Så här står de om Tokryd o Allsvenskan i Aftonbladets nättidning:
"Övriga 23 föreningar har fått klartecken för spel i allsvenskan nästa säsong, 17 av dessa har dock fått dispens från kravet på eget positivt kapital."
Nån som vet om TAIF är en av dom 17 som fått dispens?
Visst är det synd om deras suportrar helt klart, men tycker ändå nerflyttningen är helt riktig för fuskar man på det viset de gjort så ska man också bestraffas.
Javisst bör taif gå till SA med det laget dom har, om dom bara får gänget att fungera ihop! Ganska skönt att slippa Tokryd måste jag säga! Jag tycker de ser riktigt lovande ut inför kommande säsong och jag brukar minsann inte vara nån stor optimist annars! Hoppas bara de blir dra drag i klacken iår så kommer de säkert bli en riktigt rolig säsong! En kille som jag tror mycket på inför kommande säsong är Nils Olsson som jag tror kommer göra succé fullständigt!
Man måste allt tycka lite synd om Tingsrätts AIF:s supportrar, det har varit många heta matcher både på läktaren och isen! Men som någon skrev nedan deras ledning har gjort bort sig och nu får de betala.
Ska Taif gå till S.A ska de göra det i år, när vi slipper Tingsryd och Leksand!
Vad jag har förstått så letar vi efter en back till, denne kan bli Nilsèn eller någon annan typ, Sebastian Meijer, eller Daniel Josefsson kanske eller har han fått nytt med HV71?, det får vi se då.
Sen har vi en forwardplats att fylla, och det kan ju bli ett lån från HV71, vid namn Per Ahlbrandt eller nåt annat.
Centerplatsen kommer väl antagligen Anders Lönn förhoppnigsvis ta eller enligt ett hett rykte en Arboga center, de ni!!!
Patrik M: det är för att de är så in i helvete NHL-kåta på förbundet. Jag kan inte annat än att hålla med. De andra idrotterna skrattar ju åt hockeyn idag! Det är för mycket trams i hockey - låt de som gillar hockey se och spela och försök inte med en massa fjantigt skådespel a la Hammers intro, t.ex.
Tycker det är bra som det är jag tills de började med dessa derby pooler vilket jag inte gillar alls. Tacka veta jag en rak serie kan inte bli mer rättvist än så men som vanligt kan de inte låta bli att ändra på nått som funkar. Varför ska hockeyn köra derbygrupper igentligen vet ingen annan idrott de gör så i?
benke wass: Minskas ner till 8 lag? Var har du hört det? Det skulle ju vara helt idiotiskt...skall man möta samma 7 lag 5-6 ggr då? Inser inte förbundet att det kommer fortsätta att gå så här för klubbar då? Hetsjakten på dessa platser kommer att bli enorm, och klubbar, som kanske hållt på i bortåt ett sekel, måste lägga ner. Vansinne! När var fusk-TAIF ur denna näst högsta serie senast? Måste varit ett bra tag sedan! Jaha, Västerås IK? Vi slår dem, liksom vi hade slagit Tingsryd,...
Jag har för mig att folk på förbundet tidigare sagt att inga nya lag skulle ärva Taif:s och/eller Troja/Ljungbys platser om de skulle tvingas hoppa av Allsvenskan. Eftersom bägge Allsvenska serierna ska minskas ned till åtta lag så ville förbundet inte fylla på med nya lag.
"Västerås till ishockeyallsvenskan Ishockeylaget Västerås IK kan få spela i Allsvenskan i ishockey, trots att laget misslyckades i kvalet tidigare i vintras. Det står klart sedan Tingsryd, som skulle spela i allsvenskan, inte uppfyller de ekonomiska krav som Svenska ishockeyförbundet ställer. Om VIK uppfyller de krav som förbundet ställer på föreningen, så kommer Västerås IK att tacka ja till spel i allsvenskan. Det säger klubbens ordförande Christer Brostedt till P4 Västmanland.
ForzamalmJR: Kolla länktips, håller med..visst känns det bättre om spelarna går till Tranås på grund av att det är en trevlig förening och inte bara för pengarna. Frågan är hur ett lag som har värvat för division 1 klarar sig i allsvenskan?
hej är nu bekräftat att tingsryd aif flyttas ner till div.1 står även på tingsryds oficella hemsida under nyheter är det västerås som komemr ta steget upp nu elelr väljer man att ta o flytta över nyköping till taif:s serie för att sedan flytta upp 3:an i norra fortsättningsserien till allsvenskan norra elelr hur blir det någon som vet??? ha d gött
Det är ju tråkigt att fusk-TAIF inte får vara med mer, för det har varit sköna små hat-derbyn mot dem i några år. Men om man fuskar får man inte vara med längre, så är spelets regler. Jag tycker det är rätt åt Tingsryd som klubb, men jag tycker synd om alla Tingsryds-fans som inte får se på riktigt bra hockey längre, bara för att deras förening inte spelade ärligt. Samtidigt är jag glad för att mitt TAIF handlar smart och lockar till sig bra spelare på klubb- och lagkänsla snarare än pengar. Fortsätt så, Tranås AIF! Vill ha mer info om den nya målisen! Forza AIF!
