Smörgåsen : du vill ha in en toppspelare i samma lön som EP? Det kanske hade gått att få in en toppspelare för dom pengarna om vi vore Frölunda. Vi kommer få betala extra för att vi är vi.
Montén Python: ja det finns ingen anledning eller egentlig nytta med att SHLs fattigaste klubb har en sån enorm stab kring laget. 3 materialare när det normala är två..tre assisterande .när det normala är en el två osv .. Det skulle antagligen kunnat lasta lite mer på att finna den spets som försvinner och saknas kommande säsonger än att det står tre assisterande och tuggar. Eller att det står en extra kille och skruvar visir. Man hadde kunnat slopa swishtiggeriet. Och sånna trevliga saker. Här förväntar man sig att det görs förändringar och nedskärningar till kommande säsong.
Dags att släppa gårdagens förlust och blicka framåt, chans till revansch redan om 48 h. Ytterligare två hemmamatcher nu. Tar vi båda så ser det bra ut tabellmässigt igen. Otroligt viktig match mot framförallt Örebro. Vi kan i princip hänga av dom då samt säkra att vi bör undvika kval. Och kan försöka kika uppåt. Men då krävs det 6/6 poäng i dessa.
JanneH: Rätt säker på att den betalas av Timrå. Minns att snacket var lite att första året täcktes upp en del av sponsorer. Men att resterande år betalats helt av Timrå.
Nubben sa själv i en Aftonbladet sändning att det är en stor lönepost som frigörs när Dahlén nu drar bland annat.
På repriserna ser man att JJ var skymd av egna spelare både vid 2-1 och 2-2. 2-2 går faktiskt pucken mellan benen på Harmann som ser ut att försöka täcka skottet
roger_sundsvall: vad faaan har Zäta för skyldighet att ge Timrå IK en massa pengar? Denna förening har väl sitt eget ansvar att se till att sköta pengarna och växa som vilket annan klubb som helst!? Bort med det gamla och in med nytt friskt blod och har vi ingen ekonomi för de så kan vi spela i HA!!! Fanns gedigna planer när vi var framgångsrika på 00-talet för att växa men då fanns inaveln såsom Ewa Lindstrand som styrde och hon som vill stoppa hela Torskolan projektbidrag med i bilden och allt annat inavel som skrek rakt ut!!! Drå åt helvete!!! Skit kärringen är ju själv född och uppvuxen i Sundsvalls kommun. Näh se på Skellefteå hur mycket rätt dom har gjort sen dom seglade upp i dåvarande Elitserien och nu är en maktfaktor trots att dom är en pisskommun i Norrland. Vår gamla era är finna minnen men ingen kan leva på gamla minnen och vi måste skapa nya men vi har inte den slagkraften tyvärr och kommer nog aldrig att få!! Kommer nog alltid att var Sundsvall Dragons som kommer att vara klubben som nånsin har vunnit ett SM-guld från denna region i seniorsammanhang. Dra åt helvete!!!
Stridhsyxa: Kompis föreningen med jantelagen och inaveln talar sitt tydliga språk. Vi Är Timrå och från oss with love🤮 Marknadssidan gör dock mycket bra men Nubben är förlegad tyvärr. Med Jokinen/Kapanen försvann tyvärr allt det nya och fräscha och åter tillbaka till det gamla. Sure at Timrå IK är från Timrå och vem fan vet inte de men ska den här menlösa föreningen vara med bland dom stora måste saker hända och en början exempelvis en arena som ligger bättre till med logistik, tillväxt m.m…bara att förstå och acceptera. Svälj det bara och Timrå IK är ju ändå Timrå men en icke fråga just nu men ut med alla gamla uvar och in med nytt!!! Så less på allt det gamla och vi behöver nytt blod och nytt tänk. Faaan att förlora mot Skansen när det kändes som en 4.5,6 -1,2 vinst.🏆
Söderöver: Men för helvete sluta häng ut spelare som Didde Walli som ger ALLT offra armar ben tänder och visa hjärta för TIMRÅ IK VAKNA FÖR HELVETE eller älskar du rädda mjuka snälla pojkar haha och långa trötta inlägg
Montén Python: man behöver inte tre materialare heller. Huss är med för att han alltid varit med och Westin/Eriksson för sin kompetens? Vet vem jag entledigat då isf tex. Skridskoskenan med Lehtonen sitter fortfarande i, bara det borde leda till sparken.
