1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446556 inlägg · 7967 ämnen
« · 71634 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Målvakt till nästa säsong
Zigge:

"Obotlig MooDooist av födsel o ohejdad vana. Minns (nästan som igår) Pelle Lundkvist, Ulf Thors o Lasse Lindgrens dagar, sedan Sasse o andra snidare som passerat revy.
Värsta upplevelse? 99-04-18, som så många andra....då dog något,någonstans. "

Vad hände 99-04-18???

Fortfarande sur?

Sv: Torpederat...
Alla klubbar skulle nog tjäna på att lugna ner värvningskarusellen. Det är klart värvningar behövs, men det blir en helt annan lojalitet från supportrar och sponsorer om man känner igen spelarna ifrån ungdoms- och juniorlag och kanske själv haft möjlighet att spela mot dem.

Alltid lika kul om grannens grabb, en gammal skolkompis eller någon annan man känner sedan gammalt är med. Jag tror stenhårt på att skapa en modell liknande Elfsborgs, som jag skrev om tidigare...

O hur har Ni behandlat denne 'il Proffesor'?? Jasså, inte så väl?
O hur många egna Stjärnor har Bif fostrat? Jasså, ingen? Kanske levt på andra klubbar, som TIK(Tigern J,lill-Strimma, mfl ), samt andra Norrklubbar . Brynäs-andan, är det bara att värva smart?

Och vem hjälpte MoDo att ta deras enda guld hittills?
Jaså, en Brynäsare........

Du förstår Zigge att när ens klubb har varit så framgångsrik och vunnit så många smguld kan man kanske ta fel på årtal. Antar att det är lättare med en klubb som m0d0. Hur många smguld är det dom har tagit nu igen? Jo, just ja, ett enda. Och när var det? På 70-talet var det ja....

Torpederat...
DIF tänker om enligt artikel i dagens Aftonblad:

"Djurgården hockey gick back 3,5 miljoner
Klubbens ordförande: Nu satsar vi svenskt
Djurgården förlorade i kvartsfinalen mot Frölunda.
Och gick back 3,5 miljoner kronor den gångna säsongen.
- Nu ska vi styra om kosan. Vi ska satsa svenskt och inte värva "dyra" utländska spelare som först och främst ser till lönekuvertet, säger Göran Fritzell, ordförande i Djurgården.
...Vad gäller nya spelare så räknas sportchef Mats Waltin med att kunna presentera fem till sex nya spelare inför nästa säsong.
- Och precis som Fritzell är inne på så ska vi tänka om vad gäller spelarvärvningar."

Så konstigt...

Jag undrar FORTFARANDE vilken 'Bragd' brynäs stod för 99/00?
MODO spelar fortfarande om SM, vad gör Brynäs??
Mooaahhahahhaha...

Det kan ju vara så att man chansar och kör med Aspen till november och sedan tar in en målvakt på artistkontrakt, rikigt bra (etablerade) målvakter är som sagt dyra. Känns hyfsat meningslöst att värva en andramålvakt från allsvenskan för en jäkla massa pengar i utbildningsersättning.

Om nu Daniel Johansson ska vara kvar så kanske han kan övertala sin polare(?) Michael Johansson (AIK) att komma. Dom har ju spelat tre säsonger ihop och Luleå är enligt Kuriren intresserad i Micke.

Lagbygget
Tydligen satsar Brynäs stenhårt på att komplettera Asplund med en etablerad målvakt. Detta innebär med största säkerhet att man i första hand letar utomlands. För något av de etablerade namnen i ES lär väl knappast vara aktuella. Enligt en notis i Arbetarbladet har man ett par namn på gång. Hoppas att man har högt ställda krav. Det Brynäs behöver i buren är en keeper som är stor som ett hus och saknar nerver. Ett levande plexiglas helt enkelt.

Annars väntar vi tålmodigt på presentationen av de första reella förstärkningarna på forwardssidan. Minst tre nya namn vill vi ha. För visst är det så att Bissett, Rudslätt och Harder måste ersättas.

Wahlberg?
Matthiasson?
Malmström?
Rönnqvist?
Samuelsson?
Gahn?
Dackell?
AHL?
Finland?
Tjeckien?

Koivula som nu målis är inte ett så hett alterntiv enligt dagens arbetarblad, man söker efter någon mer etablerad...För övrigt så måste ju det här vara en av de tråkigare säsongerna i elitserien, FBK är ju för dominanta skulle vara så skönt om något annat lag snodde åt sig sm-bucklan men chansen är nog inte så stor....

