1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581692 inlägg · 6215 ämnen

Slutspel -07

« · 861402 · » Till forumet


Sv: Slutspel -07
Hassan:

Det är la skillnad på att flytta en klubb från ett land till ett annat och därtill byta namn jämfört med att bygga en ny arena i en grannkommun någon mil söderut. Håller du med...?
Kommentera

Sv: Slutspel -07
Frella: jaha, jamen då flyttar vi skiten då så alla i våran stad blir nöjd
Kommentera

Sv: Slutspel -07
Shadar Logoth:

Nu snackade vi väl i första hand om publikdrag och det är naturligt, men beklagligt, att många inte orkar bry sig när laget inte spelar i högsta serien...

# Tunadal har aldrig spelat i högsta serien och Gärdehof tar dessutom inte in mer än 3 300 åskådare.

# Hur många kommer till E.ON arena om Timrå IK spelar i allsvenskan förresten? Var det inte cirka 73 personer på ett möte med Bergnäset(?) på 1980-talet? I en av landets näst högsta serier...

# Giffarna hade riktigt bra publiksiffror under andra halvan av säsongen 2005 trots att laget egentligen låg alldeles för många poäng efter lagen ovan strecket. Det är dessutom mycket svårt att etablera ett lag i landets högsta fotbollsserie när man verkar i hockeytokiga Norrland...

# Det är inte möjligt för Dragons att ta in så mycket mer publik än vad man redan gör och dessutom är basket en högst marginell sport i Sverige. Hur stor chans har vi t ex internationellt...?

# Sundsvall/Timrå är trots allt hockeyland och även om sammansättningen av publiken kanske skulle vara en annan i Sundsvall (vilket möjligen skulle skapa lite mindre publiktryck) så är det ekonomiskt försvarbart att flytta Timrå IK till Sundsvall. I Sundsvall finns den största publiken och de mest kapitalstarka sponsorerna. Här bor ju nästan hela laget dessutom...

# Bättre ekonomi = större framgångar = kanske SM-guld en dag. Det vet vi alla...
Kommentera

Sv: Slutspel -07
Hassan: Som Knylan säger så snittade man väl 5000 i Allsvenskan och man sålde även ut IP på 8500 några matcher. Så kapaciteten finns. Och hockeyintresset är mer rotat än fotbollsditot i våran stad.
Kommentera

Sv: Slutspel -07
Knylan:

"Kulturen sitter väl fan inte i spelplatsen, det sitter i färgerna och allt som hör därtill."

Fråga Quebec-fansen vad dom tycker om det.

Det sämsta som kan hända enligt min mening är om lagen börjar flytta runt. Nu säger jag inte att alla lag kommer att göra det nästa vecka ifall Timrå flyttar söderut, men det är första steget......

Kanske låter jag som en sur gammal gubbe, men för mej är det tyvärr så att jag kan inte ens i min vildaste fantasi se att Timrå spelar någon annan stans än i Timrå.
Kommentera

Sv: Slutspel -07
Hassan: GIF snittade väl 5500 någonstans under åtminstone de sista åren i allsvenskan, och lägg till sen att detta är en hockeyregion främst, precis som Hemp skrev för en stund sen.

Okej för att man vill ha kvar hallen i Timrå Kommun, men det skulle behövas ett mer centralt läge, närmre butiker, restauranger osv. Det utbudet existerar ju dessutom inte i Timrå, och kommer aldrig så heller att göra. Därför skulle en flytt till stan göra mycket. Kulturen sitter väl fan inte i spelplatsen, det sitter i färgerna och allt som hör därtill.

Ernest: Det handlar ju inte om att flytta hela klubben till Sundsvall, utan "bara" A-laget. Hela ungdomsverksamheten skulle givetvis vara kvar i Timrå.
Kommentera

Sv: Slutspel -07
Knylan: Självklart..... men då de var i allsvenskan då? mer sug kan det väl knappast vara?? Inte fullsatt speciellt ofta då heller om jag minns rätt. Skönt att se att inte alla har tappat huvudet...... Kulturen finns i TIMRÅ.
Kommentera

Sv: Slutspel -07
Hassan: För det första så måste det ju vara ett sug kring klubben, det är det väl inte direkt i dagsläget när det gäller GIF. Det förstår väl du också?
Kommentera

Sv: Slutspel -07
Frella: För det är ju alltid fullsatt på giffarnas matcher eller??
Kommentera

Sv: Slutspel -07
Frella: Nej, det ligger inte centralt och det skrev jag inte heller...