Fan, behöver man två ens, egentligen? Färjestad som är superrika och vet att dom kommer fortsätta vara rika har 3 materialare, men allt runt fbk är en stor apparat.
Däremot två av dom mest framgångsrika klubbarna i modern tid. Dvs skellefteå och Växjö Har färre än oss. Skellefteå har två stycken och Växjö har faktiskt bara en. Jag tycker en låter alldeles lagom. Max två, jag kan inte se hur man kan rättfärdiga 3 st heltidslöner på arbetsuppgifterna som en materialare ska göra. Jag vet att det är en hel del fixande och donande, men som sagt, max två kan jag se som hälsosamt.
Stridhsyxa: Nån får rätta mig om jag har fel, men var det jag hörde för ett tag sedan. Men om vi fått dom? Vad har man använt dom till isåfall. Tycker faktiskt klubben kan redogöra vad man ska använda dom till.
Smörgåsen : Håller med här. Absolut att Lilja steppar upp och kommer till lite lägen. Men jag tycker fortsatt att han är lite den svaga länken i kedjan som varit med Heikkinen och Levinssonsson.
Hans fysiska spel är fortfarande rätt undermåligt där han förlorar mycket kamper kring sargerna etc. Svag i avsluten etc. Och det är fortfarande mycket om och men för att ta några offensiva kliv.
Jag tror inte han kommer vara nån producerande spelare på sikt. Men hoppas jag har fel med tanke på de 2 åren han har kvar på kontraktet.
Smörgåsen : så Jokinen hade att välja mellan kontraktsbrott och att köpa ut sig och han har fortfarande inte betalat utköpet en sisådär 8 månader senare? Fy fan.
Cobbel: Enligt mig måste han bort, tror inte han kommer bli en producerande spelare här. Alls. Ska han bli kvar så försämras chansen att plocka in riktigt spets.
Smörgåsen : Och som jag förstått det så har man inte kunnat använda Jokinens utköps-pengar eftersom man inte fått dom än? Antar att en stor del kommer läggas på spelartruppen när man väl får dom.
Smörgåsen : Vi behöver inte lösa bort Lilja. Han börjar komma in i kostymen hos oss. Det är så oerhört små marginaler från att han är en frälsare just nu så hälften vore nog.
Från början skapade han ju inget, var helt osynlig. Nu är han ju framme i varje match flera gånger om och hänger den nästan. Får bara han bort sista gruskornet i maskineriet kommer nu hylla honom.
Lös bort Lilja och förläng EJ med Boyce är väl nått liknade möjligt? Kör ”fansens värvning” om det saknas täckning för nått?
Dahlén ca 330k Pilö ca 160k Nässén ca 175k Juel ca 100k Erixon ca 180k? Boyce ca 45k Lilja ca 100k
= ca 1 miljon.
Ny forward ca 250k (toppspelare) Ny forward ca 250k (toppspelare) Ny forward ca 70k (ung utvecklingsbar) Ny back ca 220k (topp2 back) Ny back ca 50k (Hallquist) Ny back ca 40k (Barkemo) Ny målvakt ca 120k (myrenberg)
Montén Python: Egentligen är kvällen ett haveri, det är så uselt så U13 skulle gjort det bättre, fy fan, egentligen. Mhlut kjhyi. Nnhhiut. Njtyuuuy, jgguoopyyw. Så jäkla dåligt.
Stridhsyxa: Ja vi omsätter typ 100 miljoner mindre än de i toppen, inga problem med det, eller!?hänger knappast ihop med övriga saker på något sätt....? Kolla på eget kapital då ser det betydligt värre ut mot övriga...
nila: du vägrar bara att förstå. Du ska lägga tillräcklig energi på att scouta så du hittar en spelare med POTENTIALEN att bli en Kapanen. Hur svårt ska det vara att förstå? Nu värvade vi Lilja. Godmorgon yxskaft liksom.
Sluta prata minecraft och miljoner hit och miljoner dit. Du talar om Timrå som vi hade en budget på 16 miljoner. Vi är i SHL, omsätter över 100 och har en lönebudget på 80 millar. Du ska fan lägga ner en del energi om du lyckas bränna allt på enbart bredd då. Luleå har liksom inte 25 miljoner mer i lönebudget än oss. Det funkar inte så i Sverige, du får inte tillbaka spenderad krona om du går över en viss nivå i Sverige.