Semin?

Bortkollrad? Menar du att man har fintat en motståndare när man åker ner i hörnet av rinken?

Undrar vem som är bortkollrad (För mycket "hojt"?)?

Zigge:
"E-mail"-historian är utredd och det som stod i tidningarna stämde inte riktigt.
Har du så dålig koll på vad som händer?
Varför är det inga öviksbor som vill se sitt m0d0 och gå på matcherna?
Hela Sverige garvar.

andersp: O vad fixade Bif för 'bragd' 99/00??
Bragden att bli bortkollrad o utspelad av Sedinarna i semin?
Har Du så dålig koll på er historia?
Varför misshandlar BIF sina spelare/ledare?
Avskedar Bisset via ett e-mail, hela hockey-sverige garvar!!

Sv: Är Brynäs den fattigaste klubben???????
Läste en artikel i DN idag om Elfsborg - Tyckte jag kände igen mycket av resonemangen härifrån och man kan säkert dra en hel del paralleller även om det gäller fotboll.

"Skulle man hänga kvar i allsvenskan i flera år framöver, så var man nog tvungna att överge sin tidigare policy, att plocka in talanger som provat A-lagsspel i mindre klubbar och fostra dem sedan till toppspelare."

Elfsborg startade därför 1996 en ungdomssatsning som givit mycket bra resultat: Bl a kom Anders Svensson och Tobias Linderoth fram.

Läs artikeln under "länktips". Jag tyckte själv Elfsborg verkar ha en mycket sund inställning, som glädjande nog verkar löna sig...

Det finns ett lag från Jönköping som bör ha både större och mörkare påsar på huvet i sommar.Det verkar näsan som att Brynäsarna kan ha genomskinliga i jämförelse.

Ja, 6 Lundström, man börjar undra om det kan vara så. Jag begriper verkligen inte hur klubbar med underskott år efter år ändå lyckas ligga steget före Brynäs IF, med plus i kassan, när det gäller värvningar av nya spelare... Nu vill inte jag börja spy galla och "slå på stora trumman" riktigt än i min kritik mot klubbledningen, därtill är det lite väl tidigt tycker jag. Men ovan nämnda sanning är ändå värd att fundera både en och två gånger på.

Sv: Daniel Johansson
Ford P

Skulle just till att skriva ngt till försvar för våra försvarare (!)
då jag ser att du i stort sett sagt det JAG tänkte säga.
Telepati, eller....?
Ang ny back så kan man väl nästan betrakta Adam Andersson
som en sådan. Visserligen drog han ett bra lass i början av
serien men fick ju kliva lite åt sidan när det började hetta till så
där har vi ett fint sparkapital.
Är övertygad om att inte bara Danne och Crippa utan hela övriga
laget kan så mkt mer och att man är fulla av revanschlusta när
hösten kommer...
F.ö tycker jag efter att ha sett FBK mot HV nu i 2 matcher att
Brynäs insats har stigit i värde och att vi var betydligt närmare
FBK än vad HV hittills varit ngn gång (åtminstone i våra 2
hemmamatcher).

Försvaret börjar i anfallszon.
Med det vill jag ha sagt att när man läcker såpass som Brynäs gjorde den gångna säsongen så går det inte att söka syndabockar bland enskilda spelare, eller bara backarna mm, utan det är hela laget. Även forwards måste dra sitt strå till stacken och tappar man hela tiden pucken på offensiv blå så hamnar backarna på halvdistans. Nästa gång vet de inte om de ska följa med eller backa hem så då får man inget tryck och så blir det spelvändningar. Alltså; när försvaret inte fungerar så måste man titta på hela laget, inte bara backarna.
Däremot håller jag med om att det behövs nåt nytt på backsidan. Både Olsson och Johansson kan så mycket mer, men de måste visa det också. Jag hade hoppats och trott att man skulle släppa Johansson för att skapa en lucka för ett nyförvärv.

Sv: Veckans skribenter
Det e lungt!!!!!!!!

Självklart Lundström. Ber om ursäkt om min ironi inte gick fram...

Westerlind:
Jag hoppas verkligen att jag är seriösare än miftjejen, eller?

Veckans skribenter
Grattis 6 Lundström. Såg just att du passerat miftjejen i antal gjorda inlägg den här veckan. Måste kännas bra. Tycker kanske att dina inlägg är något längre och lite seriösare... ;-)

Skämt åsido så finns det ju tyvärr de som skriver vilket nonsens som helst för att få se sin signatur på listan. Kanske vore idé att vara glädjedödare och ta bort "Veckans skribenter" - då tror jag vi skulle slippa många av de här inläggen...

