Kin Johnsson har i mina ögon varit klart sämst av de sju backar som fått spela så här långt. Otaliga felpass i egen zon och minst en handfull gånger har han drällt med pucken på offensiva blå.
Hur gick det med regeln som sa att man skulle få lov att ha en eller två unga spelare med i truppen? Gick inte snacket så ett år före turneringen? Togs den bort eller är det jag som har blandat ihop det hela med något annat?
Därför kan man fråga sig varför man bänkar sedinarna när dom passade så bra ihop med Z. kommer nog inte se matchen i morrn, det går inte jag blir för nervös. tur att man har styrelse möte så man slipper se eländet. Lite hopp om vinst finns i alla fall.
Kalle K: Jag tror inte de får kliva in nu efter att ha suttit på läktaren i gruppspelet. Men jag skulle gärna se att de får göra det, tycker de var riktigt bra i träningsmatcherna ihop med Z.
Deas: Frågan är väll om Hardy törs bänka någon av dem, det handlar ju fortfarande om att vi har ett vinnande lag, tror du bröderna tillför mer i en kvarsfinal mot tjeckien? I målet lär väll tellan stå kvar, det borde väll vara den signal man fått efter att han inte fick kliva av trotts 3 insläppta mot finland på en period.
Stigsson: Verkar som att Modin "bara" har 7 poäng. Swehockey har fabricerat en extra poäng. Förklaringen på mysteriet kom då Modin själv tog upp det i en intervju.
Markus Näslund har ifrågasatts av både experter och hockeynoviser. Här på SpS finns båda kategorierna och därför så undrar jag vad ni tycker. Och konstruktiv kritik gäller. Anser du att Markus Näslund skall bänkas så kom med förslag, anser ni att han inte skall bänkas men att det bör flyttas runt i kedjorna så skriv gärna era förslag på nya kedjor.
Mindre än 36 timmar kvar tills World Cup börjar på riktigt för Sveriges del.
På tal om det tycker jag det fick en rätt skön touch i lördags när Wikegård beklagade det svenska försvarsspelet med att det var för mjukt... Om nåt är mjukt under en match mellan Sverige och Finland i WC, DÅ är det dåligt!
"Finlands hårding ber om ursäkt – och hoppas möta Sverige igen". Pratar man om Ruutuu? Nej. Man pratar om den välkänt stenhårde Jere Lehtinen. Jag har då aldrig sett honom som en hårding direkt - snarare en riktigt duktig "mjukis".
Deas: Typiskt TV4 och andra att "såga" INNAN den riktiga turneringen börjar...I kvarten börjar ju turneringen- särskilt som ALLA lag är klara för kvarten...
Trots den något hackiga spelet så är då skytteligan en trevlig läsning.
1 Modin, Fredrik SWE RW 4+4 8 2 Alfredsson, Daniel SWE CE 0+6 6 3 Sundin, Mats SWE CE 1+4 5 4 St. Louis, Martin CAN RW 2+2 4 5 Holmström, Tomas SWE LW 2+2 4 6 Johnsson, Kim SWE LD 1+3 4
Och var det verkligen bara superkedjan som var på kalkon? Nej de pratade om den sk. "gyllene generationen" och visade hela laget. "Superkedjan" var dock en av anledningarna till att laget hamnade där.
Spelar Lidas och Kim inte med Sudden/Modin/Affe kedjan?
Jag tycker Foppa varit helt ok. Näslund däremot har inte fått mkt uträttat ännu, även om han har två powerplay assist.
Finlands Janne Niinimaa hoppar av det finska World Cup-laget. Orsaken till avhoppet är dålig personkemi i förhållandet till landslagstränaren Raimo Summanen.
Danne_L: Jo iofs, men att ställa över en spelare med Foppas spetskvalliteter går bara inte trots att alla vet och kan se att han inte är kry.. Däremot är Näslunds spel oförsvarbart och att de ligger i botten av +/- handlar i mångt och mycket om just Näslunds svaga insats och att det oftast spelar med de sannerligen felkomponerad backparet Lidas/Kim..
