1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 608515 inlägg · 6213 ämnen
2981485 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Apropå nånting...
Baren: Kommer kanske att komma dit men de ska ju bli så jävla kallt o gubben e känslig för kyla men va faan ja provar om de inte blir över 15°!!😎🇱🇸 Jag bjuckar på en öle iaf om man ger sig till känna med sitt nick!!🍺🤣🇱🇸🇱🇸

Stridhsyxa: Grymt! Vore lite mumma med en sådan kille. 🙏

Brodda13: Som Kalmarbo har jag sedan länge hack i skivan för den "dubbeln". Men det kommer givetvis inte hända.

EXPLORERSMÅLAND: Ingen som va sugen på en öle o lite surr?😎🇱🇸

Baren: det där om Florida minns jag att han talade om på upptaktsträffen inför HA. Finns i podden med Adam. Minns intervjun för att det var så intressant med en så nördig och tänkande tränare. Fanns en mening med hans tankar. Gillar verkligen Tuurala. Cool snubbe.

Ett exempel: Han är tränare i HA men drog siffror från skallen om SHL angående kontringar. Sedan visste han siffrorna i NHL också. Fan vissa tränare har inte ens koll på sin egna liga. Han kan alla.

12:15 in i avsnittet kan man höra Tuurala.

🙄🙄🙄
Uppladdat:

500x0-fbimg1770064283751.jpg

Montén Python: Dom enda två unga spelare som jag tycker är värda att satsa på som Dahléns ersättare från HA är Dower Nilsson och Träff. Nu kommer ingen av dom två spela i Timrå IK, så jag vet inte hur dom ska hitta den spelaren i HA faktiskt. I min värld finns det ingen därifrån värd att ta utöver dom två jag nämner. Upplys mig gärna om jag har fel dock. Kanske det finns någon ung bortglömd svensk i AHL som man inte har någon större koll på men som anses spås en bra framtid.

Vargher85: Håller med dig här.

Nu snackas det ju som väl i att det skall vara en "äldre" spelare av de 2 som skall ersätta Dahlén.

Då får den "yngre" gärna vara en upcoming från just Allsvenskan.

Sen hoppas jag att det finns krut att i alla fall lägga en 250k på den etablerade spelaren. Men att den då helst inte skall plockas från SHL eller Allsvenskan. Av just den anledningen att det inte finns nån i tillräcklig kvalitét tillgänglig av de spelare som finns i ligorna.

Montén Python: Jag har funderat lite på det här med spelare och att värva från serien under (som någon var inne på).

Att värva från HA verkar inte vara en så dum idé, även om det inte är där man hittar ledande spelare som kan fylla ut Dahléns skridskor. Men värvningar som Lundmark, Freij och Levinsson har fallit bra ut, speciellt sett till priset. Levinsson växer in i det mer och mer, och de andra två har definitivt tagit klivet.

Jag är betydligt mer tveksam till värvningarna att rollspelare från andra SHL-lag, med förhoppningar om att de ska ta nästa steg. Kort och gott: Värvar man en fjärdekedjespelare så får man en fjärdekedjespelare. Visst, det finns spelare som tagit klivet, men då handlar det i regel om spelare som gjort en eller två säsonger i SHL innan.

Titta t.ex. på spelare som Erik Andersson och Marcus Westfält. Andersson hade sex säsonger som medioker SHL-spelare i bagaget, Westfält hade tre (samt en hel del spel Brynäs några år tidigare). Hur ofta händer det att en spelare som redan gjort flertalet säsonger i SHL plötsligt höjer sig flera nivåer? Jag kan komma på ett sådant fall, Fredrik Warg, säsongen 05/06.

Visst, vill Timrå fortsätta värva rollspelare från andra SHL-lag så får de väl göra det. Men jag hoppas verkligen att det inte är med någon naiv förhoppning om att spelarna ska ta nästa kliv, för chansen verkar vara liten.

Montén Python: Vilka ska på matchen på torsdag?? Bara undrar lite de ska ju va så jävla kallt men man lever bara en gång ju om så så kanske vi kan träffas i landers pub o surra lite vore kul 🤣 vi får se om temperaturen vill vara med oss!!😎😎🇱🇸🤣

Någon som läst plus artikeln på Aftonbladet? Tänk om man långsiktigt kunde bygga upp vår lille klubb som panthers.. möms!

Viktor Tuurala, 36, är född i Rinkeby och han kallar det fortfarande för sin tunnelbanestation.

Trettio år senare sitter han i Kalmar och ser SHL som nästa hållplats.

Möt den hyllade succétränaren i en stor, öppenhjärtig intervju.

Konfronterade Sam Hallam: ”Jag säger inte att du har fel, men...”

Kalmar inspireras av Florida och Nashville i NHL: ”Betytt mycket för mig”

Har förortsuppväxten kvar i sin personlighet: ”Då lyser det igenom”

SKRIDSKOSKENAN: Ja flera andra lag som haft sina utmaningar, helt klart.

FBK tror jag varit lidande av att ha haft Jönsson, där det inte klickat alls med att ha en sån lågenergisk defensivt inriktad tränare.

När man snudd på haft samma lag som förra säsongen, men där väldigt många underpresterat denna säsong.

Vad gäller Brynäs så har de nog underskattat dimensionen de fick ut av Söderström och Dastous på backsidan. Som de inte lyckats ersätta.

