Tre Kronor

Nationellt · 17963 inlägg · 810 ämnen
« · 410292 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Sverige-Tyskland
maria29: Dahlén har väl sagt att Salo eller Tellan strider om att bli förstemålis. Innan matchen mot tjeckerna pekade väl det mesta på att just Tellan skulle vara förstemålis. Sedan om det var det skitmålet som han släppte in eller om det är något annat som har gjort att de svenska coacherna inte är lika säker längre är en annan femma.

Däremot har väl ledningen deklarerat att någon Henke inte är aktuell.

Efter ha sett några av dessa matcher kan det oxå bli Henke som står. Vi får väl se om Foppa kan göra nåt vettigt han med nu när han har nya skridskor.

YaQoP: Det blir Tellan..

SMÅLAND:

med Salo i målet

Sverige-Tyskland
Ja.....efter förlust mot Tjekien med 5-3 i fredags så börjar nu allvaret på tisdag mot Tyskland...

Kom igen Sverige...

Sv: Inför World Cup,,Sverige-Finland
ClaesW: ja det gör jag, jag är fullt medveten att tjeicken är starka, men de kan oxå vara svagre ibland, det går upp och ner för dem, men det jag ville säga var att finland är svårre än tjeicken..

ClaesW: fröken

difzi:
Känns Tjeckien som en lättare match, eller vad säger herrn?

Bafucin: Jo, matchen var rätt ointressant, men ämdå va de kännt att se Sverige vinna, men de måste skjutta mer, de é inte målvaktsidan som é derass svaga punkt (som wolrd cup gudien påstor) utan målskytten de hade flera fina chanser..

zappande blev det inge för mig i alla fall, var och såg matchen live, det va kul även om matchen skulle vara seg hade förväntat mig mer fart, men de vill väl spara kreafterna till WCH..får man hoppas på..

å tack att det var Salo som stod =D tjeicken känns som en lättre match, bara målskyttet losnar..

Danne_L: Totalt ointressant. Tröttnade efter första perioden och zappade vidare in i sportdjungeln.

Sv: World Cup
Läste i nån artikel i Aftonbladet där dom ställde sig frågan hur en "piratturnering" som World Cup kan rankas högre än OS.
Det är ju inte så konstigt egentligen, i båda turneringarna finns de bästa spelarna med, men World Cup spelas på små rinkar, där kan de bästa spelarna göra sig själv rättvisa och bjuda på liret dom gör till vardags i NHL.

Dessutom är OS en stor del av massor med andra sporter, WC är enbart en hockeyfest.

Så skippa hellre NHL spelare i OS och spika WC vart fjärde år, hellre än att köra OS med NHL deltagande, plus WC nån gång...vart 8:e år om vi har tur.
Däremot är ju både OS med NHL deltagande och WC självklart att föredra framför allt annat.

Dragan 2k:

Ruggigt tråkig match. Ett gäng stjärnor som gled runt utan att ens försöka bry sig. Var väl för väl att de gruffade till lite i alla fall. Annars var nästan gårdagens träningsmatch mellan frölunda och Hamburg mer underhållande.

Albert Hall: Japp. Det var ett extremt zappande även från min sida också. hade svårt att bestämma mig vad jag ville se på. Normalt hade hockeyn gått varit första prioritet men vad ointressant den matchen kändes för min del även om jag är medveten om att det bara är en träningsmatch.

Har också ont i fingret efter zappande. Mina betjänter hade fått ledit under dagen och ingen som skötte zappandet. Jobbigt värre.

Var det bara jag eller kändes det avslaget i den matchen?

Underligt, inte ett enda inlägg om kvällens match. Därför kör jag väl igång med ett kontroversiellt påstående och hoppas få förbli oemotsagd.

Skandal att Sveriges 2-1 mål godkändes! Det var ju solklar svensk utvisning sekunden innan.

Annars har det varit ett jävla bläddrande bland kanalerna ikväll. OS, hockey och Djurgårn-Juve. Jag har värk i zapparfingret.