Stridhsyxa: Blir spännande att se om man lyckas lösa Liljas kontrakt, gör man det och ej förlänger med Boyce, samt frigör pengar från Dahlén, Nässén, Pilö, Juel och Erixon, så blir det ju en jävla summa att hitta spets för. Inga ursäkter nu, toppspelare måste in på både forwardsidan och backsidan.
Zäta75: Klart att vi har flera spelare borta och att form kommer och går och så vidare, men tror du sätter fingret på något där. Första 10-15 omg vann vi många jämna matcher och stängde ner flera uddamålsledningar i 3e perioden. Senaste 15-20 omg har vi som regel vikt ned oss i slutskedet av matcherna. Det tror jag i mångt o mycket beror på hur tränargänget förbereder laget och på vilka knappar dom trycker på för att få lag och individer att prestera. Kan de gamlingarna Tommy, Marklund o Karlunden lyckas få detta för tillfället asplövsdarriga kollektivet att våga vinna jämna matcher igen? Det blir en viktig nyckel framgent.
Stridhsyxa: lycka till att hitta billiga hållander/kapanen! Kan gå,även en blind höna hittar..... Heter det ju! Nä fixa nån liknande person som minecraftmiljardären som sponsrat Luleå,det är nog enda lösningen till framgång i närtid! Och inte ens det var enkelt nästan 30 år mellan deras sm-guld...
Att vi är en miniklubb i shl är bara att acceptera, kolla fakta och kom med realistiska lösningar istället för att fantisera! Eller ta plats i klubben och styr upp verksamheten, verkar ju så enkelt....
Stridhsyxa: Växjö och Evertsson som dessutom är erkänt bra på att scouta till vettigt pris vad gäller importer. Där han ofta slagit sig själv på bröstet att han lyckas värva till bra löner och faktiskt inte har bland de största lönebudgeterna.
Däremot kollar han väldigt brett och har lyckats med många importspelare.
Det är en av grejerna som gör mig frågande till Nubben. Det känns som han kör det lite bekvämt och "safe" nu för tiden. Förr vågade han vidga vyerna på ett helt annat sätt.
Montén Python: precis! Värva spelare från lägre/andra ligor där dom levererat som en toppspelare. Låt dom växa in i det så kommer det troligtvis utdelning. Växjö som exempel, många av deras importer har fått sina 15 matcher i starten och sen ökat. Inte ta spelare som lirat 3-5 år i shl med typ exakta poängsnitt från säsong till säsong och tro att dom ska öka det med 30-50% för att dom hamnar i Timrå. Det är bara lathet. Så jävla slappt.
Stridhsyxa: Jag vågar ärligt påstå att det inte finns nån annan sportchef som hade pratat i samma termer som Nubben i att försöka att ha fyllt luckan efter 2 sånna spelare. Utan man hade garanterat snackat om att nån form av spets hade behövts in.
Man hade försökt gå på i allafall en riktigt bra spetsspelare, vidgat vyerna mot typ AHL och sen fyllt på med typ Genborgs och Levinssons. Alternativt tagit upp nån junior underifrån utöver.
En mindre chansning än som nu. När man värvat bredd där typ alla forwards behövde ta offensiva steg och leverera i närheten av de aldrig gjort tidigare i karriären.
Värvningar som Lilja och Westfält hade man garanterat kunna värvat likvärdigt billigare från HA till exempel.
Zäta75: Tommy tar enligt mig inte obekväma beslut…
Mycket möjligt att jag missar något men det obekväma med hans beslut är oftast i riktning obefogat förtroende inte, ”det duger inte, vila”
Jag tror inte att våra krigare vill ha det lite hårdare ledarskapet utan det är nog mer uppskattat med lugnt och sansat och lite malande…
Men alltså. Nu kommer puckarna till mål och det har vi saknat tidigare. Levinsson tycker jag skvätter mindre. Så det händer ju saker men det stora bekymret är väl att materialet är vad det är och blir därefter.
Det är bara att kriga på.
Jag ser inte några andra lösningar.