Sv: Lagbygget
Låter som du är inne på samma linje som jag Bright. Wahlberg ligger lågt om flyttlaner nu och avslöjar först när Modo är utslaget.
Klart han har något att tillföra om han fortsätter i samma stil som i år.
Blir Kyrö fjärdecenter då månntro?

Är Brynäs den fattigaste klubben???????
Är Brynäs den fattigaste klubben i elitserien eller? Varenda jävla år så är det snack om den förbannade ekonomin och att man inte har råd att värva etablerade spelare.Om man vill vara med i toppen så måste man ju för fan ha en strategi när det gäller ekonomi och lagbygge, men år efter år så lyser det med sin frånvaro.Ska man behöva hamna i Allsvenskan för att dom ska få tummen ur arslet och göra någonting åt läget????????

Hugin:

Det var bara ett exempel...:)

Tyvärr är det så att pengarna styr väldigt mycket idag och kommer att styra ännu mer i framtiden. För att ligga i toppen så krävs det att man har pengar eller har otroligt duktiga värvare + förhandlare + ledning. Det finns två saker man kan göra. Skaffa dom bästa värvarna + förhandlarna + ledningen eller fixa mer pengar. Då jag själv inte kan avgöra vilka som är bra värvare + ledning + förhandlare så återstår bara en sak. Fixa mer pengar. Detta kan man göra genom att få fler folk att gå på hockey. Detta gör man genom att göra reklam för hockeyn. Gå på hockey med företaget. Försök få ditt företag att sponsra Brynäs.

Om inte detta fungerar så kan man ju trösta sig med att det är ganska fränt att vara s.k. "underdogs". Inte kan det vara kul för FBK om dom _inte_ vinner trots att dom är stenklara favoriter! Om dom vinner så kommer det inte att vara i närheten av den bragd som Brynäs fixade 1999/2000!

Sv: Leksand i elitserien????
För att det är så kul att spöa dom...:-)

Sv: Försvaret
Vet inte om man kan bedöma något av denna säsongen. Grabbarna har ju inte direkt haft chansen att spela ihop sig. Tror det visar sig mest på försvaret. Ge Danne ett år till. Han kan jag rycka upp sig. Själv tyckte jag Tuulola (stavning?) var kass första året då han drog upp pucken på läktaren på grund av att han missade sargen. Tänk så fel man hade...:-)

Det är svårt att förstå varför Daniel "Drällgubben" Johansson får nytt kontrakt.Okej det händer att han får till några riktigt bra uppåkningar ibland men det räcker inte.Ledningen verkar tyvärr vara för snälla med kontrakten.

Jag fattar inte hur i helvete man kan fölänga kontraktet med Daniel " indianen " Johansson, maken till fippel och dräll spelare får man leta efter, visst har han gjort några snygga uppåkningar från egen zon, men sen är det inte så mycket mer.Förlängningen av Johanssons kontrakt visar bara hur okunniga dom är i Sportkommiten, jag trodde i min enfald att det skulle presenteras ett par backar av kaliber, men det är ju som vanligt no money, no funny!!!!!!!!! Nu får vi verkligen hoppas att det presenteras 2-3 riktigt bra forwards och en kanonmålvakt, för på backsidan så verkar det kört när det gäller nyförvärv och det är jävligt sorgligt.......

En del talar för att Esko Nokelainen tar med sig Timo Leinonen, målvakten, från Kiruna. Vad ska man tycka om det? Nokelainen bör naturligtvis kunna bedöma Leinonens kapacitet, men kan verkligen en div 1-målvakt uppfylla det Brynäs söker och behöver? Tveksamt...

Sv: Försvaret
En mycket berättigad fråga, Puffen, som också jag ältat flera gånger i vinter. Att såpass många meriterade spelare kan släppa till så mycket bakåt är verkligen svårsmält. Det enda man kan komma med är väl att backarna är lite för tröga och sega på skridskorna helt enkelt. Det verkar också som om backarna blir rädda så fort de är i egna zonen och rör till det för sig istället för att agera sansat och rationellt med pucken. Kanske är det så att de är på väg att bli lite för gamla många av försvararna?

