Tre Kronor

Nationellt · 17963 inlägg · 810 ämnen
« · 410935 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Laget i kväll....
Holmström efter första perioden: "Det är 60 minuter kvar.."

Åh fan..?!

Tomas Holmström, Samuel Pålsson och Marcus Nilsson

Aj !

Ambroo:

Hoppas gör jag inte, men rent logiskt så

Tre Kronor i all ära
Sverige - Tyskland.. Känns väl ok, vi vet ju utgång av den matchen och inte lär det bli ett nytt Vittryssland.

USA - Kanada.. Där har vi nåt för oss hockeyälskare! Knäpp på Viasat, luta dej tillbaks i favoritfotöljen med en kall pilsner i näven, kan det bli bättre?

YaQoP: Man hoppas ju..

Dragan 2k: Har faktiskt dålig koll på det, men då känns det som en verklig miss i uttagningarna eftersom han inte fått nån istid i träningsmatcherna.. Om så är fallet borde Kenny Jönsson fått en plats i truppen..

Ambroo:

Personligen tror jag att Salo står ikväll talar för: Tellqvist

Ambroo: Rätta mig om jag har fel men är inte Tärnström skadad.

Kalle K: Enda missen vad jag kan se är att lämna Tärnsröm utanför laget. Det är ju allmänt kännt att Hardy har en förkärlek för Tjärnqvist, så det får man väl vänja sej vid.. Att Salo skulle stå var ingen överraskning, även om man kan ha synpunkter på det.. I övrigt känns det som om att andra kedjan kan uträtta stordåd om de kan hitta sina roller. Problemet kan bli att Foppa och Z tar ut varandra, men det funkade ju i VM ifjol..

Kalle K: Ulf-Hardy ger Johansson & Nilsson en chans att visa upp sig. För normalt skall dom inte peta Sedinarna.

Dragan 2k:
Lena PH skulle kunna sjunga "ont det gör ont" när dom kliver in på isen
:-)

Kalle K: Samuel Påhlsson kedjan blir nog jäkligt jobbig att möta. Tänk den kedjan uppbackade av Norström och Ragnarsson på isen. AJ!

Laget i kväll....
Målvakt
Tommy Salo
(Mikael Tellqvist)

Backpar:
Niklas Lidström och Kim Jonsson.
Markus Ragnarsson och Mattias Norström.
Mattias Öhlund och Daniel Tjärnqvist.

Kedjeformationer:
Mats Sundin, Daniel Alfredsson och Fredrik Modin.
Peter Forsberg, Henrik Zetterberg och Markus Näslund.
Andreas Johansson, Jörgen Jönsson och Per-Johan Axelsson.
Tomas Holmström, Samuel Pålsson och Marcus Nilsson.

Inte ombytta:
Henrik Lundqvist, Daniel Sedin, Henrik Sedin, Nils Ekman, Christian Bäckman och Dick Tärnström.

Sv: Sverige-Tyskland
Dream Team: underbart att tommy får stå! ....hoppas han får stå alla matcher....dessutom är det som curre sa.... tellan är en bättre inhoppare än salo

Poffa: Blir spännande att se hur femman med Foppa, Näslund och "Z" funkar, samt om Alfredsson och Sundin visar prov på lite bättre inställning nu när det faktiskt gäller nånting..?

Under förutsättning att det ser stabilt ut ikväll känns det som lite fördel Salo även under fortsättningen av turneringen. Det går trots hans något tveksamma instatser främst i Tre Kronor inte att komma ifrån att killen ändå ligger inne med mest NHL-rutin av alla svenska målvakter! Tellan skulle säkerligen inte göra bort sig i en ev. semi mot, säg USA. Men på bildfrågan nedan så blir svaret; i mål!!

[bild]www.sportsnack.net/user/files/10/tommy_salo__vik_hockey.jpg[/bild]

Nu har de bestämt sig vem som står mot Tyskland. Valet föll på Tommy Salo, vilket får en att tro att man sparar Tellan till morgondagens match mot Tjeckien. Om inte Tellan då gör bort sig så lär han få stå även mot Finland i Hartwall Arena.

Sv: Finland - Czech Republic
Någon mer än jag som håll på bli tokig på Unger igår?Tyckte det lät som han gick på speed...

Sv: Stats från World Cup
Stigsson:

Jag tror det är ett misstag, jag. För som du säger så skall spelare som är inne på EQ-målen ha plus eller minus, beroende på vilket lag de spelar i.