Det kanske kommer någon förstärkning innan deadline men jag är inte helt övertygad om det heller.
Det är dessa som ska göra det.
Processen är längre än vi önskar men det finns inget annat än att kämpa på…
nila: nyss pratade du om chansvärvning från AHL. Nu drar du upp flashiga värvningar.
En spelare tänkt att ersätta Hållander/Kapanen behöver inte vara dyr. Den kan ha potential, från tex AHL. (Men den måste liksom ha komponenterna som en Hållander/ ellee kapanen) Och då vara en chansvärvning. Är det fel? Man försöker iaf. Då har man ändå gått på något som har samma stuk, men kanske mycket yngre eller av annan anledning hamnat fel i nuvarande lag.
Nu blev det Lilja på 3 år. Stabilt, safe, säkert, kanon. Noll likheter. Eller Westfält (bra defensivt dock, men det är inte det vi desperat sökte efter). Vi har liksom inte ens försökt. Vi har bara smetat ut bredd över hela spelplanen. Ändå har vi lyckats bränna alla pengar.
nila: Jag står fortfarande fast i att vi haft tillräckligt med pengar för att ha värvat bättre än vad vi gjort för att försöka ersätta Hållanders och Kapanens skor. Bristfällig scouting och tänk för detta års lagbygge.
Men sen får man ju inte säga att det nog är dags för Nubben att hänga upp västen.
I min bok är det ju lika vanskligt att förlita sig på att vi aldrig kommer vara nånting utan Nubben, som att vi skulle förlita vår satsning på Jokinen ett par år framöver.
Vore klädsamt om vi vågade tänka och satsa lite utanför boxen nån gång med.
Men det är klart. Vi skall vara glada för att vi får vara med och delta. För vi är ju en liten klubb och kommer alltid att vara.
Stridhsyxa: menar mest att mentaliteten är lik med linkan,typ spendera obegränsat tänk sen.... Nä,det var förra säsongen vi hade chansen att göra något betydligt bättre än det blev, liknande chans kommer nog dröja innan vi får om man är realist! Men Jokinen lyckades ju bara leverera lite på youtube...
Tryggt får det gärna vara när det gäller ekonomin,bygg upp den först tack innan det satsas på flashiga värvningar,dags att inse läget vi kan inte låna oss till framgång! Tråkigt? Troligen? Sant?gissa
Zäta75: beroende på hur JVM går är risken stor att våra killar har checkat ut mentalt ett tag framöver. Det vore direkt orättvist att förvänta sig att dom ska komma in och göra skillnad. Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk..
Zäta75: känns som Tommy redan har stämplat ut. Kört klart den här säsongen och använder inte optionsåret. Förmodligen ledsnat.
Tunn trupp och det enda man får in är en spelare som egentligen redan tillhörde oss som man dessutom var tvungna att starta en 300 000kr swish för (rekord i hockeyns lägsta swish någonsin?) fan tom Nybro kunde lösa kroppar in bättre än Timrå.
Just nu känns det som det är spelarna som får bestämma igen. eller att spelarna kör sitt egna race ändå och skiter i att lyssna, lite som med Ante.
Tre olika tränare på tre år. Kärntruppen visar upp samma tendenser varje säsong. Nästan så man kan börja tro att det sitter hos spelarna ….
Joslan00: Tror inte det, om det är spelarnas inställning borde TS kunna styra upp det. Det händer för ofta för att bara bero på spelarna. Spelarna vill väl inte spela försvarsspel en hel period. I så fall är ju dom nöjda med att åka ur SHL
Stridhsyxa: Några saker. Tommy Samuelsson gjorde det bra till en början. Sedan har han dalat som coach i mina ögon. Vågar inte ta obekväma beslut. En förändring måste ske där i hans ledarskap annars är det stor risk att denna säsong är körd.
Sedan ifrågasätter jag staben att vi behöver så många ledare i båset som så många andra. Det vore väl bättre att lägga pengar på en skottränare eller en sniper in till laget där vi har problem än att ha så många i båset. Ju fler kockar desto sämre ja ni vet.
Karlsson74: Pontus Åberg spelade i KHL 23/24. Dvs totalt osannolikt att han hamnar i Timrå. Vore bra om journalister slutade dra saker ur röven, oseriösa jäklar.
Vi kommer få betala extra för att vi är vi.