Jo förståeligt eller ej på grund av skador. När man spelar en turnering skall man inte ta hänsyn till sånt tycker jag. Spelar du betyder det att du är fit for fight och skall bedömas som alla andra. Och som de sade. De ligger i botten i plus/minus-ligan. Fett IG!
Danne_L: Skulle snarare endast ha varit Näslund, han har varit oduglig karln.. Foppa förstår man ju att han går trögt, Zäta däremot har sett väldigt pigg ut..
Deas: Har faktiskt sett en hel del hockey, men aldrig på NHL regeler..vissa är kanske mer korkade än andra sånt i livet inget att göra åt. Jag vet att man ska spela fyra mot fyra i förlängingar.
difzi: Sverige och Kanada kan inte mötas i Final eftersom Kanada vann sin grupp och Sverige kom tvåa. Däremot kanske lagen stöter på varandra i semifinal.
Om det är oavgjort efter full tid mot Tjeckien i kvartsfinalen så blir det förlängningsperioder tills något lag gör mål. I dessa förlängningar spelar man 4 mot 4.
Bafucin: Måste säga om vi nu ska förlora är det i semin eller i finalen. Tycker att kvarten känns tungre att förlora i, då har man tanken att vi kom bland de sista i huvudet och det ät värre att man vet till exempel att vi har kommit tvåa eller något sådant. men visst då kommer också tanken upp att vi var så nära guldet, och det är den tanken som plågar oss mest, men den kommer att gå över, sedan kommer man glädja sig åt silver (t.ex) Innan WCH hade jag tippat på Sverige - Canada i final, och det står jag fast vid. Tjeckien kommer att vara otroligt vassa nu, men vi kan verkligen ta de.
Och så en liten fråga angångde slutspelet i WCH, om Sverige - Tjeckien spelar oavgjort som i Finland matchen, vad händer då? Blir det en retur match?
Deas: Det skulle jag oxå, tro inget annat, fast med det spelarmaterial man förfogar över så borde man kunna gå hela vägen. Visst blir man besviken om Sverige åker ut i kvarten men det är ännu värre om man tar sig till final och åker på däng där. Så känner åtminstone jag.
Deas: Skall man vinna World Cup så skall man slå alla motståndare, alltså även Tjeckien, och det ser jag inte som en omöjlig uppgift. Vinner man inte WC så kan man lika gärna åka ut i kvarten som att förlora finalen. Resultatet är ju detsamma.
Tyvärr blev det Tjeckerna i kvartsfinal istället för Tyskland. Vad tror ni? Själv är jag väldigt orolig. Nu är det allvar och tjeckerna lär vara taggade från start. Jag hoppas verkligen vi får första målet så de får jaga och börja bli frustrerade. Får de medgång och lirar ut blir det svårt.
Fredrik Modin har nu gjort åtta poäng i World Cup, fyra mål och fyra assist. På det leder han poängligan i turneringen. Om man ska tro Svenska hockeyförbundets egen statistik, vill säga. Enligt Modin själv har han bara tre målgivande passningar. – Ja, jag vet inte hur det är med den där assisten, det var tydligen en som tillkom efter matchen mot Tyskland, säger Tre Kronors powerforward.
Det är alltså 7 då, och inte 8. Jaja, det är ju helt ok ändå =)
magoo70: Spelade in matchen och försökte stoppa vid alla reklamavbrott, skall bli riktigt roligt att se den på video utan reklam. Tyvärr skulle glädjen ha varit större om man fått in ett mål till. Om man tänker tillbaka så skulle det ha varit betydligt enklare att göra fler mål mot Tyskland eller spelat hela matchen ut mot Tjeckerna (inte tappat sista per.), då har det varit Tyskland i nästa match.
Litar på Foppa som säger att det kan vara bra med en match mot tjeckerna, innan de skall spela vidare. Detta för att inte tappa matchtempot inför nästa omgång. Han planerar inget annat än vinst på tisdag, de får gärna avgöra den matchen tidigt, för att spara på en del hjärtan.
Kin Johnsson har i mina ögon varit klart sämst av de sju backar som fått spela så här långt. Otaliga felpass i egen zon och minst en handfull gånger har han drällt med pucken på offensiva blå.