1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736921 inlägg · 7967 ämnen
« · 84215 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: PESSVIBBAR!!!
Fuckup: Håller med dej helt om det där sista! Men om Brynäs och dess sponsorer inte gör nåt NU så går det snart åt fanders, hur lite alla parter än vill det. Man måste fejsa dagens realitet; utan hårdsatsning och resurser för den satsningen så går det inte längre att hänga med i elitseriens tuffa klimat.

Sv: Ny forward + Ny Back =SM-GULD!
Andra som ser tunna ut för tillfället är Djurgårn, Lule och Rödhakarna. De, liksom Leksand och Modo, skulle nog vara nöjda om de kommit så pass långt i lagbyggandet som Brynäs gjort. Kan fortfarande inte låta bli att känna att Eliterien urholkas år-från-år. För 10 år sedan hade alla lag 4 eliteriemässiga femmor, idag bara FBK som kan ståta med det; många lag har t o utfyllnad i tredjelinen.

micke: Jahadu, det var lessamt. Allt folk av kvalité och landslagsklass verkar uppknutet av kontrakt...

Bright: Viitkoski har kontrakt med Ilves i två säsonger till. Jag har dock för mig att det finns en klausul som gör att han kan bryta det för att gå till Schweiz(!)...

bradberry: Själv räknar jag inte Harder som en förlust. Han var här i två månader och alla visste att det var på lånad tid...

Skulle inte vilja vara i Modos skor just nu; har tappat nästan alla backar; det är väl bara Hedin kvar, om inte han drar till NHL, har även tappat en hel del på forwardsidan, och kan med max oflyt mista även Weinhandl. De har idag i princip noll nyförvärv att presentera jämfört förlusterna, har även tappat positionen som juniorfabrik de senaste tre åren; får inte längre ohotade drafta de bästa 16-åringarna varje år, och det var länge sen Modo dominerade i SM för J20.. Med det faller hela "affärsidén" för Modo Hockey. Koppla det med bristande intresse på riksplanet, och du har problem. Men där är väl strategin solklar - övervintra tills proffsen börjar flytta hem igen. Kan funka, men den modellen försökte Vik med också....

Även Leksand ser ut att ha det tungt; flera etablerade tapp, och få meriterade på väg in. Bergqvist och Masken får nog börja jaga lite!

Bright: Det ska jävuslk mycket till om Brynäs skulle gå ner i division 1 träsket och om dom skulle göra det får väl vi göra som leksand : ) Nää jag tror inte att Gevalia och dom andra stora sponsorerna eller Gävle kommun skulle vara intreserad av att mista en sånt stort skyltfönster som brynäs är utan satsa extra om det skulle ser illa ut. Det gjorde dom förra gången när brynäs höll på att åka ut! Tänkte dom lite framåt så tycker man dom borde pumpa in lite chash nu istället för när det är försent !

sonny: Frylén? Nej, bevare oss! Toporowski? Skämtar du? Måste Christer Olsson ersättas ska det va´ en landslagsmässig ersättare. Och så pratet om Nemirovsky. Är inte Viitakoski att föredra i så fall?

sonny: Vilken tur att inte sportkommittén tycker det då.

KentaK:

FBK har inte värvat varken Calle Steen eller Jon Bergman. De var med och fyllde luckorna efter FBK:s landslagsspelare i träningsmatchen mot Lettland. Däremot är de givetvis intressanta objekt för FBK och Jon Bergman kan komma att värvas för att sedan placeras i Bofors.

gordo:

Boris Roussons meriter var väl inte så lysande innan han kom till FBK 97/98, men vi vet ju alla hur det gick. Så, döm inte ut Ram redan nu utan låt honom visa vad han går för först.

micke: Jag tycker vi skall värva Edvin Frylen + Shane Toporowski så är det lugnt.