Det varkar på många som att just det faktum att finnas i Sundsvall fixar biffen.
Kommentera

Sv: Slutspel -07
Shadar Logoth: Nu vet jag inte om jag skulle kalla Gärdehof för centralt, ligger ungefär lika illa som E-on. För att locka folk till max krävs det nog att arenan ligger mitt i smeten precis som IP.
Kommentera

Sv: Slutspel -07
DJ Hemp: Det har inte alltid saknats drag kring Tunadal...

De var under några år bättre än Timrå.
Faktum är dock att trotts att de ligger i lyckliga Sundsvall så harvar de idag i botten på allsvenskan.

GIF....Japp...hade och har årskort.
De harvar också i träsket trotts ett centralt läge belägen i den stora staden.

Dragons kanske drar relativt mycket publik och ligger i topp i sin sport men det är inte många som bryr sig....

Det finns ett lysande undantag och det är Timrå IK.
Kommentera

Sv: Slutspel -07
Shadar Logoth:

# Att det saknas drag kring IFSH känns inte minst av sportsliga skäl helt naturligt...

# För att vara i en "hockeyregion" ökade draget kring Giffarna på ett imponerande sätt. Var du på några matcher 2004-2005...?

# Sundsvall Dragons har nästan mest publik av samtliga landets basketlag...

# Tallarna skändades redan i samband med fusionen och inte blev det mycket bättre av att vi började kalla oss för Timrå Red Eagles...

# Nu spelar lyckligtvis örnen en mindre roll och utvecklingen måste gå vidare...
Kommentera

Sv: Slutspel -07
Swordster: Måste ändå var ytterst få som är beredda att knata 5-6 kilometer. Ligger det inom 2-3 kilometer är det en annan femma tror jag.
Kommentera

Sv: Slutspel -07
jokklas: Skildnaden på att kunna gå och måsta åka bil är ändå stor, jag har gått från centrun till LLA det tog ca 45 minuter...
Kommentera

Sv: Slutspel -07
jokklas:

Jag tror att avståndet från centrum spelar ganska stor roll ändå, många skulle vinna på om Timrå hade en arena i Sundsvall i stället för i Timrå. Däremot skulle nog både Sundsvalls hockey och Timrå kommun förlora på det (gissar jag, egentligen är jag ju inte så insatt i just det där området och/eller laget).

Det här ser jag som två stora fördelar med att ha en arena som ligger centralt:
- Många fler får gångavständ till arenan. Gångavstånd är inte att underskatta!
- Det kommer att bli lättare att göra en "helkväll" av hockeyn. Att först gå på någon trevlig restaurang och äta för att sedan gå på match och efter det fortsätta ut. Men det handlar kanske iofs mer om att krogar och restauranger tjänar på det. Eller...? Nja. Jag tror att hockeylaget tjänar på det också, då jag tror att fler "marginalåskådare" skulle börja gå på hockey oftare.
Kommentera

Sv: Slutspel -07
Varför skulle en arena i Sundsvall vara "den sanna vägen" för TIK...?

Sundsvall Hockey, Giffarna och Dragons spelar alla i Sundvslall men inte har det varit ett sjuhelvetes drag för det...

Att dra upp tallarna med rötterna och låta plantera i ny jord är vanskligt...
Kommentera

Sv: Slutspel -07
DJ Hemp: Fast om avståndet är 5-6 kilometer eller ~2 mil spelar ingen jätteroll. Är buss/bil som gäller ändå och själva resan Sundsvall - Timrå är ju knappa 10 minuter. Är Arenan i sig och logistiken som är viktig.

