..så trilla puckarna in! Örebro försökte gneta vilket inte gav något skönspel i första perioden men sen när vi väl fått hål på dom så blev det annat. Stort plus till hela laget för ännu en mycket bra insats, fortsätt med denna insträllningen så kommer folket tillbaks! Värt att notera..ÅTTA olika spelare gjorde mål och Liket var inte med där. Vad är oddsen för det tro? hoppas på samma inställningen på söndag så blir det tre poäng.
Vi ska väl inte föregripa polisutredningen och redan hänga T-ryd. Men läget ser onekligen allt annat än bra ut för dem. Jag har alltid haft största respekt för t-ryd, genom åren har de alltid lyckats bra. Jag hoppas innerligt att anledningen till alla deras framgångsrika år inte beror på lagbrott.
Och som Merxx skriver måste vi skänka en tanke till gröningarna och inte ställa oss och pissa på dem. Gröningarna har inget med eventuella lagbrott att göra. De är bara fanatiska TAIFare, precis som vi.
Och Foppa ska inte spela os, snacka om trista hockeynyheter.
Tala om svek mot sponsorer, funktionärer och framförallt supportrarna! Jag kan iallafall inget annat än att lida med Gröna Brigaden! Sätt er in i situationen: Laget du älskar och stöder i vått och torrt, sviker dig genom ett massivt skattefiffel! Hårt säger jag, riktigt hårt!
Dock bra att sånt här kommer i dagsljus så inte fifflet kan fortgå! Känns tungt att behöva ha sådana lag framför sig i serien!
Perzzon: Skulle vara kul att veta hur Tranås ekonomi är faktiskt!
Skandal att man kan hålla på så tycker jag! Nu är dom ju helt körda som hockeyklubb och de kommer få ett fruktansvärt dåligt rykte efter detta. Vi kan nog vänta oss en massa åtal och annat sånt!
Hoppas att inte Tranås håller på, eller har hållt på med något sånt här! Nu kan man ju säga att det är två lag i Södra Allsvenskan som ligger risigt till Ekonomiskt Troja och nu Tokryd!
Polisrazzia mot Tingsryd Tingsryd misstänks ha betalat ut flera miljoner i svarta löner. Därför slog polisen i dag till mot den allsvenska toppklubben, tvåa efter Leksand, i den södra gruppen.
Hoppas på bättring imorrn mao, träningen börjar vid 17.00 idag för de som ska upp och kolla på nyförvärvet. Skumt att det ska va så stor skillnad på att spela hemma och borta.
Hmm, jag vet inte, det var väl sådär igår, Manne var ta mig tusan helt fantastisk. Räddningar som det var längesedan jag såg ens liknande. Backarna har samma problem som vanligt den här säsongen; de är väldigt vårdslösa med pucken på väg upp ur egen zon och mot anfall. Och framåt var det mest chansanfall. Hammars var det riktigt bra fart på, de spelade precis så bra som TAIF i god form gör hemma, dvs, de gjorde lite som de ville. Björn Lindén, Hammers #24 var läcker att se, deras motsvarighet till Liket! Annars var klacken deras ett stort skämt. ganska många men utan några ramsor alls! Den enda som var lite drag i hade de snott från AIF-är-dom-bästa osv. Nya tag nu! Örebro och Mörrum skall inte vara några problem...
har hittat lite statistik på den nye backen . 99/00 oskarshamn 7 matcher 2 mål 2 assist 4 utvisningsminuter .97/98 örebro 15 1-2 10 . 92/93 kalmar 21 5-12 46 .91/92 nybro 30 10-14 40 . några siffror från tiden i mora hittar jag inte tyvärr . kalmar och nybro var div . 2 spel .
Efter att läst dagens TrT så har jag höga förväntingar på nye backen. Lagkapten i slovenska landslaget och snabb på skridskorna står det bla. Bröt fingret när han spela i Oskarshamn 99/00 och fick därför säsongen förstörd efter det spel i division 1 klubben Olofström och tydligen gillade han inte hockeyn som spelades i ettan. Han kommer troligen att va med och spela på fredag mot Örebro. Härlig kommentar från Ahlstrand också tycker jag.. - Det handlar om att antingen gasa på eller slå på bromsarna när det gäller pengar... - Vi känner trycket från både supportrar och sponsorer. Vi måste göra allt för att hänga kvar i allsvenskan.