Brynäsfan: Ingen aning om Nemirovsky är aktuell. SK håller tätt som en oskuld å läcker inget, inte ens spelarna i BIF vet vad som händer på värvningsfronten. Folk klagade på att det inte stod några rykten på Hockeymagasinet, varken Esko eller Ram stod som rykte där innan dom blev klara...

David Nemirovsky var f.ö kedjekamrat med Miettinen i Ilves förra säsongen och gjorde 30 poäng på 20 matcher (dom bildade en fruktad kedja Viitakoski-Miettinen-Nemirovksy). Han spelade b.la i HV förr-förra säsongen och hans flickvän kommer från Jönköping om jag missminner mig...

Nike89: Tidigare har man spelat i lägre divisioner (förutom en kort visit i ES) och suget har inte varit allt för stort. Nu är man i ES och det ÄR stort (för en sådan öken i elitsport), detta spinner man vidare på genom att besluta om att bygga en ny arena som, redan innan första spadtaget, genererar mångmiljoner i extrainkomster.

Brynäsfan: Mycket möjligt att det är retfullt. Men just idag är dom ekonomiska förutsättningarna olika för ES-lagen. Det är inget man kan ändra på under denna silly season såvida inte BIF vinner 20 miljoner på Lotto nästa vecka, alltså är det ingen mening med att sitta å grina över S.K och jämföra med LHC.

Bättre att tänka över hur BIF ska kunna stå sig i framtiden och bli det bästa laget, både på och vid sidan av isen. En ny arena t.ex är ett måste i dagens ES.

micke: Asså är Nemirovsky aktuell eller? var har han spelat nu igen?

micke:Det kan ju vara att dom är det enda elitlaget i staden tror jag och många företag sponsrar dom..Om det är därför så kan man ju också fråga sig varför dom inte har gjort det annars?

Huss: Håller med Huss. Boumedienne skulle verkligen sitta som en sportkepa, göra en "Rehnbergvärvning" fast många divisioner bättre. Det namnet hade fallit bort i mitt minne, det är mkt möjligt att han längtar hem till Svedala nu. Vill fortfarande se Nemirovsky bredvid Miettinen.

micke: Ligger nåt i det du säger, är bara så satans retfult! att de kan satsa så när vi knappt har komplett lag. :/

KentaK: Det är mkt möjligt att LHC säljer knark, åtminstone tar själva. Men den största anledningen till att man plötsligt fått så mycket pengar som jag ser det är att, 1) Linköping med Östergötlandsomnejden är ett tättbefolkat och rikt område, man har sedan urminnes tider saknat ett elitlag och nu fullkomligen slåss sponsorerna om att få vara med och sponsra stans stolthet. LHC är förmodligen det lag som med bred marginal drar in mest sponsorpengar i ES. 2) Man ska bygga en ny arena som ska stå klar till säsongen 2003/04. Redan har man dragit in 40 miljoner på att sälja loger. Det är väl möjligt att man använder sig av dessa pengar som i realiteten inte "existerar" (om du förstår mig rätt). Laget satsar helt enkelt allt på ett kort, ett lyckat slutspel innebär säkert inte så mkt plus i kassan men skulle allt gå åt fanders och man degrederas så är det fetkonkurs.

LHC har i år enbart på transfersummor betalat sjuka 3 miljoner kr, utan att fått tillbaka ett öre. Skulle BIF värvat Håkansson, Johansson, Mertzig och Pihl skulle vi typ bara haft råd med en femma å två målvakter i laget, en inte allt för bred trupp mao...

Gus:Att ta hit nån som inte platsar i ett lag som egentligen är sämre än Brynäs vore en korkad värvning.

Ta o slå en signal till Jocke Nordstrand och/eller Bjarne Hurtig. De lär aldrig ta en plats i LHC nu när de tokvärvar.....
På forwardssidan så ta hit Fredrik Sundin..........

bradberry: Jag skämtar inte heller utan håller med dej om att jag är seriöst jätteskraj för att Brynäs kommer att spela div 1-hockey om ett eller ett par år.