Som sagt, när det väl blir intressant med en helt ny arena så kan vi ju diskutera om placeringen till vansinne här inne igen :0)
Är det en´och samma kommun i det läget så blir diskussionen betydligt mindre livad misstänker jag.
Kommentera

Sv: Slutspel -07
DJ Hemp:

Okej, länken bevarades således inte i önskat skick. Ologiskt och dåligt, Eniro!
Kommentera

Sv: Slutspel -07
Den där Helg Ernest har ju en jävla koll på läget. Insåg direkt att karln var ute och cyklade när han jämställde avståndet Karlstad C - Löfbergs Lila och Sundsvall C - E.ON. Enligt länken är det 5,6 km till arenan i Karlstad och det är väl ändå skillnad!

Sundsvalls kommun och Timrå kommun lär nog fusioneras inom en inte alltför avlägsen framtid och att sitta och vara så bonnigt inskränkt att man inte inser att en arena i Sundsvall borde vara framtiden är bara löjligt...

Logistiken till E.ON av idag är redan fixad så gott det nu går, men det räcker ändå inte hela vägen...
Kommentera

Sv: Slutspel -07
tjobba: Jag har inte sådan stor koll, men jag tror definitivt att det var bättre akustik i Kempehallen och Gavlerinken än i Swedbank och Läkerol.
Kommentera

Sv: Slutspel -07
LingaN: Hur mkt akustik fanns i kempis och gavlerinken då? =)
Kommentera

Sv: Slutspel -07
Personligen så ser jag hellre en hall i Timrå som "bara" tar in 7000 personer men som då fylls av 7000 som verkligen går dit för hockeyn och Timrå IK, än att ha en arena i city för 9000 som fylls ut av ett stor antal "vad är offside":are, adidasbyxor och resten med munnar fylld av bearnaise på nån restaurang med utsikt... men inkomstmässigt så vore det väl bra.

Men det finns väl för- och nackdelar med alla alternativ antar jag..
Kommentera

Sv: Slutspel -07
Varför skulle en flytt vara nödvändig ?
Vilka förutsättningar skulle ändras ?
Till ett nytt S/T hockey Typ?
Skulle vara väldigt intresant att få höra vilka fördelar det skulle ge att flytta till "stan".

Sedan vill jag även höra vilka koncekvenser det ger regionalt och för föreningen.

Koncekvensanalys kallas det och då måste ni tänka på allt, inte bara vad som gynnar TIK just nu. För i längden kan det bli bakslag.
För varje steg frammåt man tar, så tar man alltid två bakåt.

Tex. Kan det bero på TIK att Timrå är den komun som ökar mest med nyinflyttade i distriktet?
Tappar föreningen sina rötter (Historia, W/Ö 1928) och bara blir ett varumärke utan själ ? Skulle det vara samma anrika klubb då den svikit sina rötter ?
Ungdomsversamheten, hur skulle det gå med den ? Följer den med också osv.
Skulle Timrå som byggd bli en död fläck på kartan hockeymässigt.

Sannorlikheten att Timrå/Sundsvall går ihop komunalt är minimal, då är nog risken större att man slår ihop med Härnösand som gränsar mot norr.
Innan ni svarar med spydiga dummheter, sätter er ner och funder "STORT" inte bara vad som skulle gynna föreningen just nu för stunden, utan vad som skulle bli bäst för alla parter i längden. Tyvärr lär jag inte hinna läsa era svar, eftersom jag blir på resande fot till på Onsdag nästa vecka. Men det kanske hjälper er att tänka efter en gång extra och se att allt har ett samspel.
Kommentera

Sv: Slutspel -07
RTS: Det finns nog många medgångssupportrar som skulle hoppa av tror jag.Och sen betyder timråik väldigt mycket för kommunen.Varför inte flytta alla lag till stockholm,sen flyttar alla människor dit ochså,det blir väl enkelt och bra.Jag bor 60-70mil ifrån eon,men jag tycker ändå att timråik ska spela i timrå.ni får väl trycka på för att man gör det enklare att ta sig dit o ifrån.
Kommentera

Sv: Slutspel -07
Ska man bygga en ny hall så måste man behålla akustiken som finns i dagens E.on Arena. Det kommer bli svårt och jag tror inte styrelsen kommer tänka så mycket på det. Se bara på Swedbank Arena och alla andra nybyggda arenor, akustiken är som bortblåst. Så snälla... tänk på det innan ni bygger nytt.
Kommentera

Sv: Slutspel -07
jokklas: Synd det inte finns någon "edit" knapp :/

En anledning till att jag säger det jag säger är ju de rätt nya investeringar man gjort samt de man väl planerare att göra i nuvarande arena.