Läste i Gd imorse och där stod det att Bäckström och Danne Johanssons agent e muntligt överens med 1 år till- jag fattar det liksom inte......
Danne var som jag tyckte en avc Brynäs sämre backar den gångna säsongen-visst han var skadad men när han va me så gjorde han många indianpass...... Även så är det om Crippa skriver nytt kontrakt så blir backbestättningen samma som förra säsongen- varför då? Jag tycker med många andra att det var lika mycket backarnas fel som målvakterna att vi inte va bra iår-vad gör då kommite´n? Ju de vill ha kvar samma backtrupp-för mig e det sanslöst......
Just nu så e det bara Bissett å Pettersson som inte fått förlängt kontrakt, och jag tror även att Bergqvist blir utan, tyvärr.....
Rudan kommer sticka till Djurgården- då har vi 3 forwards å en målis som har stuckit. Tycker kanske att nån back också skulle sticka men det blev inte så- konstigt.. Nuså får vi se fram imot nästa säsong och hoppas att de spelar bättre då än den gångna.......

Försvaret
brynäs hade ju elitseriens bästa försvar förut vad har hänt med det nu???

Japp, det är bara att hålla med. Jag förstår inte hur de ens kan överväga förlänga Johanssons kontrakt. Fast vem vet - kanske överaskar han oss alla...

Leksand i elitserien????
Det är medlemmar i Brooklyn Tigers som har saknat Leksand och tjatat om detta nu ett helt år.
Kan Brynäs inte fylla sin hall utan att Leksand kommer då kan vi lägga ned verksamheten. Det är ju precis inte med brynäsare man fyller hallen utan en massa tillresta dalkarlar. Brynsäs sponsorer bjuder dessutom in dalfolk, så att sponsorläktaren är mera blå/vit än svart/gul/röd. Märkligt!!

Det är många Brynäsare som helt och hållet STRUNTAR i hur det går för LIF, likväl som det var i Leksand när Brynäs spelade i allsvenskan 1996.
Det har varit lite för mycket med en LIF logga i Gavlerinken i år.
Att ett annat lags supporterklubb sponsar ett annat lag måste väl sägas vara det dummaste man varit med om - tala om brist på lojalitet. ( Tänk om Arsenals fanclub skulle sponsra Tottenham - ja ni hör ju själv vad infernaliskt korkad den tanken är )Huva!!

För mig kvittar det helt om LIF finns i elitserien eller inte. Dom har å andra sidan inte gjort ett dugg åt sin åldersstruktur, snarare tvärtom. Halva laget är över 30 - va faan ska dom till elitserien för.

Välkommen i gänget smurfen!!

Vi är några som har samma uppfattning som du!!

Sportkommittén har man givit upp hoppet om vid det här laget.
Dom har en syn på hockey som väldigt få delar - det konstiga är att man kunnat samla alla dessa i en och samma kommitté - djävligt skickligt måste jag säga.

Daniel Johansson
Det verkar som om Daniel Johansson får förnyat förtroende till nästa säsong. Ofattbart. Enligt mitt förmenande är han det kanske svagaste kortet i den ordinarie backlinjen. Jag har sällan eller aldrig sett en back göra så många fatala misstag i en och samma match som när Brynäs spelade mot Malmö i höstas. Liknande insatser har noterats mot bl.a. HV71. Uselt. Streckad geting är betyget.

Om DJ går in i laget är väl backuppsättningen i princip komplett förutsatt att Christer Olsson kryper till korset och signerar sitt nya kontrakt. Därmed finns det väl inget utrymme för backförstärkningar, eller? Hur resonerar man egentligen inom Sportkommittén? Brynäs läckte ju ordentligt bakåt under säsongen. Allt kan inte skyllas på Asplund och Pettersson. Backarna har helt enkelt inte hållit den klass man hade förväntat. Det behövs nytt blod som orkar stå upp och rensa undan. Och för sista gången...lyft bort de spelare i laget som inte längre kan åka skridskor utan stödskenor...

Fanta- där garderade du dig allt lite i dina åsikter, det är bra att vara diplomatisk... Men ok, att Aspen ska ha en bra parhäst är nog bra. Men min åsikt är fortfarande: Fullt förtroende till Asplund!

Claesw

Okej jag tyckte att han skulle stå i slutspelet också,men det var en månad före slutspelet.Mr.P Hjälpte oss mycket så vi kom till slutspelet.så jag tyckter det var rätt av Brynäs att ge Pettersson en chans.Asplund fick också chansen men tabben mot Jönsson kommer jag ihåg för mycket.det är kanske därför jag sågar honom.Men jag tycker att Brynäs ska skaffa fortfarande en BRA MÅLVAKT.Jag håller också med att om man såga nån ska man såga hela laget.

Du har till del rätt, andersp, men vad gäller Brynäs är det tre säsonger sedan.

