1. Det är ett helt annat tempo att lira 80 talet NHL matcher än 80 europeiska. 2. Du räknade inte med playoff i NHL, vilket späder på antalet matcher där ytterligare. 3. NHL börjar senare än t.ex elitserien = tätare mellan matcherna, det blir jobbigare.
Johan: Ett annat givet skäl är att dessa proffs inte ser sin familj under stora delar av året. De kanske anser att familjen går före evenuellt spel i VM eller OS. Jag har full förståelse för dessa herrar. Måhända har de ishockeyn som sin syssla men de måste också ha ett liv, visst?
Dina spekulationer om huruvida svenska spelare är dopade eller ej, är osmaklig.
Många landslagsspelare i Sverige spelar ett 15-tal landskamper innan VM, 50 elitseriematcher och ett 15-tal slutspelsmatcher. Ser inte vad som gör det mer avancerat än att lira 82 matcher i NHL.
Johan: Stjärnorna hoppat av i mängd? Lidas brukar tacka nej pga familjen. Näslund likaså, men båda har ändå varit med, och den mig veteligen enda gången nyllet tackade nej var det också pga familjen. Annars brukar det vara pga skador... Kan du "en mängd" exempel på stjärnor som "hoppat av" dåliga anledningar?
YaQoP: Nej men kvaliteterna på de där anledningarna brukar vara föremål för diskussion. Uppslutningen kring årets VM var ovanligt bra. Tidigare VM har stjärnorna hoppat av i mängd.
Hur många NHL-spelare är dopade tror ni? Många tror jag...
Doping ger ju resultat och kontrolleras inte i NHL. Klart en massa spelare dopar sig för chansen till en (bättre) karriär. Att inte ha dopingkontroller=att uppmuntra till doping.
Görs det dopingtester i VM? I så fall har vi ett givet skäl till att t ex vissa svenska spelare inte ställer upp.
Var väl inte mer reklam på dom tröjorna än det är på en vanlig elitserietröja?
Frisco: Finns det så många Traktor-lag? Fakta är väl att Chelyabinsk (a.k.a Tjeljabinsk) är det enda? Men nämn gärna de 1999 andra Traktor-lagen från rysk hockey.
Frisco: Tja, jag tänkte att jag skulle göra det enkelt för mig och utelämnade därför Tjeljabinsk från klubbnamnet. Men tydligen skulle jag inte ha gjort det. :)
knaskamilla: Han har spelat i både Metallurg och Traktor så det är mycket möjligt att han spelat i Kempis med båda de lagen. Lite lustigt ändå med en forward med den imponerande matchvikten 121 kilo!
Dream Team: John Davidson är idag en hyllad Hockeyexpert och reporter i TV borta i Nordamerika för övrigt.
Såg nyligen en underbar dvd-film om Wayne Gretzky och hans karriär. Ultimate Gretzky, just skapad av John Davidson som även lyckades få med att Gretzky aldrig gjorde något mål på honom under de gånger de möttes, bara en assist.
Paddan: Detta framstår ju som lite tragiskt, å ena sidan, men ger ju å andra sidan ett bevis på att vissa spelare, unika på i detta fall ett negativt sätt, också hittar vägar att övervinna sina hinder.
Han är ju aktiv än idag och får väl ses som en hyfsat produktiv forward, dock med lite större proportioner än vanligt.. ;)
Dream Team: Jag vill minnas att Martin Biron hade #00 i hans första match i Buffalo också.
Att det står att Peter Forsberg haft tröjan 02-04 kan ha att göra med att han tog ett break från Hockeyn där. Det står ju tex även att Messier haft #11 sedan 2000 vilket ju var året han kom tillbaka till Rangers. Kan tyckas som ett märkligt system men jag tror så det är menat.
Dream Team: För övrigt så måste jag på nytt dementera vad jag sagt OCH förtydliga mig ytterligare.