65 Selander:
Jodå, 65:an en fingervisning får man, men det är inte så mycket mer än så heller. Det är lite mer tillåtande spel, tänker på frånvaron av hakningar osv. Det brukar inte vara "slutspelshockey" direkt.
S ä g s å h ä r:
SK kan inte bygga laget för spelet som är i grundserien eftersom det är "helt" annan hockey som spelas när SM-bucklan skall vinnas.
Krigarmentalitet är där mer värd än konsten att finlira...
Men det är väl så att man i törsten efter lite hockey kommer att åka ner till Norrtälje och kika på några matcher, om inte annat för att det brukar vara trevligt runt om kring...

gordo: Kalla cuperna vad du vill men man får en fingervisning om Brynäs duger och om nyförvärven är flipp eller flopp

Det ska bli intressant....
Jag tycker det ska bli intressant å följa restan av denna silly season å kolla vilka spelare som kommer till de Elitserie lag som behöver spelare nu.... Då syftar jag framförallt på Brynäs, vilka har de på kroken å vem vill komma å kan de ersätta Rudslätt å Olsson.... Hmm, svåra frågor men det som lever få se....

(Men jag är otålig ja- vill gärna att SK hittar nån nu å inte när marknaden är slut på bra spelare)!

Detta meddelende är lite ironisk mot vårat så kallade SK.....

Ford Prefect: Kolla in länktipset, så får vi se om du förstår sen..

Där står iaf följande:

Calle Steen har hämtat sig starkt efter två ganska misslyckade säsonger och den forne talangen gjorde 38 poäng för Bofors under säsongen och var en av succélaget Bofors absolut bästa spelare.

KentaK: Nu är jag förvirrad igen... Det finns alltså en Calle Steen den yngre? Jag har aldrig hört talas om nån sån...

Ford Prefect:
Ja.. Han har tydligen haft två riktigt dåliga säsonger i Bofors..
Men förra året fick han igång spelet.. Han var ju ett riktigt stort löfte för några år sen.. Men han lär väl inte ta en plats direkt..
Inte heller Jon Bergman fast han skrapade ihop 96 poäng på 54 matcher i Sunne i Div1.. Rätt imponerande siffror iofs..

KentaK: Då är jag med, tror jag. Trodde liksom att Calle Steen hade lagt rören på hyllan för länge sen...

Ford Prefect:
Njae.. Calle spelade ju i Bofors förra säsongen, och Alexander fick ju jordens genombrott i slutspelet så det tycker jag nog inte..

KentaK: Nu är jag förvirrad... Är det inte mer chockerande om Calle Steen ska spela för Färjestad, än om Alexander gör det???

Ford Prefect:
Lessen, insåg precis att det var CALLE Steen och inte Alexander Steen..
Chocken har lagt sig..

Ford Prefect:
Jag blev helt chockad när jag såg det.. trodde inte att det stämde först, är inte säker än heller men så här ser det ut..

KentaK: Länk?

gordo:
Ja Petré som en powerforward.. Han kanske är bättre framför motståndarkassen, osså slipper han ju markera..
Det är han ju inte direkt bäst i elitserien på att göra heller så...

Men seriöst, han är ju inte helt kass med pucken.. Och han slarvar en hel del framför egen kasse, kanske det vore något..

Undrar jag, varför det inte blivit mer uppmärksammat att FBK har värvat Calle Steen.. Jag läste det nu, och hade inte hört om det förr..
Han kommer bli en kanoninjektion till ett lag som kommer att vara lika överlägset i minst 2-3 år till...

KentaK:
Louvi, Mårtensson, Danielsson och Molin är tyvärr inga stridsvagnar framför mål direkt. Inte Soling heller, eftersom han så ofta står på näsan i närkampsspelet framför mål. Bergqvist "tyngre" (på gott och ont) i sargspelet men lite orörlig på större ytor.
P3 däremot, det vore grejor det...
Bäva månde motståndarförvaren!
Det behövs dock flera kvalificerade köttarforwards a la Wernblom, Hannula och Nordström.

