Tre Kronor

17282 inlägg · 806 ämnen

Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien

551342 · » Till forumet


Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
Anders i Budum: Är det så? Om du visste vad överraskad jag blir .
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
Dream Team: Tjeckien har alltid haft ett bra lag in finaler.
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
JimmyH: Sant. Han är nog sämre på stor rink. Tänkte mest på hur bra Kedjan Affe-Sudden och Modin fungerade.
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
JimmyH: Förstår det! ;) Grunden till allt vettigt som är skrivet står väl i ditt namn.
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
Dream Team: Alla intressanta och vettiga diskussioner här går att finna om man söker via mitt nick. ;)
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
JimmyH: Nog läge att byta trådnamn här. Ja, att prata om framtiden för Tre Kronor hör väl knappast hemma i matchtråden för Sverige - Tjeckien i VM 2005.

Synd på ett så intressant ämne att inte kunna hitta igen senare, menar jag.
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
Deas: Frågan är ju om Tre Kronor har råd att ha med en spelare med beteckningen "tänk om han får till det".

Jag vill inte att Tre Kronors medaljchans ska hänga på huruvida Markus Näslund får till det eller ej. Ganska skör tråd det med tanke på hans historia.

Vill för övrigt inte ha med poängkungen från World Cup Fredrik Modin heller. Han är för trög för spel på stor rink och gjorde likt Näslund och Weinhandl i SM-slutspelet. 1 mål på 7 slutspelsmatcher och det kom i öppen kasse i slutet av match 1.
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
mattias - 74: Det var du som sa det !! ( c :
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
Helg Ernest:

Tänker du på fbk :P =) Jaja, hur som helst så tycker jag Kanada och Tjeckien var de 2 bästalagen. Dessutom var ju lagen förhandstippade att spelka final också enligt de flesat hockeyexperter.
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
Det är lite optimistiskt, men tänk om han får till det i OS? ;) Då har vi 4-5 världsspelare i vårt kära landslag :)
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
JimmyH: Jag klänger mig fast vid hoppet att Näslund ska vara bra inför svensk publik någon gång till :) Slutspelssyndromet har han kommit över i NHL. De två senaste slutspelet där har han producerat bra. Varav ett utan Bertuzzi.

I MoDo kom han in och öste på bra i år men försvann tillsammans med Weinhandl helt i slutspelet.

Han är en gåta, men säg att han är lika bra som vanligt i Vancouver då NHL drar igång, då vill jag ha han i OS-laget. WC fiaskot kan nog delvis tillskrivas Foppas skada, den kedjan fick liksom aldrig till det.
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
mattias - 74: Där har du fel !
Den "Rätta" finalen gick ju i Lördagskväll.
Tycker Canada påminner om ett ES lag som så fort det blir motgångar
försöker prata omkull dommaren, blir griniga och fulspelar.
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
RavenLord:

Jo men de är ju kända för att tappa humöret i motgångar, men de var ju de 2 bästa som spelade final, inget snack!
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
Helt underbart att Tjeckien klappa dit Kanada :)
Och som vanligt gör Kanada sig till åtlöje då det inte går deras väg
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
Deas: Måste nog hålla med Frella här en del i alla fall. Men visst finns det nej-tackare att satsa på också.

Markus Näslund, Micke Nylander, Mikael Renberg och Nicklas Lidström känns defenitivt som de gjort sitt i Tre Kronor.

Med Näslund så känns det som det är personen i sig som inte funkar i de här sammanhangen. VM 99 var han som du sa bra men OS och World Cup så var han en av våra svagaste forwards, liksom VM 93 och de turneringar han hoppat in i. Överhuvudtaget så imponerar han sällan i slutspelssammanhang.

Lidas är ändå inne på sitt 35:e år och är på nedgång. Nylander har inte platsat i vårt bästa lag sedan OS i Nagano 98, i Salt Lake kom han in som reserv för Foppa.

Däremot så kan Mats Sundin göra en sista satsning i OS till vintern nu om proffsen får vara med annars är det nog slut för honom också.

Peter Forsbergs kropp klarar nog bara det eventuella OS innan det är slut för honom också.

På målvaktssidan så kommer våra nuvarande tre plus Mikael Tellqvist och eventuellt en sådan som Mikael Zajkowski vara de som slåss om platserna framöver bakom Henke som den nye Tommy Salo, dvs den solklara 1:an.

På backsidan skulle jag satsa på följande spelare i OS:

Kim Johnson
Mattias Öhlund
Dick Tärnström
Niklas Kronwall
Christian Bäckman
Henrik Tallinder
Niclas Hävelid
Daniel Tjärnqvist

Summa 2 av 8 kvar från VM.