Patrik M: Jag tycker bara inte att det är så stor skillnad mot förra året. Visst Ross och Bergström är två bra namn. Men samtidigt tappar vi Jonas Lennartsson som väl är i samma klass som Bergström. Dessutom försvinner troligtvis vår allra bästa back Ismo Kouppala som lånades från AIK förra året. Lägg dessutom till att Gustav Gräsberg försvinner till Hammarby, Gustav som är ett att svensk hockeys allra mest lovande forwards. Samt att vi till nästa år inte har två bra målvakter utan bara en som kommer att backas upp av en junior eftersom Thomas Melin inte kommer att vara kvar, så tycker jag tyvärr att det ser sämre ut än tidigare. (Vi kanske behöver ta "hem" Throgen från er, :-))
Vad det gäller Pihlström så är jag väldigt skeptisk tills dess att jag sett att papperen är påskrivna, vi har varit med om det många gånger förr att "allt är klart" och sedan rinner det ut i sanden.
Vi är i ett akut behov av backar!! 4 backar saknas varav en måste hålla klass för att gå in i 1:a femman och dessutom ett par forwards till. Efter det kan jag bedömma om laget är bättre eller sämre.
Men det är klart att om någon av alla rykten skriver på, då är vi i ett annat läge. Men det är väl som ni säger att eftersom andra klubbar får ekonomiska problem så kommer vi att rankas högre inte utav egen kraft utan för att kvaliten på serien blir sämre.
Stigsson: det alla grundar sina teorier på är antagligen att man har värvat tre allsvenska toppspelare, Ross, Bergström o Pihlström samtidigt som man inte har tappat några större stjärnor.......Sen är Mora alltid ett farligt lag att räkna med
Stigsson: Ni värvade ju Patrik Ross tex det är ju en mycket duktig spelare som kan höja hela laget rejält. Pihlström är ju iofs inte klar än men allt lutar ju åt det, en duktig back som jag gärna haft hit. Många föreningar i allsvenskan som har ekonomiska problem dessutom och kan inte satsa som förr. Men du är mer pessimistisk inför framtiden?
Patrik M: Vad bygger du dina teorier på om att Mora skulle få ett kanonlag i år? Jag läser en hel del av gästböcker i SHA och alla verkar ha uppfattningen att Mora skulle bli kanon, samma Mora som sågades av de flesta inför förra säsongen och nu har tappat mera folk än vad man värvat?
Nu var också målvaktsparet spikat, jag vet att Throgen har kapaciteten att bli förstemålis i år men han kommer helt klart att få konkurens av Mattson. Minns jag inte fel så hade han förra säsongen en räddningsprocent på nästan 92 %!
Skriver bara Nilsén på nu så ser det onekligen rätt ljust ut. Jag tror även att Bremer har en bra chans att slå sig in i A-truppen i år, satsar han bara hårt till 110 % blir han bra!
ForzamalmJR: Det som behövs är en målvakt, en back (Nilsén?) och 2 forwards om jag inte misstar mig. Då har vi 7 backar + en junior, 2 målvakter och 11 forwards (är väl tänkt en junior också).
Jag ser nog också hellre NH90 i SHA. Två likvärdiga lag, och betydligt kortare till Nkpg. Enda som talar för Mora är väl om Liket inte platsar i LHC, då kan ju NH hyra honom, vore inte kul att möta honom.
Hur många spelare till behöver vi egentligen? Bara en mv, en back, en forward? Blir inte truppen lite tunn då? Det blir väl bara 6 backar, 9 forw, två mv? Om skador uppstår är truppen väl tunn då. Eller är det tänkt att man skall ha en 4:e lineup med juniorer?
Mora ser ju ut att få ett kanonlag och NH90 lär väl vara starka som vanligt. Föredrar iaf NH90 jag eftersom det också är närmare vilket också talar för eventuell bussresa dit som sagt. Men lär bli Mora vad det verkar..
ForzamalmJR: Frågan är om det är bättre, Mora får alltid starka lag och lägg där till en resa på 40 mil! Själv föredrar jag nog NH90, som TAIF har haft trevliga kamper imot tidigare + att det är cykelavstånd från Tranås!