Nu jävlar börjar det hända saker, kul att laget verkar heltaggat! Har hört det ryktas om att det är 3 elitklubbar som visat intresse för Liket, nån som vet om det stämmer??? Läste i tidningen i dag att den lettiske landslagsmannen, tror jag han var, som fick kicken från B-löven, strejkar i Arboga, han anser att han hamnat i ett för dåligt lag! Kan detta vara något att nappa på kanske?
Hoppas på att vår nye back kan sätta lite rutin och ordning på backspelet också, sen är vårt kära AIF riktigt på G igen!!
hej jag ååker ju o sänder hokcey på onsdag i halmstad d finns en plats kvar kan kanske bli 2 platser otto funderar på o hänga med om han väljer att itne åka kan du ta platsen men som sagt kanske finns en plats till ifall otto trotsa allt skulle tacka ja aja ha d gött
Har grävt efter lite stats på han inte hittat något i poäng väg än iaf men det kommer. Får hålla till godo med en bild mm så länge. Skulle va jäkligt kul att åka till Halmstad, hur långt är det igentligen?
Hmm, ja jag har också alltid tyckt att hockeyjournalistiken i Trt är rätt kass. Efter match alltid samma sak; ett referat som upprepar sig ett antal gånger texten igenom och inga riktiga analyser och allt för sällan reportage om spelarna. Detta behövs för att skapa sug!! Nu t.ex. hade en rapp blaska och/eller journalist givetvis gjort en hel sida om Liket. Nej, Trt är trött, så har det varit allt för länge och det gäller väl inte bara hockeyn. Var är de knäppa och udda idéerna? Heder åt Erik Hellqvist dock, som ju fixar lite sköna bilder i alla fall. Minns förr, när Thalin var fotograf. Samma bild vecka ut och vecka in... Nye backen! Stats, please!! Någon som skall till Halmstad på onsdag? Jag sticker nog dit i alla fall. Forza AIF!
Det är väl så all slags uppmräksamhet lockar folk. Hoppas nu TAIF kan hålla i det här spelet som de visat mot Tingsryd och Gislaved då kommer publik siffrorna att gå upp igen. Prestationerna på isen är ändå det som lockar folk mest.
när han inte vill tala med TrT om hans ev avgång. TrT har inte tidigare velat tala med Sölve när han velat tala med TrT om just TAIF och hockey. Detta är en, av flera, viktiga orsaker till att publiken sviker. Visst, vi spelar dåligt och då stannar fler hemma. Men om TrT hade behandlat TAIF med respekt och skrivit om dem i större utsträckning hade vi förmodligen haft betydligt mer åskådare på läktaren, såväl i medgång som i motgång. I andra mindre städer med allsvenskt hockeylag skrivs betydligt mer i lokaltidningarna än vad som görs i Tranås. Varför är det så? Ja inte vet jag. Kanske att TrT alltid varit och i framtiden också kommer att vara en bandy och fotbollstidning trots att mångdubbelt fler Tranåsbor väljer hockey. Eller så har jag helt fel, Tranåsborna kanske inte vill läsa om TAIF i större omfattning. Men det känns en smula märkligt att bandyn, som har ca2-300 pers på matcherna ofta skildras med bild på första sidan medans TAIF för hålla tillgodo med en liten notis.
Medin visade igår att han har mycket att tillföra nu när han hamnat i rätt sällskap! Framspelningen till Likets andra mål var helt fruktansvärt snyggt!
Man inser ju vilken tur det är att vi inte sålt Liket under uppehållet! 4 mål det säger allt, ensam skytteliga ledning i serien 3 mål före Stefan Hellqvist!
Anders Lönn gjorde en godkänd debut tycker jag och kommer bli en riktig tillgång framöver!