Centrar:
Mats Sundin
Henrik Zetterberg
Henrik Sedin
Samuel Påhlsson
Jörgen Jönsson

Summa 4 av 5 kvar från VM

Forwards:
Peter Forsberg
Daniel Alfredsson
Per-Johan Axelsson
Jonathan Hedström
Daniel Sedin
Mikael Samuelsson
Peter Nordström
Andreas Johansson
Magnus Kahnberg
Marcus Nilson

Summa 7 av 10 kvar från VM.


Tjeckien vinner VM rättvist, hockeysäsongen är nu helt slut tidigare än vanligt.

Nu ser vi fram emot nästa säsong med OS, VM och förhoppningsvis Stanley Cup också. Sidney Crosby lär hur som helst vli säsongens mest omtalade.
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
kärran:

Bara att gratulera Tjeckien, bästa målvakten i Vuokon och sedan Spelare som Jagr som kliver fram och visar varför han en gpng i tiden var Världens bästa hockeyspelare. Kanada ovanligt blek. Kanske firade gulder igår redan :P
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
lu93rowa:
Tjeckerna leder med 2-0, med snart bara 7 minuter kvar av matchen (3 per)
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
mattias - 74: vad står det i canada-tjeckien
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
Frella:

Han var väl betydligt bättre i de här matcherna med Kanada än när han spelade i es, han har ju lita andra killar och spela med också nu. Ingen grönwall och Frögren direkt :P
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
Deas: Nämner Renbergs skador eftersom han i princip är kroniskt skadad, känns som att ligger nära till hands att sluta som hockeyinvalid.

Tyckte han var godkänd i OS, men bedrövlig i WC, Lidström alltså. Precis som alla andra svenska backar i det senare höll man väldigt hårt om handväskan.

Precis som Lidström så har väl Näslund haft en riktigt lyckad turnering med Tre Kronor. Med tanke på den kapacitet som Näslund besitter men som han aldrig får ut anser jag man istället ska ta med en sån som tex Samuelsson som går in och kör stenhårt och som inte åker och gömmer sig i 75% av matcherna.
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
Frella: Varför nämner du Renbergs problem? Jag säger ju att det är pga bl,a skador.

Lidström spelade bara 2 matcher sist och de panikinhoppen är sällan lyckade. I OS var han bra och i world cup var han väl helt ok.

Svenskars negativa inställning till Näslund känns ibland överdriven. Hur många VM turneringar har han gjort från start? I en av dem var han iaf Tre Kronors bäste poängplockare, och det var innan (99) han helt och hållet blommat ut till en världsspelare i Vancouver. Sen att han kan försvinna helt om någon detalj inte stämmer är en annan sak, men då är det ju bara att bänka honom.
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
Deas: Lidström känns inte rätt då han aldrig är bra i Tre Kronor, Öhlund skulle jag kunna tänka mig men har väl inte heller rosat marknaden i Tre Kronor.

Modin hade säkert varit med om han varit någorlunda bra iår, Nyllet är som du säger, och vi har bättre centrar än att ha med Nyllet som 4e center tex. Näslund vill jag aldrig mer se i Tre Kronor, Renberg har väl nog med problem med att ta sig ut på isen i Luleå och Holmström kan endast spela PP.
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
Det är ju faktiskt bara 1 av våra 5 fixstjärnor som var med detta VM. Och nej, jag vill inte påstå att de är så dödsgammla heller, tror faktiskt att vi återigen kommer se Foppa och eller Sudden göra grymma VM turneringar. Några år har de kvar.
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
Frella: Johnson, Öhlund, Lidström, Tärnström, Kronwall, Nordström och Bäckman. Det är de 7 backar jag vill ha med om alla är tillgängliga.

På forwardssidan har vi Foppa, Sudden, Modin, Nyllet (himmel eller helvete, men ändå), Näslund, Ekman, Renberg, Holmström osv

Ja visst är det många av våra bästa spelare som pga av semster eller skador missade VM.
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
Deas: På forwardssidan är det väl egentligen bara Foppa och Sundin jag skulle velat sett i detta lag. Försvarsmässigt saknas väl Kim Johnson och kanske Andreas Lilja skulle varit med, Tärnström kanske. Men annars tycker jag inte någon saknas direkt.

F ö måste Sheldon Souray vara VMs sämsta back?
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
RavenLord: Vi har nog vårt bästa lag? Inte alls. Finns en mängd namn som hade varit med om de varit matchtränade eller friska.
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
Huge: Skrev att det gick bättre än va jag trodde på förhand men tycker inte man kan vara nöjd med att åka ut i semifinal.