Att man på sikt måste bygga en helt ny arena ser jag som självklart. Om den då skall ligga i Sundsvall eller ej får vi älta då :)
Kommentera

Sv: Slutspel -07
RTS: "Förstår inte denna eviga påstående varför Timrå måste spela i Timrå."

??....Herregud, är inte det uppenbart för de flesta?

En ledtråd är att man kan höra det på namnet.
Kommentera

Sv: Slutspel -07
actionleif: Tycker ni är ute och cyklar totalt. Ett avstånd på 2 mil från centrum spelar ingen större roll. En hall som tar in lite mer folk och har några till loger samt att man löser logistiken bättre räcker nog bra.

Exemplet FBK var bra (gällande avstånd, inte storleken på Arenan;).
Kommentera

Sv: Slutspel -07
Dream Team: Det har väl med upphovsrätter att göra.har för mig att jag läst det nånstans,men jag kan ha fel.
Kommentera

Sv: Slutspel -07
Helg Ernest: "Hur man än vänder arslet så är det bak, man måste ha ett fortskaffningsmedel för att ta sig till Arenan, var den må ligga."

Ja, men logistikmässigt ligger Sundsvall bättre till för de flesta.
Kommentera

Sv: Slutspel -07
Helg Ernest: Precis, tänk om man kunde tänka längre än näsan räcker.

För att kunna ta ytterligare ett steg så krävs nog en flytt till Sundsvall.
Kommentera

Sv: Slutspel -07
RTS: Timrå har ju så stark förankring i Sundsvall redan idag, jag tror inte att det skulle bli någon identitetskris - Vad är oddsen för att man byter namn till GIF Sundsvall Hockey?

Med nuvarande förutsättningar kan Timrå vara ett stabilt lag 5-8 och sticka upp någon gång ibland. Vill man tillhöra den absoluta toppen år efter år är nog en flytt till Sundsvall nödvändig.

De stora förlorarna på en timråflytt till Sundsvall skulle vara Sundsvall Hockey. Det skulle ju iofs i förlängningen kunna drabba Timrå eftersom det är bra att ha ett allsvenskt lag i närheten att matcha in spelare på gränsen till A-laget i.
Kommentera

Sv: Slutspel -07
RTS: Jag tror inte Karlstaborna skulle komma på en tanke att flytta in till Karlstad med Färjestad Boll Klubb. Löfbergslila ligger på ungefär samma avstånd från centrum som Eon. Skillnaden är att dom har en väl fungerande parkering.

Tydligen skiter ni totalt i vad föreningen TIK betyder för komunen Timrå.
Hur man än vänder arslet så är det bak, man måste ha ett fortskaffningsmedel för att ta sig till Arenan, var den må ligga.

Tänk längre än näsan räcker för en gångs skull.
Kommentera

Sv: Slutspel -07
fighter: Fattar inte vad du menar, Varför byta namn och varför tappa supportrar?.
Man rår inte för vilka färger man älskar och om Timrå skulle spela i Östersund skulle nog de flests hålla på sina färger ändå.
Förstår inte denna eviga påstående varför Timrå måste spela i Timrå.
Kommentera

Sv: Slutspel -07
fighter: Byta namn? Varför i all världen skulle man behöva det?
Kommentera

Sv: Slutspel -07
RTS: Skitsnack! vi konkurerar ju med toppen redan nu.plus att då måste man vad jag vet byta namn ochså.då tappar man nog många supportrar,nej låt det vara som det är.
Kommentera

Sv: Slutspel -07
Knylan: Håller med om att arenan bör ligga i Sundsvall, Bor själv i Härnösand och skulle inte tveka en sekund att åka 13km längre för att njuta av elithockey med 9000 andra.
Det är då vi kommer kunna konkurera med topp 4, stannar vi i Timrå kommer vi aldrig att kunna konkurera med toppen i eliten.
Timrå ik mot Sundsvall.
Kommentera

Sv: Slutspel -07
TIKEUNDERBART:

Challe kommer, därom råder som du konstaterar inga tvivel och det är inte mycket vi kan göra åt det. Om det är bra eller dåligt återstår att se. Som jag ser det är personkemin mellan tränare och laget A och O. I det fallet har jag ganska höga förväntningar på Challe, tror han besitter ungefär samma trivselkvaliteér som Kenta. Hans hockeykunnande betvivlar jag inte heller och han ger ett lugnt och sakligt intryck i TV.