Förutom Medin & Liket så vill jag även ge plus åt Manne, Svesse, Nord, Leijon och Petter Nyrén som gjorde sin bästa match hittills i Taif enligt min mening!
Vad må det bliva av första kedjan när Johan Ström kommer tillbaka och kompleterar Medin & Liket?
Glömde ju en sak..Lindtröms solo mål var något av det svettigaste jag sett sen Holmström var i farten senast. Grattis till det snygga målet Liket!..och Holmis kan väl inte sluta förän hans bakom-buren-upp-på-tennis-grej gått in eller?
Ännu en match där TAIFarna visar vilket spel de besitter, visst bjöds Gislaved på en del billigt emellanåt men med Manne mellan stolparna så har man råd med det! Mycket kul att se att Medin verkar kommit i form?!? Man kan ju tro att han bara åkt på halvfart innan när man ser honom en sån här match, kung på banan ihop med Liket då så klart som man redan är bortskämd med. Hela den femman ska naturligtvis ha ett stort plus där bla Nyren plocka ett par assist. Hoppas nu vi kan visa den vilja i alla matcher så ska nog detta blir en trevlig fortsättning. Stort plus till hela laget efter en sån här seger naturligtvis. Samma inställning på onsdag och vi ha bra chans till seger tycker jag.
hehe jo d ska ajg=) kanon bra d du då ska vi se om den ä snygg o så o nåt go o ha föresten ä d du som ahr skaat den eller hur komemr d sig att d finns en sån??? aja nu ä kl snart 15:30 så nu ska ajg skynda mig upp till hallen
hej igen ajg skriver mycket nu men jag skulle bara undra en sak den här taifloggan man kunde beställa hur ser den ut o så ä den snygg eller skulle gärna vilja veta hur den ser ut merxx eller patte månsson har ni den elelr?? isåfall få jag se på matchen imorn va d ä för nån sak aja ha d gött hörs imonr haaaaaaaaaaaaaj
anders lönn komemr bli mycket viktig för trnaås o tillföra en hel del i laget så vi får alltid hoppas på att han kan sätta ett par pyttsar imorn mot gsk själv så blir d o värmna upp trummarmen lite infölr motrgongodagen så att djag inte slår den ur led men ha d gött alligop så länge så hörs vi imorn kan säga tiller som undrar över troja också man ahr hittils bara fått ihop 685 000 så d ser inte ljust ut så d blir nog konkyrs för dom
tjena tjen trevlig sifa du har nu du månbsson den va fin faktiskt må ag säga o nu ahr jag blivit medlem o så så ja kan skrivka i gästboken o så aja hoppas tranåslyckas vinna mot gsk imorn d ä viktigt vinenr dom så ä dom ju på samma poäng som gsk o d ä viktigt o ta bonuspängen nu så man hopaps ju alltid bara mörrum o oskarshamn förlorar me så ä vi på en åttonde plats ha d gött alla taifare så hörs vi imorn.
Stod i den andre gästboken men det verkar ju vara taget ur luften. Hoppas Lönn kan göra lite nytta iaf! Hoppas även att det blir bra uppslutning i klacken imorrn!
Stod inget om det i dagens TrT däremot är Anders Lönn utlånad till AIF från LHC till att böja med januari ut då det ska göras en utvärdering betr. ev. fortsättning.
Ljunggren nöjd med truppen inför matchen mot GSK enl. samma blaska.
Vill bara ge Merxx och Patrik M en eloge för att de orkade läsa mastodontmailet angående elitlicensen. Själv läste jag typ vå rader innan jag insåg hur andefattigt det är att diskutera detta urvattnade ämne. ///Krekula
Tycker det är idiotiskt att stänga ligor på det där viset, elitserie klubbarna får väl släppa ner juniorerna till lägre divisioner då om de inte vågar spela med dom. Tycker att det är främst det sportsliga som ska avgöra det är ju ändå det som det hela handlar om. Sen är det naturligtvis inte rättvist att vissa klubbar ska kunna ligga med miljon skulder och driver upp löner etc mot klubbar som försöker ligga på en vettig budget. 2003 ska väl alla allsvenska klubbar ha en ekonomi som går +/- noll eller bättre, eller hur var det? Vilket jag tycker är ett sjysst system som förhoppningsvis kan få stopp på lönekaruseller. Liksom det hör ju till att det ska va spännande även för de som spelar i botten. Elitserien är ju tråkig som den är tycker jag, en jävla massa matcher bara. Blir ju en transportsträcka bara för många lag till slutspelet.