Stats från World Cup
Kollade in statistiken från gårdagens match på stats.swehockey.se och kan inte riktigt förstå en sak. Trots att tre av finlands mål gjordes med lika många spelare på banan så leder man +/- statistiken på 0.
Dom finnar som var innne på EQ målen borde väl i rimlighetens namn ha fått + under matchen?

Någon som är insatt i regelverket får gärna förklara.

Dream Team:

Jaha spelas det matcher där också ;)

YaQoP: Även nattmatcherna från Nordamerika?? Litar nog till den off. siten där ändå jag. Om det nu i mitt fall inte blir Viasat Sport ändå..

Dream Team:

Även swehockey.se kör live rapporter från matcherna, med snabb uppdatering.

Finland såg oförskämt pigg ut i kväll. Tjeckerna hade inget att sätta emot. Segern var som siffrorna förtäljer, helt odiskutabel.

Tjeckerna såg ut att vara tagen av stundens allvar, de hittade aldrig sitt spel och kom knappt ur egen zon under första. Andra mer jämn där tempot sjönk och tjeckerna hade sina chanser att komma igen. Snabbt mål av finnarna i början av tredje och matchen var avgjord.

Finnarna imponerade dock med sitt rappa spel och sin aggresiva forchecking. Tjeckerna som för kvällen spelade med ett minnesmärke (nr 21 fastsydd uppe vid bröstet) var håglösa i sitt agerande och imponerade inte.

Finland som haft förtvivlat svårt att hitta en given förstemålis har definitivt, med Kiprosoff, hittat en. Inte för att han sattes på alltför svåra prov i kväll, men killen skapar ett lugn med sitt spel som säkert skapar trygghet i övriga laget.
Liten varningsflagg för vårt östra grannland.

Dysso: Jo, det såg jag ju. Hittade även att den officiella siten kör mål-för-mål under hela turneringen. Problem solved!! =)

Dream Team:

Finland - Tjeckien gick iaf att följa på swehockey...

Deas: Verkar så. Har inte Viasat själv, men det verkar vara spel mot ett mål, sett till antalet skott på, och inte minst i mål!

Nån som känner till var på nätet det finns chans till onlineservice under World Cup? Är det den officiella sidan som gäller?
Tänkte i första hand på mötet Kanada-USA...

Dream Team: De krossar tjeckerna!

Deas: 25-8 i skott och 4-0 nu.. finnarna verkar vassa!!

Period 3:
0:30 2 - 0 KOIVU, Saku

Finnarna leder skotten med 14-4.

Finland - Czech Republic
Fel gb? :)

Iallafall efter första perioden:

6.33 1 - 0 HENTUNEN, Jukka

Sv: Aftonbladet slår till igen.
JimmyH: Det kan såklart vara en dum åsikt för det. Det han sedan skriver om Kanada's lag i övrigt är också väldigt dumt. Läste du hela min post? (Det om Lemieux och Kanadas forwardsdjup).

Sv: Sedins på läktaren?
Det låter precis som en bluff, tycker jag. De har ju sagt att de ämnar förvilla motståndarna genom bluffkedjor och sådär, så atte...

Haha schysst veckolön Aftonbladet har gett Markus Näslund.

19. Markus Näslund
Ålder: 31 år.
Klubb: Vancouver.
Position: Forward.
Årslön: 42,8 miljoner kr.
Månadslön: 3,56 miljoner kr.
Veckolön: 823 077 miljoner kr.
Dagslön: 117 260 kr.

Deas: Om han nu tycker att Sveriges lag ser klart bättre ut på pappret så ser jag inget fel i det. Det är en åsiktsfråga.

Han påstår inte att det är så utan tycker själv att det är så. Det är skillnad.

Stigsson: I så fall är det Dahlén som ligger bakom den gamla spjuvern.
;o)

Deas:

sant, ruggigt dåligt.

Appropå dålig journalistik, den officiella World Cup sidan skriver att lagen i den europeiska gruppen kommer spela gruppspelet på stor rink.
Jag tycker det är skrämmande då sånt kan läsas på turneringens officiella sajt. Jaja, det är inte Aftonbladets fel iaf :P

Deas: Fantastiskt..

"och på papperet ser gänget betydligt sämre ut än det gäng som Hardy Nilsson kan mönstra."

Jesus christ....

Blåögd? Näää :)

Aftonbladet slår till igen.
Nu är jag riktigt förbannad. Den här gången är det herr Wennman som retat upp mig med följande artikel (se länktips).