JimmyH: nämen tittade du hade visst rätt, såg inte den noteringen i kalendern, min miss..

difzi: Va?

Sverige spelar ikväll mot Finland och på fredag mot Tjeckien i Prag.

Sedan så börjar turneringen den 30 augusti och Sverige spelar sin första match i globen mot tyskland den 31 augusti.

JimmyH: tjeckien? när spelas den matchen? måste ha misat den i almenackan, då är det näst sista träningsmatchen, är ju logiskt att det också ska vara en till träningsmatch.

difzi: Ja, Salo får nog stå i träningsmatchen mot Tjeckien i så fall.

JimmyH: ok, men salo åtminstone!

Stigsson: ok, det visst jag inte, citerade bara tidningen (metro lr så var det sthlm city)

difzi: Radion lär nog inte följa matchen 100% eftersom båda Ara och Klüft är på G samtidigt.

difzi: Det är inte jättelätt att läsa ditt inlägg där.

Sedan så är det väl tänkt att de får stå en match var. Foppa är dessutom med ikväll, blir kul att se hur det är ställt med honom.

Kalle K: sändningen börjar 18.30 sen sänder oxå p4 tiden vet ja ej, men antar då radiosporten börjar omkring 19.00

Stigsson:
tv3

Vem sänder?

Inför World Cup,,Sverige-Finland
DÅ va de dags för den sista träningsmatchen innan allvalet börjar, et glädjade besked är att Foppa kommer att vara på is.
Men vem vaktar buren, lundqvist?! har ja läst =S de kommer ju inte bli så bra, visst killen é en fin fin målvakt, men mot finland å så på en liten ispaln som han inte é van vid?! =S

Sv: Målvaktskampen
Ambroo: Det man kan jönföra Tellan och Lunkan från är ju VM. Där var Tellan bättre ifjol än vad Lundqvist var nu senast.

Men framförallt är han ju bra i AHL och även i NHL då han väl får spela. Synd att Toronto har Eddie The Eagle :/

Tellan är given, Salo har sina bästa år bakom sej och Lunkan har aldrig spelat på liten rink, annars rankar jag honom som bäst men inte under dessa omständigheter..

Jag skulle säga Tellqvist

Själv hoppas jag ju att det är dagsform som avgör vem som står. I fråga om rutin är ju Salo överlägsen, men annars är de ganska jämna alla tre. Ingen av dem är ju direkt dålig, även om Salo ibland kan vika ner sig när han inte är på humör.

Nitalar mycket om Salo och Tellqvist men jag tror att om Henke nu gör en bra match innan wc så kan han mycket väl få stå någon match.

Tellqvist.

Frisco:

Nja, nu är det väl inte så att det är två duvungar som det talas om. Salo har en fantastisk karriär bakom sig, men han är på väg ner i sin karriär. de andra två är i dagsläget minst lika bra, om inte bättre. Tycker då jag.

Är Tellqvist bättre för stunden skall han stå.

Aija: Ja han stod redan från match 1 i turneringen. Sedan då det vankades kvartsfinal så skulle visst Salo stå.

Så 6,5 matcher kan man säga. Salo fick kliva av efter att inte ha pallat för trycket som förstemålvakt då det verkligen gällde.

Danne_L: Man ska väl inte satsa för framtiden när det vankas turnering. Sånt ska man syssla med under lågsäsong.

Salo är inne på sista versen nu. Satsa på framtiden istället, Tellqvist och Henke.

JimmyH:

7 matcher? va de faktiskt så många?!
hursomhelst så tror jag inte Tellqvist pallar trycket som 1:a målvakt.
Vi lär ju se hur de går..