Vad jag ändå tror att vi tappat i Hållander och Kapanen är spelare som var bidragande till viktiga mål när vi behövde det som mest. Vill minnas att Hållander hade rätt bra statistik på "viktiga" mål förra säsongen, när matcher stod och vägde?

Vi har dessvärre varit alldeles för beroende av Dahlén denna säsong. Då vi förra säsongen hade ytterligare 2 av hans kvalitet i laget, som kunde kliva fram när vi behövde det som mest.

Pyrret: Jo med en annan tränare så tror jag också att vi fått ett annat utfall och kanske kunnat spela semi om inte annat! Jag tror dom du att vi presterat bättre med TS, särskilt i slutspelet.

Men men, hur som helst så är väl denna säsong ingen gamechanger för mig heller egentligen. Tror inte vi presterat så mycket bättre med en annan tränare med detta spelarmaterial.

Man våndas väl mest över vad som komma skall till nästa säsong helt enkelt.

Det blir att överleva deluxe.

Montén Python:Hållander och Kapanen är det väl ingen som inte saknar. Men ”framåtlutad hockey”
Hade vi haft Tommy förra året törs jag lova att vi utmanat på riktigt. Oerhört synd att det året skulle spolas ner i toaletten med en inkompetent tränare.

Montén Python: nu va detta en spaning mot att vi i varje tippning innan fick kommentar om att hållander o kapanen typ gjort 100 poäng o att de inte skulle gå att ersätta. att vi har ett sämre lag i år tror jag ingen sa nått om så -9 pytts låter inte så fasansfullt.

brynäs -26 mål
fbk -41 mål
lhc -23 mål
luleå -16 mål
leksand -17 mål

där hade väll experternas o många timråfans framtida sanningar varit mer passande som det ser ut nu :)

Montén Python: Möter ni oss en gång till så har ni åtta baljor till den kvällen iaf

JanneH: Vi släppte in totalt 127 mål förra säsongen efter 52 omgångar.

Just nu har vi släppt in 113 efter 41 omgångar och 11 matcher kvar att spela. så vi måste alltså hålla ett målsnitt på max 1.3 mål bakåt för att inte överskrida mål i baken kontra förra säsongen..

Så trenden just nu lutar väl åt både mindre gjorda mål framåt och fler insläppta, kontra förra säsongen.

Summa summarum.

Hållander, Oliver Kapanen och framåtlutad hockey kanske inte var så pjåkigt trots allt...

SKRIDSKOSKENAN: hur ser antal insläppta ut jämfört med förra säsongen... då Juel stod mer matcher?

SKRIDSKOSKENAN: Mjo. Men vi måste alltså hålla ett målsnitt på drygt 3.8 mål per match på resterande matcher för att komma upp i samma målsnitt?

Plus att vi var rätt målsnålt bakåt.
Vi måste också hålla ett snitt, då lite högt räknat på högst 1.3 mål insläppta per match.

Summa summarum.
Vi ser både ut att göra mindre mål och släppa in mer mål än förra säsongen.

Så allt är väl relativt.

Men allt hänger ju inte på forwards heller. Backsidan är ju fortsatt ett bekymmer när en sån som Didde ser ut att hamna bland de bästa poängproducerande backarna i laget.

kikade nu. med samma antal matcher förra säsongen ligger vi 9 pytts bakom i år. 110 mål efter 41 omgångar 24/25 o 101 mål 25/26.

med tanke på att vi skulle tappa hundra tusen poäng när de två nhl spelarna vi hade i truppen åkte över pölen har det inte blivit så illa som många experter befarade

Cobbel:
Heikkinen - Lander - Hartmann
Lundmark - EP - Dahlen
Genborg - Eriksson - Wedin
Walli - Levinsson - Westfält
Pääjärvi

Detta är mitt förslag, tycker man ska testa Eriksson med lite "poängspelare"

bar mofftak: man kanske skulle bussa jämställdhetsministern på Nubben? 😎

bar mofftak: inte många finnar har funkat i SHL ska Olli och Timo Lahtinnen

Synct: Må så vara. Men varför är han uppställd med Lander och Hartis i så fall. Pääjärvi är väl lite för gammal för att bli ledsen i.ögat om han får lite speltid. Är detta en "sista säsongen med gänget" markering?

Niklas Edin: Bara jag som lyssnat på den här låten hela dagen? Äntligen har vi hittat våran hymn! Tänk den där i fullt tryck ifrån västra stå, mumma..

Cobbel: Pääjärvi spelade 08:26 senast, Hartmann 16:59, Lander 17:14, folk får sluta stirra sig blind på vad laguppställningen säger och kolla vad som faktiskt händer på isen. Han spelar MINST av ALLA spelare på isen, och har gjort så i bra många matcher.

FrOllik: Det hade ju varit mer rättvist mot MPS att låna honom spela i en 4e kedja helt utan förväntningar på poäng eller något, bara att kliva in och stänga ned alla andra kedjor.

Det finns ju andra som vi kan peta in hos Hartmann och Lander istället i mitt tycke.

Hade ju gärna sett att man ställer upp såhär typ

Genborg - Lander - Hartmann
Lundmark - EP - Dahlén
Lilja - Levinsson - Heikkinen
Walli - Eriksson - Westfält

Extra: Boyce/Pääjärvi

Och när Wedda är tillbaka kan vi ställa upp såhär ist

Wedda - Lander - Hartmann
Lundmark - EP - Dahlén
Genborg - Levinsson - Heikkinen
Lilja - Eriksson - Walli

Extra: Westfält/Pääjärvi