Man ska jämt ha Guld som mål tar man inte det så har man inte lyckats

Vi har ju inte det bästa laget skrivs det ju som ursäkt så då skrev jag att de är ju dåligt att de inte ställer upp.
Så de som inte anser att vi har de bästa laget kan ju räkna upp vilka som skulle förstärka 3 kronor likabra

Tyvärr har vi nog det bästa laget och kan inte ens skylla på att vi saknar några.
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
RavenLord: Hur ska du ha det egentligen?
Först tycker du att det gick bättre än förväntat, sedan är du inte nöjd med att åka ur i semifinal.
Vilka spelare är det du tänker på, som inte "ställer upp"?
En otränad Sundin?
Handledsskadad Foppa?
Eller andra spelare som är otränade eller omotiverade och som känner sin egen begränsning och som har så pass mkt insikt att dom ställer sin plats till förfogande åt ngn som med säkerhet gör bättre ifrån sig?
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
Ravenlord: Och att Kanada inte skickade sina allra bästa betyder inte att deras lag inte är bättre än vårt :P Om alla ställde upp skulle Kanada kunna skicka 2 lag och ha båda i final. Inte alls omöjligt.
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
RavenLord: Jag kan vara nöjd med 4e platsen. Det känns ok. Ryssland, Tjeckien och Kanada hade bättre lag och blev också topp 3.

Gruppsegern och vinsten mot Kanada blev ljuspunkterna.
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
Deas:Många återbud i Finland oxå men de kom vi ju före dock..Och inte har Kanada och USA de allra allra bästa heller de kan visa upp.

Men de gick bättre än jag väntat mig för jag trodde före VM börja att de skulle bli respass ut i Kvarten,men nu hade man ju turen att inte möta ett av de bättre lagen där så man lyckades ju ta sig till semifinal.

Men man kan inte var nöjd med att åka ut i semifinal och inräknat i det är ju att spelare inte ställer upp att spela i tre kronor och de är ju ett misslyckande att det sjunkit så lågt att de inte är stolta och ser det som en ära att spela för sitt Land.
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
RavenLord: ehm, du får ju se det efter förutsättningarna. På pappret hade Sverige det 5e eller 6e bästa laget...Du kanske missade att alla våra bästa spelare tackade nej en efter en medans iaf 4 av de 6 andra stornationerna kom med stjärnspäckade lag?
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
Fattar inte att Media är så nöjda med årets VM av tre kronor ?
Ut i semifinal kan knappast vara nå att vara nöjd över som resultat,men de är klart i ett land med sportutövare som brukar ha som mål att bli bland de 10bästa är de ju kanonbra ;)
Undrar hur rubrikerna sett ut om Hardy fortfarande varit tränare för tre kronor ? (jag gillade inte hardy om någon nu trodde det)
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
JimmyH: Jag skulle vilja se en blandning. De namnen du nämnde där fast ändå med Forsberg, Sundin och Näslund. De är liksom inte dödsgamla än som viss media vill ha sagt ibland. Kronwall och Bäckman är nog också de enda två backarna jag skulle vilja ha med från dagens lag till det Tre Kronor som spelar nästa storturnering.

Alltså jag satte inga pengar, sa bara vilka jag trodde skulle spela final :) Och på pappret är Ryssland och även Slovakien (som inte fick till det i år) ungefär lika starka.
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
Deas: Vågat att tippa de på pappret två bästa lagen i final hörru...;)

Tjeckerna var klart hetare första halvan men vi jobbade ner dem och just när det såg som ljusast ut så avgjorde dem. Hur som helst skönt att se att tom kvällstidningarna kan hylla laget. Det här var en fantastisk insats.

Och Z var grymt grym! Med honom, Lundqvist, Kronwall, Bäckman och Sedins mfl kommer vi kunna hävda oss även i framtiden trots att de inte har samma stjärnstatus som 70-talisterna. Hårt jobb räcker långt, där har 70-talisterna svikit i de tre sista stora turneringarna (OS 98, 02 och WC 04).
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
JimmyH: Z var grym men inte SÅ grym. Och sett till hela matchen var Tjeckien bättre. Lundqvist räddade oss många gånger...fan, tredje gången gillt mot kanada hade varit något =)


Enda trösten är att mitt tips gick in (tippade Tjeckien och Kanada i final inför vm) och att jag vann kvällens bordshockeyturneringen tämligen överlägset! 6-1 till mig i finalen :)
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
Fy fan, fan fan fan fan....