Tjena! Jepp, vårt lag ligger långt fram och ser förbaskat intressant ut. Och att det liggs lågt med rykten även kring målisen är väl i sin ordning: det har ju inte funnits ett rykte om ngt nyförvärv, de finns bara kontrakterade helt plötsligt. Sportgruppen och styrelsen håller på med något bra för framtiden och jag tror TAIF kan bli en skön dark horse i serien. Såg att NH90 hade idéer om att spela i SHA i st f i NHA. Det är ju bättre med Mora än NH90 i serien, eller vad säger ni? Kul med så mycket aktivitet här i gästboken!
miftjejen: Hörde i lördags med mina egna öron Robert Ljunggren säga att han bestämt sig att lägga skridskorna på hyllan. Så honom kan du glömma. Janne Olsson har i det närmaste också bestämt sig att flytta hem till Gotland. Lägg till wallberg och ni har blivit av med era tre bästa backar. De enda kontrakterade backarna är väl typ ex-tranåsspelarna "Osten" och "Jolla" + Esplund från Troja.?? Hur många forwards finns kontrakterade då??? 3-4 st??? Så på din fråga om Tranås är bättre en HC Örebro eller ej är faktiskt en smula skrattretande.
Jag vet att det är tidigt att spekulera, men med tanke på att lag som Tingsryd och Troja verkar bil betydligt sämre i år, och att Leksand ersatts av Nybro, anser jag att det finns en ganska god möjlighet för TAIF att nå superallsvenskan. Om ett par tunga stenar i form av en vettig back och en rutinerad forward dyker upp tycker jag laget bör hålla relativt hög allsvensk klass. Då tror jag orosmolnet heter Allstrin/Jonsson...
miftjejen: Svårt att bedömma på förhand om de inte spelat i allsvenskan innan men Magnus Axelsson är ju ett kanonförvärv om vi snackar forwards med tidigare meriter. Sen backsidan ser ju väldigt bra ut med bla Arbogas bäste back, vetifan om backsidan nånsin sett bättre ut i allsvenskan för TAIF så här på förhand?
Medins gästspel i TAIF kan bara beskrivas på ett sätt; före och efter Tingsyd hemma, matchen med straffläggning, som Medin avgjorde. Innan den var han en glidare som åkte omkring och tugga tuggummi och efter blev han en matchvinnartyp! Men jag tror att Medin mer eller mindre redan är ersatt av Suuronen.
Men jag saknar fortfarande en elitserieräv som kan styra och ställa lite bland ungtupparna!
Lindersson: Calle Suuronen är vänsterskytt iaf. Bara på ritad bild typ men det blir nog bra ska du se! En tröja med det rätta TAIF märket kan ju inte slå fel. ;)
Håller med Medin tappade givetvis mycket på grund av att han missa så mycket i början men blev bättre i forsättningsserien som sagt. Fått samma intryck som dig Krekula att det fattas rätt mycket spelare i Örebro och om den situationen hade varit i Tranås hade det varit ett j*vla liv, olyckssparvarna hade kraxat ordentligt...
Miftjejen spara lite på raderna äru snäll så vi andra får lite plats att skriva på. :)
ja men mattias bjurman..snälla du.. han får ju inte ens nytt kontrakt me hc! och janne olsson..han kanske blir kvar i hc.. och ljunggren..han har inte sagt nå än.. men walle ska lämna de är klart..=(
miftjejen: Vad jag vet så har ni väldiga besvär själva. Det finns väl bara 7-8 spelare som har skrivit kontrakt ännu. Speciellt backsidan blir stora bekymmer då de tre bästa från förra säsongen inte kommer till spel. Janne Olsson, Fredrik wallberg och Robert Ljunggren är inga spelare man ersätter med en handvändning... Detta är ren fakta och kommer från min nära vän M.Bjurman som också han lämnar Piraterna i år.
Med detta vill jag bara säga att det känns fantastiskt skönt att TAIF har kommit så här pass långt i lagbygget och sportgruppen har gjort ett fantastiskt jobb!!!
miftjejen: Nej Medin motsvarade inte förväntningar vi hade på honom när han kom till Tranås. Och hans lön lär väl inte ha varit så låg heller så han var nog inte värd pengarna helt enkelt!
Krekula: Ptja när man får reda på något i god tro så sprider man det ju inte vidare för då lär man ju inte få någon info nästa gång nått intressant dyker upp, enkel logik.
Christian Chivu: Tack för informationen!!! Instämmer med Lindersson angående detta ständiga hemlighetsmakeri. Förstår inte riktigt meningen med detta. Är det för att få känna sig lite speciell och märkvärdig man håller sådant hemligt? Jag anser det självklart att man på denna sida delar med sig av det man har hört. Skärpning nu gubbar!!!
Patrik M: Klart att de blir ett lån för jag tror inte Arlbrandt tar en plats iår, hv har nog honom för framtiden så det är nog en bra chans till att Taif får låna honom och det vore ett väldigt bra tillskott isåfall!