Följande finns att läsa (i sin helhet) om tröja #99:
"On the 18th April 1999 it became the only shirt number to be retired by the NHL. Back in the old days of the NHL, the high numbers indicated that the players were not regulars.
i. Joe Lamb - wore the shirt when playing for the Montreal Canadiens during the 1934-35 season. ii. Leo Bourgeault - wore the shirt when playing for the Montreal Canadiens during the 1934-35 season. iii. Des Roche - wore the shirt when playing for the Montreal Canadiens during the 1934-35 season. iv. Wayne Gretzky - wore the number 9 as a junior because his idol Gordie Howe wore it (he had also played in the number 11 shirt as a youngster). When he became a Sault Ste Marie Greyhounds player in the 1977-78 season, Brian Gualazzi was already was wearing the number 9. Gretzky experimented with the numbers 14 and 19 before donning the number 99, after a suggestion by Muzz MacPherson. When Gretzky retired the NHL also retired the number 99 jersey. v. Wilf Paiement - wore the shirt between 1979 and 1982 playing for the Toronto Maple Leafs. vi. Rick Dudley - wore the shirt when playing for Winnipeg Jets in 1981. vii. Retired jersey number at Edmonton Oilers (for Wayne Gretzky) viii. Retired jersey number at Los Angeles Kings (for Wayne Gretzky)."
Dragan 2k: Sant. Jag får känslan av att det har nåt att göra med när dom senast använt den i det laget, eller nåt sånt.
Hittade en annan rolig sak på den sidan och det gäller tröjor över och under 0, och vilka som använt dessa.
#0: Tröja 0 har burits av två spelare i NHL´s historia. Paul Bibeault, i Montreal Canadiens, som andremålvakt 1942-43. Den andre är Neil Sheehy, back i Hartford Whalers 1988. Enligt vad han berättat för sidan nedan, så fanns det två skäl till varför han valde just #0. "0 is the furthest number from 99 and talent-wise I was as far away from 99 as possible but remember opposites attract" and "When my grandparents came to the United States from Ireland our family name was O'Sheehy, I wore 0 to get the O back".
#135: Användes av Sergei Gomolyako under Spengler Cup, 1994-95. 135 var hans vikt i kg.
Dragan 2k: OM det nu är den killen som jag tror att det är så var han överraskande snabb på skridskorna trots den höga matchvikten och tillhörde en av de poängmässigt bättre spelarna i laget.
Dragan 2k: Det här tycker jag var ett intressant val av tröjnummer. 135 Worn by Sergei Gomolyako during the 1994-95 Spengler Cup - 135 was his weight in kilograms (about 280 pounds). During that regular season with Traktor Chelyabinsk he wore number 13.
Om jag inte minns helt galet så har han spelat träningsmatch i Kempehallen med Traktor Tjeljabinsk.
Dream Team: Hmm. Undrar just hur pass aktuell eller tillförlitlig den listan är. En snabb koll på #21 visar att Peter Forsberg burit den mellan åren 2002-2004. Nog har han burit den tröjan liiiiiite längre.
Dream Team: Får anledning att ändra min tidigare rätt så säkra övertygelse att inte många (iaf kända) om ens någon burit tröja #99 i NHL, förutom Wayne Gretzky. Läser på länken nedan att en spelare vid namn Wilf Paiement (Toronto Maple Leafs 1979-82), också bar en tröja med #99.
Deas: BRA skrivet!! Precis vad jag själv brukar hävda! Precis, precis... Sedinarna är nästan alltid i anfallszon. Ofta gräver de i hörnen, men slutresultatet av bytena tycks ofta bli en tekning i anfallszon och ibland rentav utvisning på nån motståndare. Därefter byts Näslund & co in.
De gånger jag har sett Vancouver på canal+ så har alltid sedinarna skapat mycket och de är nästan alltid i anfallszon. Detta verkar också stämma då jag ser highlights på nhl.com. Deras skott (iaf daniels) och skridskoåkning verkar också bättre nu. Tänker då framförallt på Henkes solomål nån gång i mitten av säsongen (första gången jag såg det trodde jag de visade Jagr eller Bure highlights från mitten av 90-talet) och dannes 4 målsmatch. Plus att andra av Dannes mål i år varit på ruggigt fina handledsskott.
Mer 18-20 min i speltid i ett annat lag tror jag Danne skulle kunna göra en 70-80 poäng nästa säsong.
Jag tror att Sedinarna kan överraska. De är bättre än de flesta tror.
Litet stat från i år:
Den här säsongen var de 4a och 5a i Vancouvers interna poängliga, 3a och 5a sett till +/- medans de sett till speltid hamnar på 16e respektive 17e plats.
Då det gäller poängen i förhållande till speltid är denna jämförelse lite missvisande eftersom alla backar har mer speltid men inte alltid gör så många poäng. Men det är intressant statistik i vilket fall eftersom att även om man räknar bort 6 backar så är de fortfarande 11a och 12a i laget sett till speltid.