Det som talar emot är väl att han fortfarande är ett rätt oprövat tränarkort. Han är yngre än Kenta och engagerad på lite olika håll, som travexpert och proffstyckare i TV. Detta kan i sämsta fall innebära svårigheter att hålla fullt fokus på Timrå, är lite rädd att han kan komma att sätta de egna karriärsambitionerna före Timrås bästa.
Kommentera

Sv: Slutspel -07
Tror nog att laget kan gå mycket bra med Sir Charles.
Oavesett om han en gång i tiden dömt ut Tik.
Ingen mening att gnälla mer på det ämnet, för han kommer, vare sig vissa vill eller inte.
Hoppas det går bra för han här hos oss.
Nåja, tack för mig.
Kommentera

Sv: Slutspel -07
Helg Ernest: Är ju bara normalt o nyttigt att någon hobby på sidan av hockeyn..så travintresset ger honom säkert bara en stimulerande fritidsavkoppling en hobby som många andra av oss också har.. vid sidan om våra arbeten.

Arbetar vi sämre för det??
Nej, knappast o det tror jag inte Challe gör heller
kan inte inse vad detta har med hans kompetens som tränare att göra,
tror tvärtom han blir kanon i Tik!

Kan säkert ge nya och nyttiga influenser o ideer till laget..Kenta var bra men inte på allt!
Kommentera

Sv: Slutspel -07
Helg Ernest: Stycke ett besvarar jag med ett: Nja.

I det andra stycket så drar du upp det i Challe-sammanhang roligaste argumentet att bemöta. Det roligaste på detta forum, vilket gäller väldigt många forum övht, är att folk tror sig tänka flera steg längre än vad de som sitter i beslutsfattande positioner tros göra.

Alla mossiga anti-Challers: Vi får in en 40-årig, fruktansvärt hungrig tränare som har en riktigt lång och framgångsrik karriär som spelare bakom sig. Han var väl lagkapten i både DIF och Tre Kronor i 200-300 säsonger, typ. Han och Särkijärvi var ytterst nära att ta ett väldigt ungt DIF till slutspel. Våran juniorverksamhet kommer med all säkerhet få en rejäl boost av hans och Nygårds intåg.

Lill-Kent hade väl några trevliga säsonger i Nyköping och en semifinal och kick från DIF bakom sig. Det har ju gått ganska bra sen dess.

Jag förutsätter att Charles åtaganden i Vinnare blir betydligt färre i framtiden. Han tycker att det är kul med hästar, Kenta tycker att det är kul med tennis, Magnus Nilsson tycker att det är kul med tjejer, jag tycker att det är kul att bemöta horribelt dåliga argument, du tycker om att framföra dessa argument. Alla har vi något vi gillar, bredvid något annat, som vi gillar.
Kommentera

Sv: Slutspel -07
Knylan: Du kan ju trösta dig åt att flytten kan bli verklighet den dagen 70 talisterna sitter vid makten. Idag styr ju 40 talisterna, så du kan ju räkna med det tidigast om 25-30 år.

Ang. Challe, så måste han ju vara ES mest merritirade tränare.
Har han gjort 1 säsong som assisterande tränare i DIF, som med nöd och näppe klarade sig från kvalserien.

Det kallar jag meriter och talang.
Har han ens talang som expert tippare av V75 ?
Vi kanske skulle ha Uno Hedin som tränare ?
Kommentera

Sv: Slutspel -07
Helg Ernest: Skitsnack att själen sitter i spelplatsen, då borde man väl lira i Vivsta eller nått. Så länge man inte börjar gambla med klubbnamn, klubbfärg osv så passerar man ingen gräns.