Personligen tycker jag att Tellan ska stå, men inte bli utnämnd till förste keeper ändå. När Lundqvist stod under VM uttalade han att de gjorde något bättre att få veta dagen innan matchen om han ska stå eller inte, vilket ledde till mindre stress ect. Tellan har själv uttalat sig i tidinigen HOCKEY att det skulle vara skönare så.
Men å andra sidan är Salo en fin fin målvakt han med, han kanske kan ta och stå en eller två matcher, för nästa World Cup kommer han nog inte att vara med, men där emot Tellan. När man talar om rutiner har Salo nog mest av dom, som någon sade, tänder han till när det väl gäller, visst det håller jag med om, men han kan också klanta till sig det, när det väl gäller, inte för att jag har något emot Salo, men tycker i slutändan att Tellan ska stå flest matcher sedan kan Salo få stå någon match, t.ex. mot Tyskarna.

Aija: "Vad har då Tellqvist? Visst, han är riktigt bra när han är som bäst, men hur ofta är de då? Menar inte att han varit dålig, men hur många matcher har han spelat i Tre Kronor egentligen?
Spelade väl 2 eller 3 matcher i VM förra året, och som Thornéus säger så hade han ingen alls press på sig och kunde spela avslappnat."

Kul att du läste det jag skrev...

Mikael Tellqvist stod ju i hela VM-turnerningen, skit i vad Thornéus skrev. 7 matcher 1.37 GAA 94.0% RP

Aija: Unde de två senaste säsongerna har Salo inte varit särskilt bra. Som Modoit hoppas jag såklart att det vänder men i World Cup vill jag se "Tellan" i målet.

Thornéus kallade även Holmström för en av världens bästa powerplayspelare. En ganska stor överdrift.

Utalandet "det vore ett regelbrott att inte ställa Salo i mål" är ju dessutom snudd på skrattretande. Skönt att se att det är fler som reagerat på den där artikeln.

JimmyH:

Jag håller me Thornéus. Tommy Salo har rutinen, och förmågan att tända till när de gäller. Vad har då Tellqvist? Visst, han är riktigt bra när han är som bäst, men hur ofta är de då? Menar inte att han varit dålig, men hur många matcher har han spelat i Tre Kronor egentligen?
Spelade väl 2 eller 3 matcher i VM förra året, och som Thornéus säger så hade han ingen alls press på sig och kunde spela avslappnat.
Så dom där matcherna betyder inte så mkt numera, eventuellt lite bättre självfötroende hos Tellqvist, inget annat.

Jag tror och tycker Salo ska börja som 1:a målvakt.

Målvaktskampen
Salo, Tellqvist eller Lundqvist?

De har varit förstamålvakter i varsin av de 3 senaste VM-turneringarna.

Tommy Salo
OS 2002 3 matcher 2.35 GAA 92.4% RP
VM 2002 7 matcher 1.96 GAA 92.1% RP
VM 2003 3 matcher 4.15 GAA 86.1% RP

Mikael Tellqvist
VM 2003 7 matcher 1.37 GAA 94.0% RP

Henrik Lundqvist
VM 2004 8 matcher 1.64 GAA 92.5% RP

Tellan höll nollan igår och trots att den som vanligt dåligt påläste Patrik Thornéus anser att Tommy Salo borde vara första målvakt så tror jag och hoppas att man kommer välja Mikael Tellqvist.

LL:

Naturligtvis. Men sådana hemska tankar ska man inte tänka.

knaskamilla: "Fast nog känns det som att chansen att han spelar i ES i höst blir större för var dag han går skadad..."

Jag skulle också vilja påstå att risken att han tvingas lägga av blir större för varje dag han går skadad...

Sannes:
Att man glömmer bort IFK kan jag förstå men Bajen..Huahua...;0)

Danne_L:
Attans, hur kunde jag glömma det, usch så pinsamt av mig.

Sannes:

Tillägg: Hammarby-IFK Göteborg börjar 17.00...ser alltså ut som vi alla missar OS höjdpunkter denna afton..;)

Portello:
Höjdhoppet börjar 18,30 och tresteg kl 19,10, det är väl dom tiderna man skall ha koll på antar jag.

Imorgon klockan 16,40 sänds Slovakien-Sverige på tv3.
Krockar det med något i OS med svenska medaljchanser?

« · 410292 · »