Under perioden då Näslund var skadad och Sedinarna bildade förstakedja med Bertuzzi fick de ca 18-20 minuter varje match och då producerade båda också väldigt bra. De hade pointstreaks på flera matcher och en bit över 1 poäng per match. Rätt mig om jag har fel men visst var det under denna period som Daniel hade sin 4 målsmatch med?
Tydligen räcker det inte med ett enda kanadensiskt lag. Nu har några journalister tänkt till och skapat ett andra kanadensiskt lag (om man nu hade fått delta med två lag från samma land). Resultatet kan beskådas i länken.
Några som jag är spänd på att se i övrigt är Näslund, Lidström och Alfredsson. Vad dom kan prestera och anses ha för status i NHL råder det inget tvivel om. Däremot var det väldigt länge sedan jag såg någon av dem prestera i landslaget. Näslund kan jag faktiskt icke påminna mig ha varit bra i en enda match. Nu spelar man ju på NHL-maner, med allt vad det innebär i rinkstorlek, regler mm. Kan man förvänta sig spel i paritet med 'världens bästa spelare' då?
Robert P: hehe väl medveten om Lüdemann's kapacitet, och att han skulle platsa i NHL är nog inte otänkbart. Det är dock en stor skillnad att ta sig förbi 180cm-Lüdemann längs sargen än +190cm Pronger/Blake etc.
Predatore: Håller faktiskt med. Om man skulle satsa på fyra renodlade offensiva kedjor skulle jag haft med Sedinarna i fjärde kedjan. Men det finns inget utrymme för det. Måste ha en duktig checkingline anfört av Påhlsson i fjärde för att smälla på. Sedinarnas tid kommer dock. De är faktiskt bara född 80 och har ju börjat leverera mycket bra med tanke på så lite istid de har fått den gångna säsongen.
Ser dem personligen inte som ordinarie i laguppställningen utan förväntar mig att de får sitta på läktaren. Jag tror nog deras spel kan funka bra mot lag som Finland, Tyskland och Slovakien exempelvis, där det kommer ges utrymme i hörnen och runt mål. De kan säkert snurra upp Lüdemann och grabbarna ordentligt, men när man sedan möter ett lag som Kanada så tycker jag ärligt talat inte de har i en startuppställning att göra.
Våra två förstakedjor matchar Kanadas topp 2.. mer än väl. Däremot har vi inte en lika stark tredjekedja och att tro att bröderna Sedin ska kunna leka med Jovanovski, Foote, Blake, Pronger och grabbarna tror jag är att ta i för mycket. Två offensiva lines, en shut-down line och några grabbar i en fjärdekedja som kan användas i nyckellägen (exempelvis Holmström i PP).. det tror jag på :)
Däremot har jag alltid varit väldigt förtjust i Sedinarna och även om många kanske stör sig på deras "lek" längs sargen så har jag alltid uppskattat deras finurliga lösningar. Men jag tror vi får vänta minst till 2006 innan Sedinarna får en större roll i svenska landslaget.
har nu varit borta i 2h och diskussionen har inte kommit nån vart...som en dålig såpa...
man kan sitta och gagga hit och dit över vilka spelare som ska vara med och inte. Alltid nån som inte är nöjd. Hardy satte nog inte ihop detta laget på en kafferast. Nu är det detta laget som gäller och det är ju inte direkt några dåliga spelare som är med. Det kommer förmodligen gå super för dem :)
Lumber Jack: Håller med om att Davidsson misslyckades i VM. Det berodde dels på att han var totalt slutkörd efter sin fantastiska säsong i HV-tröjan, och dels för att han aldrig riktigt fick chansen. Hardy valde en skadad Johansson istället.
Skarin: Davidssons VM-instas har definitivt legat honom till last. Om han bara var fullständigt ur form eller om han helt enkelt väger för lätt ska jag låta vara osagt. Men i valet av dessa känns det OK med Johansson för min del. Kan förövrigt inte annat än hålla med om truppen ser riktigt bra ut på pappret, nu gäller det bara att forma ett lag också.
1. Det är ett helt annat tempo att lira 80 talet NHL matcher än 80 europeiska.
2. Du räknade inte med playoff i NHL, vilket späder på antalet matcher där ytterligare.
3. NHL börjar senare än t.ex elitserien = tätare mellan matcherna, det blir jobbigare.