Jag fattar inte, jävla piss varenda jävla gång... Minns Carters millimetermål... Minns Modin kryssribba-ut i en semi mot Tjeckerna 01 i sista straffen...

Jag är hur som helst otroligt stolt svensk! Det här laget ska inte ha en chans mot Tjeckien på pappret, men vilket fantastiskt hjärta de har visat i hela turneringen!

Den här matchen var otroligt stark, vi gav oss aldrig och båda deras två sista mål och är ju bara nå jävla flyt om man får uttrycka sig så.

Henrik Lundqvist var fantastisk, helt sjukt att han inte får vinna en sådan här match.

Varför kan aldrig Zetterberg få till det i sådana här matcher, han är så jävla bra så det är skrämmande! Helt makalös idag, men vare sig mål eller assist(om han inte fick andrahandsass på 1:an men det betvivlar jag då det var retur.). Bara Peter Forsberg och Mats Sundin är bättre än Zäta i Sverige, om ens de.

Det som skiljer är väl att Foppa och Sudden har gjort mål på solorajder i avgörande lägen i stora matcher eller att deras kedjekompis (läs Weinhandl) hade gjort mål på friläget som skapades.

Tre Kronor levde på alla fyra formationer ända in i slutet, det är starkt att ha så fyra jämna femmor. Ett bevis på det är när den kedja som haft det lite tugnt står för kvitteringen. Här bidrog verkligen alla.

Hoppas verkligen vi knyter ihop denna VM-turnering med ett brons imorrn, det här heroiska laget är värd en medalj med sig hem!
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
Modoante: Ett skitmål avgör som så ofta i dessa lägen. Tittar man på reprisen bakifrån målet ser det ut som att pucken tar på insidan av Bäckmans knä och ställer Henke.
För att inte tala om deras 2-1.
Jag hoppas istället att Kanada trycker dit tjeckerna. Säga vad man vill om kanadensare, men dom filmar aldrig. Det har däremot tjeckerna satt i system. Det borde vara nog motivering för att hålla på Kanada imorgon.
Fast som hockeyälskare så sitter man säkert och håller på tjeckerna lik förbannat i morgon. Man kanske är lite färgad av besvikelse just nu... :-/
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
65selander: känns som om det kvittar om det blir brons eller ej ja menar sliver och bronsmedaljer har vi ju i mängde.r Och ja hoppas att Tjeckerna krossar Canada
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
Salle: Fruktansvärt tung förlust, speciellt som vi ägde övertiden chansmässigt. Men vi förlorar matchen i de två första perioderna då många spelare inte är med i matchen. Tänker främst på hela Sedinkedjan samt Hedström och Weinhandl. I tredje är alla formationer bra, det skulle behövts i första och andra också. Då hade vi avgjort innan sudden.

Men på det stora hela en enormt bra match, hoppas finalen imorn kan bjuda på samma fart och intensitet. Bronsmatchen kan säkert också bli fartfylld, men då mer på sitt klassiskt avslagna vis...
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
Modoante: Nä fy f-n vad tungt men det är bara att ladda om till Bronsmatchen och sedan så får vi hoppas att Tjeckerna kör över Canada.

Sista målet är lite Marcus Rosenberg... Skjuter i steget.
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
Jävla Claes Bytt-efternamn-till-nåt-man-inte-kommer-ihåg.....

Börjar på en gång försöka hitta fel. På coachandet, Höglunds ickespelande mm.

Vi förlorade mot ett lite bättre lag helt sonika.

Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
Salle: Faan så jävla bittert.Tre kronor var ju bättre i sudden.Det här känns blytungt
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
Salle:  FAAAN!

Vi dominerar suddenspelet men ett grymt (på många vis) skott punkterar gulddrömmarna för Tre Kronor.

Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
Salle: Perkele...
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
Fan!

Tack samme för ett underbart vm.
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
Sannes: JAAA!!!

Sedinarna & Samuelsson visar att dom förtjänar förtroendet av Bengan.

2-2 av Daniel och mindre än 8 minuter kvar.
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
Kronblom: Jaaaa! D.Sedin 2-2
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
Jönsson och Nordström bra, Zäta störst. Det går sämre för Vinhandlar'n.
Kommentera

Sv: Hockey VM 2005 Sverige-Tjeckien
Salle:
Svenskt slarv gör att Tjeckien gör 1-2. Det har väl varit samma svenska femma som slarvat vid båda Tjeckiens mål.

Det känns som Sverige kommer att få svårt att vända på detta. Hoppas jag har fel.
Kommentera

551342 · »