Elitlicensen är väl på gång även inom hockeyn inom de närmsta åren om jag inte minns fel! Tror nog att Elitlicens är på både gott och ont, även om de goda sidorna borde väga över!
Läste i gårdagens sportbladet om fotbollens elitlicens som kör igång den här säsongen. Detta är väl också något som hockeyn borde ta efter???
Många lag både i elitserien och allsvenskan har ju väldigt dålig balans på sina budgetar. Och även vårat Mif kan ju inte påstås ha haft bra kontroll på ekonomin tidigare, då vi (om jag inte har helt fel) har/hade en skatteskuld på ca 30milj. Detta är ju givetvis inte bra och vi är ju inte ensamma då både VF, BIF, AIK mfl har och har haft svåra ekonomiska problem. Mycket av de ekonomiska problem härrör förstås mest ifrån skattemyndigheternas luddiga regler som många klubbar i början av 90-talet feltolkade. Löner till stjärnspelare lades ut på speciella företag. Spelarna hyrdes av klubbarna av vissa företag. Detta för att bara betala artistskatt och slippa övriga sociala avgifter och andra skatter.
Men givetvis så beror ju också klubbarnas dåliga ekonomi på värvningar av spelare i miljonklassen som allt som oftast har floppat. Sedan så har vi ju även detta med denna "sjuka" lönekarusell som har drabbat svensk ishockey främst under inledningen av 90-talet. Visst ska hockeylirare ha bra betalt eftersom det är deras levebröd men dagens löner är enligt mig helt sjuka. Klubbarna klarar inte av dessa enorma löneutgifter så länge de styrs som en idrottsförening iallafall. Skulle de styras som ett företag istället så skulle de nog klara det lite bättre men då kanske lönerna skulle vara ännu högre istället.
Detta med bolagisering kan säkert vara ett steg i riktning mot att driva föreningar som företag. Men vi får inte sälja våran hockey helt till företagen. Men som sagt detta med elitlicens tycker jag låter väldigt bra och det vore väl verkligen något för hockeyförbundet att införa. En annan väg kan istället vara att göra som basketligan, att man stänger elitserien och de allsvenska serierna så att klubbarna inte behöver göra dessa miljonvärvningar och istället satsa på sina egna juniorer och inte vara rädd för att åka ur och förlora miljontals kronor. För den största anledningen till att vi har så få juniorer som spelar i elitlagen beror ju på att lagen inte vågar låta dem spela. För det handlar om att vinna och få in så mycket pengar som möjligt för att ekonomin ska gå runt. Sedan kan man ju också dra en paralell till j-vm i hockey som ju inte har gått alltför bra ur svensk synvinkel. Detta beror säkert på flera saker men en del kan säkert ha att göra med att de flesta spelarna kommer ifrån lag i allsvenskan där de får spela medan elitlagen inte har lika många spelare med. Rädslan för att åka ur elitserien är alltför stor, så stor att man som t ex i Mifs situation hellre köper en avdankad stjärna som Burra än sätter in några juniorer. Visst Burra har säkert tillfört en del men jag tycker att hans flytt till Mif ger ett dåligt betyg till övriga rutinerade miffare.
Nåväl vad tycker ni om detta med elitlicens, är det något att satsa på eller är det bara skräp?
Ser väl ut som Tranås och Mörrum kan plocka flest pinnar i slutet, bäst ser faktiskt Tranås avslutning ut tycker jag. Örebro eventuellt också men mycket tveksam där. Gäller att laget tar sig i kragen och krigar i varje match! Aldrig fel med lite bonuspoäng när nya serien drar igång.
FORZA TRANÅS!