Brynäsfan:
Tror det kan hänga lite på att det är en ung klubb med fräscha idéer, Brynäs har ju faktiskt kört fast lite grann om vi ska va riktigt ärliga..

Linköping kommer direkt från allsvenskan och spelar en fin offensiv hockey.. och det blir ju inte mindre attraktivt för en spelare, ju fler stjärnor som kommer till klubben..

Men dom feta lönecheckarna spelar väl en viss roll..
Mertzig får väl 7 miljoner och Johansson 8 millar, men det blir det nog värt..

65 Selander:
Se spelare i Kalle Anka-turneringar i augusti är en sak, det är seriespelet och framför allt SLUTSPELET som räknas.
24 september börjar allvaret... kanske Svenska Mästarna redan i första matchen, kan det bli bättre?

Lyck:
Tycker också att vi framförallt behöver tyngd framåt, vi hamnar alltför ofta nere i hörnen, visst Luovi, Mårtensson, Danielsson och inte minst Ove är ju grymt snabba på rören och kommer ofta på kontringar, men alldeles för ofta när vi försöker komma tillbaka i matcherna så knyter det fast sig nere i hörnen och det blir inte mer än ett backskott eller så..

Soling syntes ju mer än nån annan Brynäsare förra säsongen det var inte bara för att han var den bästa utan lika mycket pga att han är den ända som använder sina kilon, när det finns..

Bergqvist är en sån som jag tror skulle bli bra mycket mer användbar om han köttade lite ibland..

Sv: Nya Spelare
6 Lundström: För det första så känns det ganska bra att det inte saknas så många spelare sett till antalet. De som ingår i truppen kan redan börja fokusera på träningen och bygga vidare på vi-känslan.
Vad som inte känns lika bra är, precis som många påpekat, att vi förlorat Bisset och Rudslätt i första hand och inte värvat någon ersättare (målskytt) till dessa. Vi behöver göra fler mål än förra säsongen för att nå högre. Vem ska göra dem? Bergqvist+ Vem ska göra Bissetts och Rudslätts kassar?
Hoppas på svar snart.

KentaK:

Jo jag håller med dej med: Linköping blir inte att leka med nästa säsong! tur vi inte har dom i vår "derbygrupp" som det så fint heter.

KentaK: Jo kan linköping värva sånna namn som Håkansson, Johansson, Mertzig och Pihl. Så måste la fan! en sån anrik klubb som brynäs kunna hitta nåt. Fattar inte att dom väljer klubbar som linköping istället för en klubb som tigers, betalar vi så satans dåliga löner eller vad handlar det o?!?!

Lyck:
Vi får innerligen hoppas på det första alternativet du skrev, för annars så blir det en tung kommande säsong!

6 Lundström: Om Brynäs har förhandlingar på gång, och spelare på kroken utan att det läcker, är det bra. Om det innebär att man sitter och rullar tummarna är det inte bra.

Nu är Brynäs det enda laget hos hockeymagasinet där det inte finns några nyförvärvsrykten.Bra eller dåligt?

Söderström inte aktuell!
Enligt Arbetarbladet så är Söderström inte längre aktuell för Brynäs.Se länktips.

Nya Spelare
Två spelare som dom kan köpa är Kim Staal MoDo och Rickard Wallin Färjestad kanske lite dyrt med båda men en kanske...

Nya Spelare
Två spelare som dom kan köpa är Kim Staal MoDo och Rickard Wallin Färjestad kanske lite dyrt med båda men en kanske...

Sv: Nyförvärv!!!!
Kristofer: Du e lite efter Kristofer: Brynäs har redan fått Ram å Tuulola har redan spelat i Brynäs å har ett 3-års kontrkat med ett finskt lag å Rihijärvi har ett kontrakt med Mif å han är en av Stjärnorna där- så du kan glömma dessa namn förutom Ram nästa säsong//MVH/Lothar

« · 84215 · »