vi är Hockeysupportrar och utan den symbiosen blir passionen lidande!

BaraTikare: Schysst! Nej jag åker själv med mina 2 grabbar i detta fall. Såg att 031 hade samåkning. Men blir lite åt fel håll för egen del. Men tack för länken! 💪

Montén Python:

secure.tickster.com/sv/ffea7z0wr6379b0/onepagecheckout?c=t61mb0e

Bor du i Göteborg, eller någonstans mellan Göteborg och Jönköping, kan du nog samåka med TIK031

Söderöver: Har egentligen inget emot hat heller.. så de som vill.. hata på , likt ramsan igår och andra inlägg man läser här. Det står fritt för alla, men förklarar varför jag inte skriver mkt här. Särskilt inte under pågående match
Än en gång, en stark insats igår grattis. Vi får ta lärdom och komma igen framöver

Tom Topp: jag kan bara instämma…

Det enda måttet av hatiska känslor FBK suppar lyckats ge mig är väl i stunden då dom påstår att Svensson verkligen klippte deras spelare för 2 år sedan och att Claesson var heeeelt rätt ute…

😡🤬

Helvete nu måste jag ut och gå igen!
Satans hockeyblodtryck!!!!

Patrick Polly: en annan lite mer aktuell tanke än slutspelet i fjol.

Den här inledningen…

Nubbz har varit väldigt tydlig med han verkställde styrelsens beslut att sparka Tommy i HV. Hela försäsongen har Nubz konsekvent förklarat att det var fel.

Skulle tro att han han känner sig ganska nöjd med spelet laget visar under Tommys ledning.
Dom är flera som leder men Tommy ansvarar och spelarna ska ha sin del av berömmet med.
Ingen ledare blir en bra ledare utan bra följare.

Att vara en bra följare i den här kontexten är ödmjukt och ska lyftas med!

2906674 · »