Dagens placering av hallen är ju egentligen bedrövlig, det är ju någon procent av publiken som övht har gångavstånd. Lägg sen till att Timrå som ort saknar potential helt och hållet. Ett naturligt steg vore således att flytta hallen mer centralt, det skulle skapa så oerhört med möjligheter. Men detta kommer givetvis inte att ske så länge man har delat upp det hela i två kommuner, vilket väl i sig är rätt onödigt då de ligger så pass nära.

Jag anar samma vresiga och trångsynta sett att se på det hela när det gäller både arenans placering och våran kommande coach Charles B. "Han tippade TIK sist inför säsongen 01/02, han tror inte på laget."


Rk Team GP W T L GF:GA TP OTW OTL PSW PSL
1 Färjestads BK 50 33 10 7 182 : 100 118 4 0 5 1
2 MODO Hockey 50 25 11 14 172 : 136 93 3 1 4 3
3 Djurgårdens IF 50 27 8 15 151 : 130 91 0 1 2 5
4 HV 71 50 24 12 14 156 : 140 88 2 4 2 4
5 Västra Frölunda HC 50 23 8 19 181 : 150 81 1 2 3 2
6 MIF Redhawks 50 19 10 21 138 : 143 74 1 1 6 2
7 Luleå HF 50 15 14 21 140 : 146 69 1 1 9 3
8 Brynäs IF 50 19 7 24 143 : 164 67 1 1 2 3
9 Södertälje SK 50 13 17 20 120 : 144 61 3 2 2 10
10 Linköpings HC 50 14 11 25 132 : 153 58 2 1 3 5
11 AIK 50 15 7 28 115 : 165 54 0 5 2 0
12 Timrå IK 50 10 11 29 99 : 158 46 1 0 4 6
Kommentera

Sv: Slutspel -07
Helg Ernest: jo jag har haft det där med motorvägen i tankarna ett tag nu och jag förstår inte varför man inte kan göra det, jag tror många problem skulle lösas och det skulle eventuellt kunna leda till att fler folk kommer till matcherna.
Kommentera

Sv: Slutspel -07
Ambroo: Självklart dör själen. Strimma skulle sno i sin grav.
Förgammal ? F..n jag har ju 2 år kvar till ett halft sekel.
Man blir aldrig äldre än man gör sig. Däremot hinner man samla på sig en j..a massa erfarenhet, vilket ni ungdomar saknar.
Vilket gör att vi äldre tänker offtast lite längre än vad näsan räcker.

Tänk om komunen och vägverket skulle sätta sig och göra en ny planlösning.
Av och påfarter direkt till motorvägen osv.
Vilket lyft det skulle bli. Bara en sådan enkel lösning som dessutom inte skulle kosta TIK ett öre. Så jag fattar inte varför man skall ens tänka tanken på en ny hall, när man kan gratis kan få en lösning som skulle säkerligen få fler folk att komma på matcherna. För dessa dj..a köer när man skall hem, gör att man väljer TVn istället.
Kommentera

Sv: Slutspel -07
Helg Ernest: "Den dan "Lada" flyttas då dör själen, tänk på det."

Du är för gammal.
Kommentera

Sv: Slutspel -07
Kongo: Säsongen 2008/2009 ska det väl vara ombyggt fullt ut bara finansieringsbiten är klar.
Kommentera

Sv: Slutspel -07
TD: Jag bor inte däruppe längre men jag förstår era problem.Går det inte hockeybussar redan? Och sen är det klart som faan att TIMRÅIK ska spela sina hemmamtcher i EON.Förslag1 bygg en stor parkering nånstans dit alla har lätt att ta sig sen expressbuss till EON.Förlag2 pendeltåg dra ett avsticksspår från timråstation.
Kommentera

Sv: Slutspel -07
Tycho: Håller med dig fullt och fast.
Kunde dom flytta Quibek till Colorado, så kan väl Timrå flytta till "Fjollträsk, så fyller vi golfbollen och DIF får ha Hovet som hemma arena.
Kommentera

« · 861402 · »