Löfström, mycket underskattad - han betydde mera för första femman 98/99 än vad de flesta kommer ihåg, spelar i Leksand ( bara de´)

Djoos är en skugga av sitt forna jag och kommer så att förbli är jag rädd

Bissett återfinns snart i Europa

Larsson härskar väl inte som förrut, men är mycket bra

Molin, orkar i 21 sekunder - måste vara ohyggligt otränad.
Lite småmullig börjar han bli dessutom. Öka tempot på träningarna!

Med detta har jag velat säga att det är dags att värva spelare till
Brynäs som skall ingå i en kommande A-femma. Det finns ingen i dagens Brynäs som har dessa kvaliteter, nåja Soling då. Sedan vore det naturligtvis mumma om Brynäs kunde flera femmor av hög klass, dock utan att som FBK spela exakt lika.

Bright: Stämmer! Trots skador osv ska inte ett försvar i elitserien (med starka namn på pappret) agera så valhänt och obestämt.

Danne Johansson blir alltså kvar. Hoppas karln höjer sig minst 50 % nästa säsong nu då. Det gäller f ö hela försvaret!

andersp

Du har ju ett praktexempel på svårigheten med lagbygge
i NHL, nämligen New York Rangers.....

Claesw har helt rätt ang målvakterna. Tror f.ö att ledningen är
inne på samma linje, dvs satsa på Aspen som 1:e och ge
honom mer förtroende. Intresset för Leinonen samt Koivula
verkar ju även styrka den teorin.
Många verkar oroa sig för backbesättningen men själv tillhör jag
inte den kategorin. Signar man nu Danne och Crippa så har vi det
bra beställt till nästa år, kanske ngn ytterligare back behövs.
Enligt Nokelainens filosofi så är själva försvarsSPELET inte det
väsentliga utan INSTÄLLNINGEN. Med Esko´s coachning och
backarnas redan dokumenterade spelskicklighet så kan det ju
inte bli annat än succé...;-)
Minns själv 2-0 matchen på Hovet mot DIF. Med den inställningen
i några andra matcher hade vi sluppit FBK i kvarten och
fortfarande slitits mellan hopp och förtvivlan här på HS.....
Kristian Gahn+Brynäs=sant??
Hoppas det..... (OBS Inget rykte, endast en önskan) ;-)

Tack andersp!
En bra sammanfattning av hur svårt det är att komponera ett vinnande lag.

claesw: Kloka ord. Håller mer.

Det hänger ofta mer på hur laget är sammansatt än enskilda spelare. Det är också laget som gör spelare sämre och bättre. Så ska man såga en kille vid fotknölarna så kanske man ska såga hela laget vid fotknölarna eller höja hela laget till skyarna (sen kan du vara så att en del spelare inte passa ihop). Ishockey är och kommer alltid att vara en lagsport. Några exempel

1)

Malmö. Behöver jag säga något mer...:-)

2)

T.ex. för några år sedan höjde man P.Prestberg till skyarna och när man tog bort J.Jönsson så blev han sågad...

3)

Brynäs första femma.

Djoos med öppnande pass.
Larsson. Spelgeni som härskar på plan.
Molin. Speedkula som drar isär vilket försvar som helst.
Bissett. Måltjuv med otrolig känsla och bra skott.
Löfström (Eller annan defensiv back). Tar hand om defensiven.

Är tveksam till att dom skulle vara speciella en och en? Tar man bort en kille så blir alla sämre (ex. Djoos som vi har sett i år).

Fanta- Där har du en poäng! Min förhoppning är dock att han skulle "växa" av att ha 100 % förtroende in i slutspelet. Nu stod ju Pettersson första matchen. Sedan var Apen faktsikt mycket bra mot Färjestad, även om han bl a tappade in en puck i sudden.

De som inte vill ha Micke Wahlberg till Brynäs förstår inte jag mej på alls. Att Micke inte skulle va´ tillräckligt bra är ju absurt. Han har ju för tusan utvecklats till en av Sveriges bästa forwards! Sen håller jag i och för sig med om att han själv måste ha en seriös vilja att spela för Brynäs också, annars ska han inte krusas.

Claesw

Okej jag håller med om vad du säjer.Men Honken gjorde inte sina tabbar under slutspelet.Men Asplund har gjort det bägge slutspelena han har spelat.

Ta det lite långt med sågandet av Wahlberg va. Fram till dess att MoDos säsong är slut måste han dementera och säga att han har massor med alternativ.

« · 71634 · »