Jag citerar: "Vill nog gärna tro att den där tiden är över. Men vi har i färskt minne vad som hänt i de två senaste VM-turneringarna, då Kanada tagit guld på ren ATTITYD.
Det har visat sig gång på gång att det inte är namnen i laguppställningen som är det viktigaste. I så fall hade Tre Kronor tagit guld i både OS 2002 och i VM senast, anser jag.
Detta skrivet som en ren gardering.
Jag sitter nämligen och vrider och vänder på Team Kanadas lag i den World Cup-turnering som startar i dag (Kanada-USA i morgon), och på papperet ser gänget betydligt sämre ut än det gäng som Hardy Nilsson kan mönstra."

Är karln dum i huvet? Har han någon som helst koll på NHL? Tydligen inte.

I nästa stycke skriver han följande: "Vad händer med Mario?
Ska han använda gamle Mario Lemieux som center eller högerforward?
Ska han spela Lemieux i en förstakedja med Joe Sakic och Jarome Iginla, trots att det inte fungar och det blir dålig jämvikt i kedjorna?"

Lemieux spelar center eller VÄNSTER-forward. Blir det dessutom dålig jämnvikt om han spelar med Sakic och Iginla? Ja det är klart, Richards och St Louis var ju bara slutspelets respektive grundseriens bästa spelare. Hur skulle de kunna klara sig ensamma och övergivna utan hjälp från nån av de stora namnen? Sen har vi ju Heatley och Thornton, båda två bland världens bästa forwards, de skulle ju vara helt vilsna om de inte fick spela med Lemieux eller Sakic.

Om man nu ska skriva saker på Aftonbladet som tyvärr de flesta sportintresserade svenkar läser så bör man väl göra ordentlig RESEARCH först.

Tack för mig.

Jag ser verkligen fram emot att se Z med Macke och Foppa. Däremot tvivlar jag starkt på att sedinarna hamnar på läktaren. Det vore rent ut sagt idiotiskt.

Poffa: Visst kan man tycka Zäta hamnar i skuggan men jag tror han kommer ge Foppa och Näslund mer utrymme med sitt fina spelsinne plus att Zäta alltid varit stark i defensiven och ger ju i och med detta Foppa än mer fri roll än vad han hade fått som center.

Problemet med Sedinarna och Zetterberg är ju att kedjan saknar en stark målgörare, de blir svåra att komma åt och motståndarna åker på utvisningar då de ska stoppa dem men speciellt många mål gör dem inte.

Men detta lär knappast vara sista ändringen inför och under turneringen så vi får se vad som händer.

magoo70: Eller också så är det som tidigare nämnts en taktisk bluff!

Poffa: Hårde Hardy kan vara nyckfull ibland.

JimmyH:

Är det fler än jag som tycker det är märkligt att man splittar den enligt mig stabilaste kedjan hittills? Zäta tillsammans med Sedinarna har varit bra och nu väljer man att bryta den formationen. Att sätta Zäta med Foppa och Macke känns som om man flyttar in Zäta i skuggan. I princip vem som helst skulle klara att spela tillsammans med Foppa och Macke. Varför inte Nisse Ekman som en rivig ytterforward (Foppa får centerrollen) eller tillbaka med Påhlsson mellan dessa två.

Märkligt är det i mina ögon i alla fall.

JimmyH: Intressanta tankegångar. Återstår att se om dessa är smokescreens utlagda av ledningen för att förvilla tyskar, kanadicker och jänkare med flera.

Sedins på läktaren?
Enligt aftonbladet så spelade Sedins med Nisse Ekman i en reservkedja på gårdagens träning.

Dessutom så matchas Zetterberg i en superkedja som center mellan Näslund och Forsberg, något som i alla falla enligt mig kan komma att funka lysande i och med att Zetterberg är duktig över stora ytor och i alla zoner.

Fast det är mycket jonglerande med kedjorna så mycket kan väl ändras än så länge.

Sv: World Cup
Aftonbladet strikes again!

I kanadas andra träningsmatch mot USA var Lemieux inblandad i 2 av de 3 målen och hade även två frispelningar som mottagarna tyvärr brännde. Enligt Aftonbladet var han osynlig :P

250kg kärlek:

Alldeles riktigt. Efter matchen mot Tjeckien så sa Ulf Dahlén att man inte bestämt sig för vem som kommer få stå mot Tyskland, men det kommer INTE bli Henke.

Tellan var nog tämligen klar som förstemålis fram till matchen mot Tjeckien, men efter den svaga insatsen så har Hardy & Co något att fundera på.

« · 410935 · »